Pakettiautoksi muuttamisesta

33 kommenttia
«1

AKE on jälleen muuttanut sääntöjä joiden mukaan voi henkilöauton rekisteröidä pakettiautoksi. Juttua löytyy mm. Kalevasta
Onko kellään käsitystä missä farkuissa/tila-autoissa kantavuus on nykysääntöjen mukaan sellainen ettei tarvitsisi takapenkkeihin kajota l. rekisteröinti onnistuisi viidelle?

  
  • Ainakin näissä onnistuu 2+3 -rekisteröinti (kaikki farmarimalleja):
    -Peugeot 406 HDI
    -Renault Laguna 2,2
    -Ford Mondeo
    -Mazda 626
    -Peugeot 307
    -Peugeot Partner
    -Citroen Berlingo

      
  • Lainaus:
    29.04.2004 klo 15:25 MikaSalo kirjoitti
    Ainakin näissä onnistuu 2+3 -rekisteröinti (kaikki farmarimalleja):
    -Peugeot 406 HDI
    -Renault Laguna 2,2
    -Ford Mondeo
    -Mazda 626
    -Peugeot 307
    -Peugeot Partner
    -Citroen Berlingo



    Onko tietoa miten voisin tuoda Ruotsista esim. Audi tai VW farkun joka on valmiiksi siellä nk. "lastibilsregad", eli Ruotsin säännösten mukaan kuorma-autoksi katsastettu. Ruotsissa diesel-, eli käyttövoimaveromme ovat painosta riippuen 600-800 SEK/vuosi tällä systeemillä.
    Siellä saa pitää alkuperäiset pehmeät penkit, mutta katsastuksen ajaksi heillä on väliseinä. Aivan perillä juonesta en ole. Onko sinulla tietoa?

      
  • Voit tuoda ihan normaalisti tällaisen kuorma-auton, mutta Suomessa se on rekisteröitävä täkäläisten säännösten mukaan joko henkilö- tai pakettiautoksi.

      
  • Lainaus:
    29.04.2004 klo 15:25 MikaSalo kirjoitti
    Ainakin näissä onnistuu 2+3 -rekisteröinti (kaikki farmarimalleja):


    Mites tuo rekisteröitävyys (2+3) lasketaan? Kantavuus ilmeiseti vaikuttaa asiaan??

    [jap muokkasi tätä viestiä 30.04.2004 klo 15:52]
      
  • Pitäisi oikeastaan kysyä, onko joku palstalla tuonut kuorma-auton Saksasta? Kun Ruotsalainen kuorma-autoksi rekisteröity Audi tai Passat rekisteröidään Suomessa henkilöautoksi, niin kuinka käy Saksassa Chevrolet Starcrfaft TD kanssa, jossa se on rekisteröity 5 tai 7 hengen kuorma-autoksi. Lisää sisustasta ym. www.amvan.de .

      
  • Lainaus:
    29.04.2004 klo 00:47 jap kirjoitti
    AKE on jälleen muuttanut sääntöjä joiden mukaan voi henkilöauton rekisteröidä pakettiautoksi. Juttua löytyy mm. Kalevasta
    Onko kellään käsitystä missä farkuissa/tila-autoissa kantavuus on nykysääntöjen mukaan sellainen ettei tarvitsisi takapenkkeihin kajota l. rekisteröinti onnistuisi viidelle?


    Katsoin itse tarkemmin www.ake.fi sivuilta. Luetun ymmärtäminen on koetuksella tulkittaessa kapulakieltä näistä uusista pakettiautosäännöistä.

      
  • Kävin kurkkaamassa Volvo V70 TDi:n massat rekisteriotteesta.
    Kokonaismassa on 2000 kg ja omamassa 1638 eli kantavuudeksi jää 362 kg. Jos ymmärsin AKEn kapulakieltä oikein tästä puolet eli 181 kg varataan matkustajille joiden massa on 68 kg/nuppi.
    Tällöin matkustajia saisi ottaa kyytiin 2,7 kpl.
    Pyöristys aina alaspäin, eli pakettiautosta tulisi vain 1+2 paikkainen!
    Jos tämä pitää paikkansa minä ajelen jatkossakin henkilöautolla.

      
  • Pörssissä on aika monta Volvoa jo myynnissäkin jotka ovat muutoskatsastettuja 2+2 pehmein penkein.

      
  • Olen kuullut että E-mersustakin saisi "pakettiauton"? Onko tämä mahdollista?

      
  • onko kenelläkään tietoa, voiko 5-ovisen hatcback-mallisen auton muuttaa pakettiautoksi, vai koskeeko tämä ainoastaan ns. farmariautoja

      
  • Onnistuisikohan VW Passat -87 1,6 diesel farmarin muutos pakettiautoksi istumapaikoilla?
    :sunglasses:

      
  • Pakettiautoksi saa ainoastaan farmarimalliset autot.

      
  • Lainaus:
    07.06.2004 klo 02:21 Tornadorot kirjoitti
    Pakettiautoksi saa ainoastaan farmarimalliset autot.


    Ja lisäksi tila-autot (tai monikäyttöautot, kummin haluaa sanoa) voidaan rekisteröidä pakettiautoksi.

    [mla muokkasi tätä viestiä 07.06.2004 klo 13:53]
      
  • Valtiovarainministeriössä puuhastellaan lakimuutosta, joka muuttaisi verotuksen painopisteen ajoneuvon henkilömäärään. Muutos astunee voimaan ensi vuonna. Tuon jälkeen on sama, että lukeeko rekisteriotteessa "pakettiauto" vai "henkilöauto", koska merkitystä onkin sillä, että monellekko hengelle auto on rekisteröity (ja massakin vaikuttanee edelleen). Toki veroa pystynee edelleen kiertämään irrottamalla penkkejä, mutta ei onnistune ilman muutostöitä.

      
  • Tiedätkö koskeeko lakimuutos vain farmariversioita, jotka rekisteröidään 5 hlön sijasta 4 henkilön autoiksi, vai tuleeko se mahdollisesti myös koskemaan oikeita henkilöautoja samalla periaatteella?

      
  • Mistäpä tuosta tietää. Luultavasti jatkossa ei kuitenkaan ole väliä onko auto pakettiauto vai ei. Nythän nimenomaan sillä on merkitystä. Jos henkilömäärän (ja kokonaismassan) mukaan verotetaan, niin luulisi olevan sama onko kyseessä farkku vai sedan. Aika näyttää...

      
  • Mutta koskeeko se uusi verotustapa vain lakimuutoksen jälkeen rekisteröitäviä? Vai pystyykö ne muuttamaan sitä muutosta ennen rekisteröityjenkin verotuksen? Tietääkö kukaan

      
  • Tänään autokauppiaalta kuulin, että tuo esitys menee niin, että pakettiautoksi hyväksytään ainoastaan autot, joissa kuljetettavat istuvat kuljettajan vieressä. Eli "porsaanreikä" tukitaan. Kivaa, että verottaja on valppaana tällaisissa kansantaloutta heiluttavissa ratkaisuissa...

      
  • Tästä on nyt kahdenlaista käytäntöä farkuissa jotka on rekisteröity pakettiautoksi ja koskee varsinkin yrittäjän alv vähennysoikeutta pakettiautosta. Eli kahden viranomaisen toiminta on nyt ristiriitaista. Ake hyväksyy vähennysoikeuden mutta verottaja taasen tulkitsee sen toisin eli ei vähennysoikeutta.

    "Ilkka 2.7.2004

    Autoliitto: Alv-kohtelu ongelmallista

    HELSINKI

    STT

    Autoliiton mielestä yritysten nimiin rekisteröityjen, farmariautoista pakettiautoiksi muutettujen ns. monikäyttöautojen arvonlisäverokohtelu on epäselvää, koska Ajoneuvohallintokeskus ja Verohallitus tulkitsevat muutoksen verovaikutuksia eri suuntiin.

    Ajoneuvohallintokeskus kohtelee muutettuja monikäyttöautoja verotuksellisesti samalla tavalla kuin pakettiautoja.

    - Verohallitus taas rinnastaa muutetut autot henkilöautoihin, jos istuimia on muualla kuin kuljettajan vieressä (ns. kaksikäyttöauto). Silloin arvonlisäveron saa vähentää vain, jos autoa käytetään ainoastaan verolliseen liiketoimintaan, Autoliitto toteaa tiedotteessaan.

    Autoliitto kannattaa verotuskysymyksessä samaa tulkintaa kuin ajoneuvoverotuksessa. Epäselvyys vaikuttaa sen mukaan varsinkin yrityskäyttöön rekisteröityjen monikäyttöautojen alv-vähennysoikeuteen. Liitto huomauttaa, että ristiriidan vaikutus vähennettävissä veroissa laskettuna on tuhansia euroja, joita yritykset voivat joutua maksamaan jälkikäteen valtiolle.

    - Saman käsitteen erilainen tulkinta ja verovelvollisen luottamuksen suoja ovat Autoliiton mielestä perusteita, joiden nojalla arvonlisäverotuksessa tulisi noudattaa samaa tulkintaa kuin ajoneuvoverotuksessa. Viime kädessä oikea tulkinta selvinnee vain valittamalla verotuksessa, Autoliitto ounastelee."

    Ja tänään 7.7.2004 mielipideosatolla

    "Autoveroasiaa

    Hyvät yrittäjät, älkää missään tapauksessa ostako näitä pakettiautoiksi rekisteröityjä farmari ym. autoja, ainakaan mikäli kuvittelette saavanne niistä alv vähennyksen. Verottajan käsityksen mukaan niitä ei katsota pakettiautoiksi, jos istumapaikkoja on muuallakin kuin kuljettajan vieressä.

    Tässä tuli taas "kultainen kädenpuristus" verottajalta yrittäjiä kohtaan.

    Kaksikäyttöautoilija Kauhajoki"

    Käsittääkseni verottajan tulkinnalle ei kuitenkaan ole lainmukaista vahvistusta, jos kerran valtionvarainministeriössä vasta lakia valmistellaan? Eli tällöin AKE:n kanta olisi oikein.
    Ja entä kun lakimuutos sitten astuisi voimaan. Onko se takautuva vai siitä hetkestä voimassa kun kansalle annetaan määräpäivä.

    Mikä "kirkkovene" vieköön noita viranomaisia aina vaivaa, onko valtio määräyksineen ja tulkintoineen ihmisiä varten vai ihmiset valtiota varten?

      
  • Eipä kauan kestänyt minkä kesällä jo kirjoitin

    "Syksyllä vero muuttuu taas. Katsastusmies kertoi vain sen minkä minäkin olen kuullut, käyttövoimavero nousee pakettiautoissa yhtä suureksi kuin vastaavassa henkilöautossa. No, se nähdään sitten.

    En ymmärrä miksi näitä veroja ei yksinkertaisesti voida periä polttoaineen yhteydessä. Ei siihen monen centin korotus tarvitsisi tulla, jolloin käyttömaksu+dieselvero on hoidettu, niin bensassa kuin dieselissä. Se joka ajaa maksaa, eläkeläinen, työtön ym. käyttää autoaan vähemmän, eikä näin tarvitse joutua epäoikeudenmukaisen kohtelun kohteeksi."

    Suomessa ei mielletä sitten mitenkään, että voisi ajaa autolla edullisemmin. Tähän puuttuu valtionvarainministeriö, siihen säädetään jopa laki, joka kieltää lapsiperheiden, eläkeläisten ym. monien tarvitsevien liikkumista harvaan asutussa Suomessa, edes hieman lievemmin verotettuna. Eikö tätä voisi tulkita yksilön vapaan liikkumisen rajoittamiseksi ja asiasta tulisi nostaa ryhmäkanne ja viedä se EU:n tuomioistuimeen.



    [SixPack muokkasi tätä viestiä 06.10.2004 klo 08:41]
      
  • TM:n artikkelissa pakettuautoksi muuttaminen, pisti sekin silmään, jossa kerrotaan, ettei kannata puuhastella omaa takapenkkiä mitenkään, ei mene läpi. Turvallisuusnäkökohdat?

    Kuitenkin liikenteessä on paljon vanhoja verottomia pakettiautoja saunalautein varustettuja. On vanerilevyä, lautaa, itsetehtyjä takapenkki-"kyhäelmiä" jne. Ne läpäisevät kirkkaasti vuotuiset katsastukset. Eikö tunnu omituiselta? Toisille ne ovat lailliset, toisille taas ei. En minäkään sellaisia autooni halua, mutta että lainsäädännöstä tulee tällainen tulkinnanvarainen tapauskohtainen leikkikalu, ei oikein herätä kunnioitusta eikä juuri vakuuta. Keskustellaan sentään vain pellistä ja kumipyöristä!

    Tuntuu turhauttavalta olla sivustakatsojana, valtion miettiessä omia veroratkaisuja ja kohtelutapoja. Käytäntö on harvoin sama kuin miltä Excel taulukkolaskentaohjelma näyttää ministeriön mietintäosastolla.

      
  • Eikö olisi hassua muuttaa n.100000€ VW Touaregia V10 Tdiä pakettiautoksi...

      
  • Yksi näkökohta tähän pakettiautoksi muuttamiseen on tainnut jäädä usealta huomaamatta. Paketti/kuorma-autolla saa ajella bussikaistalla (Helsingissä toisissa paikoissa 7-18 ja toisissa 9-15).

    Olisi se komeaa painaa bensa-maastoautolla bussikaistalla aivan laillisesti, kuvauttaa itsensä valvontakameralla ja nähdä kuvien purkajan ilme kun huomaa "ei perkule, pakettiautoksi rekisteröity". Ovatko muuten nämä dieselinsä pakuksi rekisteröineet tajunneet asiaa ollenkaan?

    En ajele bussikaistoilla, mutta tuollainen laillinen vaihtoehto houkuttaa jo ihan "hanttiin pistämis"-mielessä.

      
  • Lainaus:
    04.08.2004 klo 10:58 Zilo kirjoitti
    Ovatko muuten nämä dieselinsä pakuksi rekisteröineet tajunneet asiaa ollenkaan?

    Ollaan huomattu ja itse(kin) käytän aktiivisesti :sunglasses: Vaan kertaakaan ei vielä olla edes kuvattu :wink:

      
  • Opel Compon melkein saisi 1+4 paikkaiseksi pakettiautoksi. Sitä pitäisi vielä keventää kolmella kilolla. :smile: (uusin TM)

      
  • Entäpä toisinpäin?

    Minulla on bussikuorinen auto rekisteröitynä yhdellä penkkirivllä pakettiautoksi. VOisikos siihen vastaavasti laittaa lisäpenkkejä?
    Lasketaanko lispenkkien määrä samalla kaavalla?
    En tarkoita mitään itsetehtyjä penkkejä vaan niitä samoja, joita vastaavassa henkilöpakuksi rekisteröidyssä käytetään.


    Makee

      
  • Asiasta löytyy Valtioneuvoston tiedote osoitteesta:

    http://www.valtioneuvosto.fi/vn/liston/base.lsp?r=88985&k=fi&old=754

    "Valtiovarainministeriö Tiedote 112/2004 30.9.2004

    Ns. kaksikäyttöautojen verotusta tarkistetaan

    Hallitus esittää, että pakettiautoksi rekisteröityä autoa, jossa on kuljettajan istuimen ja tämän vieressä olevien istuinten lisäksi muita istuimia, verotetaan kuten henkilöautoja. Muutos koskisi lähinnä diesekäyttöisten autojen käyttövoimaveroa eli niin sanottua dieselveroa. Samalla myös arvonlisäverolakia selkiytettäisiin.

    Tieliikennesäännöksiin vuoden 2003 alusta voimaan tulleiden muutosten johdosta monia muun muassa farmarimallisia henkilöautoja on voinut rekisteröidä pakettiautoina joko sellaisenaan tai vähentäen jonkin verran takana olevia istuinpakkoja. Pakettiautoluokituksesta huolimatta tällainen auto rinnastuu käyttömahdollisuuksiltaan lähinnä henkilöautoon. Muutoskatsastuksia on tehty tämän vuoden aikana erityisesti henkilöauton pakettiautoa korkeamman käyttövoimaveron välttämiseksi. Pakettiautona saman ajoneuvon vero on suunnilleen 1/7-osa siitä, mikä se olisi henkilöautona. Henkilöauton käyttövoimavero on päivältä 6,7 senttiä auton kokonaismassan 100 kiloa kohden, kun pakettiauton vero on vastaavasti 0,9 senttiä päivältä kokonaismassan 100 kiloa kohden.

    Laki on tarkoitettu koskemaan voimaan tulosta alkaen kaikkia lisäistuimilla varustettuja pakettiautoja riippumatta siitä, milloin muutoskatsastus pakettiautoksi on tehty. Poikkeuksena ovat kuitenkin ne pakettiautot, joissa on ennen vuoden 1998 syyskuuta voimassa olleiden tieliikennemääräysten mukaan hyväksyttyjä istuimia. Myöskään autoverolain 24 pykälän mukaiset tilapäisistuimet eivät aiheuta veron kantamista henkilöautona.

    Arvonlisäverolain mukaan kaksikäyttöautoon sovelletaan henkilöautoa koskevaa vähennysoikeuden rajoitusta. Asian täsmentämiseksi myös arvonlisäverolakiin esitetään otettavaksi edellä sanottua vastaava kaksikäyttöauton määritelmä.


    Lisätietoja:
    Ajoneuvoverotus: vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen, puh. (09) 160 33152
    Arvonlisäverotus: lainsäädäntöneuvos Tommi Parkkola, puh. (09) 160 33174
    Ajoneuvohallintokeskus: yksikönpäällikkö Olli Lindroos, puh. (09) 6185 3400"

      
  • "Laki on tarkoitettu koskemaan voimaan tulosta alkaen kaikkia lisäistuimilla varustettuja pakettiautoja riippumatta siitä, milloin muutoskatsastus pakettiautoksi on tehty."

    ...vielä kun uusi "kateusvero" peritään takautuvasti valtiolta saamatta jääneinä verotuloina...., joko rahat on jemmassa?

      
  • Lainaus:
    08.07.2004 klo 18:42 SixPack kirjoitti
    Eipä kauan kestänyt minkä kesällä jo kirjoitin !

    "Syksyllä vero muuttuu taas. Katsastusmies kertoi vain sen minkä minäkin olen kuullut, käyttövoimavero nousee pakettiautoissa yhtä suureksi kuin vastaavassa henkilöautossa. No, se nähdään sitten.

    En ymmärrä miksi näitä veroja ei yksinkertaisesti voida periä polttoaineen yhteydessä. Ei siihen monen centin korotus tarvitsisi tulla, jolloin käyttömaksu+dieselvero on hoidettu, niin bensassa kuin dieselissä. Se joka ajaa maksaa, eläkeläinen, työtön ym. käyttää autoaan vähemmän, eikä näin tarvitse joutua epäoikeudenmukaisen kohtelun kohteeksi."

    Suomessa ei mielletä sitten mitenkään, että voisi ajaa autolla edullisemmin. Tähän puuttuu valtionvarainministeriö, siihen säädetään jopa laki, joka kieltää lapsiperheiden, eläkeläisten ym. monien tarvitsevien liikkumista harvaan asutussa Suomessa, edes hieman lievemmin verotettuna. Eikö tätä voisi tulkita yksilön vapaan liikkumisen rajoittamiseksi ja asiasta tulisi nostaa ryhmäkanne ja viedä se EU:n tuomioistuimeen.


      
  • "Suomessa ei mielletä sitten mitenkään, että voisi ajaa autolla edullisemmin. Tähän puuttuu valtionvarainministeriö, siihen säädetään jopa laki, joka kieltää lapsiperheiden, eläkeläisten ym. monien tarvitsevien liikkumista harvaan asutussa Suomessa, edes hieman lievemmin verotettuna. Eikö tätä voisi tulkita yksilön vapaan liikkumisen rajoittamiseksi ja asiasta tulisi nostaa ryhmäkanne ja viedä se EU:n tuomioistuimeen."

    Olen samaa mieltä ja ilmeisesti Suomessa on tarkoituksena siirtyä Neuvostoliitosta perityvään käytäntöön, jossa tarvittiin passi kun matkustit kävellen 100 metrin päässä olevalle naapurikolhoosille.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit