DIESEL VERO

3 kommenttia

PALJONKO DIESELVERO ON? ONKO DIESEL YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISEMPI KUIN BENSIINI?

  
  • Saat varmasti yksityiskohtaisempaa tietoa tähän vielä, mutta dieselpolttoaine on siinä mielessä ympäristöystävällisempi, että keskivertoauto kuluttaa kaupunki- ja sekalaisessa autossa dieselinä 30-50% vähemmän. Kulutusero vastaavaan bensiinikäyttöiseen autoon on todella suuri juuri esim. Pääkaupunkiseudun liikenteessä. Maantiellä ja muutenkin pitkiä matkoja ajettaessa, kulutusero ei ole niin suuri litroissa. Siinä mielessä on harhaanjohtava käsitys vallitseva, että paljon ja pitkiä matkoja ajavan on edullisempaa käyttää dieselautoa. Maantieajossa ero ei ole nykyautoissa suuri. Kuitenkin litralla dieseliä ajat lähes 50% pidemmän matkan nykivässä ruuhkaliikenteessä, ja polttoaine on noin 30 centtiä edullisempi.

    Dieselvero, nykyään käyttövoimavero, lasketaan ajoneuvon omapainon jokaiselta ylittävältä 100 kg kokonaispainoon asti. Jotenkin se näin lukee käyttövoimaverokuitissa. Kuitenkin niin, että verottajan lähtökohtana on, että auto on aina täyteen kuormattu maksimikantavuuteensa. Sen mukaan vero maksetaan aina, joka päivä.

      
  • Mutta mikä euroopan muissa maissa DISEL vero.Onko sitä vai onko se lisätty löpön hintaan. :sleepy:

      
  • Lainaus:
    05.11.2004 klo 17:09 juissi kirjoitti
    Mutta mikä euroopan muissa maissa DISEL vero.Onko sitä vai onko se lisätty löpön hintaan. :sleepy:

    Yleensä vero on aina polttoaineessa, eikä muita maksuja enää ole.
    Meillä nykyinen käyttövoimavero on sidottu ajoenuvon omistukseen. Kun omistat ajoneuvon joka käyttää dieselpolttoainetta, sähköä, maakaasua ym. muita polttoaineita kuin bensiiniä, tästä tulee suorittaa valtiolle käyttövoimavero. Ei ole väliä ajatko autolla yhtään metriäkään, omistusvero on maksettava silti.

    Ruotsissa on dieselvero, en tunne laskentaperusteita. Ranskassa ja Belgiassa on pienimuotoinen dieselvero. Tämä vero menee erään EU-tiedotteen mukaan suoraan Ranskan ja Belgian teollisuuden kilpailun ylläpitämiseksi, eräänlaisina tukiaisina teollisuudelle.

    Saksassa maksetaan ajoneuvon vuotuista käyttömaksua, oli se bensa tai diesel, niitä ei erikseen erotella kuten Suomessa. Vero on ajoneuvosta riippuen € 150-250/v. En tiedä mistä vero lasketaan, iskutilavuus, paino vaiko päästöt. Muissa EU-maissa ajoneuvoihin kohdistetut verot ovat kohtuullisemmat kuin Suomessa syystä, että valtiot eivät elä autoilusta kuten Suomessa. Muissa maissa myös liikenteestä kerätyt verot palautetaan liikenteeseen, rakennetaan moottoriteitä, siltoja, teitä parannetaan jatkuvasti, kehitetään liikennejärjestelyjä, saadaan hyvät väylät toimiviksi, näin ennaltaehkäistään ja vältytään monilta tapaturmilta, jotka kuormittavat yhteiskuntaa ja terveysjärjestelmää kohtuuttomasti, kuten Suomen valitsema tie osoittaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit