Vesi kondensoitunut auton kattoon kuljetuksessa - yleinen ongelma?

6 kommenttia

Hei,
Onko kokemusta tilanteesta, jossa tuliterän auton katosta tippuu yhtäkkiä vettä syliin, ja huollon diagnoosi on veden kondensoituminen kattoon kuljetuksen aikana? Meillä kävi näin, ja mietityttää että onkohan autossa joku perustavaa laatua oleva vika, josta tämä johtui. Auto on kuivattu ja huollon mukaan mitään vahinkoa ei ole tapahtunut, mutta epäilys jäi siitä, mikä alun perin tilanteen aiheutti. Näitä kuulemma joskus sattuu - mutta itse en kyllä ole kuullut vastaavia tarinoita.

Mieli tekisi palauttaa auto liikkeeseen ja vaatia uutta tilalle, mutta se ei ilmeisesti ole vaihtoehto...

  
  • Onko mitään mahdollisuutta varmistua, ettei tuulilasin tai takalasin sauma vuoda?

      
  • Oletan että huolto on tämän varmistanut, vaan en varmaksi tiedä. Mulle puhuttiin vain veden kondensoitumisesta. Olet samoilla ajatuksilla kuin minä, eli jostainhan sen veden sinne kattoon pitää päästä, en ole kuullut että verhoilun läpi vesi kovinkaan usein kattoon kertyisi. Viimeistään jos ongelma toistuu pitää vaatia tuo saumojen tutkiminen.

      
  • Itseäni kiinnostaisi tietää, että millaisesta kuljettamisesta tässä on kyse. Kai jossain sopivissa olosuhteissa vettä voi johonkin tiivistyäkin. Ovathan monen käyttämättömän auton penkit homentuneetkin kosteilla säillä.

    Vähän erikoisen kuuloinen juttu tuo tiivistyminen on, mutta erikoiselta kuulostaisi sekin, että vesi olisi kiivennyt sinne kattoon ovien tai lasien saumoista/tiivisteistä. Onko autossasi muuten kattoluukkua tai -ikkunaa?

      
  • Itsellä ollut sama ongelma takavuosina Golfin kanssa. Todella pitkään ja monenlaisilla vesiruiskukokeilla VW-autossa tutkivat, että mistä vesi tulee katon sisäpuolelle ja valuu tuulilasiin, kun auto on lievästi etukenossa parkissa. Eivät keksineet vikaa ennen kuin autolla ajettiin moottoritienopeutta sateessa kattoverhoilu irti. Antennin kiinnitys oli sen verran löysällä, että kun ilmavirta taivutti antennia taaksepäin, niin tiiviste aukesi etureunasta ja siitä vesi meni katon sisäpuolelle ja valui tuulilasiin auton seisoessa. Ilmiötä ei havaittu paikallaan ollessa, koska antenninjuuri ei ollut taipuneena. VW ei korvannut mitään, vaikka oli heidän asentamansa antenni ja kattoverhoilussa oli kuivuneita märkäläiskiä.

      
  • Tuntuisi, ettei vesi pelkästään kattopellin sisäpintaan vuorauksen sisälle syntyisi ilman, että lasitkin hikoavat ja kojelaudalla yms. on kosteaa. Jotta vesi tiivistyisi, niin auton sisällähän on pitänyt olla tosi kosteaa ja lämmintä ilmaa ja sitten auton ulkopuoli on jäähtynyt suht. nopeasti. Koska ei kai vähän hiostunut katon sisäpuolinen peltipinta voisi sentään vuorauksen läpi tulla pisaroivana. Ei ole omalle kohdalle sattunut mitään vastaavaa.

      
  • Kiitos kokemusten jakamisesta. Ei ole kattoluukkua eikä ikkunaa meidän autossa, ei siis selity sillä tämä tapaus. Maahantuojalta olen pyytänyt selityksen asiasta, saas nähdä mitä sieltä kommentoidaan. Auto palautuu huollosta tänään, seuraamme tilannetta ja toivomme ettei ilmiö toistu!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit