Kia Stinger GT

84 kommenttia
«13

Jossakin täällä taisi olla ketju Kian Stingeristä, mutta sitä ei nyt löydy, joten avaan uuden ketjun. Vaikka siis tämä alla oleva video on Kian mainos Stinger GT:stä, niin kyllähän tässä Kia Stingerissä on paljon hyviä ominaisuuksia hintaansa nähden.

Kiihtyvyys on parempi kuin 2,5 kertaa kalliimmissa Porsche Panamerassa ja BMW 640:ssa ja lisäksi rata-ajo sujuu Kialta nopeiten. Autojen testaajina ammattikuskit.

USA:ssa näköjään 41.250 USD maksava Stinger GT onkin "yllättäen" Suomessa 74 990,01 euron hintainen eli hinta on enemmän kuin kaksinkertaistanut. Hintatiedon otin suoraan tuosta Kian videosta.

  
  • Kiva nähdä, että pahimman etuvetomuodin laantuessa voidaan tehdä tällaisiakin härveleitä niistä kiinnostuneille.

    Jos oikein ymmärsin, niin nelivetokin toimii minun kannaltani oikein päin, eli kiinteään takavetoon lisätään tarvittaessa mukaan myös etuvetoa sutimisen rauhoittamiseksi?

    Niin taka- kuin nelivetoisen tekniset tiedot näyttävät kiinnostavilta.

    Pisteet myös Alfalle, joka palasi juurilleen, eikä 75 jäänyt lajinsa viimeiseksi.

      
  • Onko tuossa jotain yllättävää vai mikä tämän mainosvideon pointti on? Kai nyt pienemmän KIAn pitääkin olla halvempi ja kulkea tehokkaammalla moottorilla paremmin kuin esimerkiksi isojen edustusautojen luokassa kilpailevan Porschen.

    Erikoisintä tässä on se, että sama tyyppi, joka sai hepolin BMW:n esitellessään eräässä julkaisussa toimivaa dieselin päästöjen hallintaa, postailee nyt itse tuollaisen sponsorin sanasen.

      
  • NHB:
    Kai nyt pienemmän KIAn pitääkin olla halvempi ja kulkea tehokkaammalla moottorilla paremmin kuin esimerkiksi isojen edustusautojen luokassa kilpailevan Porschen.

    Mistäs lähtien autoja kilohinnalla ja metrimitalla olisi myyty? Eikös niissä ole preemioita ja sen sellaista, jota ei aina selitä niin mikään?

    Mitä kokoeroon tulee, niin tässä olisi faktaa:

    Stinger
    pituus 4830mm
    leveys 1870mm
    korkeus 1400mm
    akseliväli 2905mm

    Panamera
    pituus 5049
    leveys 1937mm
    korkeus 1423mm
    akseliväli 2950m

    Erot (Porschelle)
    pituus +219mm
    leveys +67mm
    korkeus +23mm
    akseliväli +45mm

    Kia jää siis pelkästään 22 cm pituuserolla pois isojen autojen luokasta. Mitkä ovat viralliset rajat ja montako luokkia onkaan?

      
  • a. Vertailuni perustui siihen että autot ovat ns. GT-autoja. BMW:ltä tosin ehkä olisi voinut olla mukana jokin pienempi malli.

    Hinnat USA:ssa:

    Kia Stinger GT: 41.250 dollaria

    BMW 640i: 89.195 dollaria

    Porsche Panamera: 90.900 dollaria

    Ainakin USA:ssa tuo Kian hinta-suorituskyky - suhde on todella hyvä.

    b. Jos taas verrataan esimerkiksi Audi S5 Sportbackiin, niin Stingerissä oli parempi ajodynamiikka ja lisäksi Stinger tarjosi enemmän vaastinetta rahalle kuin Audi.

    http://www.autoexpress.co.uk/kia/stinger/102218/kia-stinger-vs-audi-s5

      
  • 4-sarjan Gran Coupen pituus on 4638 millimetriä. Stingerin pituus on siis 4830 millimetriä. Tuosta linkistä alla otin 4-sarjan mitat. Tässä on siis eroa 20 senttiä Kian hyväksi.

    Tällä perusteella luokittelen Kia Stingerin isoksi GT-autoksi.

    https://www.is.fi/autot/art-2000000769813.html

      
  • Suuresta maailmasta löytyy lukuisia vertailuja, missä Stinger pistää tosissaan kampoihin kalliimmille premiumeille tai jopa päihittää ne. Suomalaiset autotoimittajat ovat niin saksakiimassa, että täällä sellaista ei pääse tapahtumaan. Koreassa on ilmeisesti tehty viime vuosina runsaasti oikeita asioita, kun taas saksalaiset autonvalmistajat ovat keskittyneet huijausohjelmiin ja apinoiden kaasuttamiseen.

      
  • Ihmekös tuo, korttelin uuden pojan pitääkin vetää kovempaa kuin jo ennestään kehässä olevat. Kun mielikuvaa ja valmista asiakaskuntaa ei ole, on pakko lyödä pöytään hyytävä datalehti. Tämä on klassinen resepti, josta on välillä seurannut mielenkiintoisia härveleitä.

    Tasapainoinen takaveto sekö ajettavaksi eikä veneen nostoon suunniteltu takaveto pyyhkäisevät V-alkuiset luisupulkat saman tien ulos kisasta nyt kun halpoja Audeja ei saa enää quattroina, vaan etuvetoisen Audi 4Motionin kardaani on poikki.

    Alfan samaan tapaan kulkevat versiot ovat kalliimpia ja Bemun ja Mersun samalla tavalla kulkevat ovat paljon kalliimpia, joten bang for buck on kohdillaan. Niin pitää ollakin, koska suunnilleen mikä tahansa BMW:n tai Mersun hintainen kulkee kovempas kuin BMW tai Mersu.

    Naapurin Hippivegetaristi ei edes käsitä, mistä on kyse, joten sleeperin kuskin julkisuuskuvakin pysyy kunnossa niillä kelle sillä on merkitystä. Parkkipaikalla pitää tosin liikkua hillityin pakoäänin, ettei ukkosen jyrinä paljasta stealth-ohjusta.

    Lisää näitä hauskoja autoja tosikkomaisen pönötyksen sekaan, kiitos!

    Itse jään silti tyylilajilleni uskollisena odottamaan Hyundai Grandeur tai Genesis hybridiä. Soulin kaduilla hiljaisen Grandeurin joutuisin tosin koeajamaan ensin talvirenkain Suomessa. Genesiksen voin ottaa summassa kylmien tyyppien perusteella, jos autobudjettini siihen riittää.

      
  • Aika paljon saa tapahtua jotta Suomessa tulisi myyntiin tuo Hyundai Grandeur (vai onko se nykyään Azera). Eihän täällä muistaakseni myydä edes Hyundai Sonataa.

      
  • Mistäs lähtien autoja kilohinnalla ja metrimitalla olisi myyty? Eikös niissä ole preemioita ja sen sellaista, jota ei aina selitä niin mikään?
    

    Niin tässä on nyt otettu ylemmän kokoluokan premium nopeusvertailuun pienemmän kansanautobrändin tuotteen kanssa. Näissä vertailuissa kansanautot ovat aina tehokkaampia ja siksi kiihtyvät paremmin. Tuolle KIA:lle löytyisi Jenkeistä ihan kotimaisiakin kilpailijoita, joissa kyllä riittää hevosvoimia dollaria kohden, mutta niillä vertailuilla ei enää saisikaan tilatun kaltaisia tabloidityylisiä otsikoita aikaiseksi.

    Yhtä typerä vertailu olisi laittaa Seat Leon Cupra ja Genesis G90 3.3 radalla ja hehkuttaa tuon parin kansanauton olevan radalla nopeampi - ollen samalla reilusti halvempi. Porschen kanssa vertailussa kuuluisi ilman muuta olla olla Hyundai premiumbrändi eli Genesis. G90 on konsernin tuotteista suunnattu juuri tuohon S-Klassen kilpailijoiden luokkaan.

      
  • Tasapainoinen takaveto sekö ajettavaksi eikä veneen nostoon suunniteltu takaveto pyyhkäisevät V-alkuiset luisupulkat saman tien ulos kisasta nyt kun halpoja Audeja ei saa enää quattroina, vaan etuvetoisen Audi 4Motionin kardaani on poikki.
    

    Jos tuolla poikkaistulla kardaanilla tarkoitat uusinta Audin nelivetoa eli Ultraksi brändättyä älyvetoa, niin ymmärtääkseni Stingerin teholuokan Audeissa sitä ei käytetä.

      
  • Jos halutaan saivarrella autojen koolla, niin paras verrokki olisi Audi S5 Sportback, jonka pituus on 475 cm. Audin hinta Suomessa on noin 107.000 euroa ja Kian 74.990 e.

    Ilmeisesti Kian päästöt 244 g/km ovat melko korkeat, joten autovero kohoaa päälle 30.000 euroon. Tällä perusteella se ei ole välttämättä kaikkein parhaimpia ostoksia Suomessa.

    Stingerin alustan muuten on suunnitellut entinen BMW M-Sportin johtaja.

      
  • Kia pöllytti Porssella ja Bemarilla lattiaa ja saman tien alkoi selittely.

    Jos noita autoja saa vain verrata tietyn tarkasti rajatun luokan sisällä, saadaan ko. luokan marssijärjestys kyllä selville. Se että onko auto minkälainen verrattuna luokan ulkopuolisiin autoihin jää epäselväksi.

    Kian mitatut ominaisuudet vain vahvistavat Porssen ja Bemarin premium-statusta eli preemio ei tuota mitään muuta kuin lisähintaa myytävään tuotteeseen.

      
  • Sisätilat ovat yleensä laadukkaammaat premiumissa. Tämäkin tosin on semmoinen arvostuskysymys.

      
  • Näistä pöllytyspuheista muistuu mieleen tämä klassikko, jossa pistetään autot järjestykseen kiihtyvyyden perusteella, koska eihän autoissa mitään muita ominaisuuksia ole:

    Joillekin vain näkyy olevan mahdotonta käsittää, kuinka hevosvoimaa dollarilla vertailussa voittajan kuuluukin on kaikkein epähaluttavin brändi. Halpa teho on noiden myyntivaltti. Stinger näkyy jäävän kakkoseksi kovin monessa premiumeille perinteisesti vahvoissa asiossa jo BMW:n 4-GC:lle. Jos esim. istuimissa, jousitusmukavuudessa ja laatuvaikutelmassa ei pärjää tuolle vanhan 3er:in väännökselle, niin on aivan turha puhua samassa vertailusta Panameran kanssa. Mutta ei mitään väliä. Kylä lähtee ja eiku phhssstt pthypthypthyyy!

      
  • 107.000 eurolla (Suomi-hinta) pitäisi kyllä saada parempaa automuotoilua kuin mitä videosta ilmenee (Audi S5 Sportback).

      
  • Porssen ja Bemarin "kallis teho" eivät näyttäneet pääsevänsä oikeuksiinsa AMCI:n videolla. Kia on tehnyt ajettavuudeltaan täysin Porssen veroisen auton.

    NHB:n selitystulvaa odotellessa.

      
  • Täällä mennään taas tunteella että raikaa ja mollaus tietenkin päälimmäisenä. Derrick lähti taas kerran suoranaisesti mollaamaan saksalaisia autonvalmistajia ja nyt nosti tikun nokkaan Audi S5 Sportbackin, joka jakaa sopivasti mielipiteet ulkonäön suhteen.

    Tässä on mielestäni hienoin Audi mitä on koskaan valmistettu. BMW:ltä löytyy myös yksi jos toinenkn menopeli hienoja autoja.

      
  • Porssen ja Bemarin ”kallis teho” eivät näyttäneet pääsevänsä oikeuksiinsa AMCI:n videolla. Kia on tehnyt ajettavuudeltaan täysin Porssen veroisen auton.
    
    NHB:n selitystulvaa odotellessa.

    Kuka pöllyttäjä kaipaa selityksiä sille, että pienin, tehokkain ja kevein auto nopein? Eikö tuo nyt ole maailman luonnollisin asia...

      
  • Albert Biermann oli 32 vuotta BMW Motorsportin johtajana ennen kuin pari vuotta sitten lähti Hyundaille. Albert Biermann toi mukanaan Hyundaille BMW:n DNA:an joka nyt näkyy ja kuuluu, kun hän johtaa Hyundain sporttimallien tuotantoa. Hyundain sisarmerkki on Kia ja Genesis on Hyundain premium-brändi.

      
  • "Kia on tehnyt ajettavuudeltaan täysin Porssen veroisen auton. NHB:n selitystulvaa odotellessa."

    kun hiukan katselee youtuben tai netin koeajojan Stingeristä huomaa ettei se kovin kummoinen ajettava ole, aika halpa se on tehoihin nähden lähinnä tuollainen GT sportti.-

    esim https://www.caranddriver.com/kia/stinger

      
  • Eipä noiden akseliväleissä mainittavaa eroa ole eli se siitä pienuudesta. Keveyskin on tavoilteltava ominaisuus ja sen saavuttamiseen tuppaa palaamaan rahaa, Bemarilla ja Porssella ei ilmeisesti budjetti enää riittänyt siihen.

    Huono ajettavuus tuppaa olemaan halvan tehoauton helmasynti, nyt vain harmillisesti kalliimman tehon autot eivät tarjonneet mitään parempaa.

    Oliko NHB:n selityspankissa vielä jotain uusia selityksiä jäljellä?

      
  • GTamv:

    "kun hiukan katselee youtuben tai netin koeajojan Stingeristä huomaa ettei se kovin kummoinen ajettava ole..."

    AMCI:n mittaamien tulosten perusteella ihan Porssen tasoa ja Bemarin yläpuolella, ovatko noista mitkään kummoisia ajettavia on sitten eri asia.

      
  • Eipä noiden akseliväleissä mainittavaa eroa ole eli se siitä pienuudesta. Keveyskin on tavoilteltava ominaisuus ja sen saavuttamiseen tuppaa palaamaan rahaa, Bemarilla ja Porssella ei ilmeisesti budjetti enää riittänyt siihen.
    
    Huono ajettavuus tuppaa olemaan halvan tehoauton helmasynti, nyt vain harmillisesti kalliimman tehon autot eivät tarjonneet mitään parempaa.
    
    Oliko NHB:n selityspankissa vielä jotain uusia selityksiä jäljellä?

    Jälleen kerran saat puolestani esittää kuinka tyhmää ikinä haluatkaan. Se ei ole multa pois.

      
  • Albert Biermannin tarkoitus oli näpäyttää entistä työnantajaansa BMW:tä ja joidenkin mielestä onnistui siinä. BMW:llä tuskin ollaan samaa mieltä. BMW:llä ei ole ongelmaa tehdä nopeaa, kevyttä ja hirmuisilla tehoilla olevaa superautoa se kai on kaikille selvää. Se miksi tuota ei ole tehty on kysymys mitä on pyöritelty pitkään. Aina tuulee kovempi ja kehitys ei jää koskaan paikalleen. M-sarja on BMW:lle riittävä ja menestyksekäs osasto ja kilpailu saksalaisten autonvalmistajien välillä on kovaa muutenkin, joten Kian kaltaisten yritysten vaikutus hakea huomiota tuolta suunnalta lienee jatkossakin hyvin marginaalinen.

    Hinta perustuu aina johonkin. Tuskin kukaan oikeasti kuvittelee, että Kiassa olisi sellaista tekniikkaa mitä löytyy testiin otetuista kilpailijoista. Typerääkin typerämmät vähättelyt on syytä jättää omaan arvoonsa ja niillä ei kannata kenenkään vaivata päätään sen enempää.

      
  • kun hiukan katselee youtuben tai netin koeajojan Stingeristä huomaa ettei se kovin kummoinen ajettava ole, aika halpa se on tehoihin nähden lähinnä tuollainen GT sportti.-
    
    esim https://www.caranddriver.com/kia/stinger

    AMS näkyy arvioineen Stingerin ajettavuuden lähelle 440i GC:tä eli sellaista hyvää perustasoa, muttei mitään erityistä.

      
  • NHB: "Jos tuolla poikkaistulla kardaanilla tarkoitat uusinta Audin nelivetoa eli Ultraksi brändättyä älyvetoa, niin ymmärtääkseni Stingerin teholuokan Audeissa sitä ei käytetä."

    Tarkoitin. Kiitos korjauksesta. Mihin malleihin tuo Ultrakevyt neliveto tulee tai on tullut jo?

      
  • Minä saatoin löytää Eleanorini pari viikkoa sitten. Jos olisin tuon hintaluokan hupiautoa hankkimassa, niin tämä on vahvoilla:

    http://www.ford.fi/Henkiloautot/uusi-mustang-2018

    Stinger menee varmaan Nordschleifen nopeammin, mutta hinnat-alkaen Mussen ratin takana minun ei tarvitse siitä välittää. Avo irtoaa vain muutaman tonnin lisähinnalla, mutta toisaalta Fastback on Eleanor...

    Mustang on muuten ehdoton Premium-auto. Kotimaassaan hinnat alkaen $25.000, meillä 60.000 €. Komea on preemio.

      
  • Eihän tuo KIA Stinger mikään huono auto ole, mutta ei kai nyt sokea trollikaan sitä sentään Porschen tai Bemarin (6er GC) ylellisiin luksusristeilijöihin vertaa. On ne nyt sen verran eri luokan autoja esim. mukavuudeltaan. Luonnollisempia kilpakumppaneita olisivat lähinnä:
    Audi A5 Sportback,
    BMW 4er Gran Coupé,
    miksei myös Jaguar XE
    ehkäpä jopa VW Arteonkin nelivetona, vaikka sen tehokkain versio jääkin jo 90 hv KIAn tehoversiolle.

    Tuossa vähän asiallisempi vertailu Stingerin kokoluokassa:

    Suorituskyvyssä menee hyvin tasatahtia F36 440i:n kanssa, mutta sisätilojen viimeistelyssä ja varustelumahdollisuuksissa KIA häviää luonnollisesti premium-merkille.

    Eikä neliveto-Stinger kyllä mikään keijukainen kokoluokassaan ole, jos V6-versio painaa n. 1900 kg ja 2,2 litran nelosdiesel-mallikin n. 1850 kg! Sen sijaan 40:60 vetosuhde miellyttää kovasti, varsinkin jos sen saa Sport+ napista 20:80 suhteeseen!

    Vaikka tehokkaista autoista pidänkin, nykyään arvostan käyttöautossani vieläkin enemmän sitä, että esim. 55 litran tankkauksella pääsen halutessani yli 1400 km:n päähän, ja vaikka pysähtymättä (penkin ergonomia ja säädöt). Siihen tuskin diesel-Stinger yltää, mutta häviää silti suorituskyvyssä. Toisaalta nykyiselle yli 10 vuotiaalle harrasteautolleni V6-Stingerkään tuskin pärjää edes kiihtyvyydessä, puhumattakaan ratakierrosajasta (tai huippunopeudesta), mutta ennen kaikkea se on toivottoman kömpelö ja raskas. Joten ainakaan toistaiseksi en lupaa allekirjoittaa tilaussopimusta. On kuitenkin pelkästään positiivista, että Stingerin kaltaisia autoja, joissa moottorikin on ymmärretty asentaa oikein päin konehuoneeseen, saa nykyään myös muiltakin kuin vain saksalaisilta (tai englantilaisilta) premium-merkeiltä.

      
  • NHB:

    "Jälleen kerran saat puolestani esittää kuinka tyhmää ikinä haluatkaan. Se ei ole multa pois."

    Eli selittelypankkisi on tyhjä.

    "AMS näkyy arvioineen Stingerin ajettavuuden lähelle 440i GC:tä eli sellaista hyvää perustasoa, muttei mitään erityistä."

    Eli AMCI:n testiin osallistunut Porsse on ajettavuudeltaan hyvää perustasoa, muttei mitään erityistä. Bemari on sitten varmaan perustason ajettava. Nuokin arviot vahvistanee Porssen ja Bemarin premium-statusta, lisähinnalla saa vain lisähintaa.

      
  • Tarkoitin. Kiitos korjauksesta. Mihin malleihin tuo Ultrakevyt neliveto tulee tai on tullut jo?
    

    Ainakin A4:ssä tuota löytyy tällä hetkellä. Tuossakin mallissa moottoreiden, joissa on väääntöä 400 nm tai enemmän, jatkona on perinteinen neliveto. Myös Q5:ssä saattaa löytyä tuota Ultraa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit