Tarvitaanko Cable HD Ready TV:tä jos on Cable HD Ready digiboksi?

3 kommenttia

Uusimmassa TM:ssä (8/2009) oli sivulla 101 vastaus kysymykseen HDTV-kaapelikuvasta.



Vastauksessa kerrottiin seuraavasti: "Cable hd ready -merkinnällä varustetuista kaapeliverkon digibokseista ei saa hd-tasoista kuvaa ulos kuin hdmi-lähdöstä - ja silloinkin vain, kun myös televisio on cable hd ready -hyväksyttyä mallia."



Kuitenkin www.kaapelitelevisio.fi -sivuilta saa hieman erilaista tietoa, eli cable hd ready -digiboksin pitäisi riittää.



Osaisiko kukaan varmistaa asiaa?



Ajattelin nimittäin hankkia KDL40W5500 -TV:n, jossa kyseistä hyväksyntää ei ole. Olen kuitenkin ollut käsityksessä, että voin katsoa kaapelista teräväpiirtoa tästäkin tv:stä, kunhan on oikea digiboksi...

  
  • Itse olen ymmärtänyt, että se menee näin:

    1)Jos sinulla on Cable HD Ready- hyväksytty televisio (eli sisäinen HD- viritin), niin vuokraat kaapelioperaattorilta televisioon linkitetyn kortinlukijan ja ilmoitat television sarjanumeron operaattorille.

    2)Jos sinulla on ulkoinen Cable HD Ready- digiboksi, ilmoitat digiboksin sarjanumeron operaattorille. Kaapelikortti linkitetään tuon boksin kanssa.

    Ei ainakaan operaattoreiden sivuilla mainita, että myös television pitäisi olla Cable HD Ready- mallia, jos digiboksi on Cable HD Ready.

    Esim. Soneran sivulla neuvotaan näin:

    http://www.sonera.fi/TV/Ajankohtaista/Kaapelikortin+ja+HD-laitteen+linkitys

      
  • Ja Welhon sivuilla lukee näin:



    "Minulla on jo litteä televisio, jossa on sisäänrakennettu HD-viritin. Televisiossa ei ole Cable Ready HD -logoa. Voinko katsoa tällä televisiolla HD-lähetyksiä?



    Vastaus: Jos televisiosi on varustettu HD-vastaanottoon tarkoitetulla virittimellä, voit tarkistaa www.kaapelitelevisio.fi -sivustolta, onko valmistaja hakenut kyseiselle mallille Cable Ready HD -hyväksynnän. Jos televisio löytyy hyväksyttyjen listalta, toimi kuten Cable Ready HD-logolla varustettujen televisioiden kohdalla.

    Siinä tapauksessa, että televisio ei ole Cable Ready HD -hyväksytty, voit liittää siihen Cable Ready HD -hyväksytyn digiboksin. Jotta voit nauttia teräväpiirtokuvasta, tulee sinun liittää digiboksi televisioosi HDMI-johdolla. Kun olet ostanut Cable Ready HD -hyväksytyn digiboksin, kirjoita boksin sarjanumero ylös ja ota yhteyttä Welhon asiakaspalveluun.

    Sarjanumero tarvitaan, jotta tiedetään mihin laitteeseen ohjelmakortti liitetään. Tarvittaessa ohjelmakorttisi vaihdetaan uuteen ja tilaamasi kanavat avataan ohjelmakortillesi."



    Mielenkiintoista, että TM antaa asiasta virheellistä tietoa, pääsi jo pieni harmitus syntymään.

      
  • Kyllä pakosti on ikävä virhe sattunut.



    HDCP lasketaan hyväksytyksi suojatuksi tavaksi siirtää digitaalista kuvaa. Näin ollen mitään muita "vaatimuksia" ei ole siitä eteenpäin, kun signaali on tyrkyllä digiboksin HDMI-ulostulossa HDCP:llä suojattuna. Tietääkseni HDMI/HDCP ei edes tue mitään Conaxin paritusominaisuuksia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit