Uusi TV

7 kommenttia

No nyt olisi tarkoitus ostaa seitsemän vuotta vanhan Sonyn tilalle uusi TV. En nykypäivän telkkarista paljon ymmärrä, ja tärkein on että kuva olisi kohtuullinen ja voisi olettaa muutaman vuoden kestävän.



TV tulisi tilaan jossa katseluetäisyys on n 3 metriä. Eli ykköskriteeri on kuvan laatu. Rahaa laitan max 1700€, ja tolkuttoman kokoista en haluaisi. Kokemuksia hiljattain telkun ostaneilta.



  
  • Mä pistäisin rahani nyt ehkä Panasonicin plasmaan:

    http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-tx-p50st50b-p50st50-201207041899.htm

    50" versiona hinta on tällä hetkellä alle 1000 euroa. Panasonic TX-P50UT50, mikä on kuvanlaadultaan hyvin vastaava, maksaa alle 800 euroa. Sitten on toki paljon kalliimpia GT50 ja VT50 malleja. Täytyy toki huomauttaa että uudet 2013 mallit julkaistaan CES-messuilla viikon päästä.



    Jos katsot tv:tä hieman valoisammassa, niin silloin LCD voisi olla järkevämpi.

    esim. Sony KDL46HX855, yli 1500 euroa



    Dvdplazalla löytyy paljon keskustelua telkkareista:

    http://www.dvdplaza.fi/forums/forumdisplay.php/84-TV-amp-video





      
  • Osaatko kertoa maalikolle mikä käytännön ero plasmalla ja LCD:llä on? Siis erotanko jollaintavalla kuvasta, kumpi kyseessä?



    Hmm.. Olen tutkinut mainitsemaasi foorumia, mutta pelkään että siellä mennään liikaa hifistelyn puolelle : ) mutta täytyy vierailla siellä uudelleen.

      
  • Plasma etu on mm. edullisempi hinta isomman koon tv:issä, paremmat katselukulmat, parempi tummien kohtauksien näyttäminen, värit voivat olla luonnollisemmat, liiketoisto voi olla parempi.



    LCD:t taas kuluttavat vähemmän virtaa, ovat kevyempiä/osa ohuempia, yleensä parempia valoisassa tilassa.



    Sitten voi olla jotain erityisominaisuuksia mitä kaipaat, esim. nettiominaisuuksia. HBO-nettipalvelu toimii tällä hetkellä vain tietyillä Samsungin tv:illä. 3D:stä en itse maksaisi ylimääräistä.



    Yleensä jos menet kauppaan katsomaan tv:itä niin LCD:t näyttävät paremmilta johtuen olosuhteista ja LCD:n tekniikasta. Se ei kuitenkaan tarkoita, että sama telkkari olisi parempi kotivalaistuksessa. Lisäksi liikkeissä tv:iden säädöt on ihan pielessä. Säädöt pitää saada kuntoon. Yleensä värien määrä ja kontrastia lasketaan jne. (googlella löytyy).



    Panasonicin plasmoja, varsinkin edullisempia UT50 ja ST50 malleja, ei ole kovin monessa paikassa myynnissä. Nuo mainitsemani hinnat oli verkkokauppa.comin hintoja.

      
  • Kiitos.3D:stä olen samaa mieltä, olen niitä parillakin tutulla tavannut, ja minulle niistä ei ollut lisäarvoa.



    Mutta selailenpa vielä netistä lisätietoja.

      

  • Tällä hetkellä valinta osuisi LG 47LM670T-malliin.



    >> TM Vertailu <<

      
  • Kuinka nykyaikana on vielä mahdollista että voidaan tehdä televisio joka maksaa yli 1000 euroa ja silti siinä on huono teksti-tv, hankala valikkorakenne, jne. Äänentoiston jotenkin ymmärtää kun kotelointi on mitä on, mutta ei siitäkään haluaisi maksaa tuollaisia summia.

    Toki suurempi ongelma on sisältö, eli ohjelmat eivät ole parantuneet suhteessa laitteisiin joilla niitä näytetään.

    "niin, parasta händsfriissä on kun jää toinen käsi vapaaksi kahvimukin pitoon"
      
  • Ja muistakaa että led-tv ei ole oikea leditelkkari vaan lcd jossa ledit toimittavat taustavalon virkaa. Oikeat lediteeveet tekevät vasta tuloaan. Siihen asti minä liputan plasman puolesta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit