Formula ykkösten sietämätön keveys

51 kommenttia
2»
  • petos:

    NHB:


    Jostain syystä ihmiset lösähtävät sohvalle katsomaan urheilua kuin lähtisivät itse suorittamaan jotain.

    -tästä lauseesta olen kyllä aivan pihalla.


    No sehän on suurin piirtein ympäristöystävällisintä mitä voi hereilläollessa tehdä. Ei synny ylimääräistä hiilidioksidia kuten esim. urheillessa, säästyy maailmanlaajuisesti miljoonia litroja polttoainetta kisan aikana.


    Voisitko mitä hienoa siinä on, kun jotku kiertävät autolla rataa ja toiset katsovat sitä telkkarista?


    -menee älyttömäksi. Mitä hienoa on kun julkkistyrkyt suljetaan taloon sekoilemaan, ja seurataan niiden hommia telkkarista? tai katsotaan telkkarista keksittyä ihmissuhdekiemuraa. Tai juostaan pallon perässä ja koitetaan potkia se maaliin?

    En kertakaikkiaan ymmärrä mikä poikkeus autourheilua on, viihdettä nämä on kaikki.


    Tai että istutaan verovaroin kustannetussa oopperassa katsomassa kun läski nainen ulvoo. Voisi kysyä, että onko ylipäätään missään ihmisen huvikseen tekemässä asiassa yleensäkään mitään järkeä tai hienoa?



    Formuloista olisi helppo tehdä energian käyttöä tehostava laboratorio ilman nopeuden kärsimistä. Annetaan vaikka talleille vapaat kädet kehittää autoa, mutta 30 prosenttia vähemmän polttoainetta käytettäväksi, niin takuulla nähtäisiin mielenkiintoista ekotekniikkaa radalla.


    Kuvitteletko tosiaan, ettei formuloissa yritetä kaikin mahdollisin keinoin selvitä mahdollisimman pienellä energian kulutuksella? Siis että ihanko tallit tahallaan kuljettavat mahdollisimman suuria polttoainelasteja kisan aikana että pääsisivät kovempaa radalla kuin kilpailevat tallit?



    Tällä kaudellahan olemme nähneet uskomattoman typerän yrityksen tehdä formuloista vihrempää. KERS lähinnä sotkee pakan, ilman mitään vaikutusta ympäristöömme.

    -sinänsä kers on fiksu, sillä se varastoi jarrutusenergiaa.

    Sen suurin tarkoitus oli käsittääkseni helpottaa ohituksia, joita kaikken eniten kansa kaipaa. Ei sen siis mikään mullistava ympäristöteko kuulunut kai ollakkaan.


    Kuinka voi joku olla noin sisäisesti ristiriitainen? Yhtäällä parjataan, ettei kilpa-autoissa kehitetä sellaista tekniikkaa, josta on hyötyä siviililiikentessä ja toisaalla sitten haukutaan kun kerrankin ollaan kehittelemässä jotain uutta, josta olisi siviililiikenteessäkin hyötyä. Kuinkahan paljon olisi Kersistä hyötyä tavallisessa kaupunkiliikenteessä? Bensaa säästyisi litratolkulla jos aina pysähtymisessa normaalisti ilmoille jarrujen kautta päästettävä energia olisi käytettävissä seuraavasssa kiihdytyksessä.

    Mutta tälläistä se on aina kun tärkeintä on vain vastustaminen.
      
  • NHB:



    Formuloista olisi helppo tehdä energian käyttöä tehostava laboratorio ilman nopeuden kärsimistä. Annetaan vaikka talleille vapaat kädet kehittää autoa, mutta 30 prosenttia vähemmän polttoainetta käytettäväksi, niin takuulla nähtäisiin mielenkiintoista ekotekniikkaa radalla. Luulen että ratakierros tulisi kierrettyä tuolla bensamäärällä nykyistä nopeammin, kunhan suunnittelijoille annettaisiin mahdollisuus tehdä sitä minkä insinöörit parhaiten osaavat. Mutta tätä vapauttahan omaisuutensa fanien taskusta ammentavat tahot eivät suo. Säännöillä pyritään ainoastaan tasapäistämään kisoja, jotta fanit pysyisivät tyytyväisinä. Urheilulliset ja yhteiskunnalliset tavoitteet jäävät armotta bisneksen jalkoihin.

    - niin no esim. moottorikehityshän on jäädytetty nimenomaan sen takia ettei rahaa palaisi niin uskomattomia määriä niihin viimisiin hevosvoimiin.

    Tällä kaudellahan olemme nähneet uskomattoman typerän yrityksen tehdä formuloista vihrempää. KERS lähinnä sotkee pakan, ilman mitään vaikutusta ympäristöömme. Olisivat edes määränneet jonkinlaisen sähköhybriditekniikan pakolliseksi, niin kehitystyö voisi poikia edes jotain hyödyllistä.

    - kustannuksia pitäisi karsia ja kuitenkin kehitellä hybriditekniikkaa? KERS:kin on maksanut talleille pienen omaisuuden ja voi vain kuvitella mitä kunnollinen hybridi olisi tehnyt. Jos moinen olisi edes kannattavaa. Vaikutukset painoon ja painopisteeseen olisivat vielä KERS:iäkin suuremmat.

    Downsizing oli 80-luvulla hyvässä vauhdissa, mutta nykyisin sekin on tehty säännöillä mahdottomaksi.

    - jos sitä nyt voi downsizingiksi kutsua. Tehoahan turboista revittiin lopulta niin valtavia määriä että päätettiin siirtyä takaisin vapareihin. Itseasiassa turbojen tehoja yritettiinkin rajoittaa useampaan otteeseen pienennetyllä bensatankilla, mikä taas johti siihen että useasti menovesi loppui kesken matkan. Eli loppukierrokset saattoi mennä osalla porukasta säästöajeluksi jolloin se nopein ei ollutkaan ensimmäisenä ruutulipulla. En tiedä miten parantaisiko tämä F1:siä mitenkään. Nykyisillä moottorinohjaustekniikoilla bensa tuskin loppuisi kesken, mutta viimekierrosten köröttelyt a'la Felipe Massa eivät ainakaan täältä saa suurta kannatusta.




      
  • juuso01:

    NHB:

    - niin no esim. moottorikehityshän on jäädytetty nimenomaan sen takia ettei rahaa palaisi niin uskomattomia määriä niihin viimisiin hevosvoimiin.

    - kustannuksia pitäisi karsia ja kuitenkin kehitellä hybriditekniikkaa? KERS:kin on maksanut talleille pienen omaisuuden ja voi vain kuvitella mitä kunnollinen hybridi olisi tehnyt. Jos moinen olisi edes kannattavaa. Vaikutukset painoon ja painopisteeseen olisivat vielä KERS:iäkin suuremmat.


    Moottorien kehitystyöhön ja KERSiin palaneet rahat ovat pientä verrattuna siihen, mitä aerodynamiikan kehittämiseen kuluu. Miksei jäädytetä aerodynamiikkaa, niin säästyy rahaa hyödyllisempään kehitystyöhön? Tällöin tulisi todellinen mahdollisuus kilpailla kärkisijoista ilman massiivista budjettia.

    Mitä sitten jos hybriditekniikka toisi hieman lisää painoa? Ratakierros tullisi ehkä kierrettyä muutamaa kymmenystä hitaammin, mutta ketä se haittaa? Jos tuo on ongelma, niin voidaanhan se tarvittaessa helposti kompensoida. Pitävämmät renkaat, lisää tehoa tai vapaampi aerodynamiikka kompensoi tuon varsin nopeasti.

      
  • NHB:



    Moottorien kehitystyöhön ja KERSiin palaneet rahat ovat pientä verrattuna siihen, mitä aerodynamiikan kehittämiseen kuluu. Miksei jäädytetä aerodynamiikkaa, niin säästyy rahaa hyödyllisempään kehitystyöhön? Tällöin tulisi todellinen mahdollisuus kilpailla kärkisijoista ilman massiivista budjettia.


    -siis ei helkkari. Nythän ON juuri tulossa kulukatot voimaan. Kärkisijoihin yltäminen ei siis edellytä rahalla jyräämistä, sillä kaikki tulevat olemaan kulukaton rajalla, tai ainakaan erot eivät ole niin suuria.

    Eikä rahalla muuten ole ennenkään voinut menestystä ostaa, kaikkien tiedossa on varmasti miten on käynyt esim. Toyotalle ja Hondalle, ja toisaalta Ferrarille.



    Mitä sitten jos hybriditekniikka toisi hieman lisää painoa? Ratakierros tullisi ehkä kierrettyä muutamaa kymmenystä hitaammin, mutta ketä se haittaa? Jos tuo on ongelma, niin voidaanhan se tarvittaessa helposti kompensoida. Pitävämmät renkaat, lisää tehoa tai vapaampi aerodynamiikka kompensoi tuon varsin nopeasti.


    -kyllä noissa hybrideissä yms. toki järkeä olisi, mikäli vain nuo kuninkuusluokan kriteerit edelleen täyttyisi.

    Niiden kehittely kuitenkin maksaa hunajaa, ja mistäs sitä ammennetaan... ai niin sieltä tuulitunneleista :tongue:




      
  • Hybriditekniikka on muutenkin välikauden teknologiaa matkalla täyssähköautoon, josta ei ole sen merkittävämpää etua siviililiikenteessä kuin formuloissakaan. Pelkkä KERS tarjoaa polttomoottoriautoon jo lähestulkoon kaikki hybridin edut, eli käytännössä pienentää stop-and-go tyyppisen taajama-ajon kulutusta, paljon pienemmillä haittapuolilla.

      
  • slowgear:

    Tai että istutaan verovaroin kustannetussa oopperassa katsomassa kun läski nainen ulvoo. Voisi kysyä, että onko ylipäätään missään ihmisen huvikseen tekemässä asiassa yleensäkään mitään järkeä tai hienoa?




    It ain't over 'til the fat lady sings :sunglasses: Vanha uuden mantereen sananlasku...

      
  • petos:

    -tästä lauseesta olen kyllä aivan pihalla.

    Näppihäiriöhän tuohon lauseeseen oli lipsahtanut. Tarkoitus oli kirjoittaa, että turhan monille ainoat kontaktit urheiluun tapahtuvat sohvalla.



    -menee älyttömäksi. Mitä hienoa on kun julkkistyrkyt suljetaan taloon sekoilemaan, ja seurataan niiden hommia telkkarista? tai katsotaan telkkarista keksittyä ihmissuhdekiemuraa. Tai juostaan pallon perässä ja koitetaan potkia se maaliin?

    En kertakaikkiaan ymmärrä mikä poikkeus autourheilua on, viihdettä nämä on kaikki.

    Tuossa on tosiaan hyvä lista. Jotenkin tuntuu, että ihmisen elämässä on aika vähän sisältöä, jos jutut pyörii noiden parissa. Itse toivoisin, että F1 poikkeasi edukseen BB:stä.



    -mietis vähän mitä tuo vapaat kädet tarkoittaisi. Taas voisi se mällätä kellä on resursseja. Vaikka siinä olisi kulukatotkin, uhkana olisi että se kenen ''ekolaitos'' kulkee parhaiten voittaa. Siitähän kitiset nytkin.

    Mitä pahaa siinä on, jos taloudellisimman tekniikan kehittänyt auto voittaisi? Mun mielestä parhaan auton kuuluukin voittaa. Paljon parempi niin, kuin tämän kauden tilanne. Tällä kaudellahan etevämmin sääntöjen harmaata aluetta tulkinnut voittaa. Muovinkappale pohjassa tuo mestaruuden tänä vuonna.



    Tallit ovat saaneet tuhlattua useiden satojen miljoonien budjetit näihinkin autoihin. Kyllä tuolla rahalla voisi tehdä paljon muutakin kuin pyörittää tuulitunneleita 24/7 kokeillen hieman toisistaan poikkeavien siivekkeiden aerodynaamisia ominaisuuksia.



    On niin helppoa vaatia kaikenlaista sieltä kotoa käsin.

    Helppo on myös olla katselematta fanittamiaan asioita kriittisesti ja uskoa kaiken olevan täydellistä.

      
  • slowgear:

    No sehän on suurin piirtein ympäristöystävällisintä mitä voi hereilläollessa tehdä. Ei synny ylimääräistä hiilidioksidia kuten esim. urheillessa, säästyy maailmanlaajuisesti miljoonia litroja polttoainetta kisan aikana.

    Tuolla logiikalla vieläkin parempaa tekemistä on lopettaa hengittämästä.



    Tai että istutaan verovaroin kustannetussa oopperassa katsomassa kun läski nainen ulvoo. Voisi kysyä, että onko ylipäätään missään ihmisen huvikseen tekemässä asiassa yleensäkään mitään järkeä tai hienoa?

    No kyllähän monessakin asiassa on järkeä ja "hienoutta" enemmän kuin sohvalla istumisessa.



    Kuvitteletko tosiaan, ettei formuloissa yritetä kaikin mahdollisin keinoin selvitä mahdollisimman pienellä energian kulutuksella? Siis että ihanko tallit tahallaan kuljettavat mahdollisimman suuria polttoainelasteja kisan aikana että pääsisivät kovempaa radalla kuin kilpailevat tallit?

    Säännöt rajaavat ne keinot aika minimiin. Onko 20 krpm kiertävä vapaastihengittävä moottori yhdistettynä erittäin suuren ilmanvastuksen omaavaan autoon osoitus mahdollisimman pienestä energian kulutuksesta?



    Kuinka voi joku olla noin sisäisesti ristiriitainen? Yhtäällä parjataan, ettei kilpa-autoissa kehitetä sellaista tekniikkaa, josta on hyötyä siviililiikentessä ja toisaalla sitten haukutaan kun kerrankin ollaan kehittelemässä jotain uutta, josta olisi siviililiikenteessäkin hyötyä.


    Monessako siiviautossa on KERS? Lista on varmaan pitkä... Varsinkin kun vertaat markkinoilta löytyviin sähköisiin järjestelmiin.



    Mutta tälläistä se on aina kun tärkeintä on vain vastustaminen.

    Toisille riittää, ettei asioissa ole mitään järkeä. Varsinkin omista suosikeista on hankala löytää mitää kritisoitavaa.

      
  • slowgear:

    Hybriditekniikka on muutenkin välikauden teknologiaa matkalla täyssähköautoon, josta ei ole sen merkittävämpää etua siviililiikenteessä kuin formuloissakaan. Pelkkä KERS tarjoaa polttomoottoriautoon jo lähestulkoon kaikki hybridin edut, eli käytännössä pienentää stop-and-go tyyppisen taajama-ajon kulutusta, paljon pienemmillä haittapuolilla.

    Eli autovalmistajat ovat tehneet väärän valinnan valitessaan sähköisen hybriditekniikan. Ovatpa ne hölmöjä.

      
  • NHB:



    Tarkoitus oli kirjoittaa, että turhan monille ainoat kontaktit urheiluun tapahtuvat sohvalla.


    -Ehkä. Omasta puolestani voin kertoa että harrastan penkkiurheilun lisäksi hieman autourheilua, ja muitakin ''oikeita'' urheilulajeja.


    Tuossa on tosiaan hyvä lista. Jotenkin tuntuu, että ihmisen elämässä on aika vähän sisältöä, jos jutut pyörii noiden parissa. Itse toivoisin, että F1 poikkeasi edukseen BB:stä.


    -vai ei F1 poikkea edukseen BB:stä? hauska kaveri....kysytään niin päin että mikä erottuu eduksi formuloista? kunnon perustelut.



    Mitä pahaa siinä on, jos taloudellisimman tekniikan kehittänyt auto voittaisi? Mun mielestä parhaan auton kuuluukin voittaa.


    -mutta juurihan sanoit ettei olisi kiva katsoa golfmailojen ( F1 autojen ) välistä mittelöä.



    Paljon parempi niin, kuin tämän kauden tilanne. Tällä kaudellahan etevämmin sääntöjen harmaata aluetta tulkinnut voittaa. Muovinkappale pohjassa tuo mestaruuden tänä vuonna.



    -paljastat taas ettet ymmärrä alkuunkaan mitä formuloissa tapahtuu ja on tapahtunut.

    Mikään yksittäinen kappale ei tuo mestaruutta.
    Tuo on joka puolelta tunnustettu asia, että kiistanalainen diffuusori ei ole mikään erottava tekijä brawnin autossa.

    Muutkin on tuon tulkinnan kaiketi kopioineet autoonsa, eikä tilanne ole juuri miksikään muuttunut.

    Tuota tupladiffuusoria ei ole ollut alkukaudesta red bullin autossa ollenkaan ( en ole varma onko tällä hetkellä ), ja vauhdillisesti ovat olleet hyvin lähellä brawnia.

    Brawnin ylivoiman salaisuus ei ole mikään salaisuus: jokainen voi huomata ettei siellä ole tehty kuskien toimesta virheitä ( Button ei ole tehnyt virheen puolikastakaan ), taktiikat on menneet nappiin muiden niissä möhliessä, auto ( ja Button ) ei tuhoa renkaita kuten monilla kilpailijoilla, ja tottakai auto on kokonaisuudessaan nopea, varsinkin se, että autoa kehitettiin jo viime vuonna, siinä kun muut kehittivät vielä sen kautista autoaan.

    Kyse ei ole vain jostain puolilaittomasta muovi osasta auton perässä. Minuahan ei tarvitse uskoa, mutta voit toki kysyä joltain joka on ansioitunut F1 asiantuntijana.




    Tallit ovat saaneet tuhlattua useiden satojen miljoonien budjetit näihinkin autoihin. Kyllä tuolla rahalla voisi tehdä paljon muutakin kuin pyörittää tuulitunneleita 24/7 kokeillen hieman toisistaan poikkeavien siivekkeiden aerodynaamisia ominaisuuksia.


    -moottoreista ei hirveästi tule nykyään eroja, ja renkaat on kaikille samat, joten auton aerodynamiikka ja mahdollinen kers on tällä hetkellä ne asiat joilla voi suorituskykyä yrittää parantaa.

    Kuten on sanottu, kulukatot ym kulujen karsimis toimet ovat tulossa.



    Helppo on myös olla katselematta fanittamiaan asioita kriittisesti ja uskoa kaiken olevan täydellistä.


    -En ole kritiikitön formuloille, enkä todellakaan usko että kaikki on täydellistä. On monia juttuja joissa olisi parantamisen varaa, mutta ei homma ole niin synkkää kuin annat ymmärtää.

    Ja kuten sanoin aiemmin, pitäisi hieman antaa armoa, sillä F1 on urheilua autoilla, teknisillä vempeleillä jotka kehittyvät, ja ovat kaikenlisäksi tekemisissä päästöjen kanssa. Ei siis kuten joku Futis, johon on säännöt keksitty joskus vuonna miekka ja kivi, ja johon tarvitaan nahkapallot ja rautaputkea maaleiksi. Eikä se muutu oleellisesti enää mihinkään.

    Formuloiden pitäisi tosta vaan nipsnaps muuntua todelliseksi ekolajiksi, mutta olla samaanaikaan yhtä kiehtova ja kuninkuusluokka.
      
  • petos:

    Jos seuraisit lajia jotenkin, huomaisit että talleilla, ex-mestareilla ym vaikuttajilla ja faneilla on todella paljon sananvaltaa
    tämän lajin kehityksessä.

    Ecclestone haluaa viihdyttävän shown jolla on paljon katsojia, mosley ylimalkaista turvallisuutta tuon shown kustannuksella, tallit ja fanit jotain sopivaa kompromissia.
    Kannattaisi muistaa että F1 kehittyy ja muuttuu koko ajan autojen ja maailman muuttuessa.

    Eli kaikki toimii sulassa sovussa ja harmoniassa. Tämä siitäkin huolimata, vaikka F1 on tällä hetekellä historiansa pahimmassa kriisissä.



    http://www.ampparit.com/uutiset/haku?q=fia

    Tuosta kun katsoo uutisia aiheesta, niin aivan kaikki eivät ole samaa mieltä kanssasi yhteistyön toimivuudesta.



    http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/06/898311

    Nyt lauselmia annetaan jo niin korkealta tasolta, etten usko FIA:n ja Ecclestonen enää voivan vetää omaa linjaansa. ACEA näkyy olevan kanssani samaa mieltä johtamisen toimivuudesta: ACEA on tullut johtopäätökseen, jonka mukaan FIA tarvitsee nykyaikaisen ja läpinäkyvän hallintotavan sekä prosessit, joilla varmistetaan, että sen jäsenet, moottoriurheilussa maailmanlaajuisesti kilpailevat ja autoilijat saavat mielipiteensä kuuluville.

      
  • NHB:



    Eli kaikki toimii sulassa sovussa ja harmoniassa. Tämä siitäkin huolimata, vaikka F1 on tällä hetekellä historiansa pahimmassa kriisissä.


    -Olenko väittänyt että kaikki toimisi sulassa sovussa?

    Sanoit aiemmin että lankoja pitää käsissään pari kääkkää
    ( vai miten se meni ) johon vastasin että talleilla, vaikuttajilla ja faneillakin ON myös sananvaltaa, kuten voidaan huomata. En mielestäni väittänyt että tämä tapahtuisi jotenkin sopuisasti.

      
  • petos:


    Sanoit aiemmin että lankoja pitää käsissään pari kääkkää
    ( vai miten se meni ) johon vastasin että talleilla, vaikuttajilla ja faneillakin ON myös sananvaltaa, kuten voidaan huomata. En mielestäni väittänyt että tämä tapahtuisi jotenkin sopuisasti.


    Ilmeisesti tallit eivät ole "täysin" tyytyväisiä oikeuksiinsa, koska korkeimmalta taholta sanotaan suoraan FIA:n tarvitsevan uuden johdon. Itse toivon, että FIA jatkaa vain hölmöllä linjallaan ja autonvalmistajat perustavat kilpailevan sarjan.



      
  • NHB:



    Ilmeisesti tallit eivät ole "täysin" tyytyväisiä oikeuksiinsa, koska korkeimmalta taholta sanotaan suoraan FIA:n tarvitsevan uuden johdon.






    tottakai jokaisella on omat intressinsä, tv-oikeuksien haltijalla ( bernie ), kattojärjestöllä ( FIA mosleyn johdolla ), ja urheilijoilla ( kuskit, tallit ja niiden yhdistykset ).



    Se nyt on ihan selvä ettei kaikki voi olla tällaisesssa vaikeassa tilanteessa samoilla linjoilla.



    Mitaliehdotuksesta äänestäminen/tyrmääminen ( diktaattorin oman päätöksen sijaan ), FIA:n mielipuolisten sääntömuutosten jyräämisen läpi estäminen, ja ylipäätään se että mm Ferrarilla on uskomaton valta koko lajissa, ovat hyviä esimerkkejä siitä että mitä vaan nuo kääkät eivät voi säätää, vaan talleilla on myös valtaa.



    Onhan näitä kriisejä ja kupruja muissakin lajeissa, esim. NHL-jääkiekkokausi peruuntui kokonaan muutama vuosi sitten, palkkojen noustua pilviin ja pelaajien ja liigan siitä vääntäessä kättä. Tuloksena oli palkkakatto. Joka tulee olemaan voimassa luultavasti formuloissakin, asteittain.

      
  • NHB:

    Itse toivon, että FIA jatkaa vain hölmöllä linjallaan ja autonvalmistajat perustavat kilpailevan sarjan.




    Siitä se lähtee:



    http://www.iltalehti.fi/formulat/200906199797839_fo.shtml

      
  • ssas nähdä miten vielä käy...

    tulevaan f1 sarjaan olisi nyt tulossa 5 tallia joista nykyisistä williams ja force india jotka käyttävät toyotan ja mersun konetta ja nuo uudet cosworttia, mutta kuinka halukkaita moottorin valmistajat ovat antamaan/myymään koneita kun itse eivät osallistu sarjaan ja tallit käyttämään noita kun tuo coswortille on luvattu vapaa kierrosluku vrt.18000rpm nykyisiin?



    tulee vielä mielenkiintoinen kesä/syksy eteen nähdä mitkä radat siirtyvät uuteen sarjaan ja monaco entisen sarjan "kruunun jalokivenä"

    varmasti tämä aiheuttaa bernielle kovia paineita kun kaikki haluavat neuvotella sopimukset uusiksi radat/tv-yhtiöt ja muut yhteistyö kumppanit

      
  • Uudessa FIA:n sarjassa saattaa olla Berniellekin liian vähän "hilloa" jaossa, joten saas nähdä miten käy

    Sarjan jakautuminen ei tosiaankaan ole kenellekkään suoranainen etu. Jenkeistä on esimerkkiä tästä, molemmat sarjat ovat vähän puolinaisia.

      
  • Historian isoin kriisi realisoitui sitten Bernien ja Maxin kannalta huonoimmalla mahdollisella tavalla. Jos tämä pesäero jää lopulliseksi, niin hommahan menee mielenkiitoiseksi. Seuraavatko fanit suosikkitallejaan ja -kuskejaan uuteen sarjaan? Onko Euroopassa tilaa kahdelle "vormula ykkös" -sarjalle? Tuleeko sarjojen välille nopeuskilpailua? Uudelle sarjalle helpoin tapa herättää huomiota on autojen nopeus. Fanipojat pääsevät julistamaan kuinka kyseessä on äärimmäinen kuninkuus-luokka. Nopeuden nostaminen on sitten ristiriidassa turvallisuuden kehittämisen kanssa. Uudella sarjalla onluonnollisesti utuusarvoa, joka yhdessä nimekkäiden tallien kanssa saattaa kiinnostaa sponsoreja enemmän kuin juuri kovan kolauksen kokenut F1.



      
  • Sarjan jakautuminen jää toteutumatta ja Mosley jättää tehtävänsä tanä vuonna. Säännöt ensi kauden osalta samat kuin kuluvalla kaudella (tämän hetken tieto MTV3:lta.) Tosin kulujen pienentämistä on luvassa, joten sääntöjen viilailu alkaa kuitenkin piakkoin.

    Bernien osa neuvotteluissa olisi mielenkiintoista saada tietoon! Kenen puolella lopulta oli?

      
  • jokaka:

    Sarjan jakautuminen jää toteutumatta ja Mosley jättää tehtävänsä tanä vuonna. Säännöt ensi kauden osalta samat kuin kuluvalla kaudella (tämän hetken tieto MTV3:lta.) Tosin kulujen pienentämistä on luvassa, joten sääntöjen viilailu alkaa kuitenkin piakkoin.
    Bernien osa neuvotteluissa olisi mielenkiintoista saada tietoon! Kenen puolella lopulta oli?




    bernie on rahan puolella eli fotan (autotehtaat)

      
  • Tottakai tallien puolella, ja mielipuolta vastaan.



    Berniellehän tuo ero olisi ollut katastrofi, ja tuon saattoi tätä hässäkkää seuratessa arvata että kyllä bernie tulee kiistan ratkaisemaan, kun alkaa näyttää todella pahalta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit