Vapaan käyttöedun verotus

4 kommenttia

Olen yrittäjä ja voin periaatteessa hankkia käyttööni uuden sijasta myös käytetyn auton. Se on yritykselleni halvemman ostohinnan muodossa edullisempaa.
Miten tämä säästäväisyystavoite toteutuu omassa taloudessani ?
Miten käytetyn auton (vapaan käyttöedun) verotusarvo määräytyy?
Verotetaanko minua:
A. auton toteutuneen kauppahinnan mukaan
B. rekisteröintiajankohdasta haettujen silloisten suomalaisten hintatietojen mukaan

Entäs jos haen käytetyn Audin Saksasta, varusteluna kaikki herkut, myyn yritykselleni ja käytän työsuhdeautona. Säästö ostohinnassa €5000-15000 suomalaiseen käytettyyn nähden.
Verotetaanko minua
A. auton toteutuneen kauppahinnan mukaan
B. rekisteröintiajankohdasta haettujen SUOMALAISTEN vertailuhintatietojen mukaan
Kohtien B mukaan laskettuna koko hommassa ei ole minun kannaltani todennäköisesti mitään järkeä. Esim navigointijärjestelmä, vakionopeus ja autom ilmastointi lienevät olleet v. 2000 sellaisissa hinnoissa, että minun henkkoht verotuksessani 100000 ajetun 4v vanhan auton käyttöedun verotusarvo on lähes sama kuin täysin uuden auton verotusarvo.
Onko näin?

  
  • Suomalaisten autojen verotushinnat muodostuvat:

    a) moottorin koosta
    b) auton tyypistä
    c) vuosimallista
    d) kilometrimäärästä

    Ainakin näin käsitin itse asian.

    http://mars.ton.tut.fi/cgi-bin/autohinta.pl on veroesimerkkejä.

      
  • Autoedusta verotetaan hankkimasi auton vuosien takaisen hinnan mukaan.

    Esim. ostat S-mersun vm. 1999 Saksasta, jolloin verotusarvo määritellään vuoden 1999 listahinnan mukaan+varusteet.

    Melkoinen epäkohta, että verotusarvo voi olla jopa suurempi kuin uuden S-Mersun, koska uusien hinnat hieman laskeneet.

    Sinulla on autoedun lisäksi kaksi vaihtoehtoa. 1) ostaa omaksi ja veloittaa firmaa kilometreistä ajopäiväkirjan ja omantunnon mukaan 2) ostaa paketti- tai kuorma-auto, jota käytetään vain yrityksen ajoihin...Tällöin saat täydet ALV-vähennykset paitsi ostohinnasta, myös kuluista ml. polttoaine.

      
  • Lainaus:
    04.10.2004 klo 15:23 Tuota kirjoitti
    2) ostaa paketti- tai kuorma-auto, jota käytetään vain yrityksen ajoihin...Tällöin saat täydet ALV-vähennykset paitsi ostohinnasta, myös kuluista ml. polttoaine.



    Siis nyt puhut varmaan henkilöauton ostamisesta firmalle (leasing on eri asia). Eli henkilöautoa käytettäessä vain yrityskäyttöön voi vähentää alvit sen kaikista kuluista. Muutoin ei alveja voi vähentää laisinkaan.

    Paketti- (pakettiautona verotettu, ei tarkoita vain rekisteröintiä) ja kuorma-autoja käsitellään erilailla, eli niistä voi valita yrityskäytön osuuden suhteessa yksityiseen käyttöön ja ALVit vähennetään tässä suhteessa. Toki paketti- tai kuorma-auto voi olla vain yrityskäytössä, mutta niin ei ole pakko, kuten henkilöautojen tapauksessa.

    Ja nyt tarkoitin ko. automallien omistamista, en liisaamista.

    [mla muokkasi tätä viestiä 04.10.2004 klo 21:25]
      
  • Kyllä, ostamista tarkoitin alkuperäiseen kysymykseen perustuen.

    Käytännössä h-auton käyttö vain yrityksen ajoihin voi olla ongelmallista. Yksityiskäytöstä kiinni jäädessä lankeavat maksettavaksi ALV:t ja autoedun vero käyttöajalta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit