Uudet Mercedes E-sarja ja BMW 5-sarja, premium kingit

1091 kommenttia
1262729313237
  • Jos noista 5-sarjan E60 ja 3- sarjasta puhutaan, jo mekaanisesti korit olivat heikoimpia rakenteeltaan. Suorastaan hengenvaarallisia autoja.

    Erityisesti BMW missaa pisteitä kun turvatekniikasta pitää maksaa extra 10 k€. Eli BMW tulee pahasti jälkijunassa turvallisuudessa. Heti kun turvavarusteet kuuluvat vakio-BMW:een hintaan on tilanne par. Valitettavasti tällä hetkellä BMW ontuu turvallisuudessa.

    Vielä kerran myös se, ettei BMW -takavalot ole päällä päivävalojen kanssa. Suomen lumipyryt ym. ja perä PIMEÄNÄ. Monet valmistajat mm. Audi, Skoda, VW, Volvo ovat koodanneet takavalot päälle Suomeen.

      
  • Luulisi Bmwssäkin automaatilla syttyvän ajovalot perävaloineen kun hämärtää tai sataa kun meidän kansanautossa Toyotassakin syttyy.

      
  • Juuri niin! Tämän takia näet uusia bemareita perä pimeänä kun lumi pöllyää. Automatiikka tutkii pelkästään valoisuutta ja totakai valoisuus on ok päivällä lumipyryssä, silti perä pimeänä. Tähän päälle valkoinen auto ja pian rysähtää.

      
  • Kyllä ne valot syttyy jos lumituisku on niin sakea ettei edellä ajavaa auto näy ja siinä kohtaa kuljettaja laittaa myö takasumuvalon päälle. Jos nopeuteen tulee jyrkkiä muutoksi jarruvalot tulee apuun.
    ps. meidän auto on valkoinen, sinänsä tylsä väri mutta näkyy hyvin etelä Suomen niin yleisessä sysimustassa säässä.

      
  • Turvallisuus testeistä saadut pisteen erot ei kerro kokototuutta auton turvallisuudesta, ne on teennäisiä testejä kiinteään esteeseen autonvalmistajien karppaamiseksi. Kahden auton nokkakolarissa mitataan käytännön pisteet.
    esim. Jos sellaiseen tilanteeseen joutuisin niin olisin mieluummin bmw viitosessa kuin auriksessa.

      
  • BMW 5:een voi valita turvavarusteita itseohjautuvuudesta BMW Night Visioniin: Infrapunakameralla toteutettu henkilö- ja eläintunnistus sekä kohteen valaisu.

    Valitettavasti jo perusturvataso vaatii extra euroja.

      
  • Alkaen hinnat on asiakasystävällisiä kun saa itse valita mitä varusteita pitää omaan tarpeeseen välttämättöminä.
    BMWnkin viitossedanin hinnastossa on 20s valittavaa.
    Meidänkin Auris alkaen n.22 000 euroa meidän ruksien jälkeen yli 30 000 euro

      
  • WhatCar: "Suomen lumipyryt ym. ja perä PIMEÄNÄ."

    En aja BMW:lla, mutta koska sattuneesta syystä ajan talviajan pakkovaloilla, en ole seurannut mitä tapahtuisi valoisassa lumituiskussa? Muissa tilanteissa olen huomannut automatiikan käyttävän ajovaloja minua aktiivisemmin, mutta myönnän etten tiedä, osaako automatiikka sytyttää kirkkaalla päivänvalolla takavaloja lumisateen vuoksi?

    Ja jos tuo on todellinen ongelma, sitten olettaisin päälleajettuja Bemareita olevan vakuutusyhtiöiden lunastamana enemmän kuin muita automerkkejä? Onko tästä näyttöä?

    Volvon liikenneturvallisuustyö on yksi alan johtavia voimia, etenkin, koska Volvolla ei ole mitään ongelmaa kopioida hyväksi havaittuja rakenteita muiltakin. Esim. Mercedes on paljon nihkeämpi taipumaan muiden osoittamalle tielle, joskus jopa itse osoittamalleen. Tästä esimerkkinä päätuet, jotka ovat käsittääkseni Mersun keksintöä? Silti ne olivat Volvossa vakiovarusteena ensin (jo 740 GLE:n aikaan).

    Mutta puhutaanpa asiasta eikä mielikuvista:

    • suostuvatko valonvaihtoautomatiikalla varustetut päivävaloilla takavalottomat autot ajamaan myös lumisateessa ilman takavaloja?
    • mikä automerkki on yleisimmin liikkeellä pimeässä, sumussa tai lumisateessa ilman takavaloja?
    • näkyykö tämä takavalottomuus kyseisen automerkin kolaritilastoissa?

    Vastauksia, kiitos?

      
  • Vaikea sanoa määrää kun niitä ei näy lumituiskussa

      
  • Sehän tässä on se juttu kun pelkän valon määrää automatiikka tutkii. Voihan kovassa pyryssä vaikka aurinko paistaa jostain suunnasta ja perä on piemeänä kun kuljettajan pitää jo oikeasti laittaa takasumuvalo päälle. Ja harva tekee näin.

    Uusista autoista BMW ja Mercedes tietääkseni tulevat'takavalot pimeänä', Audi Skoda ja Volvo koodaavat valot päälle pohjolaan.

    Joissain merkeissä tuulilasinpyyhkimien käyttö kytkee takavalot päälle.

    Tilastoista on vaikea sanoa, tuota tuskin on kukaan tutkinut.

      
  • Täysin utopistinen kelin kuvaus, että kovassa pyryssä paistaisi aurinko. BMW:n ja MB:n kohdalla koodaus on täysin mahdollinen myöskin. Tuulilasinpyyhkimellä BMW:ssä pitää paikkansa.

      
  • Ei ollenkaan utopistinen kuvaus, voi olla että olet lumimyräkän reuna-alueilla ja aurinko paistaa toiselta sivulta 'sisään'. Onhan tilanteita jolloin sataa vettä ja aurinko paistaa, sama logiikka.

    Kysynkin tracktest, miksi takaledit eivät voisi olla päällä päivävalojen kanssa? Sähköähän ne ei kuluta.

      
  • Mulla palaa omassa bemarissa LEDit edessä (Angel Eyes) ja takana aina, kun moottori käy (tai virrat on päällä). Koodautin siis takavalot päälle päiväajovaloilla lähinnä säästääkseni Xenoneita tosi tarvetta varten.

    Sumussa ja tihkusateessakin kirkkaat LEDit näkyy päivällä vähintäänkin riittävästi, mutta takasumari edellyttää, että ajovalot on kytketty päälle. Mun puolesta sekin voisi olla valokytkimen asennosta riippumaton.

      
  • Viimeisin tieto on, että tänä päivänä BMW ei edes pyynnöstä koodaa noita takavaloja päälle. Ei ymmärrä tällaista jääräpäisyyttä. Ainoa tapa on mennä jonnekin 'epäviralliseen' huoltoon, jossa koodaus onnistuu.

      
  • Viimeisin tieto on että kuvaamissasi olosuhteissa laki vaatii käyttämään ajovaloja ja kaikissa autoissa kuljettaja näkee mittaritaulusta onko ne päällä.

      
  • Totta, laki vaatii ja mittaritaulusta näkee. Mutta moniko, 20%?, toimii näin. Oma mielipiteeni on, että pohjolassa takaledit ovat päällä päivävalojen kanssa kuten Audi ja Volvo tekevät.

    Päivävalojen ideahan on näkyä eteen ja miksei myös taakse??

      
  • Jos ja ei näe päivällä päivänvalossa edellä menevää autoa on syytä mennä varikolle ensitilassa.
    Alkaa ihan pelottamaan onko tuollaisia kuskeja liikenteessä? Me nähtiin vastaantulevat autot Euroopassa kun ei sillä ollut vielä päivällä valopakkoa.
    Suomeen tämäkin apinointi tuli Ruotsista.

      
  • Päivävalot ovat hyvä idea, varsinkin kun ledeillä toteutetaan, ei energiaa juuri kulu. Toteutus täytyy olla niin, että joka suuntaan auto voidaan havainnoida. Muutoin idea on vain puoliksi toteutettu.

    Käytännnössä olen nähnyt täysin pimeitä autoja iltamyöhään, oli laki tai vaatimukset mitkä tahansa.

      
  • Saisikohan huollon asentaja oman auton takavalot palamaan päivävaloilla? Täytyypä kysellä.

      
  • Saksalaisen tutkimuksen mukaan jarruvaloihin reagoidaan nopeammin päivänvalossa kun ei sillä ole mitään muuta valoa.

      
  • Periaatteessa kyllä, mutta BMW Suomi kieltää tekemästä noin. Ainoa vaihtoehto on mennä jollekin BMW-spesialistille, joka voi ohjelmoida takavalot päälle. Valitettavasti BMW Suomi on pihalla asiasta.

      
  • Quu, linkkiä tähän tutkimukseen? Mielenkiintoista on, että aina myös keskijarruvalo erottuu kirkkaana muista valoista.

    Hauska piirre on, että aikanaan Suomessa annettiin sakkoja jos autossa oli tämä 'lisäjarruvalo'. Samat tyypit taustalla kuin jotka tukivat autoveroa.

      
  • En tiedä enempää Itävaltalainen sukulainen soitti joulutervehdyksiä niin tuli puheeksi tämä keskustelu.

    Minun työsudet bemarissa oli Suomessa laittomat kaksi takasumuvaloa tehdasasenteisesti, maahantuojan virhe.

      
  • WhatCar
    Päivävalot ovat hyvä idea, varsinkin kun ledeillä toteutetaan, ei energiaa juuri kulu. Toteutus täytyy olla niin, että joka suuntaan auto voidaan havainnoida.

    Pelkillä etuvaloilla toteutus luonnollisesti on aina puutteellinen. Niin ne yleisimmät ns. päivävalot on kuitenkin toteutettu.

    Käytännnössä olen nähnyt täysin pimeitä autoja iltamyöhään, oli laki tai vaatimukset mitkä tahansa.

    Pimeällä valoautomatiikka on hyvä - tosin vain niissä joissa sellainen on. Jos sellaista ei ole, niin on tosiaan autoja, joissa ei ole valoja edessä, saati takanakaan, jollei muista itse laittaa niitä päälle. Ovat siis täysin pimeitä. Silloin tarkoitetaan kyllä varsin iäkkäitä autoja, olisikohan peräti viime vuosituhannelta.

    Ihminen on välillä sekä muistamaton, että erehtyväinen, eli inhimillistähän tuo on. Se on aika sama juttu, kun kuskit ei muista sammuttaa takasumareita, vaikka keli on kirkas ja keltainen valo palaa kojetaulussa.

      
  • Tähän et sitten vastannut, vaikka kahdesti jo kysyin. Tästä jää nyt taas sellainen käsitys, että soitat vain suutasi perusteettomasti.

    <

    pre>Derrick: Kummallista että NHB yrittää luikerrella eroon kysymyksestä jonka hänelle esitin. Nyt kysyn NHB:ltä ties kuinka monennetta kertaa, että kolaroidaanko listassa mainituilla autoilla pimeässä useammin kuin autoilla jotka ovat saaneet valoistaan arvosanan ”good”.

    <

    pre>Missä olet kysynyt aikaisemmin minulta tuollaista?

      
  • "Tähän et sitten vastannut, vaikka kahdesti jo kysyin. Tästä jää nyt taas sellainen käsitys, että soitat vain suutasi perusteettomasti."

    ”Tuossa testissä molemmat saivat saman arvosanan törmäyksenestón toiminnasta, mutta testin perusteella voisi väittää, että pimeässä Volvolla kolaroidaan useammin huonojen valojen vuoksi.”

    Voin kohtuussyistä perua tuon alemman väitteesi riitautuksen (". . .voisi väittää, että . . ").

    Samalla lausuman antaminen ylemmästä väitteestä raukeaa.

      
  • WhatCar: Viimeisin tieto on, että tänä päivänä BMW ei edes pyynnöstä koodaa noita takavaloja päälle. Ei ymmärrä tällaista jääräpäisyyttä. Ainoa tapa on mennä jonnekin ’epäviralliseen’ huoltoon, jossa koodaus onnistuu.

    Onko varma tieto vai arvailua, että onnistuu tuo epävirallinen koodailu? Tai oikeastaan, mitä tarkoitat "koodauksella" tässä mielessä?

    Ellei DRL + takavalot valintaa ole kyseiseen autoon rakennettu, niin silloin takavalot eivät ole kiinnostuneita "DRL päälle" väyläkomennosta.

    Silloin takavalojen sytyttäminen DRL:n kanssa ei tapahdu huoltotesterillä konfiguraatiobittejä asetellen, vaan koodaaminen tarkoittaa ohjelmakoodin kirjoittamista takavaloja ohjaavalle kontrollerille, jonka pitää tunnistaa broadcast-väylältä se DRL-komento myös itseään koskevaksi, eikä ignoorattavaksi, kuten nyt tapahtuu.

    Jos olen tähän saakka kartalla, silloin palautteesi kuuluu valmistajalle eikä maahantuojalle tai huollolle, jolla ei oikeasti ole olemassa työkaluja valokytkennän muuttamiseen.

    Kummasta tässä on kyse:

    • BMW tukee takavaloja DRL:n kanssa, mutta merkkihuolto ei suostu konffaamaan niitä päälle?
    • BMW ei tue takavaloja DRL:n kanssa, joten takavaloja ei ole lainkaan mahdollista sytyttää huoltotesterillä?
      
  • Edes epävirallinen asiantunteva koodari ei saanut G30:n takavaloja koodattua jatkuvasti palaviksi. Varsin harmillista,

      
  • WhatCar:"Kysynkin tracktest, miksi takaledit eivät voisi olla päällä päivävalojen kanssa? Sähköähän ne ei kuluta."

    En ole tracktest, mutta peräänajokolarien määrän kasvu päiväajovalopakon säätämisen jälkeen on fakta. Perusteluna jarruvalojen heikompi näkyvyys kuulostaa uskottavalta.

    Sitä en tiedä, kuinka vahvasti sama riski vaikuttaa nyt, kun Volvon ensimmäisten joukossa vakiovarusteeksi tuoma lisäjarruvalo on kaikissa autoissa? Minusta tähän sekä valoautomatiikan toimintaan lumisateessa olisi saatava vastaus ennen kuin lähdetään MuTulla vaatimaan takavaloja kirkaaseen kesäpäivään.

    Minua kiinnostaisi myös tietää, kuinka paljon nuo auton taakse asennetut 2 * 25 teholediä kuluttavat niiden jännitteensäätö mukaanluettuna?

      
  • WhatCar: Periaatteessa kyllä, mutta BMW Suomi kieltää tekemästä noin. Ainoa vaihtoehto on mennä jollekin BMW-spesialistille, joka voi ohjelmoida takavalot päälle. Valitettavasti BMW Suomi on pihalla asiasta.

    MAHAA: Edes epävirallinen asiantunteva koodari ei saanut G30:n takavaloja koodattua jatkuvasti palaviksi.

    WhatCar, mikä asetus muutetaan ja missä?

    Onko lopputuloksena aina ajovalot päällä, vai päivävalojen kanssa toimivat takavalot?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit