Näkymä autosta ulos ei ole huonontunut

14 kommenttia

Minun autoni ulko- ja sisäpielit on pistetty roskakoriin. Autostani ei tarvitse nähdä uslos vaan auton sisältä näytöltä seurataan mitä auton ulkopuolella tapahtuu. Lisäksi sensorit iskevät jarrut lukkoon jos se on aikeissa törmätä johonkin.

https://tekniikanmaailma.fi/kommentti-uudet-autot-ovat-parantuneet-lahes-kaikissa-asioissa-joten-miksi-nakyvyys-ulos-on-heikentynyt/?utm_source=emaileri&utm_medium=email&utm_campaign=TM Talvitesti%20Talviauto%202018%20on%20Opel%20Insignia!%20%20Nyt%20selvisi%20miten%20pyramidi%20saatiin%20linjaan%20%20Porsche%20lopettaa%20dieselien%20valmistuksen&utm_term=Kommentti%20Uudet%20autot%20ovat%20parantuneet%20lahes%20joka%20suhteessa%20mutta%20miksi%20nakyvyys%20ulos%20on%20heikentynyt?&utm_content=u-2666571-57579818-1509975-2

  
  • Onko sellaisia autoja edes tuotannossa joista sivupeilit on poistettu ?

    Vai onko kyseessä kuvitteellinen juttu ?

      
  • Joka kevät nimimerkini autoa tallista ulos peruuttaessani ja ensimmäistä reissua ajaessani ihastelen hienoa näkyvyyttä valoisalta lasikuistilta.

    Kun myös oikealla puolella on kasreva Brittiläinen kuljettajan peili, tarjoavat joystickeistä oikein säädetyt ja yhä kuin uutena toimivat moottoripeilit saman katveettoman takanäkymän, jossa rinnalle saapuvan auton keula näkyy katsetta kääntämättäkin rinnallani ennen kuin saman auton perä katoaa peilikuvasta.

    Parkkitutkat ja kamerat osoittavat yhtä selvästi kuin pilalle madalletut takatilatkin, että muotoilija on mokannut.

      
  • Tässä konseptiautossa on sivupeilien kohdalla pelkät piikit.

      
  • Niin, näitä piikkejähän kutsutaan ammattikielessä kameroiksi.

      
  • Tuollaisia kameraviritelmiä ei löydy edes Teslasta, konseptiautoihin kameraviritelmät sopivat hyvin koska niillä ei ajeta.

    Teslassa tosin on kameroita joiden avulla voidaan seurata takana olevaa liikennettä, mutta tällöin joudutaan vilkuilemaan keskinäyttöä.

    Tuommoiset "piikkikamerat" soveltuvat korkeintaan kuolleen kulman varoittimiksi.

      
  • Mitä eroa on vilkuilussa edestakaisi molemmille sivuille ja vielä ylös katon rajaan verrattuna kojelaudan yläosassa olevaan näyttöön tai mittariston tarjoamaan isoon kuvaan?

    Kyllä niiden peilien vilkuilu on autokouluun menevällä ihan yhtä vaikeaa. Kyse siis on vain oppimisesta.

      
  • Sorry, poistin vahingossa ensimmäisen kappaleen jossa esitin että jatkuva keskinäyttöön tiirailu vaarantaa liikenneturvallisuutta.

    Toki saahan nuo kamerakuvat myös mittariston näyttöön joka on siis suoraan edessä.

      
  • "Mitä eroa on vilkuilussa edestakaisi molemmille sivuille ja vielä ylös katon rajaan verrattuna kojelaudan yläosassa olevaan näyttöön tai mittariston tarjoamaan isoon kuvaan?

    Kyllä niiden peilien vilkuilu on autokouluun menevällä ihan yhtä vaikeaa. Kyse siis on vain oppimisesta."

    Oletin että keskinäyttöön vilkuilu vaatisi enemmän ponnisteluja ja että tätä kautta kuskin huomio kääntyisi liikaa pois varsinaisesta liikenteestä.

      
  • Mitä eroa on vilkuilussa edestakaisi molemmille sivuille ja vielä ylös katon rajaan verrattuna kojelaudan yläosassa olevaan näyttöön tai mittariston tarjoamaan isoon kuvaan?
    
    Kyllä niiden peilien vilkuilu on autokouluun menevällä ihan yhtä vaikeaa. Kyse siis on vain oppimisesta.

    Ero on siinä, että kamerat voi sijoittaa otollisempaan kohtaan kuollleita kulmia ajatellen ja sen näytön, josta kameroiden näyttämään tiiraillaan, voi sijoittaa paikkaan, joka häiritsee edessä tapahtuvien asioiden seuraamista vähemmän kuin perinteiset peilit. Isoin juttu on tietenkin ilmanvastus. Peilien ilmanvastus on tuntuva lisä, jonka suuruus voi yllättää monet. Lainsäädäntö laahaa vielä vähän jäljessä, mutta sanokaan minun sanoneen, että kamerat tulevat korvaamaan peilit.

      
  • Kamerat varmaan tulevat autoihin mutta on myös varauduttava siihen että kameran linssit voivat likaantua jolloin kameran tuottama kuva voi olla suttuinen. Tällöin on ikävää jos näkeminen on vain yhden kortin varassa.

      
  • Helpompi nuo pelkät piikit on saada puhtaana pysymään ja puhdistaa kuin isot peilit. Vähintään yhtä monta korttia tuossakin jaossa jaetaan kuin nykyisinkin.

      
  • Ehkä se keskikonsoli ei ole kovin hyvä paikka mutta mittaristossa esitetty kuvan voisi kuvitella olevan hyvällä paikalla.

    kameroilla olisi sellainenkin etu että takanäkymään voisi siirtää peräkärryssä olevan kameran näkymän.
    Ne kamera tapit voisi mysö tulla etäämmäälle korista pysäköitäessä.

    Jo nyt luxus-autoihin on saatavana etukamera mikä kuvaa risetävää liikennettä. Varmaan helpottava tekniikka vanhojen kaupunkien kapeissa porttikonkeissa.

    Itse kaipaisin vain taakse kameraa ja toiveena on että seuraavassa autossa sellainen olisi. Tuollaiset vaan tuppaa vielä nykyään olevaan järjettömän kalliita. Jälkiasennuksena toki suorastaan halpoja. Ehkä sitten kun tavismerkeissä on ollut kamerat vakiona 5 vuotta hinnat alkaen malleissa niin näemme tutkat vakiona saksan premiumeissa :-)

      
  • NHB:"Helpompi nuo pelkät piikit on saada puhtaana pysymään ja puhdistaa kuin isot peilit."

    Avaatko vähän tätä? Miksi pelit pitäisi jotenkin erityisesti puhdistaa? Niin käyttöauton kuin Seiskankin peilit pestään silloin kun autokin, muulloin ei. Onko tässä puhe farkun takaluukusta, joka on aina kurainen paitsi silloin kun on luminen, vai mistä?

    Peilien ilmanvastus sen sijaan lienee ihan todellinen argumentti.

      
  • Avaatko vähän tätä?

    Tämä leikki toimii vain, jos kaikki osallistuvat siihen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit