Autoverolle tarttis tehdä jotain?

124 kommenttia
135
  • Kyllä autoliike maksaa tuontiauton myyntivoitosta Alvin
    Niitä on Hyrylän liikkeiden pihat täynnä Premium tason tuontiautoa
    ALV ei ole Progressiivinen
    Progressiivinen vero (asteittain kasvava vero) on vero, jossa veroprosentti nousee veron perusteena olevan rahasumman kasvaessa.

      
  • a. Tuontiautoja kun on noin 30.000 kpl vuodessa, ja jos keskimääräinen Saksaan jäävä arvonlisävero on 5.000 euroa, niin vuosittain koituu Suomen valtiolle noin 150 miljoonan euron arvonlisäverotappiot. Ei kovin fiksua. Tälle rahalle olisi varmaan käyttöä verotuloina.

    b. Mitä tulee arvonlisäveron laskentaan, niin yrityshän tilittää arvonlisäveron kuukausittain valtiolle. Kuiteista lasketaan yhteen po. kuukauden ostojen arvonlisävero sekä kuukauden myyntien arvonlisävero. Myyntien arvonlisäverot miinus ostojen arvonlisäverot tilitetään valtiolle.

    Jonkin tuontiauton kohdalla ei tietenkään lasketa mitenkään "erikseen" arvonlisäveroa vaan yllä kuvaamallani tavalla.

      
  • "Veroton myynti (engl. tax-free) tarkoittaa kauppaa, jossa muutoin vähittäismyynnin yhteydessä kerättävää veroa ei tarvitse maksaa. Suomessa verottomassa myynnissä jää pois arvonlisävero. Verottomia myymälöitä on esimerkiksi lentokentillä ja laivoilla. Myös muut liikkeet voivat myydä EU:n ulkopuolelta tuleville matkailijoille verottomasti tiettyjen ehtojen täyttyessä. Tällöin arvonlisävero palautetaan EU:n alueelta poistuessa tai sen jälkeen."

    esim. Venäjälle menne päivittäin autokuormittain tavaraa eikä ihan vähän elintarvikkeita.

    Taitaa autokaupasta ulkomaille jäävä ALV olla nappikauppaa niiltä osin autoista mitkä yleensä on Alvin piirissä, käytetystä autostahan ei Alvia peritä EU:n sisäpiirissä ja uudesta Suomeen tuodusta autosta maksetaan ALV rekisteröintimaahan, eli Suomeen

      
  • intelligentsia kirjoitti:

    " a. Tuontiautoja kun on noin 30.000 kpl vuodessa, ja jos keskimääräinen Saksaan jäävä arvonlisävero on 5.000 euroa, niin vuosittain koituu Suomen valtiolle noin 150 miljoonan euron arvonlisäverotappiot. Ei kovin fiksua. Tälle rahalle olisi varmaan käyttöä verotuloina."

    Luin IS:stä samansuuntaisesta summasta uutisen, mutta en sitten löytänyt sitä enää, kun yritin tarkistaa, mitä tuolla ALV-tappiolla oikeastaan tarkoitetaan.

    Saksastahan tuodaan ymmärtääkseni pääasiassa käytettyjä autoja, siis sellaisia, joiden matkamittarissa on vuoden-parin käyttöaikana kertyneet kilometrit. Vai tuodaanko sieltä paljonkin "näennäiskäytettyjä", jotka täyttävät 6000km ja 6kk vaatimuksen. Itse olen kerran ostanut jälkimmäiseen kategoriaan kuuluvan auton, mutta silti olen kuvitellut, että sieltä pääasiassa tuodaan "oikeita" käytettyjä.

    Saksaan jäävän ALV:n määrä on hyvin arvioitavissa, mutta siirtyisikö sama summa Suomen valtiolle, jos Saksan tuonti loppuisi ja vastaavat autot ostettaisiin Suomesta? Siis oletuksena, että autovero poistettaisiin eikä Saksasta enää kannattaisi hakea autoja.

    Ajatellaanko, että ne jotka nyt hakevat auton Saksasta ostaisivatkin sen sijaan uuden auton Suomesta. Vai onko arvioitu, että tuo "alv-tappio" kuitattaisiin Suomessa käytettyjen autojen kaupasta saatavalla ALV:llä. Vaiko yhteensä uusien ja käytettyjen autojen kaupalla.

    Voisi luulla, että monet niistä, jotka nyt hakevat vähän käytetyn Saksasta, ostaisivatkin uuden Suomesta. Uutena maahantuotu auto tuottaa valtiolla enemmän alv-euroja kuin sama auto, kun se myydään kaytettynä, koska uuden hinta on korkeampi.

    Mutta jos ostavatkin käytetyn, niin hinta on alempi ja alvia kertyy vähemmän. Ostettujen autojen kpl-määrähän olisi sama.

    Em. mietiskelyssä sekä käytetty että uusi ostettaisiin ilman vaihturin tyrkyttämistä.

    Sekä uuden että käytetyn auton tapauksessahan autoliike tilittää alvin ulosmyynti- ja sisäänostohinnan erotuksesta. Ja niinhän sen tilittää saksalainenkin autoliike.

    Jos Suomesta poistettaisiin autovero, niin saman hintaisen käytetyn osto Saksasta tai Suomesta tuottaisi teoreettisesti yhtä paljon alvia oman valtionsa kassaan. Jos siis autot ostetaan suoralla kaupalla ilman vaihtoautoa.

    Eli ei kai voi yksiselitteisesti ajatella, että Saksaan nyt jäävä alv tulisi saman suuruisena Suomeen, jos ne autot olisikin ostettu Suomessa? Osa varmaan uusina ja osa käytettyinä.

      
  • HybridRules:"kun auto ostetaan ulkomailta (valmiiksi ensirekisteröitynä), niin Suomen valtio ei saa artistin maksamaa alvia"

    Juuri tätä tarkoitin avauksen kohdan 2. ALV menetyksellä Suomessa.

    Jos suomalaisten autotarpeet voitaisiin täyttää pääasiassa Suomeen ensirekisteröidyillä autoilla, jäisi niiden ALV Suomeen. Nyt noin joka neljännen Suomeen rekisteröitävän auton ALV on maksettu Saksasn tai Ruotsiin.

      
  • Turha sitä on surra sellaista veroa mitä ei ole olemassakaan kuten käytetyn ALV ja uuden auton ALV maksetaa rekisteröintimaahan. Suomalainen ei voi tiettävästi rekisteröidä autoa ulkomailla.
    Tämä ei koske vain Suomeen tuotuja autoja vaan kaikkien EU maiden välistä kauppaa.
    Suomelle ei ole laadittu mitään erillistä säälipykälää mahdollisen korkeamman autoveron takia.

      
  • HybridRules: Saksastahan tuodaan ymmärtääkseni pääasiassa käytettyjä autoja, siis sellaisia, joiden matkamittarissa on vuoden-parin käyttöaikana kertyneet kilometrit.
    2017 mediaani on saman näköinen kuin sen aiemmiltakin vuosilta muistan tältä vuosikymmeneltä, eli pääosa tuonnista on dieseleitä, jotka tulevat 4 - 6 vuotiaina. Bensa-autoja tuodaan vanhempina, lähes Suomalaisautojen keski-iässä:

    https://www.vero.fi/contentassets/01db121f4ff64346b83c0000ce33d215/käytettyjen-henkilöautojen-co2-tilastoja-2017.pdf

    HybridRules: Vai tuodaanko sieltä paljonkin ”näennäiskäytettyjä”, jotka täyttävät 6000km ja 6kk vaatimuksen
    Viime aikoina on edellisten kestosuosikkien lisäksi tullut mukaan myös erittäin vähän ajetut vähäpäästöiset. Katsokaapa Nissan Leafin tai Teslan tuontilistaa. Myös joitain Lexus malleja tulee hyvin nuorena ja vähillä kilometreillä. Niiden osalta tuo ALV menetys on kaikkein konkreettisin:

    https://www.vero.fi/contentassets/f3326d05d3954bed9c1686a17917754d/vuosi-2017-autot.pdf

      
  • GLE:lle:

    Ok, tuo on varmasti totta isossa kuvassa.

    Sitäkö pelkästään tarkoitetaan alvin menetyksellä, kun sanotaan 150 miljoonaa menetetyn? Että, kun nyt ostaa käytetyn auton Saksasta, lasketaan takaperin summa, minkä se auto on maksanut Saksassa uutena ja sitten siitä ALVn määrä. Ja niin saadut summat yhteen ja päädytään 150 miljoonaan? Ja että se summa on pois Suomesta? On kai se mahdollista laskea, mutta äkkiseltään kuulostaa työläältä.

    Quu on jotenkin lukittunut ajatukseen, että käytetyistä autoista ei makseta ALVtä.

    Mutta kyllähän autokauppa maksaa alvia. Käytettyjen autojen kaupassa puhutaan kai marginaaliverosta silloin, kun autokauppa ei voi vähentää kuluttajalta ostamansa auton alvia. Jos ostaa auton alv-velvolliselta, niin silloin voisi vähentää, sikäli kun auton käyttö on osa yritystoimintaa (esim. tavaran kuljetus, työmaa-auto yms).

    Eikö ole niin, että ei Saksasta autonsa ostavakaan saa sen hinnassa olevaa alvia pois, vaan maksaa verollisen hinnan myyjäliikkeelle sinne Saksaan. Sen tähdenhän alvia ei makseta Suomeen tuotaessa, kun alvia ei tarvitse maksaa kahteen kertaan.

    Alvia syntyy maksettavaksi aina, kun lisäarvoa syntyy alv-velvolliselle. Siksi olen sitä mieltä, että pelkästään se, että käytettyjä autoja ostetaan Saksasta vähentää suoraan Suomen valtiolle kertyvää alvia, koska Saksan kauppa on pois suomalaisten autokauppojen käytettyjen autojen myyntivolyymistä. Tätä rahaako ei sisälly siihen 150 miljoonaan, jonka lasketaan jäävän pois Suomesta?

    En ole mitenkään perehtynyt tarkemmin autojen alv-kuvioihin, mutta kyllä kai autokauppa on alv-verollista toimintaa?

      
  • Minun kirjoittaessa GLE olikin postannut uuden teksin. Minun edellinen teksiti oli kommenttia GLE:n edelliseen....

      
  • Käytetyn auton tuonti Suomeen
    Tuotaessa käytetty auto maahan siitä on maksettava autoveroa. Veroprosentti on porrastettu ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Henkilöautojen veroprosentin suuruus vaihtelee 3,6 - 50 prosentin välillä vuonna 2018.
    Mikäli autosta ei ole saatavilla hiilidioksidipäästötietoa, veroprosentti määräytyy auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti.
    EU:n ulkopuolelta tuotavista autoista kannetaan autoveron lisäksi tulli ja maahantuonnin arvonlisävero. Vuoden 2017 alusta alkaen autoverotuksesta vastaa Verohallinto. Tulli määrää kuitenkin edelleen tullimaksun, jos sen maksunvelvollisuus on olemassa.
    Eräissä tapauksissa toisesta EU-maasta tuotavasta ajoneuvosta on suoritettava autoveron lisäksi myös ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisävero.
    Arvonlisäverotuksessa uusi kuljetusväline on ajoneuvo, joka on myyty enintään 6 kuukauden kuluttua sen ensimmäisestä käyttöönotosta tai sillä on ajettu enintään 6 000 km. Arvonlisäveroa ei enää määrätä autoveron perusteella.
    Autoverotuksessa auto sen sijaan verotetaan käytettynä ajoneuvona, kun se on Suomeen tuotaessa ollut rekisteröitynä tai käytössä muualla kuin Suomessa. Lähtökohta on se, että autoa saa käyttää vasta, kun verot on määrätty ja maksettu. Pääsääntö on se, että Suomessa vakituisesti asuva henkilö ei saa ajaa Suomessa ajoneuvolla, josta ei ole maksettu autoveroa.
    Suomessa rekisteröitäväksi tarkoitettua ajoneuvoa saa käyttää väliaikaisesti ennen veronmaksua enintään kolmen kuukauden ajan, jos ajoneuvosta on tehty käyttöönottoilmoitus Verohallinnolle. Tällöin autoveroilmoitus on annettava 5 päivän kuluessa käyttöönottoilmoituksen vahvistamisesta.

    Kun ostat tai myyt uuden tai käytetyn auton toisessa EU-maassa, voi joskus olla vaikea selvittää, onko/paljonko autosta on maksettava arvonlisäveroa ja mihin maahan vero maksetaan.

    Auto on uusi –
    Arvonlisäverotuksessa uudella autolla tarkoitetaan autoa, jolla on ajettu enintään 6 000 kilometriätai joka on luovutettu omistajalleen kuuden kuukauden sisällä sen ensimmäisestä rekisteröinnistä
    Maksat arvonlisäveron siinä maassa, jossa rekisteröit auton, eli yleensä asuinmaassasi.
    Arvonlisävero maksetaan auton kokonaishinnasta, johon sisältyvät lisävarusteet ja muut kauppaan liittyvät kustannukset, kuten toimituskulut.

    Auto on käytetty –
    Arvonlisäverotuksessa käytetyllä autolla tarkoitetaan autoa, jolla on ajettu yli 6 000 kilometriä ja joka on luovutettu omistajalleen yli kuusi kuukautta ensimmäisen rekisteröinnin jälkeen
    Sinun ei tarvitse maksaa autosta arvonlisäveroa.
    Auton luovutuspäiväksi katsottu päivä vaihtelee maittain. Se voi olla joko ostotilauksen allekirjoittamispäivä tai laskun antamispäivä.

      
  • Palaan vielä kerran käytettyjen autojen kauppaan ja arvonlisäveroon. En ole kylläkään asiaa tällä välin opiskellut, mutta muuten arvonlisäverosta muutama huomio:

    1. Kun suomalainen alv-velvollinen yritys A myy tuotteen Suomen markkinoille verollisella hinnalla 12.400,- ja on ostanut siihen valmistusta varten tavaraa toiselta suomalaiselta alv-velvolliselta yritykseltä B, jonka lähettämän laskun "maksettava yhteensä"-rivillä on summa 5.580,-, niin paljonko valtio saa tuosta prosessista alvia itselleen? Ja paljonko alvia maksaa A ja paljonko B?

    2. Vaikkapa Quu ostaa kaupasta uuden älypuhelimen, jonka hintalappuun on präntätty 600,- eikä myyjä ankarasta tinkimisestä huolimatta suostu antamaan alennusta, vaan 600,- vaihtaa omistajaa. Kuinka paljon Quu maksoi alvia ja mihin se lisättiin?

    3. Kun minä ostan käytetyn auton (yli 6kk vanhan, yli 6001km ajetun) Saksasta hintaan 30.000,-, paljonko maksan alvia?

    Em. kysymyksiin vastaukset ovat minun mielestä seuraavat:

    1. Valtio saa 2.400,-. Siitä summasta yritys A maksaa ensin alvia yritykselle B 1.080,- joka sisältyy B:n lähettämään laskuun ja sitten A maksaa 1.320,- suoraan valtiolle. Omalta asiakkaaltaan, joka osti A:n tuotteen A sai sen 12.400,-. Jos A:n asiakas oli artisti (ks. ketjun aiempi juttu), niin artisti joutui pulittamaan koko summan ja jos oli suomalainen yritys, niin yritys joutui myös pulittamaan koko summan A:lle, mutta sai vähentää omassa alv-laskelmassa ostoksensa alv:n eli sen 2.400,-.

    2. Vaikka Quuta kuinka sylettää, niin alvia piti maksaa 116,13 euroa, mutta sitä ei lisätty mihinkään, koska ovela kauppias oli sen jo valmiiksi leiponut sisään hintalappuun eikä sitä tietenkään mainostanut. Kauppias sitten ottaa tuon 116,13 mukaan alv-laskelmaan myynnin alviin ja vähentää sitten koko myynnin alvista vähennyskelpoisten ostojen alvin ja tilittää erotuksen valtiolle.

    3. Minä, The Suomen kansalainen ilman VAT-tunnusta, joudun pulittamaan saksalaiselle autoliikkeelle Saksassa voimassa olevan alvin. Jos olen saksalaisen myyjän kanssa päässyt yksimielisyyteen auton hinnasta, siis se 30.000,-, niin joudun maksamaan myyjälle alvia 4.789,92 euroa (verokanta 19%). Onneksi se kuitenkin oli jo valmiiksi lisätty auton hintaan (ovela myyjä?), joten en kuitenkaan joudu pulittamaan enempää kuin sen 30.000,- koska alv jo oli mukana. Kävi tuuri niinkuin Quullekin puhelimen ostossa.

    ALV verokanta eli -prosenttiluku muuten sanotaan verottomasta hinnasta. Jos veroton hinta on 1.000,- niin se tekee Suomessa verollisena 1.240,- (ja Saksassa 1.190,-). Mutta jos haluat tietää, montako prosenttia ALV on tuotteen kauppahinnasta Suomessa, niin prosenttiluku onkin 19,35. Eli 600 euron puhelimessa alvia on 19,35% (pyöristettynä) eli 116,1 euroa.

    Jos olen kirjoittanut puuta heinää tai muuten pieleen alv-asiat, niin korjatkaa.

    Minun mielestäni em. asiat ovat noin. Sitä en tiedä, miten suomalainen autokauppa saa tehdä vähennyksiä myyntinsä alvarista, koska vaihtoautothan tulevat yleensä kuluttajilta, jotka eivät ole alv-velvollisia, joten autoliike ei voine vähentää alvia samaan tapaan kuin yritysten välisessä kaupassa. Olen kuullut, että silloin sovelletaan jotain marginaalivero-nimistä valtion kolehtia.

    Lopputuloksena siis esitän, että suomalaisten ulkomailta ostamien autojen alv jää pois Suomen alvista, joka olisi kertynyt, jos vastaavat käytetyt autot olisi ostettu Suomesta. Autovero siis pois, niin myös alv-tulo kasvaa. Tietysti myös uusien autojen myynnin kasvun kautta tulee enemmän alvia, koska autojen halpeneminen saisi ainakin osan käytettyjen ostajista hankkimaan uuden auton Suomesta Saksasta hankitun käytetyn sijasta.

      
  • Autoverottomaan hinataan lasketaan ALV ja se on siinä mukana autoveron kanssa tappiin saakka vaikka auto vaihtaisi omistajaa joko yksityisen tai liikkeenkautta.
    Jos auto myydään välissä uusi omistaja lunastaa jo maksetun ALV:n ja autoveron auton mukana ja Alvi / autovero sulaa auton arvon mukaan.
    Verottaja saa Alvin vain uudesta autosta
    Se on taas toinen juttu, mistä palveluista liikeyritys on ALV velvollinen.

    Suomen autoveron poistuminen tulee lisäämään käytettyjen tuontia.

      
  • Nyt löysin verottajan dokumentin käytettyjen autojen alvista.

    Liiketoimintaa harjoittava suomalainen käytettyjen autojen myyjä on arvonlisäverovelvollinen suomalaisille asiakkaille myymistään autoista.

    Liikkeelle syntyy myynnin alv-maksua ihan kuin uusien autojen myyjillekin. Mutta eroa on siinä, miten autoliike käsittelee sisäänostoista syntyviä alv-maksun vähennykseen oikeuttavia ostoja.

    Jos autoliike ostaa käytetyn auton toiselta alv-velvolliselta, auton sisäänostohinnassa on vähennettävä alv mukana kuten muissakin alvillisissa ostoissa.

    Mutta kun autoliike ostaa käytetyn auton kuluttajalta myydäkseen sen eteenpäin (eli ottaa vaihdokin), autoliike ei voi vähentää alvia, koska kuluttaja ei ole alv-velvollinen. Mutta tässä kohtaa Quu tulee avuksi: kuluttajalta ostettuun autoon katsotaan sisältyvän piilevää alvia eli sitä mikä on menossa paalaimeen auton mukana joskus. Nyt autoliike saa hyödyntää marginaaliverotusta eli kun liike myy eteen päin käytetyn auton, alvia maksetaan myynti- ja ostohinnan erotuksesta.

    Niinhän periaatteessa tehdään muutenkin alvia laskettaessa, kun ensin lasketaan myynnistä syntyvä alv ja siitä vähennetään ostoihin mennyt alv ja erotus tilitetään valtiolle. Mutta marginaaliverossa joutuu kaiketi laskemaan myyntivoiton kohdennetusti, että paljonko liike hyvitti BMW:stä ottaessaan sen vastaan vaihdossa Volvoon ja paljonko sitten sai siitä BMW:stä kun myi sen eteenpäin. Joskus saattaa tulla takkiin ja tulee kai sitten negatiivinen arvonlisävero. Mutta käytettyjen autojen kauppias ei kauan markkinoilla heilu, jos ei kehitä maksettavaa alvia.

    Mutta siis käytettyjen autojen myynnistä maksetaan alv valtiolle, joten olisi parempi, jos suomalaiset ostaisivat käytetyt autot Suomesta.

    Tuollaiseen ymmärrykseen tulin, kun luin (sen verran kuin pystyin nukahtamatta) dokua linkissä: https://www.edilex.fi/verohallinnon_ohjeet/1140.pdf

      
  • Tulli määrittelee käytetyksi yli 6 kuukautta sitten rekisteröidyn ja yli 6.000 km ajetun auton. Molemmat ehdot tulee täyttyä. Tämä käytetyn määritelmä koskee ainoastaan auton arvonlisäveroa. Uusista autoista pitää aina maksaa arvonlisävero (24%) Suomeen.

    Yksityishenkilö ostaa uuden kuljetusvälineen toisesta EU-maasta

    Esimerkki 3: Yksityishenkilö ostaa auton autoliikkeestä Ruotsista käyttääkseen sitä Suomessa. Myyjä luovuttaa auton 1.9. Auto on ensimmäisen kerran otettu käyttöön samana vuonna 1.2. Autolla on ajettu 8000 kilometriä. Auto ei ole uusi, joten myyjä myy auton Ruotsin arvonlisäverolla. Ostaja ei suorita auton hankinnasta arvonlisäveroa Suomessa.

    Esimerkki 5: Yksityishenkilö ostaa uuden auton Saksasta. Ostohinnaksi on sovittu 20.000 euroa. Ostaja tilaa kuljetuksen itsenäiseltä kuljetusliikkeeltä. Veron peruste on 20.000 euroa. Ostaja ilmoittaa ja maksaa arvonlisäveroa 4800 euroa (20.000*0,24).

    Kun hallituksen lupaama AUTOVERON ei siis ALV:n poisto toteutuu aukeaa suurille käytettyjen maahantuojille kuten Kamux laajat markkinat.
    ps. Hyvä niin, en suinkaan vastusta autoveronpoistoa ahkerana autonvaihtajana.

    https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48662/yksityishenkilo_ostaa_uuden_kuljetusval2/

      
  • Miksi, Quu,sekoitit tähän taas kaikille tutun ulkomailta ostetun käytetyn auton alv-säännöt.

    Siitähän oli epäselvyyttä, että maksetaanko Suomessa käytävästä käytettyjen autojen kaupasta alvia vai ei. Ja siis maksetaan periaatteessa samalla tavalla kuin uusistakin. Paitsi kahden kuluttajan välisessä kaupassa, koska eivät ole alv-velvollisia kumpikaan.

    Kun autovero poistuu, niin verotuksellinen hyöty käytetyn auton ulkomailta hakemisessa on vain tuo alv-kantojen ero. Suomen 24% ja Saksan 19%. Riittäkö se enää siihen, että kannattaa auto hakea Saksasta.

    Laajempi markkina on nytkin Kamuxin ym. käytettavissä ja autoveron takia erityisen hyvällä kilpailuedulla.

    Tietysti jää vielä se argumentti, että Suomesta ei välttämättä saa saman varustelutason autoja ainakaan nykyään.

      
  • Käytetyn auton arvosta ei maksa arvonlisäveroa edes autokauppias.
    Eu maiden välisessä käytettyjen autojen kaupassa on maksettu ALV uutena rekisteröityyn maahan.

    Lehtitietojen mukaan etenkin käytetyille Saksalaisille dieseleille on kysyntä, ja sitä tuontia hillitsee Suomen AUTOVERO mitä ei pysty nykylain mukaan laistamaan.

      
  • Tietenkin autovero sitä hillitsee nyt, koska käytettyihinkin pitää maksaa autovero tuotaessa Suomeen, jolloin niiden hinta on lähellä Suomessa myytäviä käytettyjä.

    Sitten, kun Suomessa on autovero poistettu, käytettyjen hinta laskee suomalaisissa kaupoissa eikä Saksasta haettu auto enää ole niin edullisen tuntuinen ostos kuin se on nyt.

    Kyllähän käytetty on alv:n kannalta Saksassa edullisempi silloinkin, koska Saksan alv-kanta on 5%-yksikköä pienempi kuin Suomen.

    Kyllä vaan käytettyjen autojen myynnistä liiketoimintamuotona pitää maksaa alv.

      
  • "Saksasta haettu auto enää ole niin edullisen tuntuinen ostos kuin se on nyt."
    Ja miksei olisi kun hanurista vedetty Suomen arvio autovero poistuisi.

    "Kyllä vaan käytettyjen autojen myynnistä liiketoimintamuotona pitää maksaa alv."
    Juu en ole tietoinen verottomasta liiketoiminnasta. Ennakkoveroista olen jne.

      
  • Oikaisu: autoveroa ei kanna nykyään tulli, vaan verohallinto.

    10 luku
    Menettely ja viranomaiset
    Veroviranomaiset ja muut valvontaviranomaiset (16.12.2016/1192)

    L:lla 1192/2016 muutettu väliotsikko tuli voimaan 1.1.2017. Aiempi sanamuoto kuuluu: Veroviranomaiset
    54 § (16.12.2016/1192)

    Tässä laissa veroviranomaisella tarkoitetaan Verohallintoa ja Liikenteen turvallisuusvirastoa.

    Verohallinto vastaa autoveroverotuksen toimittamisesta, veronkannosta, verovalvonnasta ja muista tässä laissa säädetyistä viranomaistehtävistä, jollei tässä laissa toisin säädetä.

    Liikenteen turvallisuusvirasto vastaa 2 momentissa tarkoitetuista tehtävistä 3, 14 ja 30 §:ssä sekä 8 luvussa tarkoitetuissa tapauksissa.

    Veroviranomaisten lisäksi Tulli ja poliisi valvovat autoverotuksen oikeellisuuden varmistamiseksi säädettyjen ja määrättyjen velvollisuuksien noudattamista.

      
  • Pahimmat höyryt ovat ilmeisesti päässeet purkautumaan, koska keskustelu näyttää laantuneen.

      
  • Yksityisleasingista luin jostain sellaisen tarinan, että siinä pahimmillaan joutuu maksamaan Alv:n kahdesti. Verottajan tulkinnan mukaan leasing katsotaan palveluksi, jolle kuuluu 24%:n Alv. Kuitenkin leasinpalvelun hinta perustuu auton myyntihintaan, joka sisältää jo Alv:n. Olisiko tässä aihetta seuraavaan oikeusprosessiin verottajaa vastaan?

      
  • Leasing sisältää palveluita ja osamaksussa alvi sisältyy maksueriin.

      
  • ”Saksasta haettu auto enää ole niin edullisen tuntuinen ostos kuin se on nyt.”
    Quu:Ja miksei olisi kun hanurista vedetty Suomen arvio autovero poistuisi.
    Aluksi olisikin, jopa entistä houkuttelevampi.

    Mutta Suomi olisi tuolla muutoksella lopultakin liittynyt EU:n vapaakauppa-alueeseen, johon se ei tällä hetkellä autokaupa osalta vielä kuulu. Siitä seuraisi hyvin nopeasti suomalaisten hintojen asettuminen EU markkinahintojen tasolle.

    Suomen hintojen hakeuduttua tasolle rahti ja talvirenkaat lisää saksalaisruotsalaiseen ostohintaan kiinnostaisi käytetyn tuonti enää meitä muutamaa kontrollifriikkiä, joille sopivaa autoa ei Suomen pieniltä markkinoilta löydy.

      
  • Auton rahtaaminen Virosta tai Ruotsista ei juuri kaljakärryä enempää maksa.

      
  • Alv maksetaan. Yritys saa sen takaisin, yksityinen ei.
    Tietääkö joku mitä keinoja Tanska käyttää suojatakseen sisämarkkinaansa? Siellä autot ovat vielä Suomeenkin verrattuna kaksinkertaisilla hinnoilla.

      
  • En tiedä onko tätä artikkelia käsitelty täällä. Autotuojien Tero Kallio luulee, että vanhojen diesel-autojen tuontia Saksasta voidaan rajoittaa lainsäädäntötoimin.

    "Autotuojien Tero Kallio Saksan dieselratkaisusta: Lainsäätäjän varmistettava, ettei Suomesta tule vanhojen dieselautojen loppusijoituspaikkaa"

    https://www.hs.fi/autot/art-2000005585869.html

      
  • Olen ihmetellyt vuosia että miksi autoihin liittyvää laidansäädäntöä suunnitellessa mukana on runsaasti autotuojien ja muiden auto toimijoiden edustajia mutta vai muutaman auton käyttäjien edustaja. Ihan tulee mieleen että kyseessä olisi rahastusautomaatti näillä autotoimijoille.

    Ei lainsäätämisen tarkoitus voi olla marginaalisen business- segmentin suojeleminen vapaalta kilpailulta. Voisin kuvitella että suurin osa autoalan työpaikoista on jollaintapaa tekemisissä huollon kanssa eikä uusien autojen maahantuonnin kanssa. Niinpä edes työvoima ei kelpaa perusteluksi tälle pienen piirin suojelemiselle.

    Ihan oikeasti autoliikkeiden puitteet on Suomessa sairaan prameita myytyjen autojen määrään nähden liikkeissä. Se kertoo katteesta enemmän kuin mikään muu. Autotoimijat eivät halua kilpailua keskieurooppalaisten firmojen kanssa koska häviäisivät alkumetrillä. Business on hyvää koska valtiovalta suojelee sitä.
    Valtion verotulot eivät ole kovinkaan iso asia tässä sopassa.

    Jos Berner haluaa vähentää yksityiautoilua ja siirtää ihmiset julkisiin tai jaettuihin autoihin niin auton ostoveron siirtäminen vuosimaksuun olisi juuri tällainen liike.

      
  • Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr) arvioi tänään perjantaina järjestetyssä liikenne- ja kuljetusalan elinkeinojärjestöjen järjestämässä webinaarissa, että bensan ja dieselin hinta tulee nousemaan, mutta se kompensoidaan pienituloisille ja syrjäseuduilla asuville.

    Hänen mukaansa on yhteisesti jaettu ajatus, että siirtymän tulee olla oikeudenmukainen.

    – Alueilla, joissa yksityisauton käyttö on välttämätön, niin niille pienituloisille, joille fossiilisten hinnan nousu on kohtuuton, niin se kompensoidaan.

    Ja siitä tuleekin varmaan kätevä byrokratia.

      
  • Ministeri Kiurun ajatuksia lukiessa epätoivo valtaa mieleni. Ajatuksensa ovat kuin läjä sontaa, joka on sokerikuorrutettu liittämään mukaan oikeudenmukaisuus. Polttoaineiden ennestään korkeaa hintaa pitäisi päästä korottamaan tuntuvasti ja sitten tuota korotusta pitäisi kompensoida moneen suuntaa hyvin häilyvin perustein. Ministerillä ei ole mitään oikeudenmukaista keinoa määritellä sitä, kuka on syrjäseudulla asuva tai kuka on se pienituloinen, joka kärsii korotuksesta kohtuuttomasti. Varmaa on kuitenkin se, että keskiluokka, juuri se työssä autoilaan kulkeva autoa enitn tarvitseva porukka, joutuisi maksumieheksi, koska muuten korotukset eivät tuota.

    https://www.is.fi/politiikka/art-2000007742714.html?fbclid=IwAR2YdG69oRLUf3ycDt4xO068A_y_5nSL0SW-h-RwbdW8vEQlV94OykCpLyM

      3
  • En asu varsinaisesti syrjäseudulla, mutta liikun monestakin syystä sellaiseksi laskettavalla ( ei edes teoreettista mahdollisuutta joukkoliikenteeseen). Mikä on asema verotuksessa?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit