100hz vai 50hz?

6 kommenttia

32" Television osto olisi edessä ja suosikkimerkkikin on löydetty. Enää on vain ongelmana se että ostanko 100 vai 50 hz laitteen. Onko niissä oikeasti käytännössä isokin ero? Hinnassa tässä tapauksessa 100 euroa. Vai onko kauneus vain katsojan silmässä eli puhutaanko makuasioista? Vai säästänkö väärässä paikassa?

  
  • Ehdottomasti tänä päivänä 50hz, koska DVD-soittimet yleistyvät ja digi-tv-aika lähenee ja satahertsinen ei ole kuvaltaan yhtä hyvä digilaitteiden kanssa kuin 50-hertsinen. Jos haluat tarkempaa tietoa niin etsi jokin Tekniikan Maailman artikkeli jossa on testattu 100 hertsin televisioita.
    Voit myös käydä kodinkoneliikkeessä vertaamassa 100 ja 50 hertsisen kuvaa toistettaessa DVD:tä ja yleensä aina satahertsisessä liike on nykivää ja kuva sumuisempi kuin 50 hertsisessä televisiossa.

      
  • Ylläoleva on ihan hölynpölyä.
    Kaupoissa kuvaa vertailtaessa on ongelmana se, että siellä on aina kaikki mahdolliset kuvan"parannus" asetukset kytketty päälle.
    Hyvää kuvaa, kuten DVD:n kuvaa, katsosessa ne huonontavat kuvanlaatua, ja aiheuttavat juuri ylläkuvattuja "verhoja" ja muita ongelmia. JOs ne kytkee pois, niin kuvan ongelmat katoavat.
    Omiin silmiin ainakin 50 Hz TV välkkyy isommassa ruudussa täysin sietämättömästi läheltä katsoessa - ja katson mielelläni läheltä. Omaa 32" TV:tä (100 Hz malli) katson noin 1,8 metrin päästä.


      
  • Lainaus:
    15.08.2004 klo 19:16 tpietila kirjoitti
    Ylläoleva on ihan hölynpölyä.
    Kaupoissa kuvaa vertailtaessa on ongelmana se, että siellä on aina kaikki mahdolliset kuvan"parannus" asetukset kytketty päälle.
    Hyvää kuvaa, kuten DVD:n kuvaa, katsosessa ne huonontavat kuvanlaatua, ja aiheuttavat juuri ylläkuvattuja "verhoja" ja muita ongelmia. JOs ne kytkee pois, niin kuvan ongelmat katoavat.
    Omiin silmiin ainakin 50 Hz TV välkkyy isommassa ruudussa täysin sietämättömästi läheltä katsoessa - ja katson mielelläni läheltä. Omaa 32" TV:tä (100 Hz malli) katson noin 1,8 metrin päästä.



    Luepas sitten TM 18/03, jossa vertaillaan 32" 100Hz televisioita. Jokaisen tv:n kohdalla jossa on mahdollisuus valita 100/50Hz:n tila kerrotaan kuvan häiriöiden häviävän kytkettäessä ne 50Hz:n tilaan. 100 Hz tilassa jokaisen tv:n kuvassa oli selviä häiriöitä!

      
  • Tästä aiheesta tullaan varmasti kiistelemään maailman tappiin. TV on kuitenkin sellainen laite, joka täytyy ostaa omien mieltymysten mukaan.

    On totta, että liiketerävyys on 50 Hz televisiossa parempi. Monille jo tuo riittää valintaperusteeksi. Itse olen valinnut 100 HZ TV:n, koska 50 Hz kuvan välkyntä on minun silmilleni häiritsevämpi kuin 100 Hz kuvan lievä pehmeys. Lisäksi olen niin herkkäkorvainen, että olen suorastaan allerginen 50 Hz kuvaputken juovataajuusvinkunalle.

    Kaikki täällä olevat mielipiteet ovat lopulta merkityksettömiä. Mene kodinkoneliikkeeseen ja vertaile laitteita. Laitteen käytettävyyden merkitystä ei pidä väheksyä. Mikäli laite tuntuu koekatselussa hankalalta käyttää, se tuntuu hankalalta käyttää joka ilta koko 5 - 10 vuoden elinkaarensa ajan.

      
  • Kiitoksia vastanneille. Vaikka se 100hz on tässä tapauksessa 100 euroa kalliimpi mutta taidan sen silti ottaa koska turha kai tässä säästää on. Ei televisioita kuitenkaan niin kovin usein tule ostettua.

      
  • Sehän on tärkeintä että itse olet tyytyväinen valintaasi. :smile:
    Varsinkin kun hintaero on noin pieni ja useimmissa malleissa pystyy valitsemaan 50/100Hz tilan niin ei kovin suohon voi mennä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit