Uusi Upea Audi A6 - Teknologiahuippu

69 kommenttia
«13

No niin uusi Audi A6 on julkinen. Tekniikkaa täynnä, upea ulkonäkö ja huippuviimeistely. Kova kilpailija BMW 5:lle ja Mercedes E:lle. Tässä alkuun pari linkkiä:

http://www.autoexpress.co.uk/audi/a6/95640/new-2018-audi-a6-price-specs-release-date

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180228/nya-audi-a6-officiell-far-latthybrid-och-autonom-teknik-fran-a8/

  
  • Tässä muutama hightech-juttu mikä varmaan nyt sitten on pistetty kuntoon, vai :-)
    Jokohan siihen on saatu ympäri vuoden vedoton ilmanvaihto?
    Entä lasin pyyhkimet mitkä putsaa myös tuulilasin vasempaan reunaan paakkuuntuvan lumen tai kerääntyvän kuran mikä kasvattaa A-pilarin katvetta 50% tai yli?
    Entä nopeusmitari missä olisi järjellinen tasajako?
    Onko Audiinkin nyt sitten tullut kaihtimet jäähdyttmien eteen parantamaan lämpötaloutta?

      
  • Miksi ei ole mitään puhetta liikenneturvallisuutta vaarantavasta kosketusnäytöstä ?

    Tällaista oli WhatCarin kirjoittelu 21.2.2016.

    "Erittäin mielenkiintoinen aihe tänä päivänä on käyttöliittymä autossa. Aikanaan BMW toi iDrive-ideologian ja rullahiiren sekä valikot automaailmaan. Hienoa kehitystä on tapahtunut ja viimeisimmät versiot tottelevat jo pelkkää käden liikettä. Myös näyttö (kuten myös Audeissa ja Mercedeksessä) on nostettu mahdollisimman korkealle ja tieto jaetaan ylhäällä ja leveyssuunnassa, ts. katse säilyy tiessä ja se palvelee korkeinta turvallisuusajattelua. Tietysti tämä ei ole halpa tapa toimia.

    Viime aikoina on markkinoille ilmestynyt myös kosketusnäyttöjä. Mm. Kia, Opel ja Volvo ovat tuoneet kosketuksella toimivia käyttöliittymiä. Herää kysymys, miten turvallisuus on voitu unohtaa? Käytön hipelöinti on verrattavissa tekstiviestin lähettämiseen ja tuollaisen näytön operointi tulisi olla sallittua ainoastaan auton ollessa paikallaan. Käytön kannalta vaikeuksia tulee esim. hanskat kädessä. Ainoa päätelmä on se, että nämä em. merkit hakevat säästöä joka paikassa, helppo on laittaa kaikki ”nappulat” kosketusnäyttöön alas keskikonsoliin ja unohtaa liikenneturvallisuus."

    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/kosketusnaytto-vaarantaa-turvallisuuden/

      
  • WhatCar kirjoittaa näin 19.10.2017:

    "Nyt ei enään tarvitse arvailla kun on faktaa kosketusnäyttöjen vaarallisuudesta. Foundation for Traffic Safety on juuri julkaissut raportin asiasta. Lyhyesti voidaan todeta kosketus-käyttöliittymä turvallisuutta vaarantavaksi. Ja tässä yhteydessä mainitaan Volvo ja Tesla keskikonsolin kuvaputki-tekniikka."

    WhatCar on siis dissannut kahden vuoden ajan lukemattomilla viesteillä muutaman automerkin kosketusnäyttöjä.

      
  • mitäs tässä on eroa edelliseen malliin ulkonääön osalta? takavalot vai? viimeistelystä ei osaa vielä sano mitään koska autoa ei ole vielä kunnolla edes esitelty.

      
  • Pääseekö tuollaisella koko huoltovälin ilman öljyn lisäyksiä?

      
  • "Pääseekö tuollaisella koko huoltovälin ilman öljyn lisäyksiä?"

    Kyllä pääsee! Täytyy vain pitää huoltoväli riittävän lyhyenä.

      
  • Volvo 740 GLE oli pahimpia öljynvuotajia, ei voinut erehtyä Volvo parkkipaikasta, merkkasi reviirin hyvin.
    Sturenkadun Volvo centerin piha olisi nykyisin ympäristörikos.

      
  • Pääseekö tuollaisella koko huoltovälin ilman öljyn lisäyksiä?
    

    Onko sinulla joku syy olettaa öljynkulutuksen olevan näissä ongelma vai mitä tarkoitat kysymykselläsi?

    Sinälläähän tässä nähdään nyt näitä samoja asioita, mitkä on jo uuden A8:n korissa havaittu pärjäävän erinomaisesti vertailussa 7er:in ja S-Klassen kanssa. Teknologiaa on paljon ja sisäilmekin näytttöineen on varsin tekninen.

      
  • Quu: Volvo 740 GLE oli pahimpia öljynvuotajia, ei voinut erehtyä Volvo parkkipaikasta, merkkasi reviirin hyvin.

    Siitä päätellen, että Volvo-Auto asiasta kysyessäni kertoi tuoneensa 6 samanlaista taidat verrata eri moottoria, eri vaihteistoa ja eri perää? Mutta itsepä olette aitosuomiautojenne voimalinjat valinneet, vaikka parempiakin oli saatavana, ei tosin Suomessa hinnoiteltuna.

    Voin tuoda vertailuun mukaan 31-vuotiaan yli 420.000 km ajetun, joka ei tiputa, eikä polta öljyä. Meidän pihalaatoituksella ei siedetä ensimmäistäkään öljytippaa.

    NHB: Onko sinulla joku syy olettaa öljynkulutuksen olevan näissä ongelma vai mitä tarkoitat kysymykselläsi?
    Ei minä oleta tästä mallista mitään. Kysyn vain, joko aiempien mallien öljynkulutusongelma on saatu hallintaan?

      
  • NHB: Onko sinulla joku syy olettaa öljynkulutuksen olevan näissä ongelma vai mitä tarkoitat kysymykselläsi?
    Ei minä oleta tästä mallista mitään. Kysyn vain, joko aiempien mallien öljynkulutusongelma on saatu hallintaan?
    

    Eikö tuo kysymys ollut ajankohtainen useita vuosia sitten vai onko jonku viimevuosienkin mallin öljynkulutus ollut ongelma?

      
  • Sellainen huomio tuosta A6:sta, että nyt kaikki nyt esitellyt moottorit ovat kevythybridejä. Nelisylinterisessä dieselissä on 12 voltin ja muissa 48 voltin järjestelmä. Lataushybridi on tulossa myöhemmin.

      
  • Tämä kevyt-hybridin tarkoitus lienee saada päästöjä alas je edesauttaa saavuttamaan valmistajille asetettuja CO2-tavoitteita. Hyödyn mainitaan olevan noin 10 g/100km luokkaa.

    Suomen kannaltahan etu tulee myös autoveron alenemana, voisi odottaa hintojen säilyvän ennallaan poistuvan generation kanssa.

    Mielenkiintoinen on tuo 48V sähköjärjestelmä, eli onko niin ettei rinnakkaista 12V järjestelmää edes ole, vaan kaikki toteutettu 48V:lla?

      
  • Olettaisin että myös 12V rinnakkainen järjestelmä löytyy. Joissain lehtiartikkeleissa koskien vastaavia 48V kevythybridijärjestelmiä (taisi olla Mersun vastaava) mainittiin että tuolla 48V järjestelmällä käytetään sähkömoottoria ja jotakin apulaitteita mm. sähköinen ilmastointi jne.).

      
  • ihan mielenkiintoinen tekninen artikkeli noista mild-hybrid teknologioista (ei pelkästään Audin osalta).
    https://x-engineer.org/automotive-engineering/vehicle/hybrid/mild-hybrid-electric-vehicle-mhev-architectures/

      
  • Audi puhuu 0,7 l/100km säästöstä tuon kevythybriditekniikan osalta. 48 voltinkin hybriditekniikan on myös 12 voltin järjestelmä.

      
  • lueskelin tuossa kilpailevan lehden uutisia, ja Audin osalta sain sen käsityksen, että perinteistä momentinmuunninautomaattia (tiptronic) ei saa enää kuin "isoihin" diisseleihin ja RS-bensamalleihin. Kaikki muut automaatit siis olisivat noita S-Tronic kaksoiskytkinvaihteistoja(?).
    ...josta seuraa se että perinteinen "jatkuvaneliveto" quattro alkaa olla katoava luonnonvara, kun eikös tuon S-Tronic quattron perässä (tai edessä ihan miten haluaa ajatella) ole aina se "aktiivinen" Quattro Ultra nelivetojärjestelmä.

    ...Niin se maailma muuttuu (tai kehitys kehittyy).

      
  • WhatCar: "Tämä kevyt-hybridin tarkoitus lienee saada päästöjä alas je edesauttaa saavuttamaan valmistajille asetettuja CO2-tavoitteita. Hyödyn mainitaan olevan noin 10 g/100km luokkaa."

    Jos hyöty olisi tuota luokkaa (0,1 g/km), ei touhussa olisi mitään järkeä. Polttoaineen säästö 0,7 l/100 km kuulostaa jo vähän järkevämmältä suuruusluokalta. Kuinkahan paljon systeemi lisää auton painoa?

      
  • Systeemin on kerrottu lisäävän painoa 25 kiloa. Tässä lähestytään erään toisen keskustelun puheenaihetta, josta puhuminen näyttää nostattavansuuria tunteita. Lataushybridi tuo massaa aivan eri tavalla lisää massaa, kustannuksia ja päästöjä valmistukseen. Jotta nuo haitat tulisi nollattua ja päästyä mielellään plussankin puolelle, niin sitä ulkopuolisella sähköllä ajoa olisi syytä käyttää. Jos taasen omassa ajoprofiilissa ei ulkopuolinen sähkö pitkälle vie, niin tällöin "normaali" hybridi tai kevythybridi sopivat käyttöön paremmin.

      
  • 12V systeemeissähän on jo eräänlainen kevythybridi. Se tehostaa latausta moottorijarrutuksessa ja keventää kiihdytyksessä.
    Mietityttänyt tekeekö saman ilmastoinnin kompuralle. Nimittäin jäähdytyskennon lämpötila voisi hyvinkin seilata +5 ja +20 välillä.

    Jo nämä 12V nykyiset syö akkua ja kun ne akut näissä nykyvehkeissäkin maksaa aikas tukevasti eikä niitä voi edes itse vaihtaa. Auto nimittäin seuraa akkuun menevää ja tulevaan virtaa. Se pitää kirjaa akun ominaisuuksista. Jos akun vaihtaa auto ei suostu tätä ymmärtämään ilman merkkiliikkeen koodausta. Voisin kuvitella että ainakin bemarin tapauksessa tarvitaan yhteys teehtaan tietokantaan tämän suuren muutoksen vuoksi.

    Mutta asiaan. Millaisihan näiden 48V vehkeiden akut mahtaa olla?

      
  • Kyllä, eli akun fyysiset mitat, paino, kapasiteetti ja sijainti autossa verrattuna perinteiseen 12V järjestelmään?

      
  • Voisiko NHB tähän väliin lyhyesti kertoa, miksi lataushybridi ei olisi hyvä vaihtoehto myös pitkiä matkoja ajavalle? Jokainen pikä matka sisältää lyhyen matkan pelkästään sähköllä ja sen jälkeen auto latailee akkua kuten "normaali" hybridi. Miksi ei kannattaisi olla pistokehybridi normaalin sijasta joka tapauksessa? Pitkiä matkojakin ajava liikkuu myös lähimatkoja. Ainakin luulisin, ettei kukaan pelkkiä pitkiä matkoja aja ja vaikka ajaisikin, niin silti pistokelataus säästää bensaa enemmän kuin ilman pistokelatausta oleva hybridi.

      
  • Tuossa Audissa on yksi juttu, joka varsinkin tuntuu hyvältä ratkaisulta: kosketusnäyttöjä on kaksi. Liekö monella muullakin merkillä, mutta ketjun alun linkistä kun katsoin niin se kiinnitti huomion.

    Kosketusnäyttöhän on nykypäivää ja hitaimmatkin valmistajat varmaan siirtyvät sen käyttöön jahka ehtivät. Mutta yhdessä näytössä on joskus hankala puoli, että voi tehdä vain yhden asian kerrallaan, kun toiminto aina valtaa koko näytön. Fiksua olisi, jos yhden näytön systeemi osaisi käyttää jaettuja ikkunoita, kuten matkapuhelimet. Jos esim. on 360 kamera päällä, niin ei voi muita valintoja tehdä ennen kuin kameran sammuttaa.

    Kahden eri näytön hyödyllisyys riippuu tietysti siitä, kuinka onnistuneesti toiminnot jakautuvat näyttöjen kesken.

      
  • Mitä muuta räpläämistä tarvitaan yht'aikaa 36O asteen kuvan kanssa?

      
  • Mitä muuta räpläämistä voi tarvita yht'aikaa 36O asteen kuvan kanssa?

      
  • Jos lataushybridin toimintamatka on 40 km, niin silloinhan auton omistaja olisi pakotettu siihen että autolla voi ajaa vain 20 km per sivu polttoaineen säästämiseksi.

    Käytännön elämässä voi olla myös ennakoimattomia ajoja joiden pituus ylittää tuon 2 x 20 km.

      
  • NHB:"onko jonku viimevuosienkin mallin öljynkulutus ollut ongelma?"

    Täysi valikoima kevyhybridejä on ilman muuta hyvä lisä, koska se pudottaa koko malliston keskikulutusta kuskista ja ajotavasta riippumatta.

    Mutta miksi on niin vaikea vastata tarviiko tehtaan speksaamalla huoltovälillä lisätä öljyä? Jos tiedät meneekö tuollainen kevythybridi huoltovälinsä ilman öljynlisäyksiä, miksi et voi sitä kertoa ja jättää kuulijoiden arvioitavaksi onko tämä ongelma vai ei?

    Vai kierteletkö vain siksi, että aiempi holtiton öljynkulutus on nyt saatu "korjatuksi", eikä enää tarvi lisätä kuin yhden kerran huoltovälillä?

      
  • Voisiko NHB tähän väliin lyhyesti kertoa, miksi lataushybridi ei olisi hyvä vaihtoehto myös pitkiä matkoja ajavalle? 
    

    Lataukseton hybridi antaa pitkänmatkalaiselle suurimman osan lataushybridin eduista murto osalla lataushybridin huonoista puolista. Siksi.

    Akku Audin 48 voltin kevythybridissä on tyypiltään litiumioni, joka sijaitsee jossakin kontin pohjan alla. Kuvia komponenttie sijoittelusta ja perustietoa järjestelmästä löytyy esimerkiksi näistä linkeistä:

    https://www.audi-mediacenter.com/en/audimediatv/video/audi-a7-animation-mild-hybrid-system-3945

    https://www.audi-mediacenter.com/en/techday-on-combustion-engine-technology-8738/versatile-and-efficient-mild-hybrid-technology-8761

    Yksi näiden hybridien etuja on se, että lyijyakun kuorma tasoittuu, kun raskaat käynnistykset jäävät pois ja latauskin on tasaisempaa. Tuo antaa lisää ikää lyijyakulle.

      
  • Autonvalmistajan mukaan 0.5l/1000 km on normaali öljynkulutus. On se puolitettu, mutta pahimillaan nuo VW-konsernin 2009-2011 bensiinimoottorit kulutti öljyä 4l/1000 km.

    Saattaa olla hieman arka aihe NHB:lle tämä VW-konsernin tekniikan ruotiminen.

    Tekniikan Maailma selvitti kohinan todellisuustaustaa ja toteaa, että ongelma koskee erityisesti 2009 ja 2011 välisenä aikana valmistettuja 1,8- ja 2,0-litraisia suorasuihkutteisia turbobensiinimoottoreita, joiden tyyppitunnus on EA888. Sen jälkeen valmistettuihin moottoreihin on jo tehty korjaavia muutoksia.

    TM purki yhden vanhan ongelmamoottorin ja löysi syyn öljyn kulutukseen: männän öljyrenkaiden öljynpaluureiät ovat liian pienet. Pitkä 30 000 öljynvaihtoväli pahentaa ongelmaa.

    Poikkeavan suuri öljynkulutus ilmenee vasta kymmenien tuhansien ajokilometrien jälkeen, mutta silloin auto voi kuluttaa jopa useita litroja öljyä 1 000 kilometrillä. Ongelma pahenee, jos öljynvaihtoväli on ylitetty tai jos autossa on käytetty huonolaatusta öljyä.

    TM neuvoo kaikkia ongelmamoottoreiden omistajia korjauttamaan öljysyöpön moottorin vielä isompien ongelmien välttämiseksi.

    Korjaus voi TM:n mukaan maksaa merkkikorjaamossa noi 6000 - 7000 euroa ja vaikka maahantuoja tulisi vastaan laskussa, niin korjaus voi olla kalliimpi kuin auton hinta. Moottorikoneistamoilla hinta puoliintuu.

    TM:n mukaan tehty öljynkulutusremontti näkyy auton huoltohistoriassa. Jos remonttia ei ole tehty, se näkyy auton hyvityshinnassa.

      
  • Kello68:12V systeemeissähän on jo eräänlainen kevythybridi. Se tehostaa latausta moottorijarrutuksessa ja keventää kiihdytyksessä. Mietityttänyt tekeekö saman ilmastoinnin kompuralle.

    Tekee, on tehnyt muistaakseni jo 740 Turbosta lähtien. Ei tosin silloin vielä energiansäästömotiivein, vaan kaikki joutilaat hevoset täyskaasukiihdytykseen mukaan komentaen.

    Älylatauksen ja start-stopin yhdistelmäähän jossain vaiheessa yritettiin jopa puhutella mikrohybridiksi

    http://www.autowiki.fi/index.php/Hybridiauto

    Kello68:akut näissä nykyvehkeissäkin maksaa aikas tukevasti eikä niitä voi edes itse vaihtaa. Auto nimittäin seuraa akkuun menevää ja tulevaan virtaa. Se pitää kirjaa akun ominaisuuksista. Jos akun vaihtaa auto ei suostu tätä ymmärtämään ilman merkkiliikkeen koodausta.

    Joo, ainakin BMW:ssa. Joihinkin muihin taas voi vaihtaa akun ihan kotikonsteinkin latausalgoritmia sekoittamatta.

    Akun hintaa toki nostaa AGM akun käyttö. On vaan starttiakkuna niin ylivoimainen perinneakkuun verrattuna, että on mielestäni hintansa arvoinen.

    Latausalgoritmien tekijöille tosin olisi sen verran sanomista, että hieman paremmassa varauksessa pidetty akku saattaisi kestää paremmin. Nyt tuntuu latauksen optimointikriteerinä olevan kulutus akun kunnosta riippumatta. Aina se käyntiin lähtee ja käynnistys kuulostaa samalta -30 asteessa ja +30 asteessa. Mutta akku ei enää kestä vuosikymmeniä kuten ennen.

      
  • NHBlle: En halua alkaa viemään tämän ketjun juttua väittelyksi lataushybridin sopivuudesta eri ajoprofiileihin. Minua vain häiritsee, että esitetään totena väite, ettei lataushybridi sovi kaikkiin ajoprofiileihin. Häiritsee siksi, että luin noita väitteitä myös Tomppa-Cruisailijan aloittamasta ketjusta vuosi sitten keväällä ja melkein jätin hankkimatta lataushybridin tuon totena esitetyn perustelemattoman väitteen takia. Jotkut muutkin voivat olla harkitsemassa ensimmäisen hybridinsä hankkimista ja jos ei ole aikaisemmin lukenut tämän palstan juttuja, niin voi ottaa todesta erilaisia värittyneitä omituisen merkkifanaattisuuden voimalla kirjoitettuja juttuja, joita tällä palstalla vilisee periaatteella "minun automerkki - joka suhteessa paras automerkki".

    En ymmärrä, mitä huonoja puolia lataushybridissä on? Mutta ei aleta väitellä tästä. Jos jotakuta kiinnostaa minun käyttökokemukset lataushybridistä, niin voi kysyä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit