Tekniikan Maailma vertaili premium-katumaasturit

335 kommenttia
16791112
  • Derrick mitä mieltä olet siitä, että kiinalaiset havittelevat omistukseensa lähes kaikkea nykyisin? Mielestäni tämä kehitys on jopa hieman outo ja ei tosiaankaan edellytä mitään hehkutusta. Onneksi sentään kaikki ei ole kaupan tässä hullussa maailmassa.

      
  • Mitäs sinä nyt yhtäkkiä kiinalaisia mollaat? Eikös tuo ole keskustelun sekoittamista kesken hyvän jutustelun katumaastureista?

      
  • En minä mitään mollaa oudoksun vain ylenpalttista omistamishalua.

      
  • Siitähän ns. länsimaissa on ollut kyse koko ajan. Miksi ihmettelet sitä, jos Kiina lähtee kelkkaan? Eikö saisi?

      
  • Ruotsalaiset pelasti omistuspohjalla Volvo (toisin kuin suomalaiset Nokian) ja loivat tuotteen mitä saksalaiset autonvalmistajat seuraa sivusta huuli pyöreänä

      
  • Ruotsalaiset pelasti omistuspohjalla Volvo (toisin kuin suomalaiset Nokian) ja loivat tuotteen mitä Saksalaiset autonvalmistajat seraa sivusta huulipyöreänä.

    Ja sitten kun mutuilultasi joudat, niin tarkasta myyntitilastot. Saksalaiset johtavat myyntiä isolla marginaalilla ja Volvo haluaa perinteiseen tapaan päästä lähemmäksi saksalaisia.

      
  • Piti oikein ostaa tuo lehti ja tavata rauhassa. Jotenkin suuntavakauden arviointi oli jälleen lapsen kengissä.
    Renkaiden ilmanpaineet vaihtelee kelin mukaan mukaan. Sama ulkolämpotila ja se onko tie kuiva vai märkä muuttaa renkaan ajonaikaista lämpötilaa eli myös painetta.

    Olen havainnut että autojen (ja myös renkaiden) herkkyydessä rengaspaineen pienellekin vaihtelulle on aika suuria eroja. Ihan jopa 10kPa heitto muuttaa selvästi suuntavakautta. TÄmä tullut kokeiltua monasta mm. pudottamalla eturenkaiden painetta kesken pitkän maantie/motariajon juuri tuo 10kpa (eli 0.1bar).

    Cittareita en ole omistanut mutta 3- sarja ja A4 ainakin on pirun herkkiä tälle. 3-sarja oli ihan neuroottinen Pirellin kumeilla. nokialaisilla vähemmän neuroottinen.
    TM ei testaa tätä puolta suuntavakaudesta vaikka ainakin itselle suntavakaudella ja jossain määrin ohjaustunnolla on suurin merkitys ajon vaivattomuuteen.
    Mitenkähän Mersu ja Volvo, ovatko paremmin immuuneja?

    Oli myös ollut hyödyllistä tietää mitne autojen kulutukset menee kun ajo tehdäänkin ns. oletusasetuskella. Ainakin Audeissa Efficiency mode tekee autosta niin laiskan ettei sillä voi kesällä ajaa ollenkaan.

    Edelleen odotellaan kiihdytystestiä missä aika lähtisi juoksemana siitä kun jalka siirtyy jarrulta kaasulle... Moottorin ja vaihteiston viiveet ei minusta ole mitenkään erillinen asia.

      
  • En ole tässä yhteydessä maininnut myyntilukuja.
    Volvon uusi alku on vasta alussa.

      
  • Moni henkilö tällä palstalla on viisaampi kuin teollisuusmies Li Shufu, esimerkiksi NHB ja WhatCar täyttävät tuon kriteerin. Näiden kahden ennustuksethan ovat menneet nappiin sataprosenttisella tarkkuudella.

      
  • "Derrick mitä mieltä olet siitä, että kiinalaiset havittelevat omistukseensa lähes kaikkea nykyisin? Mielestäni tämä kehitys on jopa hieman outo ja ei tosiaankaan edellytä mitään hehkutusta. Onneksi sentään kaikki ei ole kaupan tässä hullussa maailmassa."

    Volvo PV:n kiinalaisomistaja hankki ison omistusosuuden myös Volvo AB:sta. Joku varmaan keksii jotakin motkotettavaa tästäkin.

      
  • Mikäköhän siinä on pohjalla, kun joidenkin täytyy muille yrittää eri tavoin perustella, miksi oma autovalinta on ainoa oikea? En ole nyt varma onko mielikuvani oikea, mutta minulla on näitä palstoja lukiessa tullut käsitys, että varsinkin eräs BMW-diggari on erityisen herkkänä tässä asiassa.

    Itselläni on ollut kymmenkunta eri automerkkiä vuosien saatossa ja jokainen niistä on ollut omasta mielestäni paras valinta minulle juuri siinä tilanteessa, kun olen ne hankkinut. Tietysti on ollut, muutenhan olisin hankkinut jonkun muun.

    Aina olen hankkinut auton itselleni käyttöön enkä siksi, että olettaisin muiden kumartavan autoani otsa maassa.

    Kaikkein paras arvioimaan sinulle sopivaa autoa olet sinä itse, mutta sinulla ei pidä olla mitään mussutettavaa jonkun toisen valinnalle eikä muutenkaan toisen merkkisistä autoista.

    Ja me kaikkihan tiedämme asiassa absoluuttisen totuuden: kyllä hybridi-volvo rules!

      
  • Mikäköhän niin, eiköhän Volvofanaatikollekin liene selvää, että ihan jokainen hankkii auton omien tarpeidensa mukaan. Mieltymyksien makuasioiden yhdistelmä lisättynä käyttötarpeilla ja sitten se merkki ja valinta siinä se yksinkertaisuudessaan on. Automerkki siitä tuntuu tarinaa riitttävän. Tuskin kukaan hommaa autoa ärsyttääkseen naapureitaan se merkki minkä valitsee varmasti ärsyttää aina jotakin se on selvä, mutta mitä väliä. Ei minua kiinnosta vaikka ajaisitte kaikki Volvolla ja nekin jotka ajavat nyt jollain muulla merkillä kohta puoliin samalla mitä hybridiruleskin tavan takaa hehkutta, kuin sitä ainoata oikeaa. Tuonkaltainen on sitä fanaattista saarnaamista jota kutsutaan uskonnoksi. Ja jos tuo menee ihon alle niin sitten menee. Siinäpä paukutatte yhdessä ja päivittelette kukin vuorollaan mitäs se nyt noin ja silleen. Ajakaa millä ajatte ja BMW:llä loput kuten allekirjoittanut. Saatte tekin nauttia ajamisen ilosta täysin siemauksin ja hymyssä suin. Tosikot älkää vaivautuko saarnoinenne ei tämä räksytyksellä parane jos ei pahenekkaan.

    Ajoin itsekkin noin kymmenellä merkillä ennen kuin ostin ensimmäisen BMW:n tosin en ainoallakaan Volvolla. Traktorimainen sisustus, kömpelö ja helvetin raskas auto ei säväyttänyt pätkääkään. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että BMW:llä mennään edelleen ja mikä on mennessä kun auto miellyttää ja on hyvä fiilis aina kun lähtee liikkeelle. Ja totta vieköön auto hankitaan siksi koska se tuo ajonautinnon jota ei kansanautot tarjoa. MB on sellainen joka olisi lähin vaihtoehto, mutta tämä ei ole ainakaan vielä ajankohtainen. Ei MB takaa mitään mitä BMW:ssä ei olisi näin se menee. Ja ajoin MB:llä aikanaan ihan riittävästi, että tiedän mitä saa jos sellaisen hankkii autokseen.

      
  • Tekisi kyllä mieli kysyä, että millä Bemarilla tarkalleen ajelet ja milloin olet vimeksi ajanut muita merkkejä.

    En oikein ymmärrä tuollaista, että olet MB:llä joskus ajanut riittävästi, jotta tiedät minkälainen auto se on. Miten noin voi sanoa? Jos on ajanut vaikka vm. 2005 A Mersulla, niin tietääkö minkälainen auto on uusi S 63 AMG? Omasta mielestäni samalla merkillä voi olla erittäin hyviä ja ainakin omiin tarpeisiini/makuuni täysin kelvottomia malleja. Varsinkin ns. premium-merkeillä, joissa hintahaitari on luokkaa 20-300 k€.

    Itse olen kerran elämässäni ostanut saman merkin kaksi kertaa peräkkäin. Ei siksi, että olisin ollut pettynyt vanhoihin valintoihin, vaan siksi, että toinen merkki on myöhemmin tarjonnut kiinnostavamman uutuuden. Tällä kertaa se oli Volvo.

    Hiukan muuten ihmettelin myös tracktestin kirjoitusta, "miksi kiinalaiset haluavat omistaa kaiken". Eikö se ole juuri sitä, mihin länsimainen yhteiskunta on perustunut ainakin viimeiset 400 vuotta. Pitäisikö tämä kieltää kiinalaisilta, vai mitä haet takaa?

    Nyt kyllä menee maasturiketju pahemman kerran ohi aiheen.

      
  • BMW:n 5-sarjalla on ajettu nyt vajaan 30 vuotta. Viides 5-sarjan BMW nyt autona. Ensimmäisen ja viimeisimmän sukupolven 5-sarjalla en ole edes ajanut, mutta tulevaisuudessa kyllä BMW 5-sarjan G30 tulee varteenotettavaksi vaihtoehdoksi.

      
  • tracktest:
    ...tavan takaa hehkuttaa, kuin sitä ainoata oikeaa. Tuonkaltainen on sitä fanaattista saarnaamista jota kutsutaan uskonnoksi.

    Mutta entäs jos mielestäni sinä edustat lajityyppiä puhtaimmillaan!

    Ja kuin todistaaksesi väitteesi, heität välittömästi perään:
    Siinäpä paukutatte yhdessä ja päivittelette kukin vuorollaan mitäs se nyt noin ja silleen. Ajakaa millä ajatte ja BMW:llä loput kuten allekirjoittanut. Saatte tekin nauttia ajamisen ilosta täysin siemauksin ja hymyssä suin.

    Tuo nyt oli lievimmästä päästä, mutta voitko myöntää, ettet voi oikeasti sietää ajatusta, että joku voisi sanoa samalla tavalla mistään muusta merkistä kuin BMW:stä, vaikka Volvolla ajava (kun se on tässä ollut tapetilla automerkkinä eri keskusteluissa)?

    Et varmaan. Kirjoituksistasi se huokuu kuitenkin läpi niin kovaa, ettet edes ymmärrä! Merkillisintä on tosiaan, että sinun pitää muiden kommenteista vääntää "uskontoja" ja "fanaattisuutta", vaikka itse kirjoitat todellakin juuri siihen tyyliin, ettei voi kuin ihmetellä, mikset näe asiayhteyttä.

    Senkin takia kaikki, mitä kirjoitat "ajakaa millä vaan, makuasioita" -tyylisesti eivät enää todellakaan tunnu uskottavilta. Ne vasta kliseiltä ovat alkaneet kuulostaakin - savusumulta jottei todelliset ajatukset paista lukijasi silmiin ihan niin pahasti. Kaikki paasaamisesi volvoista ja volvoilijoista on alkanut kääntyä itseäsi vastaa.

    Ei siinä mitään, voit pitää BMW:stä, ostele niitä vaikka maailman tappiin asti, ei se huono auto ole.

    Mutta älä sinä saarnaa muille fanaattisuudesta ja uskonnosta! Se todellakin kalahtaa omaan nilkkaasi niin, että sen on pakko tuntua.

      
  • No ei se elinkaarensa loppupäässä oleva lastentaudeista vapaa bmweekään teknisesti kovin kaksinen ole.

      
  • BMW - fanit täyttävät yleensä nämä kolme ehtoa.

    1. Kova suunsoitto muista automerkeistä ja näihin kohdistuva vähättely ihan kuin BMW tästä paranisi autona.

    2. Omaa autoa ei kehdata ilmoittaa, todennäköisesti sen oman auton ikä lähentelee tuontiautojen keski-ikää 9 vuotta.

    3. Muutoinkin näille niin sanotuille "sitkeille saksansiittäjille" tuntuu olevan tärkeätä ylläpitää täysin turhaa ja keinotekoista vastakkainasettelua Volvo vastaan saksalaismerkit. Oma ego näillä "sitkeillä saksansiittäjillä" on melkein Michael Schumacherin koko huoneen täyttävän egon luokkaa. Näköjään ei siedetä sitä että muutkin tekevät hyviä autoja, tämä seikka käy pahasti saksansiittäjän ylpeydelle.

      
  • Saksalaiset autonvalmistajat valmistavat maailman parhaimmat autot, sitä tosiasiaa ei muuta mikään. On sitten kokonaan toinen asia mitä näistä saksalaisista autonvalmistajista kukin pitää parhaana. Näyttää siltä että omaa suosikkiaan ei saa kertoa koska sitä pidetään lähtökohtaisesti vääränä valintana. Tuskin olen ainoa laatuaan joka nostaa BMW merkin listan ykköseksi. Tähän on tyytyminen mitä olen kertonut. Derrickille tiedoksi se että autoni ovat olleet kaikilla herkuilla varustettuja malleja, joten mitään karvalakki-malleja en jatkossakaan tule omistamaan. Näillä mennään. Jos joku haluaa katsellla kuvia hienoimmista BMW:n 5-sarjan malleista kaikilla herkuilla varustettuna, siitä vaan netin kuvastoa katselemaan. Kuvia riittää, mutta kateus saattaa lyödä tunteet pintaan ja se sitten näkyy tulevina tunteenpurkauksina solvauksien muodossa. Mieli varmasti kevenee kun pahaa oloa puretaan oikein urakalla, mutta toisaalta on hyvä että se puretaan johonkin. Ei olotila muodostu näin toimien täysin sietämättömäksi.

    Tuosta kuviin ei tarvitse nimellä kirjautua.

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/BMW5er_6.jpg

      
  • Kevenikö mielesi kun tuossa edellä purit pahaa oloasi oikein urakalla? Toisaalta, on hyvä että se puretaan johonkin. Toivottavasti olotilasi ei muodostu näin toimien täysin sietämättömäksi.

    Tracktest, lakkaa kaivamasta itseäsi vain syvemmälle kuoppaasi. Kyllä me uskotaan, että olet "uskonnollinen" ja "fanaatikko". Näin sen vaan täytyy olla! Itse nimittelet muita kirjoittajia huomattavasti vähemmin eväin vastaavasti. Eikös silloin oltaisi ihan yhdenmukaisesti loogisia?

    Tähän on tyytyminen mitä olen kertonut.

      
  • Kumppani avasi pelin ja käveli ensimmäisenä kuoppaan jonka itse kaivoi jo aikaa sitten.

      
  • Hetkinen. Nimimerkki Tracktest mouhottaa täällä BMW:n ja 5-sarjan parhaudesta, eikä ole edes ajanut uudella 5-sarjalla. Tässä on nyt jotain, mitä minun järjelläni ei voi ymmärtää. Ehkä parempi vetäytyä taka-alalle.

      
  • Mikko hyvä kaikki aikanaan. Testeistä voit lukea miten tämä uusi BMW:n 5-sarja pärjää tässä kovassa kilpailussa. Omaa koeajoa ja testausta ei mikään korvaa, mutta antaa osviittaa mitä on tulossa kun lähtee koeajoa suorittamaan aikanaan. Otan mallin aina elinkaaren lopusta, joten aikaa kuluu kun pääsen BMW G30:stä oikein nauttimaan, mutta ei se hyvyys mihinkään katoa. Nämä ovat niitä kuuluja valintoja joita ei tarvitse ymmärtää jos ei haluja ole.

    Samoin ajattelevia ei täältä löydy, mutta sopulilauman tavoin en tule koskaan ajattelemaan enkä toimimaan. Näillä mennään.

      
  • Kyllä tuon kaiken muuten ymmärrän, eikä siinä mitään. Mutta ehkäpä tuo parhaaksi automerkiksi julistaminen on tuossa tilanteessa aika absurdia, kun oletettavasti et sitten ole ajanut muunkaan merkkisillä uusilla autoilla, joista nyt keskustellaan.

    Ylipäätään joku paras automerkki on aivan absurdi käsite, kun esimerkiksi kyseiset saksalaiset merkit tekevät kaikenlaista autoa hintahaarukassa 20-300 k€, kuten jo kirjoitin. Jo yhden mallin julistaminen parhaaksi on kyseenalaista, koska parhaus riippuu käyttötarpeista ja haluista. Parhaan merkin julistaminen on jo täysin absurdia.

      
  • Tutuilla on hienoja autoja ja eri merkkejä. Pääsen kyllä näiden kautta kartalle missä mennään ei siitä ole pelkoa. Mielestäni jokainen voi nimetä mielestään parhaan eikä siinä pitäisi olla kenelläkään mitään sanomista. Jos joku toteaa sen olevan vaikka Lexus tai mikä hyvänsä, se on hänen mielipiteensä ja pystyn arvostamaan hänen mielipidettään aivan hyvin.

    NHB:lle suora kysymys pitääkö kansanauto jättää kotiin, kun lähdet koeajamaan vaikkapa BMW:n tai MB:n huippumalleja? Kysymys siksi kun annat ymmärtää, että koeajat uusia autoja melkein smaan tahtiin kuin autotoimittajat ikään.

      
  • Jukupliut että kaivertaa syvältä tuo Volvo.
    Mun Saksanrutinoffi on maailman.....? HALLELUUJAA-

      
  • Trollijore se on siunattu älyllä joka tuo keskusteluihin aina sitä kaikkien kaipaamaa sisältöä. Siinä meni Kumppanin kaivamaan kuoppaan toinen saman tason sählääjä.

      
  • BMWee trollin täytyy olla aika nuori kun haaveena on nauttia muutenkin kuin kauniina kuvina nykyisen uuden viitosen elinkaaren loppupäässä olevista loistavista nautinnollisista ajo-ominaisuuksista.

      
  • NHB:lle suora kysymys pitääkö kansanauto jättää kotiin, kun lähdet koeajamaan vaikkapa BMW:n tai MB:n huippumalleja? Kysymys siksi kun annat ymmärtää, että koeajat uusia autoja melkein smaan tahtiin kuin autotoimittajat ikään.

    Itse en keksi tuollaiseen mitään syytä, enkä oikeastaan ymmärrä kysymystäsikään. Miksi auto pitäisi jättää kotiin, jos lähtee koeajamaan jotain Bemaria?

      
  • Älä huoli NHB en minäkään ymmärrä tuon vanhimman trollin sanomasta hölkäsen pöläystä, mutta mitä väliä. Tarkoitin kysymyksellä sitä, että onko mitään kynnystä ajaa pihaan kansanautolla ja lähteä vaikka koeajamaan uutta BMW 760Li xDrivea?

      
  • Älä huoli NHB en minäkään ymmärrä tuon vanhimman trollin sanomasta hölkäsen pöläystä, mutta mitä väliä. 
    Tarkoitin kysymyksellä sitä, että onko mitään kynnystä ajaa pihaan kansanautolla ja lähteä vaikka koeajamaan uutta BMW 760Li xDrivea?

    Ei mulla ole mitään kynnystä tehdä tuollaista. Joskus nuorena menin silloisella 20 vuotiaalla lähinnä romuraudan arvon omaavalla kansanautollani kokeilemaan silloista M5:ttä. Joskus taasen on menty polkupyörälläm taksilla tai bussilla. Ihan samalla tavalla itse koeajo on sujunut kulkuvälineestä riippumatta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit