Uusi BMW 5-sarja G30

1244 kommenttia
13637384042
  • Intelligentsia: "Tässä onkin tärkeää miettimistä, eli minkä takia kytkin tulee painaa pohjaan vasta silloin kun kierrokset laskevat alle 1300 rpm."

    Ei vain kytkintä pohjaan, vaan vaihdetaan vaikkapa 1400 kierroksen kohdalla yksi kerrallaan pienempää vaihdetta koko laatikon läpi ykköselle asti, että syöttö pysyy poikki koko hidastuksen ajan.

    Kulutuslukemat kiittävät, kun tuo uppoaa kaaliin rutiiniksi voimakkaissa hidastuksissa. Jos tilaa riittää, voi silti olla taloudellisempaa hidastaa pidemmällä matkalla vapaalla rullaten?

      
  • Quu: "Minä nyt tarkoitin teitä pihtareita jotka liruttelette sata metriä ennen liikennevaloja ylipitkillä väleillä ja takana tulevat jää jumiin edellisiin valoihin."

    En ota tätä henkilökohtaisesti, koska mielestäni olen liukkaimmasta päästä valoristeyksen ylittäjiä, usein ennakoinnin suoman hyvän alkuvauhdin turvin. Painan dinosauruksen sarvet takaisin pään sisään...noin!

    IMHO, kulutus on paitsi kuljettajan, myös liikenneympäristön, ja ihan vähäisessä määrin myös auton lopputulos. Turvallisuushakuiset EAK oppini johtavat minut sopeutumaan liikenneympäristööni, mikä monissa tilanteissa pudottaa myös kulutustani, koska turvallisuussyistä ympärilleni varaamani pelitila mahdollistaa tasaisemman ajotavan.

    Usein tulee silti tilanteita, joissa turvallisuus ja oma pelitila ajavat kulutusoptimoinnin yli. Juuri nämä hidastukset ovat yksi tilanne, jossa kannattaa kuluttaa omaa polttoainettaan sopeutuakseen ympäristöönsä, s.o. säilyttääkseen pelitilansa.

    Ärsyttäväksi homma menee sitten, kun omaa polttoainettani turvallisuuden hyväksi kulutettuani vaikkapa liikenneympyrään hidastaessani, minusta katsoen vasemmalta lähestyvä palikka huomaa vilkuttomuudellaan ensin koko ympyrän itselleen varattuaan vasta ympyrässä, että hänen pitikin kääntyä ensimmäisestä ulos minun tulosuuntaani. Pysähdyin siis turhaan ja vilkuton kuski kulutti minun polttoainettani.

    Sama toistuu Intelligentsian kysymässä hidastyksessa vaikkapa moottoritieltä poistuessa. Pitkään hidastukseen ei lähellä takana ajavan vuoksi ole tilaa, joten ajan syöttö päällä tarpeettoman syvälle ulosmenoramppiin tietäen jarrulaikkojen lämpenevän rampin hitaammassa päässä. Ja sitten se takana seuraava vilkuton mulkvisti seuraa perässäni ulos samasta rampista, todennäköisesti edes ymmärtämättä tuhlaavansa minun polttoainettani?

    Ei näille muuta voi kuin priorisoida oman Lebensraumin ehdoilla, joka etenkin motoristille on hyvin konkreettisesti elintila, jossa pitää kyetä selviytymään. Turvallisuuteen käytetty polttoaine on hyvä sijoitus. Kulutuslukemia saisi silti alas vielä nykyisestäkin, jos saisi ajaa edes suuntavilkun käytön, ryhmittymisen ja kääntymisen osaavien kuljettajien seassa.

      
  • Liikennevaloista lähtö olisi ihan oma juttu, mutta ihan sama ei minulla ole mihinkään kiire.

      
  • Ei minullakaan kiire ole, mutta pyrin kohteliaasti edestä pois ja kerron mitä olen seuraavaksi tekemässä, ettei muiden tarvitse turhaan odottaa minun vuokseni.

      
  • No silloin kun paalulle pääsee, niin 1A hybridi on jo risteyksen yli kun seuraava vasta kopeloi sopivaa vaihdetta.

      
  • Nostin Mikon vastauksen tänne johon se mielestäni kuuluu.

    Mikko-L: "Vähintään yhtä omituista on, että ainakaan Bemarin hybridiä ei saa farkkuna."

    Tätäkään autoa ei tullut aikoinaan Touringina kaavailuja toki oli ja se teki viimeisestä valmistetusta BMW E61 M5 Touringista klassikon, jonka hinnat tulevat tulevaisuudessa nousemaan jos se tosiaan jää viimeiseksi.

    https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/2014-bmw-m5-touring-rendering-released-54608_1.jpg

    Saa nähdä tuleeko uudesta nelivetoisesta BMW M5:sta Touring-mallia. Jos ei tule jää BMW E61 M5 todelliseksi klassikoksi joka voisi näin ollen olla seuraava omistamani BMW M5.

    BMW on luvannut valmistaa vuoteen 2025 mennessä 25 sähköistetyllä voimalinjalla varustettua automallia, joista 12 on täyssähköautoja (BMW i Vision Dynamics).

      
  • Ei selviydy uusi BMW keilapujottelusta edes 74 km/h nopeudella.

      
  • Hyvinhän se meni. Kuljettaja käy vain hieman hitaalla.

      
  • "Ei selviydy uusi BMW keilapujottelusta edes 74 km/h nopeudella."
    Ja taas kerran paskapuhetta multinick-trollilta.

      
  • Kiinnitin huomiota siihen että Audi Q5 menee 82 km/h tuosta pujottelusta. Mutta BMW 530d Touring menee vain 72 km/h tuosta pujottelusta.

      
  • Nissanin QQ menee myös yllättävän kovaa korkeaksi perusautoksi.
    Siihen nähden BMWn esitys on aika keskinkertainen.

    Tuollainen tiukka keilarata on aika haastava isoille autoille. Tästä kärsii myös V90 vaikka meneekin paremmin kuin BMW.

      
  • kello68 taas mielipuuhassaan dissaamassa BMW:tä. Derrick vetää myös saksalaiset autot aina lokaan kun vain jotain on löydettävissä. Ahkeruudesta voinee jakaa molemmille täydet pisteet.

    Kuljettajan merkitystä ei pidä vähätellä tuollaisessa ajosuoritteessa. Katsoin Volvon suorituksen ja kuljettaja on eri kuin BMW:n puikoissa ja tuo BMW:n ilmajousitus ei ole omiaan parantamaan suoritusta tuossa testissä. Alustan toimivuus on tässä testissä merkittävä renkaiden toimivuuden kanssa ja ilmanpaineet ratkaisevat myös. Muuttujia olisi vähemmän jos sama kuljettaja ajaisi kaikkia testattavia autoja. Kuljettajien ajotaidoissa on eroja kuten kaikki tietävät. Kuljettaja mokeltaa myös Porschen testin kuten tästä videosta voinee havaita, tuolla kyseisellä autolla pitäisi selvitä 80 km/h nopeudesta vielä hyvin.

      
  • Tässä on havaittavissa hyvin se kun kuljettajalta loppuu ns aivot.

      
  • Tila tuossa loppuu. On aika tavalla haastavampaa ajaa keilaradan läpi tuollaisella melkein kaksi metriä leveällä autolla kuin normiautoilla. Tosin eräille ratkaisevinta on auton brändi. Yhdelle sankarille joku väistön maksiminopeus tekee saksalaisesta autosta täysin turvattoman, mutta kiinalainen auto samalla suorituksella on täysin turvallinen. Toinen taas haukkuu kaikki, jotka vähänkään kritisoivat omaa suokkarimerkkiä. ”Vääriä” tuloksia mitanneet testaajat ovat aivottomia jne. Tätä on nyt jatkunut jo aika monta vuotta. Meinaatteko pysyä hautaan asti tuolla tasolla?

      
  • Loppuuhan se tila kesken vaikkapa Audi Q5:ltäkin, mutta niin vaan mennään keiloista 82 km/h. Ja esimerkiksi leveä, pitkä ja korkea V90 Cross Countrykin menee keiloista 77 km/h. Myös varsinaisissa autotesteissä tehdään näitä väistökokeita, joten kirjoitinko jotakin väärin ?

      
  • tracktest, älä nyt viitsi aloittaa minun kanssa tuollaista. Minulle on aivan sama mikä on auton merkki sinällään. Kyse on vain tekniikasta ja ominaisuuksista. Autot on kuitenkin rankasti tuotteistettuja markkinanointimielessä tuotteistettuja eikä niiden suunnittelussa ole mitään intohimoa (pois lukien aidot uhrheiluautot). Autot nyt vaan on massatuotteita ja niitä suunnitellaan aivan kuten leivänpaahtimia. Ne vain on monimutkaisempia niiden kimpussa hyörii tuhakertainen määrä suunnittelijoita.

    Joku aika sitten kerroin huomioitani XC60/40 volvoista ja heti kehuttiin trolliksi vaikka kaiken kaikkiaan pidän volvoista monessa mielessä. Niissä koitetaan ratkoa myös käytännön perhekäytön ongelmia.

    Mikään auto ei kuitenkaan ole kymmeneen vuoteen herättänyt autokuumetta. Katsonkin autoja lähinnä niin että mikä olisi vähiten huono kompromissi omaan käyttöön. Hyvää autoa ei ole koska autotehtaat eivät keskity ollenkaan ihan perusjuttuihin mitä listasin mm. A6 ketjussa muutaman. Se oli kyllä vähän sellainen pörähdys mutta asiat on silti sellaisia mitä n. 60-80ke autossa pitäisi olla kunnossa vaan ei ole. Tiedän kyllä syynkin. Noiden asioiden parantaminen ei anna WOW-efektiä ostajakanditaatille lyhyellä koeajolla eikä niistä ole lisättävää kerrottavaa fiitserilistalle. Autoja kuten mitä tahansa kulutustuotteita myydään ominaisuuslistoilla ja fiiliksellä.
    Joku LCD perustainen mittaristo vetää paljon enemmän kuin paremmin toimiva ilmanvaihto. Se antaa silmäkarkkia ja on siksi monille se syy auton vaihtoon.

    Tällaista se business on.

      
  • kello68 autokuumetta ei ole ollut sitten BMW M5:n, mutta mielenkiintoa vaihtoon tulee pitkän harkinnan jälkeen jos mieluinen sattuu löytymään. Se on vuosi vuodelta vaikeampaa kun jonkun harvinaisemman kattavasti varustellun saa omakseen ei siitä halua luopua pelkästään vaihtamisen ilosta. Pitää olla vähintään yhtä mielekäs valinta, riitäävästi tehoa, varustelultaan samalla tasolla ja kaikki mitä tulee väriin ja sisustukseen nämä pitää olla kohdallaan. Aina vaikeammaksi menee "uuden" vastaavan löytyminen.

      
  • Mikko-L olen ajanut BMW:n 5-sarjalla reilut 30 vuotta eikä ole tullut mieleenikään vaihtaa tuttua turvallista merkkiä mihinkään muuhun merkkiin. Kysyn nyt sinulta oletko ajanut monilla merkeillä vuosien varrella vai vain yhdellä merkillä? Uutena keskustelijana tästä kun ei ole vielä juttua ollut. Saksalaiset premium-merkit kun eivät ole Volvo-fanaatikkojen keskuudessa edes oikein kunnon vaihtoehtoja. Pidätkö itseäsi kunnon fanaatikkona? NHB:lle suosittelit Volvoa, minä en näe saksalaisille premium-merkeille Audi, BMW ja MB yhtäkään varteenotettavaa vaihtoehtoa. Valitsee näistä merkeistä sitten minkä hyvänsä mieltymystensä mukaisesti saa rahoilleen varmasti vastinetta. Pidän itsekkin tehokkaista ja laadukkaista autoista kuten sinäkin tunnut pitävän ja seuraavana autona aion kokeilla BMW X5:sta V8 moottorilla, saa nähdä vaihtuuko 5-sarja seuraavaksi siihen.?

      
  • Ajan elämäni ensimmäisellä Volvolla, joten kauheasta fanaattisiudesta tässä tuskin vielä puhutaan. Mersua, Audia, Volkkaria, Hondaa ja Toyotaakin on omistettu - ai niin, yksi Fordikin on tullut ostettua uutena. Tässä siis uutena ostamiani autoja. Eipä oikeastaan ole pahaa sanottavaa yhdestäkään omistamistani autoista.

    Saksalaiset premiumit ovat itselleni vaihtoehtoja ja olenhan kertonutkin harkinneeni viimeksikin MB GLC:n ostamista. Volvo vei kuutenkin voiton. Tällä hetkellä en näe, että yksikään saksalainen tarjoaisi parempaa vaihtoehtoa Volvolle siihen käyttöön, tarpeisiin ja haluihin, joita itselläni on. Syyt olen jo moneen kertaan kertonut. Saksalaiset eivät tarjoa kovin kiinnostavia hybridejä (paitsi GLC) ja muun malliston hinnoittelu karkaa minun näkökulmastani täysin järjettömäksi Volvon hybridiin verrattuna.

    Jos nyt ostaisin auton, olisi se joko Volvo tai Jaguarin uusi sähköauto. Jos saksalaisilta tulee järkevästi hinnoiteltuja nelivetoisia sähköautoja tai hybridejä, niin palataan asiaan. Suomen verotuksella T8:lle kilpailukykyisen auton tekeminen minun tarpeisiini ja haluihini on ilman sähköä lähes mahdotonta.

      
  • Tämäkö on sitä saksalaista laatua ? Muovinen hätävilkku nitisee ja natisee kun sen reunaa painaa ja se jopa näyttäisi liikkuvan hieman sisäänpäin reunaa painettaessa.

    Toinen havainto liittyy koristepaneeliin. Kun koristepaneelia painaa, niin sekin näyttäisi painuvan aika paljon sisäänpäin. Nitinä on tässäkin aika huomattavaa.

      
  • Keskustelu nousee aivan uudelle tasolle kun nyt on edistytty muovipintojen visuaalisen laadukkuuden arvioinnista kojetaulun puristeluun.

    Itseä kiinnostaa enemmän, miltä keksintö kuulostaa noppakivikadulla ja jääpolanteella pakkasella. Jos yhdestä täyteisestä graniittilohkareesta koneistettu kappale liikkuu räminöittä, niin hyvä.

      
  • Vähän samoilla linjoilla. Kunhan kiesi ei nitise jatkuvasti niin kelpaa. Jos jossain sillan saumassa kuuluu rasahdus ja räsähdys niin eipä tuo haittaa. Toistaiseksi kaikissa autoissani tuo on ollut tilanne. Pahinta on jokin jatkuva helinä tai natina. Se vie huomion ajosta. En todellakaan halua ymmärtää että uudessa liki 60ke autossa ovien helinän poistoa pitää harjoitella useaan otteeseen pajalla. Miksi niiden ovien ylipäänsä pitää helistä.

    Onhan se tietysti vähän harmillista jos painonappien vaste on "kräks" mutta ei se nyt ole lähellekään saman tason ongelma kuin penkin selkänöjan muotoilu tai liian tyköistuvat sivuttaistuet mitkä painaa heti vartin ajonjälkeen jalkoja, puhumattakaan meluisasta ja vetoisasta ilmanvahdosta.

    Hyvä jos sähkön tulemisen myötä huomio kiinnittyisi niistä moottoreista todellisiin ajamisen ja matkustamisen ongelmiin.

      
  • Ehkä se sitten on jokin uusi standardi jonka mukaan auton ohjaamon koristelistan pitää painua reilusti sisäänpäin listaa kevyesti painettaessa.

      
  • Nyt tulee mieleen Sannin kappale mitä vittua, ettekö enää muuta moitittavaa BMW:stä löydä.

      
  • tracktest:
    Kysyn nyt sinulta (Mikko-L) oletko ajanut monilla merkeillä vuosien varrella vai vain yhdellä merkillä? Uutena keskustelijana tästä kun ei ole vielä juttua ollut. Pidätkö itseäsi kunnon fanaatikkona?

    Hehheh..... Kysyy kirjoittaja joka kommentoi ensiksi näin:
    olen ajanut BMW:n 5-sarjalla reilut 30 vuotta eikä ole tullut mieleenikään vaihtaa tuttua turvallista merkkiä mihinkään muuhun merkkiin

    Siinä sitä tunnettu fanaatikko yrittää taas kerran soimata kirjoittajaa, joka sattuu ajamaan Volvolla. Voi voi...

    Saksalaiset premium-merkit kun eivät ole Volvo-fanaatikkojen keskuudessa edes oikein kunnon vaihtoehtoja.

    Sekös sinua ottaisi pattiin! Sehän on vaan "väärin fanatisoitu", koska pitää koskea BMW:tä tietysti.

      
  • Kumppani olet palstan pahin nössö. Olet ainoa joka ei edes uskalla kertoa millä merkillä ajaa. Tyyliisi uskollisena viet keskusteluja haluamaasi suuntaan siis suoraan suohon. On siinä meillä varsinainen hupauuno.

      
  • Kumppani ajaa vanhalla opelilla.

      
  • Siinäs kuulit tracktest

    Ei minun tarvitse viedä keskustelua mihinkään sieltä, missä sinä olet menossa! Olihan se Mikko-L:n vastaus vähän nolo sulle...

      
  • Onhan se ikävää ettei henkilö itse tiedä mitä on tekemässä. Keskustelua vietiin Derrickin toimesta uuden BMW 5-sarjan sisustuksen arviointiin ja Kumppani tapojensa mukaan sekoittaa keskustelua minkä ehtii ja alkaa puhua puuta heinää. Eihän tässä tosin mitään uutta ole. Pitääkö kaikki keskustelun käänteet vesittää typerillä ja aiheettomilla kommenteilla, jotka eivät liity meneillään olevaan keskusteluun mitenkään.

      
  • Te jotka olette tutustuneet tarkemmin uuteen ja vanhaan viitoseen, miten arvioisitte onko uusi paremmin hintansa arvoinen (kuin vanha jos ajatellaan eniten myytävää komboa eli 520DA business)?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit