Ennalta arvaamattoman ennakoiminen

5 kommenttia

Monissa uutta tieliikennelakia koskevassa jutussa tuodaan esille tämä aika suurelta tuntuva muutos, että enää ei voisi luottaa eikä vedota siihen, että toinen noudattaa sääntöjä. Onko jotain selvennystä tuotu esille, miksi tämmöinen muutos halutaan? Jotenkin tuntuu, että tuosta ei voi seurata kuin ongelmia jatkossa. Vai onko tarkoitus kehittää vain lakihenkilöille uusi tulolähde, kun jatkossa aletaan viemään yhä useammat onnettomuustilanteet oikeuden harkintaan.

  
  • Jos tuo "Ennalta arvaamattoman ennakoiminen" toteutuu, niin silloin Kaskovakuutus on arvossaa, koska liikennevakuutus ei enää osallistu materiaalikorvauksiin, kun poliisi toteaa kolaripaikalla, että molemmat on syyllisiä ja se taas tarkoittaa sitä, että jokainen huolehtii omista kolhuista.

      
  • Eikös tuo nyt kuitenkin oikeasti mene niin, että molempien ollessa "yhtä syyllisiä" liikennevakuutus korvaa puolet vastapuolen vahingoista ja puolet omasta vahingosta jää itselle maksettavaksi?

      
  • Ennalta arvaamattoman ennakoiminen on jo käsitteenä täysin paaradoksaalinen. En ollenkaan ymmärrä sitä, miksi pitäisi hylätä oletus siitä, että liikenteessä käyttäydytään sääntöjen mukaan.

      
  • NomenNescio: ” Monissa uutta tieliikennelakia koskevassa jutussa tuodaan esille tämä aika suurelta tuntuva muutos, että enää ei voisi luottaa eikä vedota siihen, että toinen noudattaa sääntöjä. Onko jotain selvennystä tuotu esille, miksi tämmöinen muutos halutaan?”

    En tiedä mitä niissä jutuissa on kirjoitettu, joten paha sanoa mitään varmaa. En ole myöskään vielä lukenut kokonaan hallituksen esitystä uudesta tieliikennelaista (124.442 sanaa, 357 sivua), mutta sen perusteella mitä olen toistaiseksi lukenut, ei tuota periaatetta olla hylkäämässä, vaan täsmentämässä. Tähän mennessä lukemani perusteella näyttää siltä, että uudessa laissa halutaan korjata väärinkäsitystä siitä, mitä kaikkea luottamusperiaatteen varjolla voi tehdä.

    Esityksessä sanotaan luottamusperiaatteen edellyttävän, että tienkäyttäjä sekä sopeuttaa oman toimintansa vallitseviin olosuhteisiin että tarkkailee toisten tienkäyttäjien toimintaa. Siinä sanotaan myös, että luottamusperiaatetta ei sovelleta, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyvyt liikennesääntöjen noudattamiseen ovat tavanomaista alemmat. Lakiesityksen perusteluissa sanotaan myös, että ”tarvittaessa tienkäyttäjän tulee omalla toiminnallaan jopa pyrkiä estämään toisen tienkäyttäjän toiminnasta aiheutuva liikenneturvallisuutta mahdollisesti uhkaava vaara.” Tuo kuuluu mielestäni jo nykyisenkin lain henkeen, mutta liikenteessä sitä toteutetaan valitettavan vähän.

    Luottamusperiaatteen asema uudessa laissa näkyy hyvin tässä perustelussa: ”Liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on oikeus luottaa myös toisen tienkäyttäjän noudattavan liikennesääntöjä, paitsi jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut. Tällöin luottamusperiaate edellyttää myös ennakointivelvollisuuden noudattamista.

    Perusteluissa on paljon Korkeimman oikeuden päätöksiä esimerkkeinä luottamusperiaatteen käytännöntulkinnoista, mikä mielestäni viittaa siihen, että siihen ei ole tulossa muutoksia.

      
  • Ennalta arvaamattoman ennakoiminen.
    Kävin autokoulun 01/73 45 v sitten,tuolloin elettiin vielä aikaa jolloin tieliikenteessä kuoli tuhannen ihmistä per vuosi.
    Silloinen autokoulu jonka kävin,oli mielestäni hyvä ja etenkin tuo autokoulun opettajani.Painotus opetuksessa oli KAIKKIEN TIELLÄLIIKKUJIEN TURVALLISUUS kun sinne aikanaan autoillanne menette ja nimenomaan ENNAKOIMINEN. Huomion kiinnittäminen liikenteessä siihen mitä ympärillä tapahtuu,niin taajamissa kuin maanteillä. Esim ennakoi edellä ajava ja varaudu,se voi tehdä yllättäviä asioita,ennakoi risteykset,postilaatikko on haja-asutus alueella varoitusmerkki,sivutieltä voi hurauttaa mopomies,lapsi jne ajatuksissaan tielle yllättäen. Ja meille kaikille sattuu mustia hetkiä liikenteessä ja tuolloin sen toisen huomiokyky on valtavan arvokas. Voittajia ei kolareissa loppujen lopuksi ole ketään,olipa kuinka oikeassa tahansa.
    Lopuksi tuo autokoulun opettaja painotti sitä,että kun lähdette autolla matkalle,niin aina ennen lähtöänne selvittäkää itsellenne,ei vie montaa sekuntia,miten viet perheesi,itsesi jne,ehjänä perille ja tuot myös ehjänä,hengissä takaisin.
    Nyt autoissa on kaiken maailman turvalaitteet jotka sokaisevat joitakin järkyttävään itsekkyyteen ettei ainakaan minulle voi vakavasti käydä jos kolari sattuu. Toki turvalaitteet ovat tuoneet turvallisuutta roimasti,kunhan ne pitää renkeinä,ei isäntinä,ensisijainen tärkein "turvalaite" on ratin ja selkänojan välissä.
    Luettuani uuden tieliikennelakiehdotuksen ongelmat,niin nyt täytyy löytyä lakikomiteasta yksimielisyys,JÄRKI,että tuo raakile on korjattava järjelliseksi,lailla ei pidä huonontaa turvallisuutta. Korjaaminen ei ole häpeä vaan viisautta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit