The New XC60

211 kommenttia
«1345678

Nykyinen auto menossa vaihtoon ja Volvo on lähestynyt hyvillä tarjouksilla. Uusi XC60 T8 R-Design on aika hyvä. Vakiovarustelu on kattava adaptiivinen vakkari, panorama- kattoluukku ja comfort access. Kaikki Bemarissa extra. Ja tavaratila 530e on pieni kun akut tavatilan alla.

  
  • jep, tuo on kyllä kiinnostava, varsinkin kun on neliveto lataushybridi johon saa vetokoukun. Toki Bemarin X5 4.0e:kin saa mutta menee yli köyhän budjetin (puhun nyt omasta puolestani). X3:sen (G01) lataushybridi tulee vasta loppuvuodesta ja toimitukset menee varmaan ensivuoden puolelle - olettaisin (=toivoisin) sen asettuvan samaan hintaluokkaan tuon XC60:sen kanssa. Polttoainetankin koko on näköjään pidetty samana XC90 T8:n kanssa (50litr.), joten tällä XC60 T8:lla saattaisi jopa päästä Oulu-Hki välinkin tankkaamatta kun luulisi kulutuksen olevan ainakin jonkin verran pienempi tuohon isoveljeen verrattuna...

      
  • Hieno auto, mutta lähinnä kaupungissa ajelevana olisin toivonut hybridivaihtoehdoksi myös pitkään huhuttua puolitoistalitraista vaihtoehtoa, jossa hybriditeknologia pakataan moottorin yhteyteen ja auto on vain etuvetoinen. Suorituskyky T8:ssa on suoraan sanottuna järjetön, mutta ilman mitään sähköajoa en enää autoa osta, joten peruskoneetkaan eivät ole vaihtoehto.

      
  • Nähtäväksi jää miten XC60:ssä toimii voimanjako etu/takapyörille. BMW:een ja Mersun ratkaisut ovat selvät, voima tulee samaa linjaa pitkin ja yhden vaihdelaatikon kautta. Voi olla vaikeaa toteuttaa tuota lähtökohtaisesti etuvetoiseen poikittaismoottoriseen Volvoon.

    Nyt kun on vertaillut ulkonäköä eri mallien kesken, on XC60 selvästi paras Volvo ulkonäöltään. XC90 on kömpelön oloinen, V90 on venytetyn liian pitkän oloinen ja S80 takapää on kuin vanhasta amerikanraudasta. XC60 vaikuttaa kompaktilta paketilta. Vielä kun saisi tuon keskinäytön ylemmäksi.

      
  • Hyvä että WhatCar on nostamassa rimaa isompaan autoon. 5.7.2016 hän oli kai päätymässä C-sarjaan tai kolmosbemariin.

    "Ok. Täytyy käydä koeajamassa, miksi mitään ensiesittelyä näistä malleista ei ole ollut? Ja tuleeko? Kohta täytyisi itsekin katsella uutta autoa. Voi olla että menen 3/C-sarja-luokkaan. Nämä alkavat olla hieman liian isoja autoja arkikäyttöön."

    Omasta mielestäni Suomi on viheliäisten ja kalliiden pikkukotteroiden luvattu maa.

      
  • Jos kompaktia premiumia hakee on Audi A4 Avant ykkönen. Eikä huono valinta ole BMW 3 Gran Coupe, siinä kuitenkin on muistaakseni 10cm pitempi akseliväli kuin 3 Touring ja monikäyttöperä. Hinta vaan nousee Audista.

    Derrick: "Kohta täytyisi itsekin katsella uutta autoa. Voi olla että menen 3/C-sarja-luokkaan. Nämä alkavat olla hieman liian isoja autoja arkikäyttöön.”

    Autot kasvaa koko ajan 10-15 v. vanha 5- tai E-sarja on saman kokoinen kuin uusi 3- tai c-sarja. Tai toisinpäin uusi 5-sarja on joka suhteessa 'ISOMPI' auto kuin 7-sarja pari generaatiota sitten.

      
  • Auto-Derrick, tilastojen mukaan Suomessa myydän keskimäärin isompia autoja kuin keskieuroopassa. Suomi siis ei ole pienten auotjen maa vaan itseasiassa suurten autojen maa.

      
  • Hyvä että Suomessa siis on edes jokin asia automielessä paremmin kuin muualla.

      
  • WhatCar: "Eikä huono valinta ole BMW 3 Gran Coupe, siinä kuitenkin on muistaakseni 10cm pitempi akseliväli kuin 3 Touring ja monikäyttöperä."

    Sekoitit varmaankin 3-sarjan GT-malliin, jossa akseliväli on 292 cm. Gran Coupéssa (4-sarja) on sama akseliväli (281 cm), kuin Coupéssa ja Cabriossa sekä 3-sarjan Sedanissa ja Touringissa.
    Pahoittelut off-topicista.

      
  • Testistä toiseen vuolaita kehuja. Volvolla eletään kaikin puolin erinomaisia aikoja jopa näiden neloskoneiden kanssa, toisin kuin palstan viisaat muutamia vuosia sitten ennustivat. Ja päätös tehdä vain nelosia vaikuttaa todella järkevältä ja yhä oikeammalta, mitä pidemmälle tässä on edetty.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volvo-xc60-otti-loikan-kohti-luksussarjaa--paihittaa-osittain-jopa-isoveljensa/UjhZsZAw

      
  • "Kiinalaisomistaja on oivaltanut Volvon brändin suuren arvon ja siihen kohdistuvat odotukset. Samalla tuotekehitykseen virranneet miljardit on tähdätty huolella maaliinsa."

    Joku niistä, jotka vuolaasti toivoivat että Volvo olisi lakannut kokonaan olemasta, voisi varmaan tätäkin uutista kommentoida ?

    http://www.is.fi/autot/art-2000005252313.html

      
  • Ja minä kuulemma olin aivan pihalla, kun joskus ennustin, että kiinalainen omistus voi nostaa Volvon pinnalle, kuten intialainen omistus nosti Jaguarin.

      
  • Kuuluisi ehkä XC90 ketjuun, mutta kun kuusikymppisessä on lähes sama (tietääkseni hieman paranneltu) hybridijärjestelmä, niin laitetaanpa nyt tähän. XC90 T8 voitti parhaan hybridin palkinnon.

    http://www.automotiveworld.com/news-releases/volvo-xc90-t8-wins-best-hybrid-award-tow-car-awards-2017/

      
  • Kaikki kunnia Volvolle, muttei tuossa kovin monta haastajaa tuossa "hinaus sarjassa" ole, eikä tuossa jutussa kyllä mainittu mitkä kriteerit ratkaisivat voiton, ja etenkin kun hybridijärjestelmät kehittyvät koko ajan, niin uusin ratkaisu yleensä vie voiton.

    Äkkiseltään en kovin montaa PHEV:iä muista, mihin saa koukun, ja pystyy vielä vetämään jarrullista kärryä jollain järkevällä painolla.

    nuo tulivat ensimmäisenä mieleen (merkki/max. vetomassa jarrullinen)
    Volvo XC90 T8: 2400kg
    MB GLE 550e: 2000kg
    Mitshbishi Outlander PHEV: 1500kg
    BMW X5 40e: 2700kg
    (ja tuo Volvo XC60 T8: 2100kg)

      
  • Näyttäisi vähän siltä että MB GLE SUV 550e:tä ei ole alunperin edes hybridiautoksi suunniteltu, koska tavaratilassa olevien akkujen takia tuo tavaratilan nostokorkeus nousee noin metriin, mikä on aika paljon päivittäisessä käytössä. Akkujen sijoituksen takia tavaratila on ainoastaan 480 litraa eli saman verran kuin sedaneissa. Toki jos ei kuljeta mitään suurempaa niin näillä seikoilla ei ole merkitystä.

    Videon kohta 1.30.

      
  • Täydet viisi tähteä AutoExpressin testistä:

    Verdict
    5
    The second-generation XC60 shoots straight to the top of the premium SUV class thanks to its beautifully crafted cabin, comfortable ride and economical engines. A Jaguar F-Pace is more engaging to drive, but most buyers won’t be that bothered by the Volvo’s slightly softer approach to dynamics. It counters this where it matters, with its better refinement, extra on-board technology and easier day-to-day use. You can’t go wrong with a new Volvo XC60.

    http://www.autoexpress.co.uk/volvo/xc60/99932/new-volvo-xc60-2017-review

    Tämä on käsittääkseni lähes kaikkialla jonkin verran vanhaa mallia kalliimpi, mutta eiköhän kauppa käy siitä huolimatta.

      
  • Tuli käytyä istuskelemassa uusi XC40 ja myös XC60. On kyllä hyvän näköiset pelit molemmat.
    Jotenkin olen aina pitänyt volvon ergonomiasta ja penkkien muotoilusta. Tällaiselle pidempijalkaiselle Volvo on ollut referenssi kabiinin mitoitukselle. Mutta nyt on Volvolta lähtenyt tuntuma täysin. Ratin pituussäätö on yhtä hyvä/huono kuin Japseilla, tai ainakin melkein. Se jää selvästi Audille ja Bemarille. Mersun säädöille nyt sitten jää kaikki.

    Myös Volvon penkkien selkänojan muotoilu on omituinen mitä korostaa risiseläntuen muoto. Se on jotenkin terävärajainen ja vähänkin korostuneena painaa todella ikävästi.
    Tuntumaa pahensi vielä se että penkit on kivikovat ja todella pinkeällä nahalla verhoillut. Ehkä tuntuma olisi parempi kangasverhoiltuna.

    Jossain vaiheessa kun volvo meni näihin nykyisiin penkkiratkaisuihinsa, myös niskatuki meni mahdottomaksi. Puutteellisen ratin säädön vuoksi selkänoja pitää olla hyvinkin pystyssä ja niinpä niskatuki on takaraivossa kiinni ihan normaalistikin. Tämä ei ole hyvä asia koska kun autot aina vähän keikkuu ja nytkyy kaupunkiajossa, niskatuki hakkaa päähän.

    XC60 peilit on hyvät. Tein perinteekseni muodostuneen peilitestin, eli säädin ne ensin sopivasti ja sen jälkeen katsoin liikkeessä mihin asti sivulle niillä näkee ja sen jälkeen sitten autosta ulos, ovi kiinni ja peilin kohdalta katsomaan missä näkökentän raja kulkee. XC60 sivupeileillä on hyvä mahdollisuus nähdä viereistä kaistaa ajava ilman että jää katveeseen.

    XC40 sisältää jo ihan kassikoukutkin (vai olikohan XC60), ainakin jonkinlaiset ja tavaratilan välipohjaan on lisätty myös eräänlaiset kassikoukut kunhan lattian ensi nostaa pystyyn. Hieno juttu. Muissa Volvoissa tuo on aika lapsellisesti tehty.

    Ai niin ja rattihan on penkin keskilinjan vasemmalla puolella aika selkeästi ja ratti on vinossa niin että kuskin molemmat kädet kuitenkin tapaavat vasemman ja oikean puolen rattia samallalailla.
    Tuntuu nykyään kaikissa autoissa tuo ratti olevan sivussa.
    Tämä ratin siirto varmaan johtuu siitä että penkkejä on viety aina vaan suhteessa keskemmälle autoa sivutörimäysasiat mielessä. Rattia ei kuitenkaan voi viedä keskemmälle koska keskikonsoli kapenisi liikaa ja ratin vasen puoli kojelautaa alkaisi näyttä suhteettoman isolta.
    Volvossa tuo ratin sivuun veto kuitenkin tuntui häiritsevältä koska siihen kiinnitin heti huomion.

    Paremmalla penkillä kuin tuo R-design nahkamikälie ja paremmilla ratin säädöillä nuo kumpainenkin olisi kelpo autoa näin kylmillä tyypeillä.

      
  • Minä kun satun tuntemaan mallivuoden 2018 XC60 T8:n niin ihmettelen, onko kello68:n juttu tarkoituksellinen trollaus vai tahaton sellainen. Metka yhdistelmä ensin positiivista ja sen jälkeen siltä maton alta vetävää negatiivista. Ja sellaisista asioista, joita en edes ole tullut ajatelleeksi. En tosin tunne muita istuinratkaisuja kuin nahkaistuimien option, jossa on tuuletus ja hieronta sekä runsaat sähkösäädöt, mm. ristiselän tuelle ja istuinosan jatkeelle. Luulisi, että säädöt saa kohdilleen. Ristiselän tuki on kyllä selvästi tuntuva "muhkura", kun se liikkuu säädettäessä ylös/alas ja eteen/taakse, mutta säädöthän ovat juuri sitä varten, että sen saa itselleen sopivaan kohtaan.

    Tunnen kyllä myös XC90:n ja minun mielestä XC60 ja XC90 ovat kuskin paikalta samanlaiset.

    XC60T8:ssa on ilmajousitus tason säädöllä vakiona ja sen voi asettaa laskemaan automaattisesti takaosan alas (n.50mm), kun pysäköi. Helpottaa vähän lastausta, mutta ei mikään must have juttu kyllä.

    Puoliautomaattinen vetokoukku on vimpan päälle. En tosin tiedä, onko muilla merkeillä vielä tyylikkäämmin toteutettuja, mutta Volvon oma on todella kätevä.

    Ja stereot, jos ottaa parhaimmalla kokoonpanolla. Mahtava toisto. Subwoofer vakiona, mutta jos tykkää kuunnella musiikkia reissun päällä, niin kannattaa satsata lisävarusteiseen Göteborgin konserttisaliin (B&W).

    Entisenä jatkuvan nelivedon kuskina 12 vuoden ajalta, en ollenkaan kadu, että nyt on Twin Engine voimalinja käytössä. Se on fiksu ratkaisu, pidemmittä puheitta niin. Jos joku haluaa tarkempaa tietoa mielipiteeni perusteista, niin kysyä voi.

    Kun tulee aika vaihtaa seuraavaan menopeliin, niin aion tutustua, mitä sillon on eri valmistajilla tarjolla, mutta ehdottomasti Twin Engine on silloin jonkinlainen referenssi.

    Nimimerkillä Mitäs me Volvo-fanaatikot, muuta kuin hybridi rulettaa.

      
  • Sellainen kommentti vielä tuohon minun edelliseen juttuun, että en pysty vertailemaan XC-sarjan Volvoja muihin Volvon malleihin, koska en ole aikaisemmin ajanut Volvoja enkä kiinnittänyt Volvon eri malleihin huomiotakaan. Että en tarkoittanut mitenkään kommentoida Kello68 esittämiä vertaiuja muihin Volvomalleihin nähden. Tuli mieleen, että kerran luin näiltä sivuilta jonkun vertaavan jotain Volvon mallia tykinlavettiin ja vaikka kuinka yritin ao. mallin kuvaa katsellen ymmärtää, mikä siinä tuo jonkun mieleen tykinlavetin, niin en keksinyt. En nyt muista, mistä mallista oli kyse. Kummallisia juttuja täällä aina välillä löytää.

      
  • Minä kun satun tuntemaan mallivuoden 2018 XC60 T8:n niin ihmettelen, onko kello68:n juttu tarkoituksellinen trollaus vai tahaton sellainen. Metka yhdistelmä ensin positiivista ja sen jälkeen siltä maton alta vetävää negatiivista.
    

    Joo kyllähän tuo selvästi on trollausta, kun muka löytää kehuttavan lisäksi myös kritisoitavaa. Kyllä ainoat oikeat arvioinnit sisältävät vain pelkkää kehumista tai pelkkää moittimista!

      
  • En minä tuota trollauksena pidä, mutta ainakin hieman ihmetystä herättää penkkien arvostelu. Voisiko olla, että kello68 ei vain osannut säätää penkkejä ja ristiselän tukea oikeaan kohtaan. Volvon penkit ovat erinomaiset ja niitä on suitsutettu kaikkialla. Voi tietenkin olla, että jollekin penkki ei vain jostain syystä sovi, eikä siinä mitään.

      
  • Enpä muuten ollut huomannutkaan, että XC60:lle on oma ketjunsa. Hyvä homma, niin täällä voi jakaa mielipiteitä ja tietoja mallista.

    Samaa mieltä hybridrulesin kanssa. T8:n neliveto hieman huolestutti minua, mutta olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Mitään nelipyöräluisuja en harrasta, enkä osaa niiden osalta sanoa, mutta tavallisessa käytössä neliveto toimii aivan yhtä hyvin kuin perinteisetkin versiot. Tuttavan Range Rover jäi liukkaalla kiihdytyksessä kakkoseksi, mutta tietysti vuoden uudemmat renkaatkin asiaan vaikuttavat.

      
  • Ok, en minä väitä, että se oli trollausta, jos se ei muiden mielestä ole. Oli vain niin eri näkökulma kuin itsellä. Ehkä pikainen istuskelu autoliikkeen hallissa tuottaa tuollaisia ajatuksia/kokemuksia. Ratti sivussa? Onko se tosiaan? Eikä saa säätöjä kohdilleen? Kai sitten voi olla sellainenkin kehonrakenne, ettei se ole yhteensopiva XC60:n kanssa.

      
  • Itselläni on käytössä kaksi uudehkoa autoa (toinen tosin lähinnä vain satunnaisesti), eikä kummankaan auton kohdalla ole ilmennyt tarvetta käyttää ohjauspyörän korkeussäätöä taikka syvyyssäätöä, koska ohjauspyörän paikka on alusta pitäen ollut sopiva. En ole edes viitsinyt tutustua mistä vivuista näitä käytetään. Ainoa asia mitä olen säätänyt kun olen istahtanut autoon, on se että olen vetänyt penkkiä taaksepäin niin ettei jalka lepää kovinkaan raskaasti kytkimellä. Siis jos penkki on ollut jostakin syystä liian edessä.

      
  • Itselläni on käytössä kaksi uudehkoa autoa (toinen tosin lähinnä vain satunnaisesti), eikä kummankaan auton kohdalla ole ilmennyt tarvetta käyttää ohjauspyörän korkeussäätöä taikka syvyyssäätöä, koska ohjauspyörän paikka on alusta pitäen ollut sopiva. En ole edes viitsinyt tutustua mistä vivuista näitä käytetään. Ainoa asia mitä olen säätänyt kun olen istahtanut autoon, on se että olen vetänyt penkkiä taaksepäin niin ettei jalka lepää kovinkaan raskaasti kytkimellä. Siis jos penkki on ollut jostakin syystä liian edessä.
    

    Ihmisten vaatimukset ovat kyllä todella vaihtelevia. Itse säädän käytännössä aina ohjauspyörän syvyyden ja korkeuden, jos ajan kyseisellä autolla muutamaa kilometriä enemmän. Ratin halua melko lähelle, jotta sitä on mahdollisimman helppo hallita ja yläraajat sekä yläselkä voi rentoutua. Pääni on selvästi keskivertoa lähempänä kattoa ja rattia joutuu nostamaan yleensä sen vuoksi, että ratin kehä ei peittäisi mittaristoa.

    Penkistäkin kaikki säädöt olen hakenut kohdalleen ja pitkiä matkoja varten muistista löytyy myös asento kaksi, jonka käyttöä olen kyllä viime aikoina korvannut hierontatoiminnon käyttämisellä.

    Et kai lepuuta jalkaasi kytkimellä?

      
  • "Et kai lepuuta jalkaasi kytkimellä?"

    Sinne kytkinpolkimen päälle se jalka (kooltaan 45) hakeutuu jotenkin tiedostamatta. Siis vaikka kytkin on levossa. Tämä on jokin vanha huono tapa, josta on vaikea päästä eroon.

    Paha tapa on myös se ettei pidä kantapäätä lattiassa kiinni kun käyttää kytkintä vaan jalka jotenkin vain leijuu ilmassa. Kantapään pitäisi olla koko ajan maassa kytkintä käytettäessä.

    Kytkimen liikeradan kai pitäisi olla aina riittävän lyhyt jotta kytkintä voidaan käyttää pelkällä jalkaterän taivutuksella niin että kantapää lattiassa muodostaa tuen.

      
  • HybridiRules mites tämä näin nyt kun on kokemusta talven liukkaista? Volvoa vaivaa erityisesti liukkaalla talvikelillä ilmenevä jatkuva tarve ajotilavalitsimen naputteluun. Tämä johtuu siitä, että Volvossa takapyörät saavat vetonsa sähkömoottorilta ja etupyörät taas bensakoneesta. Jos Volvoa ei manuaalisesti käske nelivedolle, muodostuu T8:n talviajotunnelmasta varsin sekava. Käytännössä mikäli esimerkiksi sähköä ensisijaisesti käyttävä Pure-ajotila on käytössä, XC60 T8 sutaisee liukkaassa kaupunkiristeyksessä pelkillä takapyörillään ja heittää helposti perää. Etuveto tulee toki mukaan, mutta viiveellä.

      
  • Ei ole ollut etupyörän sutaisuja eikä perän heittoja. Olen lukenut jostain, että niin voi käydä, kun autossa on kykeytyvä neliveto eikä jatkuva sellainen. Ajelen enempi rauhallisesti ja yritän olla pyytämättä autosta tehoa niin paljoa, että polttis lähtisi mukaan. En tunnista, että olisin joutunut lähtemään liikkeelle jäisen liukkaista risteyksistä, pikkupaikkakunnan hyviä puolia kaiketi.

    Ymmärrän tuon ajatuksen, että T8 voimalinjassa voi olla etu/takapyörien vedossa "epäjatkuvuuskohta". Jos sitä haluaa pitää miinuksena niin kai sen voi niin nähdä.

    Olen ajanut jatkuvalla nelivedolla varustetuilla autoilla 11v ennen Volvon hankintaa. En pidä nelivetoa tarpeellisena normaalin liikenteen seassa vaan ajellessa mökkitiellä, kinostuneessa lumessa, kelirikkoteillä, vajaavetoisia avustaessa lumessa etc.

    T8 voimalinja on minun mielestä erinomainen ratkaisu, koska akut on saatu sijoitettua auton kardaanitunneliin niin, etteivät pienennä auton sisätiloja ja ovat painopisteen kannalta edullisesti alhaalla.
    Eikä autossa ole kardaania, keskitasauspyörästöä ja kulmavaihteita kuluttamassa energiaa sähköajossa.

    Minulle ei ole tullut sekavaa tunnelmaa T8 talviajossa enkä ole AWD-moodia käyttänyt. Joskus pihalla peruutellessa sähkövedolla takapyörät ovat sutaisseet ja sitten neliveto kytkeytynyt. Se on oikeastaan mukava efekti, koska silloin muistuu mieleen, että onpa hyvä, ettei ole vajaavetoinen auto alla.

      
  • Erilaisten nelivetojen toiminnasta tulee täällä kanssa tasaisin väliajoin juttua. Noiden kytkeytyvien ratkaisut eivät mielestäni normaalissa tilanteessa kun puhutaan vaikkapa nyt risteyksistä lähdöistä, voi aiheuttaa mitään extra ohjelmaa kuljettajalle. Pääasia että kytkeytyvät jos tarve vaatii. Mietittäessä mistä nopeuksista on tuolloin kyse niin hallinnan menetys olisi melkoinen suoritus. Autossa kuitenkin on ajonvakautus ja vetoluistonesto tuota hoitamassa.
    Maantiellä nopeuksien ollessa vaikkapa 60km/h ja yli ei käytöksessä saa tapahtua muutoksia. Esim. rampeilta kiihdytettäessä on ihan selvää ettei käytös saa muuttua keskellä mutkaa.

      
  • "Noiden kytkeytyvien ratkaisut eivät mielestäni normaalissa tilanteessa, kun puhutaan vaikkapa nyt risteyksistä lähdöistä, voi aiheuttaa mitään extra ohjelmaa kuljettajalle. Pääasia että kytkeytyvät jos tarve vaatii."

    Mutta fiksumpaa olisi, ettei hetkellisen nelivedon tarpeen takia tarvitsisi sähköajossa käynnistää (kylmää) polttomoottoria.

    "Maantiellä nopeuksien ollessa vaikkapa 60km/h ja yli ei käytöksessä saa tapahtua muutoksia. Esim. rampeilta kiihdytettäessä on ihan selvää ettei käytös saa muuttua keskellä mutkaa."

    Juuri näin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit