Nykyinen autovero on oikeudenmukainen ja ohjaa todella hienosti - ja kallis auto saastuttaa enemmän

9 kommenttia

Todella oikeudenmukainen tämä nykyinen autovero, kansalaiset voivat perustellusti luottaa siihen, että järjestelmä ei ole yliampuva.



Esimerkiksi maaliskuussa 2013 pienin määritelty autovero käytettyinä tuoduissa oli 4 euroa ja suurin 111.000 euroa. Jos saastutat, niin maksat siis myös auton arvon mukaan. Kallis auto siis saastuttaa enemmän kuin halpa, eikä kallista autoa ole pakko ostaa. Käytettyjä autoja tuodaan noin 25 % uusien autojen myynnistä, määrä on eräiden lähteiden mukaan vähäinen. Suosittuja tuontimerkkejä ovat MB, BMW ja Audi.



Järjestelmä on niin hieno, että sitä voisi ajatella markkinoitavaan toiseen sivistysvaltioon Pohjois-Koreaan. Vihervasemmistolaisten ihannevaltioon, jossa kaikki on tasapäistettyä ehkä vähän liiankin tehokkaasti. Kun tuet autoveroa, niin tuet samalla tasapäistämistä.



Amerikkaan tätä järjestelmää ei saatu myytyä, vaikka Vanhanen esitteli sitä Arnold Schwarzeneggerille.



http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kaytetyn-tuojan-suurin-vero-111000-euroa-ja-pienin-4-euroa-maaliskuussa-2013



http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288338504612.html

  
  • Se on muten hyvä, mutta estää vapaata kilpailua tehokkaasti. Kuluttajat maksavat nyt ylihintaa Suomen maahantuojille ja jälleenmyyjille.

      
  • Autoveron pahin epäkohta on tuo käytettyjen pieni autovero.



    10-vuotiaan tuoja maksaa noin 20 % siitä verosta mitä uudesta maksetaan, ja kätevä remppamies saastuttaa tuolla 10-viuotiaana tuodulla vielä 20 vuotta suomen puhdasta ilmastoa.

      
  • Ainakin minulta perittiin vuonna 2004 autoveroa 2.450 euroa 2.999 euroa maksaneesta autosta ihan sen mukaan että verrokkiauton arvo Suomessa oli noin 10.000 euroa, vähän päälle. Mutta se olikin tuohon vanhaan hyvään aikaan.

      
  • Maailman parhaat virkamiehet arvioivat autoveron olevan jossain 20000-30000 Suomen markan välillä autosta, jonka olin muutamaa kuukautta aikaisemmin ostanut 650 Saksan markalla. Arvio ei tietenkään ollut millään tavalla sitova, vaan maailman parhaat virkamiehet pitivät kiinni oikeudestaan ravistalla hihastaan kuinka suuri vero tahansa. Saksalaiset tuntuivat helposti sekoittavan Suomen ja Neuvostoliiton. Ihmettelin sitä vielä silloin, kun uskoin Suomen olevan jotain parempaa kuin mitä se todellisuudessa on. Autooni vakuutuksen myynyt rouva meinasi hermostua kertoessani, ettei vakuutus ole voimassa Suomessa minulle. Virkamiesylivaltaan tottumaton henkilö ei voinut ymmärtää, miksi Suomi eväsi kansalaisistaan oikeuden käyttää Suomen kattavaa vakuutusta Suomessa. Kuitunen ja palstan autoveron suojelijat selitänet kaiken tämän mielivallan ihanuuden.



      
  • Pari pikku juttua:

    -Mikseivät esim. saksalaiset autotehtaat älähdä Suomen autoverotuksesta? Niillä on vaikutusvaltaa saksalaisvetoisessa auto-EU:ssa. Mersujakin myytäisiin enemmän, jos verotus olisi reilumpi ja tavara saisi vapaasti liikkua = haettaisiin suoraan Saksasta.

    -Miksi virolaiset, venäläiset ja ruotsalaiset reppurakennusfirmat saavat tulla tänne kilpailemaan epäreilusti mm. halvempia kulkupelejään hyödyntäen?

    -Miksi Suomen valtio ei pidä suomalaisten puolta? Miksi Suomen verottaja vainoaa suomalaista autoilijaa? Miksi rikkaat saavat hyödyntää veroparatiisinsa? Miksi me annamme kaiken liikenevän rahamme EU:n rahiseviin rattaisiin? Veronsa maksava keskiluokka rahoittaa EU:n? Hups, alkaa rönsyillä..

      
  • -Mikseivät esim. saksalaiset autotehtaat älähdä Suomen autoverotuksesta?




    Mulla menee vähän ohi, mitäs ne siellä voisivat asialle tehdä...?

      
  • EU>han on l'hinn' keskieurooppalaista suurteollisuutta varten. Jos Suomi olisi isompi markkina, suuret ja mahtavat autotehtaat olisivat jo lobanneet ja vaatineet Suomenkin kansalaisille oikeudenmukaisuutta, tavaran vapaan liikkumisen ideologian toteutumista, yhdenvertaisuutta muiden EU/maiden kansalaisten kanssa, jne.. so. uusia, uusia autoja halvalla ja vanhat kierr'tykseen. Me saastutamme Euroopan vanhoilla koslillamme. Olemme siis EU>ssa, jossa on tietyt peruspelis''nn;t. Autotehtailla on viel' se homma edess'. Siis esim. lobbaus ja eri tuomioistuimet.

      
  • Suomessa toi lobbaus on niin vasta alkamassa. Vähän OT mutta niihin liityen: http://yle.fi/uutiset/hyva_lobbari_tietaa_milloin_on_oikea_aika_vaikuttaa/7029041



    jos kiinnostaa.

      
  • Noniiiin:, tuossa niitä kaivattuja uusia työpaikkoja :smile:



    Haetaan: ovelia manipuloijia puhumaan rahakkaiden asiasorganisaatioiden puolesta. Mainosalan kokemus lasketaan hyödyksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit