Iso tila-auto, neliveto ja automaatti

5 kommenttia

Osaako joku kommentoida sitä, että olisiko minkäänlaista järkevää mahdollisuutta saada Suomeen Toyota Siennaa, joka on USA:ssa myynnissä oleva Chrysler Grand Voyagerin ym. autojen parempi vastine eli jenkkienkin mielestä laadukkaampi, tehokkaampi jne - ja ennen kaikkea, iso tila-auto nelivedolla ja automaattilaatikolla. Tällä hetkellä nimittäin Suomessa ei ole myynnissä mitään vastaavankokoista uutta tila-autoa, joka täyttäisi nämä kriteerit.

Ohessa linkki kyseisestä autosta:

http://www.toyota.com/sienna

  
  • R-sarjan mersu? Kallishan se on, mutta täyttänee vaatimukset (nelivetoinen "hienompi" tila-auto). Seitsemää istumapaikkaa ärrään ei ikävä kyllä ole saatavissa.

    Jos nelivedosta olet valmis tinkimään, niin rellulta löytyisi Grand Espace 3.5 V6 A, joka täyttäisi vetotapaa lukuunottamatta tarpeesi.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 22.10.2007 klo 15:54]
      
  • Kiitoksia kommenteistasi Simppa. Meille riittäisi kyllä R-sarjan Mersun 6 paikkaa mutta muuten tilat eivät riitä. Minulla on nimittäin 2 autoa, Chryslerin Grand Voyager (awd) ja Volvon XC90 ja voin aika tarkasti kertoa sen, että kun Volvoon laitetaan istumaan 6 ihmistä (eli yksi penkki lappeellaan, niin tavaratilaa ilman kattoboxia on ehkä n. 400 -500 litraa. Kun samat 6 henkeä laitetaan Grand Voyageriin (vm -9:sunglasses: niin takatavaratila ja yhden poisjääneen penkin tila ym. muut vapaat tilat tarkoittavat yhteensä ehkä 1.500 litran tavaratilaa. Vaikka näiden kahden auton ulkoinen kokoero ei ole kovin suurin, niin korin muoto (lyhyt keula, sisätilojen korkeus ym. seikat) tekevät Chryslerin sisätilat huomattavasti suuremmaksi. R-mersu, GL- mersu, Audi Q7, Landcruiser jne ovat kuitenkin koreiltaan niin samankaltaisia ettei niiden sisätilavuuksissa ole mitään valtavia poikkeamia keskenään vaan ne ovat kuutiotilavuudeltaan selvästi Chrysleriä pienempiä (tämä ei ole minkäänlainen kannanotto ko. autojen muuten erinomaisia ominaisuuksia vastaan vaan etsin nyt tilavaa korvaajaa Grand Voyagerille). Rellukin on tilava, mutta ei Chrylslerin kokoinen ja tuo neliveto jää todellakin uupumaan.

    En ole keksinyt mitään kriteerejä täyttävää kuin tuon Toyota Siennan jenkeissä. Paitsi Mersun Vito tila-auto, jossa nelivetoa saa kyllä automaatilla ja painoon nähden vähän heiveröisellä CDI 115 moottorilla. Sen kun lastuttaisi niin kai silläkin pääsisi, kun vielä poistaisivat tuon kateus(diesel)veron niin viitsisi sitä vähemmänkin ajava ostaa ko. auton. Kaverilla on sama bensana, kuulemma muuten ok mutta laatu on kuulemma karmaisevan huono kuten espanjalaisvalmisteiselta pakettiautolta voikin odottaa, hajoaa ja mätänee kuulemma vieläkin pahemmin kuin Chrysler Voyger (kaverilla oli ennen sellainen). Harmi ettei Vw osaa rakentaa Multivaniin nelivetoa ja automaatti samaan pakettiin.

      
  • Aikamoiset kuljetustarpeet teillä. Näin käytännössä kaksipaikkaisen auton omistajana olisin ihan puhtaasta uteliaisuudesta halunnut kysellä, että minkäslaista kakarakatrasta/muuttokuormaa kuljetatte?

    R-sarjalaisen Lang-malli on ainakin ulkomitoiltaan tuota Chrysleria isompi leveyttä ja korkeutta lukuunottamatta. Sisätiloista en sitten tiedä.


    Mersu R320 CDI 4matic Lang:

    Pituus 5157 mm
    Leveys 1922 mm
    Korkeus 1656 mm
    Akseliväli 3215 mm
    Raideväli edessä 1665 mm
    Raideväli takana 1658 mm
    Oma massa 2295 kg
    Kokonaismassa 2895 kg

    Chrysler Grand Voyager:

    Pituus 5094 mm
    Leveys 1997 mm
    Korkeus 1803 mm
    Akseliväli 3030 mm
    Raideväli edessä 1600 mm
    Raideväli takana 1626 mm

    Meinaan vaan, että tuollaisen tojotan tuominen jenkeistä voi tulla aika helvetinmoisen kalliiksi auton tasoon nähden.

    Eikös mersun GL ole muuten aika selvästi kokoluokka isompi kuin vaikkapa XC90 tai X5? Itse olen ainakin elänyt tässä uskossa.

    Toivottavasti sopiva menopeli löytyy.

    Korjaan vielä itseäni sen verran, että ärrää saa nykyään myös seitsenpaikkaisena.

    edit:

    Oho, Audi Q7 on itseasiassa ulkomitoiltaan ja tavaratilaltaan isompi. Aina sitä oppii uutta.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 22.10.2007 klo 20:07]
      
  • Tuosta mersun vitosta muuten sen verran, että kun itse ostattelin reilu vuosi sitten, niin minulle kyllä vakuuteltiin, että tämä nykyinen malli tehdään nimenomaan saksassa, eli se etuveto-vito oli epsanjalainen. Tiedä häntä...

    Mutta usko pois, kyllä se 150-heppainen konen kuljettaa sen kaltaista autoa jo ihan riittävästi, ei sitä ole räppäilyautoksi tarkoitettukaan. Eli se nelivetona ja tomaatilla, mieluummin Suomessa sisustettuna, niin saatpa näpsäkän ajokin. Siitä saa sitten ihan niin hienon kuin vain persaus kestää teettää...

    Volkkarilla on tosiaan harmi ettei nelivetoa näy saavan tomaatilla.

      
  • Moi

    Hankin 5v sitten vm 2011 Siennan, ja olen ollut erittäin tyytyväinen itse autoon. Tuontihommassa minulla oli ammattilainen joka auttoi, joten kyllä onnistuu, mutta ehdottomasti kannattaa ottaa selvää ensin että kyseinen kappale on OK tuoda.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit