oikeus voittaa- Kimi mestariksi?

12 kommenttia

Onko kimillä vielä mahdollisuuksia mestaruuteen?

luulen että on ihan mahdollista että McLaren kuskeille sattuu jotain.

vanhat mestarit kolaroisivat (enemmän tai vähemmän) tahallaan kilpailijan pois pelistä, ja varmistaisivat homman.
Mutta nyt kun on kolme kuskia pelissä, se ei käy. Hamilton jos kolaroi, ja vie alonson tai kimin mukanaan ulos, toinen jää jäljelle ja vie voiton.

Eli tulee väkisin mieleen että jos tulee tilanne jossa kimi johtaa ja alonso huomaa ettei ole enää mitään tehtävissä, hän näkee mielummin mestaruuden matkaavan kimille, ja hän saattaa puskea vihaamansa hamiltonin ulos!?

tässä piilee kimin sauma... :tongue:

[petos muokkasi tätä viestiä 18.10.2007 klo 22:02]
  
  • Oikeudenmukaistahan olisi se ettei McLaren hyödy mitään Ferrarilta varastamisesta, kuljettajat mukaanlukien. Koko talli olisi pitänyt hylätä ja kuskit myös, niin ikävä kuin se olisikin lajille ja ennenkaikkea Bernien tuotoille.

    Todennäköisyys siihen että Kimi on mestari vaikka voittaisikin kisan on äärimmäisen pieni. En laittaisi Räkän mestaruuteen rahoja likoon senttiäkään.

      
  • Lainaus:
    18.10.2007 klo 23:46 Putput kirjoitti
    Oikeudenmukaistahan olisi se ettei McLaren hyödy mitään Ferrarilta varastamisesta, kuljettajat mukaanlukien. Koko talli olisi pitänyt hylätä ja kuskit myös, niin ikävä kuin se olisikin lajille ja ennenkaikkea Bernien tuotoille.



    juurikin noin.

    mahdollisuudet ovat heikot. mutta jaksan pitää pientä toivoa yllä, koska;

    -interlagosin rata on vaikea ja rasittava autolle. mitä vaan voi sattua..
    -alonsolla vanha moottori muihin nähden, saattaa kärsiä siitä.
    -McLaren kuskeilla suurimmat paineet, kimi tietää olevansa sirkuksen paras vaikkei mestaruutta tulisi.

    -sadetta luvassa ehkä. silloin on kaikki täyttä lottoa.

    -mahdolliset kapulat rattaisiin massalta tai esim. BMW kuskeilta.


    :wink: :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    19.10.2007 klo 20:18 petos kirjoitti

    juurikin noin.

    mahdollisuudet ovat heikot. mutta jaksan pitää pientä toivoa yllä, koska;

    -interlagosin rata on vaikea ja rasittava autolle. mitä vaan voi sattua..
    -alonsolla vanha moottori muihin nähden, saattaa kärsiä siitä.
    -McLaren kuskeilla suurimmat paineet, kimi tietää olevansa sirkuksen paras vaikkei mestaruutta tulisi.

    -sadetta luvassa ehkä. silloin on kaikki täyttä lottoa.

    -mahdolliset kapulat rattaisiin massalta tai esim. BMW kuskeilta.


    :wink: :sunglasses:


    Se on totta että mitä tahansa VOI tapahtua, kaksi katastrofia Mäceille taas... Melkein ktastrofia kai tarvitaan heille.

    Huomasiko joku puheita siitä että McLarenit eivät mitään kovin hyvää kisavauhtia enää viime kisassa pitäneet? Itse näin jonkin tuonsuuntaisen kommentoinnin, en kuitenkaan tarkemmin ehtinyt sitä lukea enkä ole jaksanut katsoa viime kisan tietoja tarkemmin. Jotain nimenomaan siitä että 'keskivaiheen tallit' olisivat pitäneet aika haipakkaa eli saavuttaneet lähes Mäccien vauhdin ainakin niissä oloissa, ja vain esim. Bemun ongelmat jättivät heidät yhtä pitkälle taakse kuin ennen ilman ongelmia. Ehkä Ferrarin tietovuodon ehtyminen on hidastanut kehitystyötä muihin nähden?

    Sikäli tuo tuntuu epätodennäköiseltä, siis tuo keskitallien pääseminen McLarenia sekoittamaan, koska useimmat heistä ovat jo tilanteen selkiydyttyä suunnannet katseen ensi vuoden auton kehitystyöhön. McLaren taas tietenkin panostaa minkä pystyy ensi kisaan jotta ei jää kokonaan palkinnoitta. Ensi vuosi tulee olemaan mielenkiintoinen! Pelkään vain että Ferrari pääsee taas ottamaan pienen raon muihin, muuten tulee olemaan kova taistelu.

    Muuten, jos McLaren voittaa kuljettajan mestaruuden niin se todistaa mielestäni sen että heidän 'taktiikkansa' oli kokonaisuutena kannattava. Toivottavasti muut tallit eivät ota opikseen. Nuo 'jätti' sakot olivat lopulta halpa hinta huomiota paremmin herättävästä eli arvokkaammasta kuljettajan mestaruudesta. Eli vakoilu kannatti. Vähemmän nuo sakot ovat kuin mitä tuon tiedon arvo ja vaikutus kauteen. Puhumattakaan siitä jos eivät olisi paljastuneet, eli riskiin nähden erittäinkin kannattavaa tuo huijaaminen.

    No, aika likainen peli on ennenkin oikeasti ollut ja suuria kysymysmerkkejä onkin aiempien Renaultin menestysvuosien SEKÄ aiempien Ferrarin kausien suhteen. Renaultilla Briatoren junailujen ansiosta kai ollut kyseenalaista tekniikkaa jota 'ei olla nähty' ja Ferrarilla paljonkin kulissien takaista 'mafiosoilua' ihan Ecclestonen tasolle asti. Renaultillahan ylivoima loppui aika pitkälti mm. siihen kun heidän vaimennettu keulapaino kiellettiin. Kumman yhtäkkinen romahdus...

    Eikö olekin sattumaa kuinka Ecclestonen suosikkikuskit (ennen Schumi, nyt EHDOTTOMASTI Hamilton) pärjäävät aina ja saavat tallin sisällä suosiollista kohtelua, samoin 'menstystarinat' kuten Renaultilla ja Schumilla ovat olleet melkein kuin käsikirjoitettuja prikulleen lajin eduksi? (ei tietenkään yksityiskohtia myöten vaan jos katsoo mitä kulissien takana on mahdollista saada aikaan voimasuhteille niin...)

    Nytkin Ecclestone on sanonut selvästi että Hamilton on juuri sopiva asia lajin suosiolle, ikä on juuri oikea, ulkonäkö juuri oikea, taustatarina on juuri oikea, ihonväri juuri oikea jne... Luuletteko ettei Hamilton saa taustajunailujen sekä Dennisin oman 'löydöksen' suosimisen myötä erityistä kohtelua juuri kuten Alonso on sanonut, ja ettei McLaren saa aika pitkälti Brittivetoiselta järjestelmältä kovaakin 'apua'?

      
  • [quote title="19.10.2007 klo 22:34 Putput kirjoitti"]

    Muuten, jos McLaren voittaa kuljettajan mestaruuden niin se todistaa mielestäni sen että heidän 'taktiikkansa' oli kokonaisuutena kannattava. Toivottavasti muut tallit eivät ota opikseen. Nuo 'jätti' sakot olivat lopulta halpa hinta huomiota paremmin herättävästä eli arvokkaammasta kuljettajan mestaruudesta. Eli vakoilu kannatti. Vähemmän nuo sakot ovat kuin mitä tuon tiedon arvo ja vaikutus kauteen. Puhumattakaan siitä jos eivät olisi paljastuneet, eli riskiin nähden erittäinkin kannattavaa tuo huijaaminen.



    -tuo on kyllä totta! McLaren tavallaan ''osti'' suorituskykyä maksamalla nuo sakot ja hyötymällä vakoilustaan. olkoonkin että jäivät kiinni. Varoittavana esimerkkinä kuskitkin olisi pitänyt hylätä, jottei tulevaisuudessa tuollaista voi tehdä.


    No, aika likainen peli on ennenkin oikeasti ollut ja suuria kysymysmerkkejä onkin aiempien Renaultin menestysvuosien SEKÄ aiempien Ferrarin kausien suhteen. Renaultilla Briatoren junailujen ansiosta kai ollut kyseenalaista tekniikkaa jota 'ei olla nähty' ja Ferrarilla paljonkin kulissien takaista 'mafiosoilua' ihan Ecclestonen tasolle asti.


    -Eikä pidä unohtaa McLarenin kyseenalaisia ratkaisuja alkukaudesta 98, kun ohittivat seuraavatkin suunnilleen kierroksella ja aika ajoissa järjestään 0.7 sekunttia edellä ketään muita...

    muistaakseni jotain (olisko ollut joku nelipyöräohjaus juttu tai jotain vastaavaa..) silloinkin kiellettiin, ja hommaan tuli joku roti...


    Renaultillahan ylivoima loppui aika pitkälti mm. siihen kun heidän vaimennettu keulapaino kiellettiin. Kumman yhtäkkinen romahdus...

    -todellakin, en muista yhtä silmiinpistävää suorituskyvyn romahdusta jonkun systeemin kieltämisen yhteydessä.
    onhan näitä kaikenmaailman ratkaisuja ja systeemejä kielletty, mutta ei ne ole oleellisesti vaikuttaneet.

    tuon kiellon jälkeenhän renault oli aivan helisemässä ja mestaruus tuli vain tuon (käsittämättömän) Schumin moottoririkon avulla japanin gp:ssä...


    ..melkein kuin käsikirjoitettuja prikulleen lajin eduksi?

    se nyt on vain sattumaa. Ecclestone haluaa järjestää aina tilanteen niin, että kisat ovat tasaisia, ei hän sen takia noita tee että hän välittäisi NIMENOMAAN hamiltonista tai aikanaan schumista.
    McLarenilla oli aikanaan ylivoima (90-luvun lopussa)
    ja sehän piti saada tasottuman. Nyt on Alonso voittanut ''liikaa'', ja ei ihme että hänet halutaa syöstä tuolta pallilta.

    olen varma että jos Schumacher olisi benettonin jälkeen mennyt valmiiseen ylivoimatalliin (williamsille, tai myöhemmin McLarenille) olisi homma käynyt niin tylsäksi että häntä vastaan olisi taatusti ''tehty kaikki mahdollinen''.


    Nytkin Ecclestone on sanonut selvästi että Hamilton on juuri sopiva asia lajin suosiolle, ikä on juuri oikea, ulkonäkö juuri oikea, taustatarina on juuri oikea, ihonväri juuri oikea jne... Luuletteko ettei Hamilton saa taustajunailujen sekä Dennisin oman 'löydöksen' suosimisen myötä erityistä kohtelua juuri kuten Alonso on sanonut, ja ettei McLaren saa aika pitkälti Brittivetoiselta järjestelmältä kovaakin 'apua'?


    -onhan tuossa perää, mutta ei pidä unohtaa että eiköhän se auto ole sama molemmilla. Ja insinööritiimi kunkin kuskin ympärillä on 100% juuri kuskinsa puolella ja tukena, vaikka se iso pomo muurilla haluaisi toisen voittoa. Sitäpaitsi hamiltonia ei ole mielestäni suosittu strategioissa järjestään tällä kaudella: monesti tasaisen kisan on ratkaissut näiden kuskien välillä vain se kumpi saa olla radalla sen yhden kierroksen enemmän ennen kuin pysähtyy. Se on muistaakseni ollut monesti alonso. tai ainakin niin että se ei ole ollut järjestään Hamilton.


      
  • Itse olen sitä mieltä, että päivänselvää on, että vakoilujutussa tietoja meni molempiin suuntiin. Kauppa on kauppaa. Ferrari on ihan yhtäsyyllinen kuin mclaren. Hienosti on julkisuudessa tämä kyllä sivuutettu, vaikkapa kyllähän ferrarin suunnittelija jo tämän oli myöntänyt. Kulisseissa pelataan ferrarin hyväksi ja on jo vuosia pelattu.
    Itse pidän mäkkiä kokonaisuutena fiksumpana tallina. Italialaisten tou-
    huissa on äidinmaidossa imetty "mafia" meininki. Onhan esim. heidän
    yhteiskuntarakenteensakin enemmän korruptoitunut verrattuna
    vaikkapa "luterilaiseen" mentaliteettiin. Missä on osoitettu konkreettisesti
    tuhannesosan tarkkuudella "mäkin saama" hyöty....koko juttu on veteen
    piirretty viiva....
    Mäkiltä ryöstettiin tallipisteet ja sakot päälle. Itse kannatan Hamiltonin
    voittoa, koska siinä tulisi samalla historiaa, tulokas ja heti mestaruus.
    Paras kuski tällä hetkellä ehdottomasti sarjassa. Ansaitsee voittonsa.
    Vai tietääkö joku paremmin ajanutta tulokasta...????

      
  • Lewis, Alonso & McLaren suoriutui aivan loistavasti kahteen viime kisaan asti.

    Lewis ohitettiin kuitenkin vasemmalta ja oikealta mennentullen kun se tiukin paikka tuli, sitä uusintaa startista ollaan tässä herkuteltu monta kertaa.

    Hermot pettivät sen jälkeen näköjään Hamiltä - ensin ulosajo, jonka jälkeen Lewis myönsi eräiden lehtitietojen mukaan vahingossa osunneensa launch control-hanikkaan taistelun tiimellyksessä, joka aiheutti seuraamuksineen vaihdelaatikon boottaamisen tarpeen.

    Go Kimi Go, tuota mestaruutta ei voi kukaan täysijärkinen politiikalla viedä pois! :sunglasses:

      
  • Formula 1 on tyhjänpäiväistä kabinettikähmintää, kilpailijoiden kampittamista ja vakoilua ja lapsellista vouhotusta kaupallisuuden alttarille. Nämä suomalaiset veropakolaiset eli verokarkurit ovat vielä sitten palvonnan kohteina! Tämä vouhotuksen pääkohde Suomessa edustaa kännäämisellään äärimmäistä suomalaista junttiutta. Aikuisina itseään pitävät fanit vielä elävät omaa elämäänsä näiden ilmakehää pilaavien kuskien kautta...

      
  • Lainaus:
    23.10.2007 klo 10:14 HB50 kirjoitti
    Formula 1 on tyhjänpäiväistä kabinettikähmintää, kilpailijoiden kampittamista ja vakoilua ja lapsellista vouhotusta kaupallisuuden alttarille. Nämä suomalaiset veropakolaiset eli verokarkurit ovat vielä sitten palvonnan kohteina! Tämä vouhotuksen pääkohde Suomessa edustaa kännäämisellään äärimmäistä suomalaista junttiutta. Aikuisina itseään pitävät fanit vielä elävät omaa elämäänsä näiden ilmakehää pilaavien kuskien kautta...



    Jo on kateus huipussaan. Onhan kai niin, että kaikki on aina perustunut kilpailulle, yhteiskunnassa ja eritoten urheilun saralla. Jokainen kai yrittää parhaansa, jos ei mielestään menesty, niin silloin on peiliin katsomisen paikka, syy löytyy yleensä sieltä. Ilman muuta nämä "menestyjät" maksavat veronsa sinne missä se on kannattavinta heidän kohdallaan. Järjetöntähän olisi maksaa niitä Suomeen kohdennettavaksi siipiporukalle toimeentulotukeen.

      
  • HB50, mikähän sosialidemokraattinen yksilön arvokriteeri se on että kuinka paljon kukin maksaa veroja Suomen valtion pohjattomaan kirstuun? Onko verottaja aivopessyt sinutkin rakastamaan korkeita verojaan?

    Itsekin olen asunut useaan otteeseen vakituisesti työn vuoksi ulkomailla ja en takuulla maksanut verojani silloin Suomeen vaan tietenkin asuinpaikkaani - mutta ei hätää HB50, silloin joutuu palauttamaan sen valtavien etuuksien kelakortin.

    F1-kuljettajat ja ulkomailla pelaavat ammattikiekkoilijatkaan tuskin kuormittavat suomalaista terveydenhoitojärjestelmää vaivoillaan.

    Lopuksi, mikään ei ole mielestäni viihdyttävämpää kuin kaupallinen ilmanpilaaminen autokilpailuissa kun koneet huutavat 19000 rpm. :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    23.10.2007 klo 10:43 MMS kirjoitti

    ... Ilman muuta nämä "menestyjät" maksavat veronsa sinne missä se on kannattavinta heidän kohdallaan. Järjetöntähän olisi maksaa niitä Suomeen kohdennettavaksi siipiporukalle toimeentulotukeen.



    juurikin näin. Miksi jonkun kimin pitäisi kustantaa niiden dokailu keitä ei huvita työnteko ja itse itsensä elättäminen? eihän nämä tähdet tee työtä edes suomessa :sleepy:

    toiseksi suomalaiset saisivat olla pirun kiitollisia Räikkösille;
    en nyt muista monessako maassa kisat näkyy, mutta niitä on toista sataa muistaakseni. Laji on jalkapallon kanssa suosituimpia ja arvostetuimpia. Sitten keskimmäiseksi lipuksi nousee suomen lippu!

    en käsitä miten nahkeasti kimin mestaruus on otettu; luulisi että arvostusta tulisi enemmän!? juorulehdet ja kaikki kimin rahojen ja ökytalojen mehuilu on ilmeisesti tehnyt tehtävänsä?
    kiitollisia kimille pitäisi olla sensijaan että kateellisia!


    ja ''HB50:lle'' valitti ilmeisesti kimin juhlimisesta;

    oletko koskaan itse kokeillut minkäänlaista autourheilua?
    jos olisit, tietäisit että vaatii VALTAVAA keskittymiskykyä ja ajattelua.
    rankkaa kehitystyötä ja täydellistä omistautumista siihen hommaan!
    kyse ei ole vain jostain ratin vääntämisestä ja hauskanpidosta, ja en ihmettele yhtään jos kimin tekee mieli välillä hieman ''nollata''.
    Mistään junttiudesta ei kannata kimin kohdalla puhua, sinun kohdalla hyvinkin, kun tuollaisia tilityksiä laittelet.

    Päinvastoin Kimi on mielestäni erittäin asiallinen ja reilu tyyppi, olen hänet tavannutkin muutaman kerran tehdessäni töitä ''hänelle''.
    varsinkin ottaen huomioon että rahaa on niin paljon että monelta menisi kusi päähän pahasti.


    [petos muokkasi tätä viestiä 23.10.2007 klo 15:35]
      
  • Lähde: Suomen kuvalehti 44/2007.

    Kitisen Kimi

    Kimi Räikkösen maailmanmestaruus on sikäli ihana asia, että siitä saadaan seota vähintään kolme kertaa. Ensin Suomi sekosi, kun Kimi voitti viimeisen osakilpailun ja saman tien koko kauden. Sitten joku keksi tehdä protestin, joten seuraavan kerran seotaan marraskuun puolivälissä, kun mestaruus lopullisesti varmistuu. Kohta ollaankin jo joulukuun alussa, jolloin valitaan Suomen paras urheilija. Suomi sekoaa, jos Kimi valitaan, ja Suomi sekoaa, jos Kimiä ei valita.

    Ainoa hankaluus on se, että pajatso melkein tyhjennettiin jo ensimmäisessä sekoamisessa. Kimistä on kerrottu kaikki mahdollinen moneen kertaan, tunnista tuntiin, sivulta sivulle, päivästä päivään. Juttuvuoren on täytynyt olla valmiina toimituksissa, samaan tapaa kuin nekrologit satavuotiaista merkkimiehistä. Muuten ei olisi ehditty saada kaikkea kasaan noin lyhyessä ajassa. Millainen Kimi oli yksivuotiaana? Millainen Kimi oli kaksivuotiaana? Kimi oli kolmivuotiaana jo kolmivuotias! Kimin rippileiripappi muistelee! Näin juhlittiin Kimi-kapakassa, Kimin kotona, Kimin koulussa, Kimin naapurin navetan takana! Siinäpäs saitte, Kimin pilkkaajat! Kimi ei puhu, mutta ajaa! Kimin serkun tuttu kertoo kaiken! Missä olit, kun voitti? Milloin Kimi palaa Suomeen? Missä on Jenni?

    Tämä sama ruljanssi on siis edessä vielä ainakin kahteen kertaan. Onneksi joitakin otsikoita on vielä käyttämättä: Talvi yllätti Kimin! Kimi tukee Tehyn irtisanoutumisia! Muuttaako Kimi suomen ulkopolitiikan linjan? ”Emmä tiiä!”, sanoo Kimi Stasi-syytteistä!

    Myös se on ratkaisematta, miten kiitellään Sveitsissä asuvaa italialaisauton miljonäärikuskia Suomen hyväksi tehdystä työstä. Jollekin hikiselle hiihtäjälle voidaan antaa mökkitontti, mutta Kimin palkkaluokkaan kuuluu vähintään oma kaupunki. Sellainen on jo melkein valmiina: Kemi, jonka nimestä tarvitsee vaihtaa vain yksi kirjain. Kaupungissa on suunnilleen saman verran asukkaita kuin Kimillä on tienestejä tuhansina euroina. Jäämiehen asunnoksi on tarjolla lumilinna, joka on pystyssä juuri formulakisojen väliajan. Ja mikä parasta, Kemi on jo vanhastaan punainen kuin Ferrari, Suomen Maranello. Seuraavista mestaruuksista Kimille voidaan pyhittää koko Kimijoki ja sen sivuhaara Kitinen, joka sopii Räikköselle onomatopoeettisesti kuin Tisza Tonavaan.

      
  • Lainaus:
    05.11.2007 klo 16:16 J R kirjoitti
    Lähde: Suomen kuvalehti 44/2007.

    Kitisen Kimi

    Kimi Räikkösen maailmanmestaruus on sikäli ihana asia, että siitä saadaan seota vähintään kolme kertaa. Ensin Suomi sekosi, kun Kimi voitti viimeisen osakilpailun ja saman tien koko kauden. Sitten joku keksi tehdä protestin, joten seuraavan kerran seotaan marraskuun puolivälissä, kun mestaruus lopullisesti varmistuu. Kohta ollaankin jo joulukuun alussa, jolloin valitaan Suomen paras urheilija. Suomi sekoaa, jos Kimi valitaan, ja Suomi sekoaa, jos Kimiä ei valita.

    Ainoa hankaluus on se, että pajatso melkein tyhjennettiin jo ensimmäisessä sekoamisessa. Kimistä on kerrottu kaikki mahdollinen moneen kertaan, tunnista tuntiin, sivulta sivulle, päivästä päivään. Juttuvuoren on täytynyt olla valmiina toimituksissa, samaan tapaa kuin nekrologit satavuotiaista merkkimiehistä. Muuten ei olisi ehditty saada kaikkea kasaan noin lyhyessä ajassa. Millainen Kimi oli yksivuotiaana? Millainen Kimi oli kaksivuotiaana? Kimi oli kolmivuotiaana jo kolmivuotias! Kimin rippileiripappi muistelee! Näin juhlittiin Kimi-kapakassa, Kimin kotona, Kimin koulussa, Kimin naapurin navetan takana! Siinäpäs saitte, Kimin pilkkaajat! Kimi ei puhu, mutta ajaa! Kimin serkun tuttu kertoo kaiken! Missä olit, kun voitti? Milloin Kimi palaa Suomeen? Missä on Jenni?

    Tämä sama ruljanssi on siis edessä vielä ainakin kahteen kertaan. Onneksi joitakin otsikoita on vielä käyttämättä: Talvi yllätti Kimin! Kimi tukee Tehyn irtisanoutumisia! Muuttaako Kimi suomen ulkopolitiikan linjan? ”Emmä tiiä!”, sanoo Kimi Stasi-syytteistä!

    Myös se on ratkaisematta, miten kiitellään Sveitsissä asuvaa italialaisauton miljonäärikuskia Suomen hyväksi tehdystä työstä. Jollekin hikiselle hiihtäjälle voidaan antaa mökkitontti, mutta Kimin palkkaluokkaan kuuluu vähintään oma kaupunki. Sellainen on jo melkein valmiina: Kemi, jonka nimestä tarvitsee vaihtaa vain yksi kirjain. Kaupungissa on suunnilleen saman verran asukkaita kuin Kimillä on tienestejä tuhansina euroina. Jäämiehen asunnoksi on tarjolla lumilinna, joka on pystyssä juuri formulakisojen väliajan. Ja mikä parasta, Kemi on jo vanhastaan punainen kuin Ferrari, Suomen Maranello. Seuraavista mestaruuksista Kimille voidaan pyhittää koko Kimijoki ja sen sivuhaara Kitinen, joka sopii Räikköselle onomatopoeettisesti kuin Tisza Tonavaan.


    blaa, blaa, suomalaisia on aina vituttanut jos joku menestyy...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit