Tallentavat digiboksit kaapeliverkossa

48 kommenttia
«1

Onko kokemuksia kaapeliverkkoon sopivista tallentavista digibokseista? Onko riittävän tasokkaita laitteita edes markkinoilla, onko niitä testattu?

  
  • Onhan noita, näyttää 160GB olevan yleistymään päin ja tällä hetkellä hintaero 80GB koneisiin on aika mitätön.

    1. Topfield TF5100PVRC, ovh. 599e Veikon Koneessa. TM testivoittajan kaapeliversio.

    2. Handan DVB-C 6000, ovh. 499e Markantalossa, verkkokaupasta halvimmillaan 442e.

    Vaikea valinta, molemmissa kaksi viritintä , 160GB ja lähes samat liitännät. Handan kiinnostaa hinnan puolesta, mutta onhan testivoitolle jotain katetta, onhan?

      
  • Jep, kannattaa lukea: TM 2/2005; Topfield 9,0/Handan 8,6
    Hifi 3/2005; -"- 8,8 -"- 8,6
    kumpikaan lehdistä ei keksinyt Topfieldistä mitään huonoa ominaisuutta. Itsellä ollut Topfield muutaman päivän, joten kovin syvällistä kokemusta ei vielä tullut. Sanoisin että jos haluat erinomaisen osta Topfild mutta jos hyvä riittää niin Handan on käypänen laite. Saatat säästää n. 80€!!

      
  • Itse päädyin juuri äsken Handaniin, toki täytyy muistaa että kolmaskin on, Medion, joka on hinnaltaan siellä 550 euron tuntumassa.

    Topfieldin olisi saanut halvimmillaan DNA-myymälästä, tosin tilaustavarana, 559 eurolla, Musta Pörssi myy tällä hetkellä 569.

    Handan jäi 450, eli toistasataa euroa jäi kuitenkin. Sillä rahalla saa sitten vaikkapa perusboksin toiseen telkkariin.

    Medionilla ja Topfieldillä pystyy ainakin mainosten perusteella tallentamaan kahta kanavaa yhtäaikaa, Handanilla vain yhtä. Siinä taitaa olla se suurin ero, jota en arvostanut niin paljoa että satasta olisin siitä ilosta maksanut. Tulossahan on mm. Forcelta malli, jolla pystyy tallentamaan yhtaikaa jopa 6 eri kanavaa !! Mutta sen kaapeliversion tulosta ei ole mitään tarkempaa tietoa, ja hinta on vielä kallimpi kuin näillä muilla.

      
  • Omastani maksoin 530€, joten edelleen hintaero lienee n.80€. Jos lukasee mainitsemani vertailut niin huomaa että eroja on kyllä muitakin, minulle ton hintaeron arvosta. Mutta jokainen tekee valinnan omien tarpeiden/resurssien mukaisesti.

      
  • FinnSatilta on tullut mielenkiintoiselta vaikuttava uusi malli:

    http://www.finnsat.fi/kauppapaikka/tuote913.html

    Mukava ominaisuus on mm. asetuksiin ohjelmoitava "yliaika", jonka laite lisää jokaisen nauhoituksen perään (kaupalliset kanavat kun tunnetusti eivät koskaan pysy ilmoittamissaan lähetysajoissa).

    No, tuota laitetta en ainakaan vielä perjantaina kaupasta löytynyt, joten päädyin Topfieldiin, joka viikonvaihteen tuttavuuden jälkeen vaikuttaakin ihan toimivalta peliltä. Ja nyt kun on tutustunut ajansiirtoon, samanaikaiseen tallennukseen & aiemman nauhoituksen katseluun ym. "perusominaisuuksiin", niin täytyy vain ihmetellä, miten sitä onkin pärjätty kivikautisten videonauhureiden kanssa :wink:

    p.s. Tuossa nettiä selatessani selvisi, että Toppyn boxeja saa modifioitua TAP-ohjelmilla (Topfied Application Program). Ja valmiina löytyy mm. Timer Extend -TAP, jolla voi myöskin Toppyssa automatisoida ajastettuihin ohjelmiin halutun yliajan. Täytyypä kokeilla lähiaikoina.


    [Dom muokkasi tätä viestiä 19.09.2005 klo 13:44]
      
  • Minuakin kiinnostaisi hankkia tallentava kaapeliboxi talouteen. Kahden virittimen mukanaolo on kai vähittäisvaatimus. Kertokaa tietäjät, onko uusissa boxeissa toimiva tekstiteevee alasivuselauksella ja suurella sivumuistilla? Käyttääkö boxit analogista tekstiteeveetä vai toimiiko digipuolella oleva tekstiteevee kunnollisesti? Kun analogilähetykset loppuvat niin tekstiteevee kai myöskin muuttuu. Kesämökille hankkimani halpa Thomssonin boxi ei ainakaan häikäise tekstitelevisiollaan.

      
  • Itsellä ollu Topfiel jo puolisen vuotta käytössä kaapeliverkossa ja on kyllä hyvä laite. Niin kuin yksi jo totesi, mitenkä sitä on tuulut toimeenkaan ennen "ajansiirtotoimintoja" ym.

    Teksti-TV on siinäkin se ehkä ainoa huono ominaisuus. Alasivuja voi kyllä selata, mutta muisti on onnettoman pieni. Laitteessa on myöskin "teksi-tv:n läpisyöttö" joten ainakin jonkin aikaa vielä voi käyttää Tv:n omaa tekstikanavaa.

    "Toppyyn" löytyy netistä kokoajan uusia käyttövinkkejä ja siten myös ominaisuuksia joita mukana tulleessa käyttöohjeessa ei mainita sanallakaan.

      
  • Lainaus:
    11.10.2005 klo 18:08 Arthur kirjoitti
    "Toppyyn" löytyy netistä kokoajan uusia käyttövinkkejä ja siten myös ominaisuuksia joita mukana tulleessa käyttöohjeessa ei mainita sanallakaan.

    Mitkä on parhaat osoitteet etsiä?

      
  • Lainaus:
    22.10.2005 klo 17:48 HJS kirjoitti
    Lainaus:
    11.10.2005 klo 18:08 Arthur kirjoitti
    "Toppyyn" löytyy netistä kokoajan uusia käyttövinkkejä ja siten myös ominaisuuksia joita mukana tulleessa käyttöohjeessa ei mainita sanallakaan.

    Mitkä on parhaat osoitteet etsiä?


    http://www.dvdplaza.fi/forums/index.php

    Tuolla on monipuolisesti tietoa

      
  • MBnet lehti väitti, että Handaniin voidaan ajastaa vain yksi ohjelma kerrallaan!!!!!

    Pitääkö paikkaansa? Tuntuu aika oudolta kun jo halpoihin videoihinkin voi ajastuksia tehdä useita. Jos tuollainen huipputuoteeseen voi laittaa vain yhden ajastuksen on aika outoa. Kyllä valinnat jää aika vähiin jos asia on noin.

    [artokn muokkasi tätä viestiä 06.11.2005 klo 02:29]
      
  • Lainaus:
    22.10.2005 klo 17:48 HJS kirjoitti
    Lainaus:
    11.10.2005 klo 18:08 Arthur kirjoitti
    "Toppyyn" löytyy netistä kokoajan uusia käyttövinkkejä ja siten myös ominaisuuksia joita mukana tulleessa käyttöohjeessa ei mainita sanallakaan.

    Mitkä on parhaat osoitteet etsiä?


    Käyttövinkkejä ed. mainitulta forumilta sekä:

    http://fi.wikibooks.org/wiki/Topfield_TF5X00

      
  • Lainaus:
    18.08.2005 klo 13:15 K Uikka kirjoitti
    Onhan noita, näyttää 160GB olevan yleistymään päin ja tällä hetkellä hintaero 80GB koneisiin on aika mitätön.

    1. Topfield TF5100PVRC, ovh. 599e Veikon Koneessa. TM testivoittajan kaapeliversio.

    2. Handan DVB-C 6000, ovh. 499e Markantalossa, verkkokaupasta halvimmillaan 442e.

    Vaikea valinta, molemmissa kaksi viritintä , 160GB ja lähes samat liitännät. Handan kiinnostaa hinnan puolesta, mutta onhan testivoitolle jotain katetta, onhan?



    Mediaplazashopissa maksaa Topfield 569 euroa

    http://www.mediaplazashop.com



    [artokn muokkasi tätä viestiä 07.11.2005 klo 02:21]
      
  • Lainaus:
    06.11.2005 klo 02:28 artokn kirjoitti
    MBnet lehti väitti, että Handaniin voidaan ajastaa vain yksi ohjelma kerrallaan!!!!!

    Tämä tarkoittanee sitä, että vain yhtä ajastusta voidaan tallentaa kerrallaan. Monissa digibokseissa on kaksi viritintä eli samaan aikaan voidaan tallentaa kahta eri ajastusta.

    Ajastuksia sinällänsä voi olle useita ja yleensä enemmän kuin videoiden max 8 kpl.

      
  • Lainaus:
    07.11.2005 klo 19:04 HJS kirjoitti
    Lainaus:
    06.11.2005 klo 02:28 artokn kirjoitti
    MBnet lehti väitti, että Handaniin voidaan ajastaa vain yksi ohjelma kerrallaan!!!!!

    Tämä tarkoittanee sitä, että vain yhtä ajastusta voidaan tallentaa kerrallaan. Monissa digibokseissa on kaksi viritintä eli samaan aikaan voidaan tallentaa kahta eri ajastusta.

    Ajastuksia sinällänsä voi olle useita ja yleensä enemmän kuin videoiden max 8 kpl.


    Oli aika harhaanjohtavasti sitten sanottu! Itse päädyin Topfield, kun luulin ettei Handaniin onnistu.

      
  • Lainaus:
    08.11.2005 klo 15:10 artokn kirjoitti
    Itse päädyin Topfield, kun luulin ettei Handaniin onnistu.

    Eiköhän liene Toppy monipuolisempi valinta. Ainakin itse olen ollut erittäin tyytyväinen, hyvin sopii tällaiselle äijäikäiselle laitefriikille. Eli ei ole mitenkään vaikea käyttää ja video sai kenkää, kun Toppy oli viikon ollut hyllyssä. :smile:

      
  • Joo, kyllä Toppy on ehdottoman kätevä käyttää. Siinä on paljon mietittyjä yksitysikohtia, jotka tosin jää helposti piiloon onnettoman käyttis-suomennoksen vuoksi. En tiedä onko uusimmissa jo parempi käyttis.

    Paljon hyvää, jotain huonoakin. Paljon on tullut varsinkin lastenohjelmia tallennettua ja kovalevy täyttyy.

    Helppokäyttösen laitteen tiedostojen siirtäminen ja taas tallentaminen tietokoneella DVD muotoon on tehty kyllä alyttömän vaikeaksi ja hitaaksi. Tämä johtunee tekijänoikeus jutuista. Saas nähdä onko seuraavan TM:n vertailussa perehdytty myös tähän puoleen - vinkki toimitukselle!

    Itse ratkaisin "ongelman" yksinkertaisimmalla tavalla: ostamalla taas uuden laitteen, tallentavan DVD:n. Siihen siirtelen sitten scarttia pitkin säilytettäväksi ja lastehuoneen DVD:ltä katsottavaksi tarkoitetut elokuvat.

    Ja vielä lopuksi tärppi!

    Verkkokauppa.com myy samaa konetta 200 gigan kovalevyllä nimellä Procaster.

      


  • Kuinka teillä toimii topyssä näyttöpaneelin näyttö? Minulla lukee siinä ENU kun pitäisi olla MENU ja ECo kun pitäisi olla REC.


    Muuten laite toimii mainiosti ja olen siihen tyytyväinen.

      
  • Kannattaa miettiä tarvitseeko oikeasti kahta viritintä. Itse mietin asian siten, että seuraavassa televisiossa on kuitenkin itsessään digiviritin, joten boksiin riittää mainiosti yksikin viritin. Omista lähtökohdistani päädyin Humaxiin ja säästöä kahden virittimen malleihin verrattuna noin 200€.

      
  • Lainaus:
    10.11.2005 klo 15:14 ksr kirjoitti
    Kannattaa miettiä tarvitseeko oikeasti kahta viritintä....


    Niin tosiaan kannattaa. Itse en noin kahden kuukauden käyttökokemuksien jälkeen missään tapauksessa tinkisi toisesta virittimestä. Viikottain tulee tilanteita, jolloin on tarvis tallentaa samanaikaisesti ohjelmaa usemmalta kanavalta. Ja kahden virittimen boxilla se onnistuu rajoituksetta (teoriassa pitäisi olla mahdollista myös yhden virittimen boxilla, jos nauhoitettavat kanavat ovat samassa nipussa). Kahden nauhoituksen aikana on vieläpä mahdollista katsoa aiemmin tallennettua ohjelmaa tai suoraa on line -lähetystä muulta kanavalta.

    Oikeastaan ainoa "vika" boxissa on se, että tallentaminen on suorastaan liian helppoa eikä se kuitenkaan lisää käytettävissä olevaa aikaa. Niinpä kovo alkaa uhkaavasti täyttyä katsomattomista ohjelmista (niinkuin Arthurkin oli tuossa havainnut).


    artokn Mikä Firmware-versio sinulla on boxissa? Minulla ei ole kolmella eri versiolla (tuorein sep_12, v1.45) moista näytön siirtymää esiintynyt. Enkä muista DVD-Plazan keskusteluissakaan moista nähneeni.



    [Dom muokkasi tätä viestiä 10.11.2005 klo 16:05]
      
  • Lainaus:
    10.11.2005 klo 16:02 Dom kirjoitti
    Lainaus:
    10.11.2005 klo 15:14 ksr kirjoitti
    Kannattaa miettiä tarvitseeko oikeasti kahta viritintä....



    Niin tosiaan kannattaa. Itse en noin kahden kuukauden käyttökokemuksien jälkeen missään tapauksessa tinkisi toisesta virittimestä. Viikottain tulee tilanteita, jolloin on tarvis tallentaa samanaikaisesti ohjelmaa usemmalta kanavalta. Ja kahden virittimen boxilla se onnistuu rajoituksetta (teoriassa pitäisi olla mahdollista myös yhden virittimen boxilla, jos nauhoitettavat kanavat ovat samassa nipussa). Kahden nauhoituksen aikana on vieläpä mahdollista katsoa aiemmin tallennettua ohjelmaa tai suoraa on line -lähetystä muulta kanavalta.

    Oikeastaan ainoa "vika" boxissa on se, että tallentaminen on suorastaan liian helppoa eikä se kuitenkaan lisää käytettävissä olevaa aikaa. Niinpä kovo alkaa uhkaavasti täyttyä katsomattomista ohjelmista (niinkuin Arthurkin oli tuossa havainnut).


    *artokn* Mikä Firmware-versio sinulla on boxissa? Minulla ei ole kolmella eri versiolla (tuorein sep_12, v1.45) moista näytön siirtymää esiintynyt. Enkä muista DVD-Plazan keskusteluissakaan moista nähneeni.


    Mistä tuon version näkee? Minä tarkoitin sitä näyttöä mikä on itse laitteessa näyttöruudussa.


      
  • Lainaus:
    09.11.2005 klo 22:29 artokn kirjoitti


    Kuinka teillä toimii topyssä näyttöpaneelin näyttö? Minulla lukee siinä ENU kun pitäisi olla MENU ja ECo kun pitäisi olla REC.


    Muuten laite toimii mainiosti ja olen siihen tyytyväinen.


    Kyllä itsellä näytössä lukee "ihan selvästi" menu ja rec. Kysyisin myös onko kaikki päivitykset ladattu?

    Kahdella virittimellä on ollut kyllä käyttöä. Toppyllä voi tietyin rajoituksin nauhoitaa kahta kanavaa ja katsoa kolamatta tai nauhoitusta samaan aikaan. Kuulostaa nykyohjelmien aikakaudella ehkä tarpeettomalta, mutta ainakin meidän lapsiperheessä tällekin on käyttöä löytynyt.

      
  • Lainaus:
    10.11.2005 klo 15:14 ksr kirjoitti

    Mistä tuon version näkee? Minä tarkoitin sitä näyttöä mikä on itse laitteessa näyttöruudussa.



    Versionäyttö löytyy menusta seuraavien vallintojen takaa: Menu/Tiedot/Vastaanottimen tila

    Ohjelmistoversio ja Edellinen päivitys ovat ne kentät, jotka firmiksen päivityksessä muuttuvat. Itselläni boxissa oli ostettaessa maaliskuun firmis, jonka lähes välittömästi päivitin toukokuun versioksi. Nyt käytössä tuorein syyskuinen "painos". Ja tuoreimmat päivitykset löytyvät maahantuojan sivulta:

    http://www.kjaerulff1.com/pages/download.asp?mid=25&cid=448


    Epäilen tosin, voiko etupanelin näyttävirhe sittenkään olla ohjelmistopuolen ongelma. Eli olisiko itse näyttöpaneli viallinen tai jotenkin "kytketty/asennettu väärin". Huoltokeikan paikka?



    [Dom muokkasi tätä viestiä 11.11.2005 klo 13:35]
      
  • Lainaus:
    11.11.2005 klo 10:12 Dom kirjoitti
    Lainaus:
    10.11.2005 klo 15:14 ksr kirjoitti

    Mistä tuon version näkee? Minä tarkoitin sitä näyttöä mikä on itse laitteessa näyttöruudussa.



    Versionäyttö löytyy menusta seuraavien vallintojen takaa: Menu/Tiedot/Vastaanottimen tila

    Ohjelmistoversio ja Edellinen päivitys ovat ne kentät, jotka firmiksen päivityksessä muuttuvat. Itselläni boxissa oli ostettaessa maaliskuun firmis, jonka lähes välittömästi päivitin toukokuun versioksi. Nyt käytössä tuorein syyskuinen "painos". Ja tuoreimmat päivitykset löytyvät maahantuojan sivulta:

    http://www.kjaerulff1.com/pages/download.asp?mid=25&cid=448


    Epäilen tosin, voiko etupanelin näyttävirhe sittenkään olla ohjelmistopuolen ongelma. Eli olisiko itse näyttöpaneli viallinen tai jotenkin "kytketty/asennettu väärin". Huoltokeikan paikka?


    Minä soitin maahantuojan maksulliseen puhelimeen ja siellä kertoi viehättävä naisääni, että tuo vika on kaikissa laitteissa, koska led-näytölle ei saada M kirjainta. Jos olisi jotain vikaa silloin ei näkyisi mikään kunnolla. Minulla näkyy kyllä esim. kello oikein ja kanava näyttö ja myös PLAY tulee oikein, mutta MENU ei tule vaan oENU ja oRECo tulee näyttöön. Keneen nyt uskoa? Ei laitetta kai kannata korjattavaksikaan lähettää kun siihen menee todennäköisesti aikaa kuukausi, kun muuten toimii hyvin eikä tuosta etupaneelinäytöstä nyt niin suurta haittaa tai hyötyä ole.


      
  • Lainaus:
    13.11.2005 klo 09:39 artokn kirjoitti
    vika on kaikissa laitteissa, koska led-näytölle ei saada M kirjainta. Jos olisi jotain vikaa silloin ei näkyisi mikään kunnolla. Minulla näkyy kyllä esim. kello oikein ja kanava näyttö ja myös PLAY tulee oikein, mutta MENU ei tule vaan oENU ja oRECo tulee näyttöön. Keneen nyt uskoa? Ei laitetta kai kannata korjattavaksikaan lähettää kun siihen menee todennäköisesti aikaa kuukausi, kun muuten toimii hyvin eikä tuosta etupaneelinäytöstä nyt niin suurta haittaa tai hyötyä ole.

    Kyseessä on 7-segmenttinen näyttö, jossa on sekä vasemmassa että oikeassa reunassa kaksi segmenttiä päällekkäin ja keskellä kolme vaakasuorassa. Näyttö kelpaa hyvin vain numeroiden esittämiseen (siihen se on alunperin tehtykin). Nyt näillä segmenteillä kikkaillaan muodostamalla sekä suur- että pienaakkosilla kirjaimen hahmoja, jotta saadaan edes jotain selvää tekstiä edes sinnepäin.

    Asia ei huollossa eikä missään muuksi muutu, osa teksteistä on näytön rajoittuneista ominaisuuksista mitä on.
    Jos kyseessä olisi ollut pistematriisinäyttö, niin asia olisi ollut helpommin toteutettavissa. :sunglasses:

    [HJS muokkasi tätä viestiä 14.11.2005 klo 19:44]
      
  • Mitä olette mieltä parantaako digiboxi kuvan laatua kaapeliverkossa.
    Jääkö koko boxin hyöty kaapeliverkossa pelkkään ohjelmien yksinkertaisempaan nauhoitukseen.

      
  • Lainaus:
    22.11.2005 klo 19:47 sapsa kirjoitti
    Mitä olette mieltä parantaako digiboxi kuvan laatua kaapeliverkossa.

    Eiköhän tähänkin päde se, että mitä pidemmän piuhan päässä katsoja on, niin heikommalla signaalilla saadaan parempi kuva. Kyllä meillä ainakin digikuva on paremman näköinen kuin anakuva.

    Digiboxi tarjoaa hieman enemmän kanavia, tosin änkemällä liian monta kanavaa samaan nippuun laskee laatu.

      
  • Tarkoititko HJS. kaapelin pituudella esim. kerrostalo asuntoa. Eikö kaapeli TV kuvan pitäisi tulla analogisessa muodossa vastaanottimeen juuri sellaisena kun se lähetetään.

      
  • Kaapeli-TV:n kuvan pitäisi tosiaan tulla asiakkaalle juuri niin hyvänä kuin analoginen kuva voi olla, mutta käytännössä näin ei aina ole. Pitkät välimatkat, huonot kaapelit tms. heikentävät kuvanlaatua myös kaapeliverkossa. Esim. meillä uudessa asunnossa uudella asuinalueella TV1:n kuva on analogisena loistava, paljon miellyttävämpi kuin digiboksin tuottama. Muilla kanavilla analoginen kuva onkin sitten eri tavoin huono (kolmosella haamuja, nelosella vaakaraitoja...) ja digiboksi parantaa kuvaa.

      
  • Lainaus:
    23.11.2005 klo 18:17 sapsa kirjoitti
    Tarkoititko HJS. kaapelin pituudella esim. kerrostalo asuntoa. Eikö kaapeli TV kuvan pitäisi tulla analogisessa muodossa vastaanottimeen juuri sellaisena kun se lähetetään.

    Tarkoitin koko piuhan pituutta lähtöpisteestä päätepisteeseen. Mitä pitempi etäisyys on, niin se ei voi olla vaikuttamatta kuvan laatuun.

    Vähän samalla tavalla kuin laajakaistassa, jossa pituus operaattorin jakamosta käyttäjän koneelle pitäisi olla alle kilometri, jos se ylittyy, niin siirtonopeus laskee.

      
  • Lainaus:
    24.11.2005 klo 08:01 nimim Erkki kirjoitti
    TV1:n kuva on analogisena loistava, paljon miellyttävämpi kuin digiboksin tuottama. Muilla kanavilla analoginen kuva onkin sitten eri tavoin huono (kolmosella haamuja, nelosella vaakaraitoja...) ja digiboksi parantaa kuvaa.

    Analoginen kuva on pehmeämpi, joten siihen tottuneena se ei näytä yhtä "räikeältä" kuin digikuva.

    Muutosta näiden kahden välillä voidaan melkeinpä verrata yhtäsuureksi kuin siirtymistä mustavalkoisesta väriin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit