Uusi BMW 5-sarja G30

1244 kommenttia
1303133353642
  • BMW 520d xDrive verollinen hinta 54 247 euroa ja veroton 44 400 euroa. Hinnasto on tosin vuoden 2017 alusta.

      
  • Me vaihdetaan omaa autoa uuteen 2-3v välein eikä autoveronpoistolla ole suurta merkitystä välirahaan, kun pääoma no jo kiinnitetty peltipurkkiin.
    Arvonalenemat kulkee käsikädessä.
    Autokauppiaan näkökulmasta tilanne olisi vakava vaihtoautohallissa jos uusien autovero poistuisi salaa yhdessä yössä.

      
  • Autoveron poisto yhdessä yössä olisi varmasti kaupan kannalta paras ratkaisu. Kuinka oikeudenmukainen se olisi henkilölle, joka päivää ennen maksoi uuden autonsa, jonka hinnasta veroa on tuhansia, mahdollisesti kymmeniä tuhansia euroja. Ei homma siis ihan noinkaan voi toimia. Vähintäänkin veroja pitäisi sitten maksaa takautuvasti takaisin jollain systeemillä ja laskukaavalla - en vain jaksa uskoa, että näin tapahtuisi, koska se olisi aika monimutkaista.

      
  • Aina kun kaupassa on mukana vaihtoauto tehdään kauppaa välirahasta näinhän tämä käytännössä menee.

    Mikko-L autoveron maksaneille kuluttajille kompensoidaan muutos. Laskukaavasta riippuen se voi olla mahdollisimman kohtuullinen.

    Poliitikkojen loputon pähkäily tekee järkevistä asioista tässä maassa lähes mahdotonta. Tämä on ikävä tosiasia.

    Tuosta välirahan kaupasta muistan hyvin, kun olin nuori mies. Isäni vaihtoi hyötyajoneuvojaan noin kahden kolmen vuoden välein. Yhtenä hyvänä esimerkkinä muistan elävästi sen, kun emme saaneet isäni mielestä riittävän hyvää korvausta vanhasta, siitä paikasta menimme naapuriliikkeeseen ja kerroimme mitä naapuriliike hyvitti vaihdokista. Merkki vaihtui ja hyvitys oli selvästi parempi toisessa liikkeessä, näinkin voi käydä kun automyyjä ei hallitse tilannetta tarpeeksi hyvin.

      
  • Julkaistu: 2.5.2017
    autoverotus Pari päivää sitten päivitetty valtion budjetti vuosille 2018-2021 paljastaa, millä tahdilla autoveroa aiotaan tuoreimpien päätösten mukaan laskea.
    Autoverotusta kevennetään meneillään olevalla hallituskaudella asteittain ja yhteensä noin 182 miljoonaa euroa.

    Tuoreimpien voimassa olevien eli 28.4. päivättyjen budjettipapereiden mukaan seuraavaan kerran autovero alenee vuoden 2018 alussa, jolloin veroalennusta on luvassa yhteensä 50 miljoonaa euroa.

    Lisää alennusta on tarjolla siitä jo vuoden päästä eli 1.1.2019, jolloin uuden auton hankinnan yhteydessä maksettavaa autoveroa alennetaan vielä 65 miljoonalla eurolla päälle.

      
  • tracktest:
    Yhtenä hyvänä esimerkkinä muistan elävästi sen, kun emme saaneet isäni mielestä riittävän hyvää korvausta vanhasta, siitä paikasta menimme naapuriliikkeeseen ja kerroimme mitä naapuriliike hyvitti vaihdokista.

    Ymmärrän kyllä, että sinulle tuollainen on vain lapsuus-/nuoruusajan muisto, mutta useimmille autonostajille tuollainen on kait ihan normaali perusjuttu: hierotaan kauppaa eri liikkeissä ja haetaan parasta tarjousta. Vai hämmentääkö sinua enemmän se, että merkki vaihtui?

      
  • Kumppanille löytyy varmasti liikkeestä kuin liikkeestä sopiva auto. Itse haen netin kautta itselleni sopivia autoja syystä, että vaativalle markkinat ovat Suomen mittakaavassa melkoisen suppeat. Onhan noita omakohtaisiakin kokemuksia itsellänikin siihen asti, kun kotimaan liikkeistä autoja katselin. Tämä ivalliseen tyyliin keskustelu tähän suuntaan voisi loppua jos haluat asiallisempaa keskustelua meidän välille. Katsotaan miten käy. Tämä merkkiuskollisuuteni käy näköjään sinun hermoillesi kaikkein eniten. Et sitten nähtävästi vaihtanut pyöräilykypärääsi isompaan, kun tyylillesi perin omituinen mutta niin ominainen räksytys jatkuu.

      
  • Alin hyvityshinta jonka sain vuosimallin 2007 Ford S-Maxista (ajettu 170.000 km) oli huimat 5.000 euroa. Kyseessä oli sentään iso tila-auto kaksilla renkailla ja Westfalian vetokoukulla. Varmaankin autolla pystyy vielä ajamaan toiset 170.000 km. Varsinaisessa kaupassa hyvityshinnaksi tuli reilut 8.000 euroa.

    En muuten yhtään ihmettele sitä että suomalaisia autokauppiaita pidetään loisina. Viiden tonnin hyvityshinta oli lähinnä vitsi koska autokauppa olisi kuitenkin laittanut auton myyntiin vähintään kymppitonnilla.

    Tosiaan kannattaa kierrellä liikkeissä.

      
  • Mitähän mahtaa olla vaativan ostajan tarvitsemat ominaisuudet autossa mitä suomen markkinoilta ei löydy.
    Oletettavasti jotain toisarvoista auton käytön kannalta edellyttäen ettei siellä autossa istuta päiväkausia.

      
  • Esimerkiksi mustat nahkapenkit tuovat autoon mukavan säväyksen ja tuoksun. Tällaisethän saattaa saada maksuttomana "bonuksena" tuontiautossa.

      
  • Millähän perusteella penkit olisivat maksuttomat?

      
  • Käytetyissa varusteiden hinta lähentelee olematonta. Premiumeiden varustelistalla uutta ostettaessa taasen hinta on siellä skaalan toisessa päässä.

      
  • "Millähän perusteella penkit olisivat maksuttomat?"

    Ainakaan ennen ei lisävarusteista mennyt juurikaan autoveroa. Siis tuontiautojen kohdalla. Myönnettäköön etten ole tarkkaan tutkinut nahkapenkkien hintaa Saksan ostohinnan osalta.

      
  • Kun tämä tilapäinen autovero (ensirekistereröintivero) aikoinaan säädettiin, siinä päätöksessä ei ollut ilmastonäkökulmaa ollenkaan. Oli vain hyvä veruke, jolla kansa saatiin vapaehtoisesti kartuttamaan valtion kassaa, kuten alkoholin ja tupakan avulla.

    Näitä piiloveroja on kaikenlaisia: jotkuthan esim. kuvittelivat, että TV-lupamaksu piti maksaa, jotta saisi katsoa televisiota, vaikka tosiasiassa sitä maksettiin Ylen toiminnan rahoittamiseksi.

    En usko, että nykyistä autoveroa poistetaan ilman, että autojen ostohintaan jää kuluttajien päätöksiä ohjaavaa tekijää. Tod. näk. autot, joissa nykyään on CO2 arvojen takia veroa jopa 30.000,- tai ylikin, edelleen järjestetään valtion toimin niin kalliiksi, että ihmiset mieluummin ostaisivat vähäpäästöisen auto, jossa nytkin on melko pieni ostovero.

    Jos autovero yhtäkkiä poistuu, pitää myös autoliikkeitä tukea, suurempi ongelma niiden vaihtoautovaraston arvon sulaminen on kuin se, että kuluttaja menettää jotain. Eniten ongelmia tulee vaihtoautoille, jotka on ensi kertaa vaihdossa eli niiden hinta on vielä korkea. Siis sellaisten autojen kohdalla varsinkin, joiden myyntihinta uutena on nyt esim. 110.000,- ja veroa siinä n. 30.000,-. Kuluttaja ostaa melkein uuden, mutta kuitenkin käytetyn auton vain, jos se on selvästi halvempi kuin sama uutena.

    Entä autorahoitusyhtiöt? Yli 90% autoista ostetaan rahoituksella, väitti eräs autokauppias. Uusien autojen hankinta hyytyisi pitkäksi aikaa, jos joudutaan odottamaan, että kaikki vanhat rahoitukset ensin maksetaan lähes loppuun.

    Kun autojen ensirekisteröintiveroa pikkuhiljaa vähennetään, niin eiköhän tilalle tule muuta maksua, joka on tavalla tai toisella päästöjä vastaan tähdätty. Vaikka sitten joku uuden niminen maksu, vuotuisen käyttömaksun korotus tai vaikka polttoaineen hinnan korotus. Mutta tietysti ensirekisteröintivero pitäisi minunkin mielestä poistaa.

    Se miten autoliike arvostaa varusteita, riippuu siitä kumpaan suuntaan ollaan tekemässä kauppaa. Kun valitin liian pientä tarjousta hyvityshinnasta ja yritin, että kun on niin runsaat varusteetkin minun vanhassa autossa. Myyjä sanoi, ettei varusteilla oikein ole merkitystä vaihdossa. Ja tarjosi sitten minulle suht. uutta käytettyä, jossa oli mittarissa 40.000km. Ihmettelin korkeaa tarjoushintaa, kun kilometrejäkin on noin paljon. Myyjä siihen, että autossa on kuienkin runsaat varusteet!

      
  • Autovero on Suomeen rekisteröitäviksi aiotuista ajoneuvoista maksettava vero. Sen kantaa tullilaitos. Autovero täytyy olla maksettuna, ennen kuin auto voidaan rekisteröidä.

    Autoveron historia

    Autovero otettiin Suomessa käyttöön 1. tammikuuta 1958 voimaan tulleella lailla. Lakia säädettäessä eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.

    Menee vielä hetki kun Sipilä saa talouden kuntoon.

      
  • Quu:"Mitähän mahtaa olla vaativan ostajan tarvitsemat ominaisuudet autossa mitä suomen markkinoilta ei löydy."

    Se on mitä tahansa sellaista, mitä aitosuomiautoja osta pitäö turhakkeena ja jättää tilaamatta. Siksi niitä varusteita syystä tai toisesta haluava ei voi niitä Nettiautosta ostaa.

    Esimerkkinä edellinen tuontiautoni, jonka 2 sivun mittaisen kattavan varustelistan yhtenä ehdottomana vaatimuksena oli manuaalivaihteisto.

      
  • Siinä tapauksessa on tyydyttävä käytettyyn tuontiautoon jos maahantuojankaan varastosta ei löydy parinsivun varustelistalla tarpeellisia varusteita ja manuaalivaihteistoa.
    Yleensä myynnissä olevat esittelyautot on kattavasi varusteltu, ne taitaa vaan olla teille liiankalliita.

      
  • tracktest:
    Tämä merkkiuskollisuuteni käy näköjään sinun hermoillesi kaikkein eniten.

    Ei se hermoille käy. Hämmästyttää, kummastuttaa ja ällistyttää lähinnä. Minulla on nimittäin tuttuja, joista voisin käyttää termiä merkkiuskollinen autonostaja. Heihin, vähemmistö kuitenkin, verrattuna sinä olet ihan omaa luokkaasi ja tarkoitan negatiivisessa merkityksessä. On teissäkin eroja, kuten sinä osoitat.

    Itse haen netin kautta itselleni sopivia autoja syystä, että vaativalle markkinat ovat Suomen mittakaavassa melkoisen suppeat.

    Mitäs jos vähän laajentaisit niitä silmälappujasi? Ensinnäkin liikkeessä käynti ei sulje pois nettietsintää, tai toisinpäin. Mistä niin päättelet? Toisekseen ei ns. vaativa asiakkuus myöskään sulje kumpaakaan pois. Kuvittelet nähtävästi olevasi jokin poikkeusyksilö, ihan oikeasti, pöhhh!

    Kuvittele sitten, mutta sinunkin olisi tarkoitus käsittää asioita muun ympäröivän maailman kannalta, ei vain sinun napasi.

    Onhan noita omakohtaisiakin kokemuksia itsellänikin siihen asti, kun kotimaan liikkeistä autoja katselin.

    Oi, hänellä on kokemusta autoliikkeistä! Noh, kauppaa sinäkin hierot autonhankinnassa, tavalla tai toisella, sitä se autonhankinta on. En usko mitään muuta. Toiveauton hinta, vanhasta hyvitys, välirahat ja ne sitten lainalla vai käteisellä jne. Ihan sama mistä ostat, aina mietit kuitenkin.

    Jos uutta autoa on ostamassa, vähillä tai kaikilla herkuilla, niin liikkeessä käyntiä ei Suomessa voi välttää. Siellä ne kaupat käydään loppuun ja koeajot tehdään. Samoin sinäkin menet kyllä liikkeeseen, jos suppeilta markkinoilta se oikea auto vain löytyy vain liikkeestä, vaikka sitten käytettynä.

    Ostatko muka 100% yksityisiltä, vaikka liikkeestä löytyisi sopiva?

    Tämä ivalliseen tyyliin keskustelu tähän suuntaan voisi loppua jos haluat asiallisempaa keskustelua meidän välille. Katsotaan miten käy.

    Huonolta näyttää sinun osaltasi. Sen verran sinä syötät materiaalia olemalla ivallinen, ylimielinen ja tökerö, oman navan ympärillä pyörivä "minä-olen-kuulkaas-oikeassa-tyytykää-siihen" -kirjoittelija. Mitenköhän paksua rautalankaa sinulle tarvittaisiin että ymmärtäisit tuon puolen?

    Et sitten nähtävästi vaihtanut pyöräilykypärääsi isompaan, kun tyylillesi perin omituinen mutta niin ominainen räksytys jatkuu.

    Tuo on juuri sinun tapaistasi "asiallista keskustelua".

    Sinulla ei pyöräilykypärää taida olla, mutta fanaattisen ylikireä merkkipipo, joka aiheuttaa sinulla perin omituista ja niin ominaista räksytystä. Ei ole näkynyt loppua, taitaa siis jatkua...

      
  • Tarkoitin juuri sitä mitä kirjoitin. Se miten sinä vääntelet ja kääntelet toisten sanomisia ja tekemisiä on täysin käsittämätöntä.

      
  • Siinä tapauksessa on tyydyttävä käytettyyn tuontiautoon jos maahantuojankaan varastosta ei löydy parinsivun varustelistalla tarpeellisia varusteita ja manuaalivaihteistoa.
    Uusia autoja olen ostanut muutamia, vaan en koskaan mistään maahantuojan varastosta. Yksilöllisin valinnoin ne on kaikki tilattu tehtaalta.

    Quu: Yleensä myynnissä olevat esittelyautot on kattavasi varusteltu, ne taitaa vaan olla teille liiankalliita."
    Annoin sinulle vain pyytämäsi esimerkin tositilanteesta, joka tapahtui jo, joten turha sinun on kiukutella sitä vastaan, etenkin kun olet tekniikasta tapasi mukaan kuutamolla.

    Tässä esimerkkitapauksessa se ajajan auto oli Vehon esittelyautoa tehokkaampi, paremmilla valoilla, paremmilla istuimilla, navilla ja muutamalla muulla härvelillä varustettu, ja lisäksi vielä manuaalivaihteinen, kuten toivottiin. Tuohon aikaan Vehon esittelyautossa lähes kaikki rastit olisivat olleet väärissä ruuduissa täysin riippumatta siitä, miltä paikkakunnalta olisit kysynyt. Aitosuomiauton hentoisen moottorin, puuttuvan navin, heikommat valot ja epämukavammat istuimet olisi kruunannut automaatti, jota tässä tapauksessa nimenomaan haluttiin välttää. Äläkä kysele miksi, koska et selvästikään osaa laskea. Nimittäin laskutaidosta tässä on kyse.

    Jos käytetyn ostaja haluaa ihan mistä syystä tahansa ajaa valtavirrasta edes varusteiltaan poikkeavalla autolla, niin tuonti on hyvä mahdollisuus ostaa sellaista, mitä Suomessa ei satu olemaan myytävänä.

    Pyynnöstäsi huolimatta en avaa salkkua.

      
  • HybridRules: Jos autovero yhtäkkiä poistuu, pitää myös autoliikkeitä tukea
    Pikemminkin meidän pitää lopettaa nykyinen autoliikkeiden laittoman monopolin tukeminen nyt heti!

    Autoverotus on sinänsä täysin EU lain mukaista, mutta verotus ei saa syrjiä ostajia eikä myyjiä. Ongelma on siinä, että autoveron laskennan pohjana käytettävä hinta ei ole Suomessa verotettavan kohteen käypä arvo, eli todellinen kauppahinta, vaan maahantuojan laskema verollinen (kuviteltu) bruttohinta. Tuolla OVH:lla ei myydä varmaan yhtään autoa, vaan todellisuudessa monopolimaahantuojankin liikkeissä katsotaan aina "BusinessPremium" tjsp. hinnastoja, joissa perusauton hinta on todellisuudessa varustepakettien kautta alempi. Ohjehinnat ovat siis vain laiton tullimuuri, joka vaikeuttaa muiden autokaupan toimijoiden tuloa Suomeen.

    Veron määräämisen oikeus on annettu automallikohtaisesti Suomessa Autontuojat Ry:n jäsenille. Kilpaileva ulkomainen yritys menettää suuren osan hinnoitteluvoimastaan, kun todellisuudessa 25.000 € hintaan ostettu auto verotetaan mukamas 30.000 € hintaisena.

    Samasta syystä urbaani legenda Suomen mukamas halvoista autoverottomista hinnoista on joko ymmärtämättömyyttä tai valehtelua. Kilpailu pitää oikeasti maksettavat hinnat Keski-Euroopassa selvästi Suomea halvempina. Tavallisia autoja saa ostaa kaksinumeroisten alennusprosenttien turvin ALVillisina valmiiksi rekisteröityinä tuhansia euroja alle Suomen autoverottomien hintojen. Parhaimmillaan saa poistuvista malleista jopa yli 40% alennuksia Saksan normaalihinnoista (esimerkkiautona tästä Opel Insignia ennen mallin vaihdosta, jota meinauto.de kauppasi jopa 41% alennuksella).

    Eikä nyt ole kyse mistään Quun muistelemista Rotterdamin satamaan unohtuneista tulvan alle jääneistä, vaan autoa ei tilausta tehtäessä ole vielä olemassakaan, koska se konffataan tehtaan tietojärjestelmään tilausta tehtäessä.

    Suomen uusien autojen ns. verovapaisiin hintoihin on siis maahantuojien toimesta puhallettu ilmaa ja rankasti, ja te maksatte. Se ilma olisi kohtuullista päästää pois, eikä siitä mitään korvausta tarvitse antaa.

    Vielä hullummaksi verotus menee käytettyjen osalta, kun virkamiestyönä pohditaan samanlaiseksi oletettujen autojen kuviteltuja myyntihintoja, jos sellainen Suomessa olisi, ja jos se sattuisi tulemaan myyntiin.

    Mikä ihme siinä on, että arvoasunnon pystyy verottamaan kauppahinnan pohjalta, mutta autoa ei?

    Verottajan Paratiisin kannalta suoranainen typeryys on vasta paljastumassa laskutaidottomille, vaikka osaajat ovat hyödyntäneet tätä jo jonkin aikaa. Nimittäin noita Quun tarpeettomaksi epäilemiä yksityistuontiautoja tulee koko ajan rajan yli 30.000 - 40.000 kappaleen vuosivauhdilla. Se on 25 - 30% uusien autojen myynnistä.

    Yksityistuonnit tulevat pääasiassa muista EU-maista, joihin jää myöskin niiden ALV, jota Suomi ei halua periä. Ehei, mieluummin annetaan Saksan valtion periä tuontiautojen ALV, ja suomalaisen autokauppiaan oma lisähintansa aitosuomiauton ostavilta. Verotuksen kannalta vaan homma kusee rankasti, koska suomalaisten rahoilla rakennetaan saksalaista hyvinvointiyhteiskuntaa.

    Yksityistuojat ovat vuodesta toiseen oppineet optimoimaan valintansa verolakien puitteissa. Katsokaapa tullitilastoja sähköautojen ja hybridien osalta. Villein suhde on uuden tai uudehkon Teslan tuojalla, joka valitsee lähes uuden autonsa vapailla markkinoilla. Siitä jää 20.000 € ALVia Saksaan, kuten ilmeisesti suomalainen verottaja tämän järjestelyn rakentaessaan tarkoittikin, koska eihän kukaan näin hullua järjestelmään tyhmyyttään tee - eihän? No, onneksi saadaan sentään Suomeen viiden tonnin autovero siitä Teslastakin. Priuksesta ei saada kuin tonni - kaksi. Jo varsin vaatimattomien autojen osalta suurin osa tuontiauton verosta (ALV) jää Suomelta saamatta. Ja hybridi- ja sähkövetoisessa AINA.

    Verottajan Paratiisilla on kotiläksyt tekemättä.

      
  • Ai niin, pari juttua unohtui vielä.

    EU oikeuden päätöksen nojalla (hakekaa referenssit itse) ei toisesta maasta liisattavasta yritysautosta saa periä koko veroa kerralla, vaikka palauttaisikin jäljellä olevan osan leasing-kauden päätyttyä auton poistuessa maasta. Näin merkittävää veroa saa periä vain joko lennosta oikean määrän, tai jos se peritään ennalta, niin sitten vain sopimusjaksolta.

    Selkeä kaupan este leasingfirmoille.

    Myös veron palauttamiseen liittyy sellainen källi kompa, että verottaja on palautettavasta autosta sitä mieltä, että yli 10-vuotiaan Suomesta ulos palautettavan auton ikä on jo lopussa, eikä sen veroa enää palauteta. EU laki vaatii verotukseen tältä osin täysin selkeästi symmetriaa, joten ellei 10-vuotiaan veroa palauteta, silloin ei myöskään ole lupaa periä veroa yli 10-vuotiaasta tuontiautosta. Vaan arvatkaapa periikö Verottajan Paratiisi?

    Selkeä kaupan este suomalaiselle viejälle ja tuojalle.

    Verottajan Paratiisi on rikollisvaltio. Siksi se häviää 99 sadasta aiheeseen liittyvästä oikeusjutusta.

      
  • tracktest:
    Se miten sinä vääntelet ja kääntelet toisten sanomisia ja tekemisiä on täysin käsittämätöntä.

    Jos tuo on sinun ainoa kommenttisi siitä, mitä tuossa edellä (ja vaikka eilen) kirjoitin niin jätit muut tulkitsemaan kaiken muun kirjoittamani - arvaatko miten...

      
  • GLE on selvästi pohtinut autoverotusta. Eikä taida olla täysin tyytyväinen asioiden tilaan:)

    Olen samaa mieltä siitä, että jos/kun autovero (siis ensirekisteröintivero) poistetaan, niin tuskin myyntihinnat uusille muuttuvat niihin, jotka nyt hinnastoissa ilmoitetaan verottomaksi hinnaksi.

    Autovero on erikoinen vero ja se pitäisi poistaa, mutta hallitusti. Autoliikkeillä on iso vaihto-omaisuuspotti taseessa eikä siitä voi ilman ongelmia noin vain leikata isoa siivua kerralla. Siinä mielessä pitää huomioida myös autokauppiaat asiassa.

      
  • Meidän autossa on alv 24% autovero 13,7%
    Nykyisessä hinnastossa autovero 2 411,04 € onko se paljon vai vähän auton elinkaaren aikana maksuun tulevista veroista.
    ALV on kaikissa eu maissa auton hinnassa % vaihtelee.

    http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta

      
  • Autoilun verotus Suomessa.

    Liikenteestä kertyy valtiolle merkittävästi arvonlisäverotuloja. Arvonlisäveroa kerätään muun muassa uusien autojen, liikennepolttoaineiden ja varaosien myynnistä, autojen leasing- ja vuokrauspalveluista sekä autojen huolto- ja korjauspalveluista.

    Tieliikenteestä kerätään arvonlisäveron ohella monia erityisveroja. Merkittävimmät näistä ovat bensiinistä ja dieselöljystä perittävä polttoainevero, henkilö- ja pakettiautojen sekä moottoripyörien käyttöönotossa perittävä autovero sekä vuosittainen ajoneuvovero, joka koostuu perusverosta ja muilta kuin bensiinikäyttöisiltä autoilta perittävästä käyttövoimaverosta.

      
  • Itse asiassa en ole edes vaatimassa autoveron poistoa. Minulle kelpaa kyllä verotuskin, kunhan se toteutetaan laillisesti, tasapuolisesti ja ilman tapauskohtaista mielivaltaa.

    Asuntokaupan leimaveron tapainen todennetusta kauppahinnasta perittävä vero poistaisi suurimman osan ongelmista. Ostaja voisi hakea mieleisensä auton itselleen sopivalla hinnalla ihan mistä EU maasta huvittaa, ja siihen tietenkin rajalla autovero päälle. Ulkomainenkin myyjä tai rahoittaja voisi tarjota autoa myyntiin tai liisariksi määräajaksi joutumatta suomalaisen autokauppiaan rakentaman kaksoishinnoittelun kautta aitosuomiautoa kovemman verotuksen uhriksi. Ja valtion aina häviämät oikeusjutut vähenisivät dramaattisesti. Jos keinotekoisesti kohotettujen verottomien hintojen aleneminen lisäisi uusien autojen rekisteröintiä, myös ALV tuotto kasvaisi.

    ALV on muuten se veron osa, joka peritään myös kalliista vähäpäästöisestä patteriautosta. Vähääkään nokkaansa pidemmälle näkevä tajuaisi Quun kertoman vähäisen autoveron osuuden puolustamisen typeryyden, kun sen hintana on autoveroa paljon suuremman ALVin menetys ulkomaille.

      
  • HybridRules: Autovero on erikoinen vero ja se pitäisi poistaa, mutta hallitusti.
    Kun nyt edes perittäisiin se vero laillisesti. Nyt niin ei tapahdu.

    HybridRules: Autoliikkeillä on iso vaihto-omaisuuspotti taseessa eikä siitä voi ilman ongelmia noin vain leikata isoa siivua kerralla.
    Juuri tästä syystä en ehdotakaan autoveron poistoa, vaan ainoastaan lakia noudattavaa perintätapaa. Jos vero maksetaan samoilla säännöillä, silloin autoveron osuus ei huononna suomalaisen toimijan kilpailutilannetta ulkomaiseen maahantuojaan verrattuna. Molemmilta perittävä sama vero on vain meidän Suomessa säätämämme offset vapaiden markkinoiden hintoihin, ja meillä on kyllä siihen oikeus, jos me näin haluamme Suomessa toimia.

    Mutta suomalaisten autoliikkeiden itselleen lobbaama rikollinen kilpailuetu verotuksen kaksihintajärjestelmässä on laillisten verojen lisäksi mukana jokaisen Suomeen rekisteröidyn auton käyvässä arvossa, niin aitosuomiautossa kuin yksityistuodussa. Tämä osuus hintaa on kilpailulain vastainen, ja se kuuluukin poistaa.

    Työllisyydestä en ole huolissani. Suomeen rekisteröidyt autot voi huollattaa ulkomailla jo nyt, silti harva tekee niin. Maahantuojalle jää yhä volyymin tuoma ostohinnan ja kotimaisen verkoston etu, vaikka veron pohjaksi otetaan kilpailutettu ostohinta. Jos Suomiautoa tarjotaan verollisena kilpailukykyiseen hintaan, tuhansien eurojen arbitraasin poistuminen vähentää yksityistuonnin erikoisuuksien tavoittelijoihin, kun verollinen hinta Suomen kilvissä on lopulta suunnilleen sama.

    Liisarimarkkinoille voi ilmaantua joku Santander tai Hertz, jonka vaikutusta en osaa arvioida? Hyvä liisaridiili vain 3 vuoden verolla saattaisi viimein kääntää 20 vuotta ylläpitämäni laskelman työsuhdeauton eduksi. Ilman muutoksia on todennäköisin seuraava askel viides yksityistuotu auto meidän perheeseen ja ALVit Saksaan taas kerran.

      
  • Autoverohan pitäisi tuontiautojen osalta laskea tuon takaisinlaskennan avulla, jolloin päädyttäisiin siihen että autojen verottomat hinnat olisivat Saksassa ja Suomessa samansuuruiset.

    Esimerkiksi auton hinta Saksassa 10.000 e ja veroprosentti Suomessa 20 %. Jaetaan 10.000 e luvulla 0,80 jolloin saadaan Suomen yleiseksi vähittäismyyntihinnaksi 12.500 e jolle lasketaan 20 prosentin autovero.

    Tällaista ei Suomessa hyväksytä koska täällä halutaan ylläpitää ihan omaa käytettyjen autojen verotonta hintatasoa.

      
  • Suomen valtion tavoite on vähentää päästöjä sopimuksen mukaisesti tukemalla pienipäästöisten uusien autojen hankintaa kun samalla poistetaan yksi isopäästöinen romu liikenteestä.
    Käytetyillä isopäästöisillä Euroopan hylkyautoilla vaikeutetaan valtion verovarojen käytön mielekkyys vähäpäästöiseen autokantaan.
    Kaikki tuontia hillitsevät keinot on oltava käytössä. Jos ei suomi uusista tai käytetyistä löydy sopivaa tai rahat ei riitä kävelkää julkisen pysäkille.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit