Schumi on kakara

6 kommenttia
  • Sikailua radalla on tapahtunut niin kauan kun on kilpaa ajettu. Olihan Häkkinenkin aikoinaan parin kisan kilpailukiellossa hölmöilyn takia. Se ei tainnut päästä yhtä suuriin otsikoihin. Ayrton Senna oli myös melkoinen sika radalla ja silti miestä pidetään monien mielestä parhaana F1-kuskina.
    Jos on seitsemän (7) F1-maailmanmestaruutta, niin saa sitä vähän hölmöillä.

      
  • kateellisten panettelua, schumi on vain joutunut silmätikuksi. muutkin kolaroivat ja sikailevat mutta ei siitä kohista. jos radalla aina ajat nätisti ja kumarrat muita, et mitään voitakkaan.

    tosin sitten kun ajaa tasavertaisella kalustolla hyvää kuljettajaa vastaan (häkkinen) ei tule skandaaleja. mutta kun olet paras ja annat kalustolla tasotusta jollekkin pellelle ( alonso, villeneuve, hill...) ja jäät alakynteen, tarvitaan kaikki keinot käyttöön!

      
  • Hiukan kyllä ihmetyttää Schumin ja Sennan ajoittaiset rymistelyt, joissa mukana myös tahallisuutta ja/tai piittaamattomuutta turvallisuutta kohtaan.
    Tarvitseeko huippulahjakas tuollaista käyttäytymistä, vai siinäkö onkin F1:n syvin olemus, ja muulla tavalla käyttäytyvät ovatkin pellejä.

      
  • Suomen Kuvalehden erikoishaastattelu 12.5.2000. Teksti: Pekka Anttila.

    Michael Schumacher on formula ykkösten kylmähermoinen legenda, jolla on työhönsä viha-rakkaussuhde. Hän rakastaa ajamista, mutta suree menettämäänsä yksityisyyttä.

    Silverstonen Formula 1 –kilpailusta on ehtinyt kulua ainoastaan kaksi päivää. Tallit ovat jo ehtineet siirtää kalustonsa Espanjaan ja testaavat autojaan Barcelonan Circuit de Catalunya –radalla seuraavaa osakilpailua varten. Säätiedotus on luvannut Barcelonaan sadetta, ja tallit jättävät lounastauot väliin ehtiäkseen testata autojaan mahdollisimman paljon ennen vesikuuroja. Vasta myöhään iltapäivällä Michael Schumacher, 31, pitää päivän ensimmäisen taukonsa. Hän kävelee varikolta tuntikausia odottaneen yleisöjoukon läpi suoraan Ferrarin moottorikotiin. Kokki kantaa hänen eteensä spagettia ja kala-annoksen. Haastattelu alkaa samalla suupalalla. Ei ole vaikea kuvitella, miksi Schumacher sanoo välillä olevansa kurkkuaan myöten täynnä mediaa.

    Tällä kaudella Ferrari on ollut täydessä iskussa ensimmäisestä kilpailusta lähtien. Tästä huolimatta sitä kehitetään jatkuvasti kauden edetessä. Loppuvuodesta auto saattaa olla ominaisuuksiltaan hyvin erilainen. Schumacher myöntää, että lähes kymmenen kuukautta kestävä kausi on rankkaa elämää kaikkien paineiden ja vaatimusten ristitulessa. "Ajamisen ja kilpailujen voittamisen tuottama mielihyvä on kuitenkin niin suuri, että se auttaa jaksamaan. Minulle tuottaa suurta nautintoa, kun onnistun esimerkiksi ajamaan täydellisesti jonkin mutkan radalla. Tallin ilmapiiri on myös niin intensiivinen, että kun teemme asioita oikein, pystyy aistimaan kollektiivisen hyvänolon tunteen. Tunnelma on kuin lumottu."

    Vaativa johtaja

    Voittaessaan kaksi maailmanmestaruutta Benettonilla vuosina 1994 ja 1995 Schumacher rakensi ympärilleen oman tiiviin tiiminsä. Schumacher siirtyi Ferrarille 1996, jolloin hajallaan olleen tallin toiminta organisoitiin täysin uudelleen hänen toiveidensa mukaan. Mukanaan Ferrarille hän vei useita avainhenkilöitä, kuten teknisen johtajan Ross Brawnin ja suunnittelija Rory Byrnen. Molemmissa talleissa Schumacher tunnetaan vaativista työskentelytavoistaan. Hänen mukaansa organisaation ja työskentelytapojen on oltava järjestyksessä yllätysten välttämiseksi. Odottamattomat yllätykset ovat autourheilun vaarallisimpia hetkiä.

    "Benettonin menestystä ei kuitenkaan voinut kopioida suoraan tai monistaa. Ferrarin henki on syntynyt pitkälle italialaisesta temperamentista, tunnelmasta ja lämpimyydestä. Ihmisten välillä on hyvin paljon luottamusta, ystävyyttä ja sitoutumista. Kun kaikki nämä laitetaan yhteen, se tuo talliin ylimääräistä motivaatiota. Tähän asti emme ole pystyneet ammentamaan motivaatiota tai mielihyvää menestyksestämme kisoissa. Meillä ei ole ollut tukenamme tietoa siitä, että meillä on sarjan paras auto kuten McLarenilla. Kun olemme voittaneet, se on johtunut siitä, että teimme työmme paremmin kuin muut. Tämä vuosi saattaa olla hiukan erilainen."

    Itsevarmuutta vai ylimielisyyttä

    Barcelonan useita päiviä kestävissä testeissä Schumacher ajaa jatkuvasti nopeimpia kierroksia. Torstaina iltapäivällä hän valittelee varikolla väsymystä ja päänsärkyä. Koko päivän hän on yrittänyt ottaa autosta kaiken mahdollisen irti. Jotta eri kierroksilta saadut testitulokset olisivat vertailukelpoisia, hänen on pyrittävä ajamaan jatkuvasti yhtä kovia kierrosaikoja. Monien mielestä Michael Schumacher on yksi kaikkien aikojen parhaista kuljettajista, tällä hetkellä formulaykkösten kirkkain tähti. Hän tietää tämän itsekin. Schumacher nauttii ylisanoista ja imartelusta eikä tee tavallisesti elettäkään hillitäkseen häntä vuolaasti kehuvia toimittajia.

    Schumacher huokuu itsevarmuutta, mutta eräät ovat tulkinneet tämän myös ylimielisyydeksi. Hänen sanotaan pyrkivän kohti täydellisyyttä lähes pakkomielteenomaisesti. Schumacher itse sanoo olevansa ammattilainen, tosissaan työnsä suhteen. Hän ei pyytele anteeksi päättäväisyyttään uusien tavoitteiden saavuttamiseksi. Schumacherin mukaan hänen voimanlähteenään on rehellisyys, joka määrittää hänen suhteensa työhön ja tallikavereihin. Sitä kautta voi saavuttaa parhaat tulokset. Jos ihmiset ovat saaneet hänestä toisenlaisen kuvan, se johtuu siitä, että kuljettajilla ei ole antaa tarpeeksi aikaa kaikille niille ihmisille, jotka haluaisivat oppia tuntemaan tai ymmärtämään heitä.

    "Olen yksi parhaista kuljettajista lahjojeni vuoksi, mutta myös työskentelykurini takia. Minulla ei ole koskaan ollut todellista alamäkeä, josta minun olisi pitänyt toipua. Olen ajanut koko ajan huipulla, mikä on yksi vahvuuksistani. En halua verrata itseäni muihin kuljettajiin, sillä se ei olisi reilua, koska me ajamme erilaisilla autoilla. Mutta olen aina ollut nopeampi kuin tallikaverini." Viime kaudella Schumacheria tuurannut Mika Salo kertoo, kuinka tämä saattoi yhtäkkiä ilmestyä testeihin puolenpäivän aikoihin. Schumacher hyppäsi autoon, ajoi yhden hitaan kierroksen ja palasi varikolle. Tämän jälkeen hän lähti uudelleen radalle ja ajoi sekuntia nopeamman kierroksen kuin mihin Salo ja Ferrarin toinen kuljettaja Eddie Irvine olivat päässeet kolmen päivän aikana. "Eddielle tämä tuntui olevan tuttu juttu, sillä hän sanoi minulle, että nyt ymmärrät miksi minua pännii olla täällä."

    Täydellistä omistautumista

    Schumacherin entinen tallikaveri Benettonilla Jyrki Järvilehto sanoo, että yksi saksalaisen valteista on hänen monipuolisuutensa. Muut kuljettajat eivät pysty olemaan tasaisesti niin nopeita vaihtelevilla keleillä; sateella ja kuivalla. "Hänen nopeutensa tulee siitä, että hän osaa säätää autoa sekä lukea sitä ja rataa samaan aikaan, niin, että saa auton toimimaan mahdollisimman hyvin." Schumacherin mukaan kuljettajan on aistittava ajaminen koko kehollaan, joka välittää tuntemukset aivoihin. Sen jälkeen tieto on siirrettävä rattiin. Kuljettajien väliset erot tulevat esiin siinä, kuinka hyvin he osaavat siirtää tuntemuksensa itse ajamiseen. Schumacherin vahvuuksia on myös täydellinen omistautuminen lajille, jonka kautta hän saa usein psykologisen yliotteen vastustajistaan. Brittikuljettaja Damon Hill totesikin kerran, että Schumacher ei ole ihminen.

    Schumacherin tuntevan ralliajajan Ari Vatasen mukaan formulatähden koko elämä palvelee hänen ajamistaan. Hän on ohjelmoinut elämänsä hyvin määrätietoisesti. "Söimme yhdessä lounasta ja jälkiruoaksi hän valitsi omenapiirakan Tarte aux pommes’n. Piirakassa oli omenaliuskojen päällä pikkuruinen nokare hilloa, joka nimenomaan tekee siitä maukkaan. Hyvin huolellisesti hän kaapi sen lusikalla syrjään ylimääräisenä asiana", Vatanen muistelee. Schumacher pyrkii olemaan kaikin tavoin kilpakumppaneitaan edellä. myös fyysisiltä ominaisuuksiltaan. Hänet tunnetaan himoharjoittelijana, joka rakastaa ajamisen lisäksi jalkapalloa. Barcelonassa hän kävi päivittäin harjoittelemassa suuressa rekka-autossa, joka oli häntä varten muutettu kuntosaliksi.

    Ensimmäiset lehtijutut

    Michael Schumacher ja hänen kuusi vuotta nuorempi Ralf-veljensä syntyivät Hürth-Hermuhlheimissa tavalliseen keskiluokkaiseen saksalaiseen perheeseen. Ensi kosketuksensa moottoreihin Michael sai nelivuotiaana, kun hänen isänsä Rolf asensi pieneen polkuautoon ruohonleikkurin moottorin. Muutettuaan myöhemmin Kerpen-Manheimiin Rolf Schumacher alkoi työskennellä läheisellä mikroautoradalla ja otti poikansa mukaan. Vähitellen poika alkoi pärjätä kisoissa ja voitti oman kerhonsa mestaruuden. Samalla hänestä kirjoitettiin ensimmäiset lehtijutut. Vaikka hän menestyi erinomaisesti kansainvälisissä kisoissa, mikroautoilu oli pitkään vain harrastus koulunkäyntiä inhonneelle Schumacherille.

    Vasta 19-vuotiaana siirryttyään ajamaan Formula Fordeja hän alkoi tosissaan miettiä mahdollisuutta ryhtyä ammattimaiseksi kuljettajaksi. Vuonna 1988 Schumacher sijoittui Formula Fordien Euroopan sarjassa toiseksi ajettuaan kaikissa kauden yhdeksässä kisassa kakkoseksi. Jokaisen kisan voitti Mika Salo. Seuraavana vuonna Schumacher nousi luokkaa ylemmäs ja ryhtyi ajamaan Saksan Formula 3 –sarjaa nykyisen managerinsa Willi Weberin talliin. Tämän jälkeen hän oli varman uravalinnastaan. Myös Weber oli vakuuttunut löydöstään ja teki Schumacherin kanssa saman tien kymmenen vuoden managerisopimuksen. Silmissä kiilsi yhteinen ura formula ykkösissä.

    Suuri tilaisuus

    Voitettuaan Saksan Formula 3 –luokan 1990, Schumacher oli nähnyt sarjasta tarpeeksi ja ajoi seuraavana vuonna kilpailuja useissa eri luokissa. Kun Jordanin Formula 1 –tallin kuljettaja Bertrand Gachot joutui kesken kauden vankilaan suihkutettuaan kaasua taksinkuljettajan kasvoille, Willi Weber näki tilaisuutensa tulleen. Hän sai hankittua Schumacherille paikan irlantilaisen Eddie Jordanin tallissa yhtä kilpailua varten. Elokuussa 1991 Schumacher hämmästytti formulamaailmaa sijoittuessaan Belgian Span aika-ajoissa seitsemänneksi. Itse kisa osoittautui pettymykseksi Schumacherin jouduttua keskeyttämään. Hän oli kuitenkin tehnyt lähtemättömän vaikutuksen, ja muut tallit olivat yhtäkkiä hyvin kiinnostuneita hänestä. Epäselvän Jordan-sopimuksen varjolla Benetton nappasi lupaavan tähden itselleen kesken kauden. Heti kolmessa ensimmäisessä kilpailussaan Schumacher ajoi pisteille. Se oli paljon nuorukaiselle, joka vielä silloin uskoi olevansa keskikastin kuljettaja.

    Ajettuaan Benettonilla vain kaksi kautta hän oli valmis maailmanmestariksi 1994. Mika Salo kertoo, kuinka hän tapasi kyseisen kauden toiseksi viimeisessä kilpailussa vanhan kilpakumppaninsa pitkästä aikaa. Salo valmistautui ajamaan ensimmäistä F1-kisaansa Suzukassa, ja saavuttuaan Japaniin Salo marssi hotellinsa ravintolaan, jossa paikalla olivat kaikki kuljettajat. Schumacher oli ainoa joka nousi pöydästä, käveli Salon luokse ja sanoi: "Missä viivyit näin kauan?" Menestymisen myötä Schumacher on nostanut tavoitteitaan ylemmäs. Vaikka häntä pidetään lähes yli-inhimillisenä kuljettajana, hän sanoo, että jos vain auto saadaan kulkemaan nopeammin, myös hän pystyy ajamaan kovempaa. "Pystyisin fyysisesti ajamaan vieläkin nopeammin kuin nykyiset autot kulkevat. Kyse on auton asettamista rajoista. Minun mielestäni formula ykköset eivät ole liian nopeita. En ole vielä saavuttanut omia rajojani ja on olemassa alueita, mm. työskentelymetodit, joilla pystyn kehittymään radalla ja sen ulkopuolella."

    Häikäisevä paluu

    Viime vuoden heinäkuussa Schumacher loukkaantui Englannin Silverstonen osakilpailussa ajettuaan rajusti ulos ja katkaistuaan jalkansa. Vain kolme kuukautta myöhemmin hän teki uskomattoman paluun Malesiassa. Schumacher suorastaan leikitteli vastustajillaan ja teki radalla mitä halusi. Lopulta hän sijoittui toiseksi annettuaan mestaruusjahdissa olleen tallikaverinsa Eddie Irvinen voittaa. "Auto toimi suorastaan loistavasti, mutta täytyy myöntää, että olin itsekin yllättynyt. En odottanut mitään sellaista." Onnettomuudesta ei jäänyt Schumacherille henkisiä arpia, mutta hän sanoo muuttuneensa sen jälkeen. "Se oli vaikea loukkaantuminen ja toipuessani minulla oli paljon aikaa ajatella asioita. Pääsin ulos rutiineistani ja ymmärsin paremmin, mitä niissä oli ollut huonoa ja mitä hyvää." Schumacher sanoo, että hänellä oli onnettomuuden yhteydessä lähellä kuolemaa –kokemus, jossa hän pelkäsi sydämensä pysähtyvän. Hän myöntää suoraan pelkäävänsä radalla toisinaan.

    Erityisesti Mika Häkkisen paha loukkaantuminen Australiassa 1995 järkytti Schumacheria. Benettonin tallipäällikkö Flavio Briatore ja formula ykkösten nokkamies Bernie Ecclestone joutuivat esittelemään Häkkisen autoon rakennetun kameran ottamia kuvia saadakseen Schumacherin takaisin auton rattiin Australiassa. Kuvat todistivat, että kyse oli mekaanisesta viasta eikä ajovirheestä, jollainen saattaisi tapahtua hänellekin. "Saatan pelätä tietynlaisia tilanteita. Esimerkiksi täällä Barcelonan radalla on kaksi vaikeaa aluetta, joissa kuljettajilla on vaikeuksia ja joissa pelkään epäonnistuvani. Pelkoa parempi määritelmä on ehkä se, että olen tietoinen riskistä ja yritän rajoittaa sitä mahdollisimman paljon." Jyrki Järvilehto sanoo, että saksalainen on onnettomuuden jälkeen rauhoittunut. "Hän ei enää ota niin älyttömiä riskejä kuin puolitoista vuotta sitten. Tämän huomaa etenkin aika-ajoissa. Hän ajaa lujaa, mutta laskelmoiden. Se ei kuitenkaan ole huono asia, sillä sitä kautta tulee fiksuutta auton säätämiseen, jotta se toimisi mahdollisimman hyvin."

    Nopeat suomalaiset

    Michael Schumacherin esitykset tämän kauden alussa olivat vakuuttavia. Hän voitti kauden kolme ensimmäistä kilpailua ja repäisi monien mielestä ratkaisevalta tuntuvan kaulan kahden edellisvuoden maailmanmestariin Mika Häkkiseen. "Häkkinen on ilman muuta kovin vastustajani. Hänellä on hyvä auto, mutta hän tekee myös erinomaista työtä. Hän ei tee juuri lainkaan virheitä, ei ainakaan silloin, kun minä olen mukana kisassa." Schumacherilla on ollut takavuosina etäiset välit pahimpien kilpakumppaneidensa Damon Hillin ja Jacques Villeneuven kanssa, mutta Häkkisen kanssa suhde on kunnossa. Schumacher kehuu myös Jyrki Järvilehtoa.

    "Kun Benetton palkkasi hänet, uskoin hänen ennen kauden alkua, että hän aiheuttaisi minulle paljon vaikeuksia ja olisi erittäin nopea. Sitten hän loukkaantui vakavasti, eikä kenellekään selvinnyt koskaan, kuinka hyvä kuljettaja hän olisi ollut ja mihin kaikkeen hänellä olisi ollut mahdollisuuksia. Mika Salosta minun on vaikea sanoa mielipidettä. Välillä minusta tuntuu, että hän on erinomainen kuljettaja, toisinaan taas en ymmärrä, mitä on oikein menossa. Onko hänellä huonoina päivinä tekninen ongelma vai onko hänellä itsellään vaikeuksia? Tiedän kuitenkin, että Ferrari oli häneen erittäin tyytyväinen."

    Suurta sirkusta

    Voitettuaan kaksi peräkkäistä maailmanmestaruutta Michael Schumacherista tuli formula ykkösten suosituin ja valovoimaisin kuljettaja, jonka elämää seurataan suurennuslasilla. Hänessä ei ole samaa karismaa kuin Ayrton Sennassa, mutta silti joka puolella maailmaa hän saa peräänsä ihmisiä, jotka haluavat jutella tai metsästävät nimikirjoitusta. "Suosio on mukavaa ainoastaan tiettyyn pisteeseen asti. En osaa edes kuvitella mitä tapahtuu, jos voitan Ferrarilla maailmanmestaruuden. Joka tapauksessa yksityiselämästäni tulee yhä vaikeampaa, ja sitä minä en haluaisi." Schumacher myöntää suoraan olevansa kyllästynyt formula ykkösten kulissien takaiseen maailmaan.

    "Pidän tallikavereistani ja monet heistä sekä liikemaailman ihmisistä ovat ystäviäni. Mutta muutoin koko tämä maailma on hyvin keinotekoinen. Koko touhuhan perustuu vain siihen, että satojen miljoonien markkojen avulla saamme kaksi autoa kulkemaan rataa ympäri niin nopeasti kuin mahdollista. Formuloihin liittyvässä liiketoiminnassa on kyse yhteispelistä, mutta kaiken kaikkiaan tämä on suurta sirkusta." Schumacherin hampaissa ovat etenkin toimittajat. Sanomalehtien välillä vallitsee kova kilpailu ja niiden on kirjoitettava juttuja, jotka eivät aina pidä paikkaansa. Hän ei useinkaan tunnista itseään jutuista. "Riippuu tietysti mistä jutusta puhutaan, minusta on olemassa useita erilaisia julkisuuskuvia. Toimittajat näkevät minua lehdistötilaisuuksissa ja sitten kirjoittavat jutun, jossa kertovat millainen ihminen olen. Omasta mielestäni olen työaikanani erilainen ihminen kuin kotona perheeni parissa."

    Lasten ehdoilla

    Paetakseen julkisuutta Schumacher muutti vaimonsa Corinnan sekä 3-vuotiaan tyttärensä Gina-Marian ja vuoden ikäisen poikansa Mickin kanssa Sveitsiin asumaan. Loma-asunto hänellä on muun muassa Lillehammerissa, Norjassa. Schumacher sanoo, että hän elää kaksijakoisessa tilanteessa. "Rakastan kilpa-ajamista, sen traditioita sekä tallitovereitani, ja olen hyvin tyytyväinen, että saan tehdä tätä työtä. Asian toinen puoli on se, että olen menettänyt yksityisyyttäni ja vapauttani." Maaseutua, rauhaa ja hiljaisuutta rakastava formulatähti pyrkiikin viettämään vapaa-ajastaan Sveitsissä niin paljon kuin mahdollista.

    "Kun viikonlopun kisa on ohi, menen kotiin ja otan isän roolin. Lapseni eivät välitä ajanko radalla nopeammin kuin muut. Heille on tärkeää se, että minä olen heidän isänsä, jonka kanssa he haluavat olla. En missään tapauksessa halua tuoda heitä formularadoille, sillä tämä on niin pinnallista ja teennäistä elämää." Lapsiaan hän sanoo kasvattavansa sen perusteella, mitä hän sisimmässään tuntee oikeaksi. Hän ei osaa vastata kysymykseen, aikooko hän tehdä miljooniensa avulla lastensa elämän helpoksi vai työntääkö heidät maailmaan oman onnensa varassa. "Asiaa ei voi nähdä sillä tavalla. Jokaisen vanhemman sydän kertoo, kuinka lapsia on kasvatettava. Kaikkein tärkeintä on, että omistaa lapselleen aikaa, tekee asioita heidän kanssaan ja heidän ehdoillaan. Minä käyttäydyn lasteni kanssa sen mukaan, millainen ihminen minä olen. Tiedän mitä asioita haluan heille näyttää ja kertoa. Se on ongelma, jos on rikas, mutta ei pysty antamaan aikaa lapsilleen."

    Hyvä paha raha

    Lehtitietojen mukaan Michael Schumacherin vuosipalkka on noin 180 miljoonaa markkaa. Mittavia lisätuloja hän saa sponsorisopimuksista ja nimeään kantavasta tuotelinjasta, johon kuuluu 300 tuotteen voimalla kaikkea mahdollista sateenvajoista nahkatakkeihin. Varallisuuttaan hän käyttää ahkerasti hyväntekeväisyyteen ja antaa säännöllisesti merkittäviä avustuksia Unescolle. "En ole juuri sen rikkaampi kuin muutkaan rikkaat ihmiset. Minulla on usein sellainen tunne, että monet miljonäärit tekevät paljon jalompaa työtä kuin minä. Vastakkainasettelu on vielä jyrkempi, kun ajatellaan kolmatta maailmaa, jossa ihmisillä ei ole rahaa lainkaan, aina ei edes ruokaa. Suurimman mielihyvän rahoistani saan sitä kautta, että pystyn avustamaan heitä. Rahasta huolimatta minä olen vain tavallinen ihminen, joka osaa ajaa autoa nopeasti ja kääntää hyvin rattia."

    Kirjallinen lähde: Derick Allsop: Michael Schumacher, Formula for success.

      
  • [quote title="03.06.2006 klo 11:36 Lario kirjoitti"]
    Ayrton Senna oli myös melkoinen sika radalla ja silti miestä pidetään monien mielestä parhaana F1-kuskina.


    tosiaan jos seuraa puolueettomasti muittenkin kuskien sikailuja, löytyyhän sieltä muittenkin töppäyksiä kun schumin. en tiedä kuinka yleinen mielipide on muualla maailmassa mutta suomessa schumi sai aina julmimman ja säälimättömämmän tuomion ''faneilta'' kun töppäili. toisin kuin esim. senna. ja moni muu kuka sen ansaitsisikin milloinkin.

    tiedän myös miksi: schumi on ollut suomalaiskuljettajien menestyksen esteenä, senna ( ja monet muut ) eivät. siinähän riittää jo syytä aloittaa todellinen kansanviha! eli ketkä niitä kakaroita ovatkaan!?!? aletaan nuijia kaikista mahdollisista jutuista mitä keksitään, alkaen vaikka leuasta :smile:

    ja pakko myös todeta yhtään schumin töppäilyjä tuomitsematta että esim. kolari villeneuven kanssa ei ollut mikään tappoyritys. vaarallisempiakin tempauksia on nähty. minä ainakin nostan schumille korkealle hattua tuosta episodista. ferrariinhan oli iskenyt jonkin sortin vika jolloin villeneuve saavutti. kuulostaako hullulta? no niin tietenkin. mutta toinen vaihtoehto oli kumartaa ja päästää auliisti ohi klovni joka tuli ylivoimaisella suorituskyvyn avulla piiputtavan ferrarin kantaan ja teki ''harakiri-ohituksen'' ja vie mestaruuden. koko kauden työ hukkaan... ei nimittäin olisi tuossa tilanteessa ollut kaukana että pikkuisen toisin ajaen syy kolarista olisi ollut jaettu tai ainakin vähemmän schumin vika. kannattaa katsoa videopätkä tuosta tilanteesta tarkkaan ja ilman mitään laseja päässä.

    tarkoitus ei ollut takertua tuohon episodiin mutta on mielestäni hyvä esimerkki jossa kärpäsestä tehtiin härkänen, vaikkakin schumi mokasi siinä törkeästi. Etkö muka millään tasolla ymmärrä miksi schumi toimi niinkuin toimi :sunglasses:

    schumilla oli MUNAA ja kunnianhimoa josta kertoo nuo mokailut, mutta en välttis laskisi niitä tahroiksi kilvessä vaan todellisen voittajan ja taistelijan virhearvioinneiksi.

      
  • Lainaus:
    03.06.2006 klo 01:09 Sinuhe kirjoitti


    saattaa olla, että Shumi on kakara, mutta hyvin rikas sellainen. :grin:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit