Kenelle saan lähettää laskun?

13 kommenttia

Muutoskatsastin farmariautoni noin vuosi takaperin pakettiautoksi. Nyt kun lakimuutos tuli voimaan tannehtivasti 1.1.2005 se teki minusta lakia "rikkovan" kansalaisen? Mielestäni en kuitenkaan ole rikkonut lakia, sillä muutoskatsastin autoni hyvässä uskossa uskoen silloisen lain voimaan ja pysyvyyteen vilpittömästi. Lakimuutoksen seurauksena kuitenkin joudun nyt taannehtivasti maksamaan viimevuodelta saakka ja nyt kuluvalta kaudelta korotettua ajonevon käyttövoimaveroa.

Entä rikkoiko autoni katsastanut katsastusmies lakia koska hän muutoskatsasti autoni? Mielestäni ei hänkään ole kanssarikollinen vaikka taanehtivuus koskee nyt myös häntä, sillä hän toimi silloisten lakien, asetusten ja määräysten mukaan (niin kuin minäkin).

Rikkoiko sitten Ajoneuvokeskus lakia? Mielestäni ei vaikka kanssarikollisuus ja lain taanehtivuus koskee myös toimeenpanevaa viranomaista joka saa käskynsä ylempää. (Niin kuin minäkin ja katsastusmies)

Kuka sitten rikkoi lakia ja kenelle saan lähettää laskun taannehtivasta "rikoksestani"?

Odotan kommentteja ja ehdotuksia.... :sunglasses:

  
  • Lähetä piruuttas sama viesti ja skannaa lasku liikenneministeri Leena Luhtaselle, leena.luhtanen @ eduskunta.fi , joku adjutantti kiikuttaa asian hänen nokan eteen.

      
  • Maksa itse !

    Itsehän sen olet aiheuttanutkin !

    Alkaa kyllästyttää näiden veronkiertäjien natinat, itsehän sinä olet muuttanut sen autosi halvempidieselveroiseksi. Muutkin jotka ajavat samanlaisella autolla maksavat suosiolla siitä dieselveron. Mikset sinäkin ?

    Vaikka toimitkin viime vuonna lain mukaan, et toiminut niinkuin lain henki tarkoitti. Kaikkihan sen tiesivät, että lai'issa oli tullut lipsahdus ja se tullaan korjaamaan heti kun mahdollista.

      
  • "Alkaa kyllästyttää näiden veronkiertäjien natinat"

    Alkaa kyllästyttää nämä lampaat jotka onnesta ottaa mitä ylhäältä annetaan panematta tikkuakaan itse asian puolesta ristiin... Voit vapaasti valita aheen ja hypätä seuraavaan aiheeseen, ei kirjoituksiani saati narinaani ole pakko kenenkään lukea...
    En itsekkään lue orjallisesti kaikkia kirjoituksia saati kommentoin niitä...

    "Vaikka toimitkin viime vuonna lain mukaan, et toiminut niinkuin lain henki tarkoitti".

    "Lain henki" - hyvä heitto mistä keksikkin.

    Lain henki on yhtäkuin laki ja sen mukaan toimin. Se on myös hyvin mielenkiintoista sikäli miltä kantilta sitä itse kukin tarkastelee. Minun käsitykseni "lain hengestä" on se, että laki käsittelee kansalaisia tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. jättämättä tulkinnoille varaa. Se on se miten se on sillä hetkelllä kirjoitettu laki, tok tok piste
    Ja sen mukaan meillä jokaisella, siis jokaisella poikaseni myös sinulla, on oikeus toimia.
    Oikeuden tilalle, tuli taannehtivasti MÄÄRÄYS ylhäältä, mitä sinun on nyt sallitu tehdä. Myös sinun valinnan vapauttasi rajoitettiin.

    Lain henki on mielestäni valtion puolelta sitä, miten vain suinkin vaikeutan ja kerään mahdollisimman pakljon varoja valtion kassaan välittämättä siitä onko se oikudenmukaista kansalaisiaan kohtaan jotka yhteiskuntaa ylläpitää ja rahoittaa. Kansalaiset maksaa myös meitä säätelevien virkamiesten, poliitikkojen ja viranomaisten palkat. "Miksi omat koirat puree jatkuvasti ruokkijaansa?"

    Rajoittamalla sananvapautta, narinaa ja napinaa tarkoittaa diktatuuriin menoa, salailua ja asioiden salassa valmistelua. Sensurointia ja "alamaisten" tyhminä pöyröinä pitämistä Ne jotka eivät saa suutaan auki silloin kun asioihin pitää tosissaan vaikuttaa osittavat olevansa vain flataasia typeryksiä. "Turha silloin enää on pieraasta ku pashka on housuus".

    Jokaisella oli tasapuolisesti lain suoma mahdollisuus, ei "pordsaanreikä", muuttaa autonsa farmariautosta pakettiautoksi. Oleellista tässä ei ole tämä pakettiauoksi muuttaminen ja sen verotus. Oleellista tässä on lain taannehtivuus tok,tok, joka tarkottaa sitä, että kaikkia lakeja voidaan jälikäteen muuttaa taannehtiviksi. Entä kun seuraavan kerran se osuukin omaan nilkkaan taannehtivasti, vaikkapa liikennevakuutus verona joka peritään koroilla korotettuna taannehtivasti viiden vuoden ajalta? Hyväksytkö lammasmaisesti asian vai narisietko kiukkuasi laajemmallekkin yleisölle? Mitä useanmpi napisee sitä herkemmin myös lainsäätäjä huomioi tämän.

    Kun portit on nyt auki, taannehtivasti voimaan tulevia lakeja ja veroja tulee melkovarmasti tämän jälkeen tulevaisuudessa, vai luotatko vallanpitäjiin sataprosenttisesti että tämä "dieselverolaki" jäi ainutlaatuiseksi toisinnoksi sotasyylisyys lain kanssa?

    "Kaikkihan sen tiesivät, että laissa oli tullut lipsahdus ja se tullaan korjaamaan heti kun mahdollista."

    Onko lainsäätäjälle sallittua ja varaa tehdä lipsahduksia? Entä kun itse teet "lipsahduksen" työpaikalla? Käsittääksen kengän kuva kakkuloissa on silloin herkässä!

    Lipsahdukset osoittavat että lainsäätäjä ei osaa ammattiiaan vaan antaa tulla lakiin jatkuvasti virheitä ja tulkinnan mahdollisuuksia. Myös muitakin vaihtoehtoja on olemassa, niitä ei vain haluta käsitellä tai ottaa säädettäväksi. Valtion lypsylehmä tuottaa ja tahkoaa rahaa valtion kassaan niin kauan, kunnes joku sanoo että nyt riittää!

      
  • "Lähetä piruuttas"

    Sinne meni :wink:

      
  • Älähän Puntari hermostu !

    Mutta vastaa vielä siihen kohtaan mitä et kuitenkaan käsitellyt vastauksessasi !

    "Muutkin jotka ajavat samanlaisella autolla maksavat suosiolla siitä dieselveron. Mikset sinäkin ?"

    Siihen et jostakin syystä ollut puuttunut ? Miksi ?

    Olen edelleen sitä mieltä, että kaikenlaiset veronkierrot ovat hyvin epämoraalisia. " Tilaisuus tekee varkaan "

    Ja jos nyt sitten tässä tapauksessa lainlaatija katsoi asiakseen huomauttaa myös porsaanreikää hyväksikäyttäneitä, niin älä minulle siitä vaahtoa. Käy räjäyttämässä edukuntatalo.

      
  • Hyvä Puntari ?

    Mutta etkö tiennytkin silloin kun muutoskatsastit autosi pakettiautoksi, että laki tulee muuttumaan !

      
  • Älähän Puntari hermostu !

    Eukkoni mielestä minä olen hyvin tasaisen rauhallinen mies, joskus sattuu vain että joku keskenkasvuinen korvantaustat märkänä alkaa isottelemaan isoommilleen. Ketähän alunperin meidän "veronkiertäjien" natinat alkasi hermostuttamaan? joku joku jokunen olikahan se jaska vai joukahaanen itte.

    "Muutkin jotka ajavat samanlaisella autolla maksavat suosiolla siitä dieselveron. Mikset sinäkin ?"

    Muutkin jotka ajavat samanlaisella autolla, siis minkälaisella autolla. oletko tietoien minkälainen pakettiauto minulla on? häh haisee jotenkin kummasti... uusi nimimerkki jota en ole aikaisemmin huomannut....hmmm. Tuletko suoraan sylttytehtaalta?

    "Siihen et jostakin syystä ollut puuttunut ? Miksi ?"

    Kaikkeen valmina tarjottuun yleistykseen ei kannata eikä tarvitse vastata. Annat vain ymmärtää että vain minä olen se ainut joka tästä ihanasta päätöksestä(nne ?) PURNAA. Vastaan ja pyrin puutuumaan oleelliseen enkä valmiiksi yleistettyyn ja tarjottuun mielipiteeseen.

    On varmasti niin että suomessa on paljolti autoilijita jotka käyttäytyvät nöyrästi ja tyytyvät hamasta kiristellen siihen mitä valtiovalta heille tarjoilee. Täällä maakunnassa olen huomioinut että asiaa viedään eteenpäin jopa Eu:n tuomioistimeen saakka. Joten en ole ainutlaatuinen purnaaja. Väitteistäsi huolimatta muitakin on.

    "Olen edelleen sitä mieltä, että kaikenlaiset veronkierrot ovat hyvin epämoraalisia. " Tilaisuus tekee varkaan ""

    Väitätkö että olen nyt tilaisuuden tullen varaskin joka vaihtoi farmariauton pakettiautoksi tilaisuuden tultua. Siihen on ollut vuosia mahdollisuus ja sinä syytät ja syyllistät laillisesta teosta, josta ei ollut mitään tietoa sen muuttumisesta vuosi takaperin. Mahdollisuus jota tarjotaan, ei ole varastamista eikä tee siitä varkautta. Tähän oli jokaisella laillinen oikeus niin sinullakin. ja jos tarkasti luet uudelleen edellisen, en minä pakettiautosta ja sen verosta purnaa. Vaan veron taannehtivuudesta jota ei ole käytetty koskaan aikaisemmin muussa kuin sotasyyllisten tuomitsemiseen.

    "Ja jos nyt sitten tässä tapauksessa lainlaatija katsoi asiakseen huomauttaa myös porsaanreikää hyväksikäyttäneitä, niin älä minulle siitä vaahtoa."

    "jos? tässä tapauksessa? Porsaanreikää?" Kun liian hyvä laki on voimassa, silloin siinä ei ole porsaanreikiä. Eikä siinä niitä ole ollut kun kerran jossittelet, mutta kun tunnut tietävän nämä "reiät" paremmin, keroppas lisää! Kiinnostaa kovasti tietää. Me muutkin halutaan tietää niistä. Kerroppas tarkasti miten laki oli vuosi sitten ja vuoden vaihteen jälkeen.

    Käy räjäyttämässä edukuntatalo.

    Tuo on yllytystä! Mitäs muuten laki sanookaan....

      
  • Sellaista ei ole olemassa jota Joni väittää.
    Laki on sillä hetkellä voimassaoleva laki kuten tänäänkin mikä tahansa laki. Mikäli Suomi määritellään demokraattiseksi tasavallaksi, lakeja ei arvota eipäs-juupas menetelmällä kuten nyt on käynyt, jopa taannehtivasti.

    Laki salli v. -04 100% farmariauton muuttamiseksi pakettiautoksi. Siinä ei ole mitään epäselvää. Muuten AKE ja Katsastusviranomaiset hylkäisivät sellaisen ajoneuvon, eikä ejoneuvolle annettaisi virallista ja laillista rekisteriotetta.

    Laki muuttui 01.01.2005 alkaen. Kukaan kansalainen ei voi tietää etukäteen muuttuuko jokin laki takautuvaksi. Tälliasta ei ole Suomen rauhan aikana koskaan tapahtunut. Demokratiassa näin ei tapahdu missään eikä ole sallittua. Mikäli näin kuitenkin tapahtuu, on se osoitus siitä, että lainsäätäjä tekee ratkaisun joka on ristiriidassa Suomen perustuslain sekä EU:n perustuslain mukaan. Laista on silloin poistettava kaikki demokratiaa ja tasapuolisuutta koskevat kohdat, tai Suomi suljettava pois demokraattisten maiden piiristä!

      
  • Täällähän on lämpimiä ihmisiä.

    Jätänpä tämän foorumin tähän viestiin.

    Hauskoja dieselveronmaksajaisia teille, minä ainakin maksan dieselveroni oikeasta pakettiautosta. Ostakaa tekin oikea pakettiauto, niin ei tarvitse kitistä siitä dieselverosta enää. Tai vaihtakaa bensa-autoon.

      
  • Koko pakettiautovero ei edes koske minua. Saksasta tuomani 530 D Touringin katsastin henkilöautoksi, Jetta diesel on henkilöauto, maksoin ja maksan niistä verot sen luokan mukaan johon katsastin auton.

    Entä mikäli säädetään "oikeille" pakettiautoille taannehtivasti samansuuruinen dieselvero kuin henkilöautolla on, tai paljon korkeampi niiden suuremman kantavuuden takia, niille yksityisille henkilöille jotka omistavat sekä käyttävät lain suomaa porsaanreikää, että veronkiertoa, pakettiauton muodostamaa kevyempää verotusta nykylain mukaan. Ehkä korotettuna koska ansiomielessä näillä on voinut kuljettaa tavaroita ja tuotteita rahaa vastaan.

    Uuden lain mukaan vain ammattimaisessa liikenteessä olevat pakettiautot olisivat lievemmän verotuksen piirissä. Samalla perittäisiin taannehtivasti kaikilta tämän autoluokan yksityishenklöiltä veronkiertona verot omistusvuosilta täysimääräisinä takaisin.

    Miltä se tuntuisi? Asia on kuitenkin silloin täsmälleen sama, kuin nykyhetki ja lainsäädäntö joka salli farmareiden muutoskatsastuksen ajoneuvolain, AKE:n, katsastustoimen ja verottajan hyväksynnällä.

    Huomaatko Joni, että asia on täsmälleen sama.
    Mitä arvelet mahdollisesti olevan verottajan seuraava veto tässä asiassa?

      
  • Anteeksi Puntari ! Et olekaan veronkiertäjä, morkkasin turhaan !

    Luettuani tekstisi uudelleen huomasinkin, että olet täällä vain muuten vain kirjottamassa asiasta, joka ei oikeasti sinua koskekaan. Et sinä mitään ko. autoa omista. Itsekin huomaat mistä paljastuit, jos luet tekstisi tarkemmin.

    Unohda koko juttu ! Hei vaan !

      
  • Olisit vilpitön!

    "Luettuani tekstisi uudelleen huomasinkin, että olet täällä vain muuten vain kirjottamassa asiasta, joka ei oikeasti sinua koskekaan".

    11.03.2005 klo 15.30 Perjantai, työpäivä pulkassa ja kotiin lähdön aika. Koko päivä meni itsetyydytystä hakien ja lorvien TM:n keskustelupalstalla mitä se puntari sanoo.
    Ilmeisesti valtion virkamies kun työ ei ole tulosvastuullista. Olisi edes keksimässä uusia taannehtivia veroja rahvaalle.
    Viikonloppuna hiljaista
    14.03.2005 Maanantai, "virka-aika" alkoi. Täällä sitä taas lorvitaan virka/työaikana työnantajan kustantamalla tietokoneella. Kirjoittaisit kotoasi omaltasi.

    "Et sinä mitään ko. autoa omista".

    Aivan oikein arvattu, kuten useimmilla "pankkihan" sen omistaa.

    jk. niin, vaihdoin viikonloppuna bensiini käyttöiseen farkkuun. Kas sen voi aivan laillisesti ja ilman "porsaanreikiä" rekisteröidä pakettiautoksi. Ei mene taannehtivaa käyttövoimaveroakaan, mutta AUTOVAKUUTUKSESSA säästää farmariin verrattuna 200 euroa vuosi.

    Tiedoksi vaan muillekkin :sunglasses:

      
  • Näillä autoiluun ja alkoholiin liittyvillä veroilla saadaan ainakin aikaan se, että puolet työikäisistä kuluttaa kaiken energiansa näiden verojen minimoimiseen. On jo korkea aika poistaa koko autovero ja alentaa
    alkoholivero eurooppalaiselle keskitasolle. Annetaan töitä suomalaiselle autokauppiaalle ja ravintoloitsijalle. Kyllä ne verot tulee kerättyä vilkastuneesta kotimaan kaupasta. Toivotaan että saksalaiset ja virolaiset tulevat toimeen ilman tätä heille osoitettua kohdennettua apua.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit