Byrokraatin kosto

10 kommenttia

Muutoskatsastuksen hintahaitari on A-Katsastuksen hinnaston mukaan 28/65 euroa. Kertaalleen henkilöautosta 3-paikkaiseksi pakettiautoksi muutoskatsastettu muutoskatsastettiin 2-paikkaiseksi pakettiautoksi. Varsinaiseen katsastustyöhön kului aikaa alle 10 sekuntia, istuimen ja selkänojan kiinnityskohtien poiston toteaminen. Hinta 65 euroa. Syntymäuteliaana haluaisin tietää minkä verran aikaa on varattu 28 euron hintaiseen katsastukseen.

  
  • Vieläkö joku muistaa montako markkaa pakokaasuanalyysi maksoi katsastuksessa, itse muistelen sen olleen n.35 mk ja nykyisin 10 ekeä bensalla ja 20 ekeä riisselillä. Millä tavalla kun euroihin siirryttiin, siitä tuli hinnaltaan niin arvokasta vaikka mittaustapa on sama kuin markka aikanakin?

      
  • Hintakehitys on luku sinänsä. Kahden istuimen poiston jälkeinen muutoskatsastus kesäkuussa 2004 maksoi 16 euroa. Sen viimeisen takaistuimen poiston jälkeinen muutoskatsastus tammikuussa 2005 maksoi 65 euroa.

      
  • En se ollut minä!

      
  • Mutta laskekaapa paljonko maksetaan veroa kun ostatte
    20 000€ arvoisen auton ja ajatte sanotaan vaikka 20 000km/v
    kulutuksella 7l/100km.Täyskaskolla tietty(vaikka olisi bonuksiakin)
    Huomioikaa myös välilliset verot,huollot,varaosat yms.
    Tarkemmin kun ajattelee niin voi olla parempi kun ette
    laskekaan,pistää sen verran vihaksi ettei tule uni silmään.

      
  • Tottahan me maksetaan, ja paljon!
    Pitäähän jonkun pitää yllä tämä "pohjoismainen hyvinvointivaltio",
    eli suomeksi: elättää sosiaalipummit.

      
  • "Pitäähän jonkun pitää yllä tämä "pohjoismainen hyvinvointivaltio",
    eli suomeksi: elättää sosiaalipummit".

    Sosiaalipummit pärjää mutamalla satasella kuussa mutta nuo todelliset "sosiaalipummit" eli valtion virkaatekevät byrokraatit ja poliitikot, niitä tässä maassa on melkoinen armeija ja niiden ylläpito vasta maksaa että saisivat taas keksiä kansalaisilleen uusia veron muotoisia rahareikiä.

      
  • Ostin Volvo raadon -01. Siitä tarvitsin koneen tupline Strömbergeineen. Auto oli katsastettu viimeksi -98, näinollen 3 v. oli umpeutunut jolloin auto poistuu rekisteristä automaattiisesti. Silloin oli ylimenokausi meneillään, nyt on 2 v. voimassa. Autossa oli kilvet paikallaan enkä rekisteröinyt sitä. AKE:lta tuli kuukausia myöhemmin kirje, jotta ajoneuvo tulee vakuuttaa ja rekisteröidä. Siitä seurasi kova kirjeenvaihto. Lopuksi AKE:n ylimmältä viranomaiselta tuli sähköposti, "että hassu juttu, jos ajoneuvonne olisi katsastettu vuonna -98, 2 päivää aikaisemmin se olisi poistunut automaattisesti rekisteristä jne." Joten Liikennevakuutuskeskukselta tuli vakuutusmaksuja 2.400,- markkaa. Vein asian Lääninoikeuten, ei muutosta. Nämä 2 päivää tuli minulle maksamaan MK 2400,- eli € 400,- vakuutusmaksuina, oikein oikeuden kautta! Byrokraatti iski ja osoitti kuinka Suomessa toimitaan!

      
  • Niimpäh! Meillä on heikko ja arka liikenneministeriö, se antaa saamansa verotulot mitä ihmeellisipiin kohteisiin! Eli autovero ja liikenteen muut verotulot tulee"korvamerkitä" liikenteen "käyttöön"

    Juu kyllä ei se liikenne ministeriö niitä (liikenteestä kertyviä)verorahoja nääkkään mutta oli hauska sanoa noin! :tongue:

      
  • Liikenteestä kerättyä veroa (välittömät ja välilliset verot) "palautetaan" liikenteelle noin 10% koko potista. Tämä oli muistaakseni jotakuinkin saman suuruinen potti, joka kertyy pelkästään polttoaine- ja automyynniin arvonlisäveroista.

      
  • Lainaus:
    02.02.2005 klo 22:54 puntari kirjoitti
    Vieläkö joku muistaa montako markkaa pakokaasuanalyysi maksoi katsastuksessa, itse muistelen sen olleen n.35 mk ja nykyisin 10 ekeä bensalla ja 20 ekeä riisselillä. Millä tavalla kun euroihin siirryttiin, siitä tuli hinnaltaan niin arvokasta vaikka mittaustapa on sama kuin markka aikanakin?

    Epäilen, että asia liittyy perunoihin!

    Ennen €uroja sai 10 kg;n perunasäkin Espoosta Euro-Sparista 6 mk/säkki. Nyt ei irtoa edes kilo perunoita alle € 0,60/kg. Tuon 10 kg:n perunasäkin pitäisi saada 1 €urolla, perunan hinta 10-kertaistui noin vain yhdessä yössä! Joten miksei nostaa kaikki muutkin maksut?
    Huolimatta kuluttajaindekseistä ym. seuranta- ja vertailutarkkailusta on monen tuotteen ja palvelun hinta noussut mielettömästi. Katsastusmaksu on Espoossa € 42,- bensa-auton sis. pakokaasutestin.

    Katsastin meidän vanhan Jettadieselin Ivalon kats.asemalla kerran. Katsastusmaksu € 45,- pakokaasumittaus € 20,- , 65,- ekiä, olisitko maksanut katsastuksesta mummonmarkka-aikana 330 mk? Olisi edes löytänyt vikoja perhana, muttei niitäkään, kunhan kiikkui vähän yllä ja alla, vilkaisi minuun ja karkas kohta pois. Jos näin joskus tapahtuu kerran vielä, niin auta armias kyllä ukko saa katsastaa auton koko hinnan edestä, meni siihen tunti tai kaksi!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit