Digiboksi ja HD lähetykset

3 kommenttia

Digiboksin ja mahdollisten HD lähetyksen välinen skaalaus herätti kysymyksen johon en löytäny vastausta.

Esim. Topfield TF5100PVRc Masterpiece koneessa kiinnitin huomiota spekseissä esiintyvään kohtaan "Videotarkkuus: 720 x 576" käytännössähän tämä tarkoittaisi perinteisen tv:n maksimi resoluutiota (800X600) heikompaa tarkkuutta ulos tulevassa signaalissa. Vai onko näin ?

Kun HD lähetys (720p) muodostuu resoluutiolle 1280 x 720, tuleekin väistämättä mieleen, että onko kaapeliverkon HD lähetykselle odoteltava boksia, jonka "Videotarkkuus" olisi siis ainakin tuo 1280X720 ja olisi näin ollen kykenevä säilyttämään koko HD lähetyksen laadultaan alkuperäisenä?

Vai olenko ymmärtänyt koko "Videotarkkuus" speksin väärin?


  
  • 720x567 on PAL-standardin mukainen kuvakoko. Perinteiset TV:t käyttävät sitä.

    HD vaatii oman boxinsa.

    [simBanssi muokkasi tätä viestiä 26.01.2006 klo 15:57]
      
  • Olen jostain lukenut, että Topfield osaa tallentaa HDTV-lähetyksen, mutta ei osaa itse näyttää sitä. Tallenteen voi toki siirtää tietokoneelle.

      
  • Jeesh,

    Kiitokset kommenteista. Tänään kävin vielä kyselemässä paikallisen hifi liikkeen myyjiltä lisää tuosta kaapeliboksien kuvatarkuudesta. Lopuksi vastaan siis vielä itse itselleni, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan :grin:

    Tällä hetkellä ei ole HD matskua toistavaa kaapeliboksia markkinoilla, eli 1280X720 HD lähetys kaapelista ihailtavaksi on vain märkä uni.
    Esim. CANAL+ ei ole vielä lanseerannut omaa HD kaapeliboksiaan, johtuen "teknisistä muutoksista", vaikka onkin jo varannut kanava-paikat ko. lähetyksille. HD matskun toistavat kaapeliboksit tullee kuitenkin markkinoille tämän vuoden puoliskolla.
    Toinen käytännön ongelma on HD lähetysten kaistaleveys maanpäällisessä kaapeliverkossa. Yksi HD lähetys vie noin yhden kanavanipun kaistaleveyden (näin ainakin myyjä väitti).

    Taidan siis jäädä vielä hetkeksi odottelemaan, mitä tuleman pitää.

    [Cable Guy muokkasi tätä viestiä 26.01.2006 klo 21:31]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit