F1 2009

355 kommenttia
1246712
  • jokaka:



    Kimi oli Q2:n neljäs ilman viimeistäkin vetoa.


    -neljäs kuulostaa kyllä hyvältä, mutta karsiutumiseen ei ollut kun n. 0.3 sekuntia.

    Kai siellä siis haluttiin ettei ainakaan käy kylmät..



    Räikkösen kisainssikin oli vastaan renkaiden tuhlausta.
    Kuka Ferrarilla päättää ja mitä?



    -jaa-a. Kyllä kuljettaja on siellä tapahtumien ja olosuhteiden keskipisteessä, ja sieltä se lähtee. Varikkomuurilta taas osataan sanoa säätilat ja muiden sijoitus radalla. Yhteishommaa se on, ja se ei Ferrarilla tunnu toimivan.


    Kohtahan tuosta meiningistä saadaan tuorein maistiainen :xmas:
      
  • Kisa tuli ja meni. Toyotat tuttuun tyyliinsä hyytyivät varikkostoppien jälkeen. Trulli nyt sentään rimpuili pallille, mutta Glock putosi aika pahasti. On se Brawn vieläkin nopea kisavauhdissa. Hamilton puristi viimeisetkin mehut irti autostaan ja roikkui hyvin kärkiporukassa. Ferrarin kisavauhti on edelleen aika kehnoa, eikä tuolla autolla tuon parempaan taida pystyä. Nyt sormet ja varpaat ristissä että Barcelonaan tulevat uudet osat tuovat paljon lisää vauhtia. Kimi ajoi kuitenkin aika hyvin. Tällä hetkellä näyttää siltä että mestaruus olisi Button ja Vettelin, ehkä vielä Trullinkin välinen vääntö. Hamiltonia kannattaa tosin pitää silmällä sillä McLaren on parantanut kuin sika juoksuaan. Australiassa ei vauhti riittänyt kympin sakkiin, nyt neljäs.

      
  • petos:




    Kohtahan tuosta meiningistä saadaan tuorein maistiainen :xmas:




    Maistumaan jäi ainakin BMW!

    KERSsin voimakkaimmalla tukijalla sijat tänään 18. ja 19.! Todellinen mahalasku! Muilla "entisillä" huipputalleilla on hiukan valoa näkyvissä mutta Baijerissa sammui kaikki lyhdyt!



    Heikkillä ei kulje edelleenkään ja mies ei oikein itsekkään tiedä miksi?

    Hamilton kuitenkin körötteli mitään ihmeellistä esittämättä ihan hyvään tulokseen.



    Räikkönen ehkä otti sen mitä tarjolla oli. 42s kärjestä kisamatkassa, onko se sitten paljon vai vähän? Jos uusi auto olisi heti 0,5s/krs nopeampi niin palkintopallille voisi olla vielä asiaa tällä kaudella.



    KERS on kyllä sellainen laite minkä voisi heittää romukoppaan tässä muodossa. Tuohan se nyt viihdettä ja eroa voimasuhteisiin mutta entäs sitten jos se joskus toimii kaikilla?

      
  • juuso01:

    Kisa tuli ja meni. Toyotat tuttuun tyyliinsä hyytyivät varikkostoppien jälkeen. Trulli nyt sentään rimpuili pallille, mutta Glock putosi aika pahasti. On se Brawn vieläkin nopea kisavauhdissa. Hamilton puristi viimeisetkin mehut irti autostaan ja roikkui hyvin kärkiporukassa. Ferrarin kisavauhti on edelleen aika kehnoa, eikä tuolla autolla tuon parempaan taida pystyä. Nyt sormet ja varpaat ristissä että Barcelonaan tulevat uudet osat tuovat paljon lisää vauhtia. Kimi ajoi kuitenkin aika hyvin. Tällä hetkellä näyttää siltä että mestaruus olisi Button ja Vettelin, ehkä vielä Trullinkin välinen vääntö. Hamiltonia kannattaa tosin pitää silmällä sillä McLaren on parantanut kuin sika juoksuaan. Australiassa ei vauhti riittänyt kympin sakkiin, nyt neljäs.




    Toyotalta puuttuu se ns. voittamisen kulttuuri? Yksi kun tulisi niin seuraava kisataktiikka olisi helpompi tehdä?

      
  • Mestarillinen ajo Jenson Buttonilta! Huikea ohitus Vettelistä. Silloin kun piti kulkea, jenson takoi kovat kierrokset, ja pystyi lopussa kontroloimaan renkaitaan.



    Kimin ajoa hehkutetaan kovasti. Olihan se ok, ja ehkä autolla ei parempaa pysty, mutta tulos on minusta ihan surkea -ilman Glockin hyytymistä ja Massan telomista edeltä sija olisi voinut olla kahdeksas.

    Nytkin vain Kersin avulla onnistui pitämään Glockin takanaan, ja kuudennen sijan.



    Kovin on myös huolestunutta bodylanguagea Ferrari porukassa ( ja johtajissa ) että en tuota uskoisi, jos jotain oikeasti huikeaa tiedettäisi olevan tulossa seuraaviin kisoihin.

    Saapa nähdä, itse en usko että nousevat ''tuosta vaan'' kärkitaistoon, sillä kyllä muutkin tekee parannuksia, ja saavat uusia osia autoihin.



    Bemarilta tosiaan umpisurkeaa meininkiä. Voi olla sielläkin palaverin paikka kohta että mitä tehdään jatkossa.



    Toyotalta vahva näyttö. Trulli taisteli pitkään jopa voitosta, ja olisi voinut voittaa, jos olisi saanut kelvollisen startin, ja päässyt hyödyntämään taktiikkansa. Nyt se meni poskelleen, kun jäi starissa.



    Hamilton ajaa ajoittain loistavasti, ja osoitti nyt että pystyy ajoittain tasaväkiseen nopeuteen kärjen kanssa.



    Kovalaisen nopeus on TODELLA huolestuttavaa. Liekö parannukset autoon vain Hamiltonin autossa, ja joskus viiveellä heikillä?



    -----------------------------------------------------------



    Jokaka:



    KERS on kyllä sellainen laite minkä voisi heittää romukoppaan tässä muodossa. Tuohan se nyt viihdettä ja eroa voimasuhteisiin mutta entäs sitten jos se joskus toimii kaikilla?




    -luulen että on sittenkin iloa, sillä kuskien taito hyödyntää sitä on edelleen olemassa, vaikka kaverillakin olisi se.



    Tänään näkyi selvästi, että Kimi hyötyi huimasti kersistä taistellessaan Glockia vastaan.

      
  • Autojen luotettavuus on muuten ällistyttävän kovaa nykyään. Ei ole kovin kauan siitä kun joka kisassa jonkun kone paukkui kunnon savupilven kera.



    Nyt taisi olla vain Nakajima joka keskeytti, vaikka lämpötila taisi olla yli 35 :xmas:

      
  • petos:

    Autojen luotettavuus on muuten ällistyttävän kovaa nykyään. Ei ole kovin kauan siitä kun joka kisassa jonkun kone paukkui kunnon savupilven kera.

    Nyt taisi olla vain Nakajima joka keskeytti, vaikka lämpötila taisi olla yli 35 :xmas:




    Juu, moottorisääntö alkaa tuottaa tulosta. Ei kukaan halua 10 ruudun pudotusta lähtöruudukossa. Koneitahan on saanut nyt vaihdella kisoihin eli ei tarvitse ajaa peräkkäisiä kisoja samalla koneella?

    Moottorien määrä on rajoitettu kpl/ kausi?

    Vai olenko aivan väärässä?

      
  • jokaka:



    Koneitahan on saanut nyt vaihdella kisoihin eli ei tarvitse ajaa peräkkäisiä kisoja samalla koneella?
    Moottorien määrä on rajoitettu kpl/ kausi?
    Vai olenko aivan väärässä?






    kahdeksan moottoria, koko kausi, saa vaihtaa milloin huvittaa, kesken viikonlopunkin, mutta yhdeksäs ja sitä seuraavat konevaihdot tuo 10 ruudun rangaistuksen.



    :xmas:

      
  • petos:

    jokaka:


    Koneitahan on saanut nyt vaihdella kisoihin eli ei tarvitse ajaa peräkkäisiä kisoja samalla koneella?
    Moottorien määrä on rajoitettu kpl/ kausi?
    Vai olenko aivan väärässä?



    kahdeksan moottoria, koko kausi, saa vaihtaa milloin huvittaa, kesken viikonlopunkin, mutta yhdeksäs ja sitä seuraavat konevaihdot tuo 10 ruudun rangaistuksen.

    :xmas:




    Elikkäs nyt on voinut olla vielä uusi pannu kaikissa kisoissa.

      
  • Ja tuo on ollut myös erinomainen sääntömuutos, sillä on ihan perseestä että kuljettajan pitäisi maksaa kallis hinta siitä että kone takana mossahtaa esim. vapaissa harjoituksissa.



    Entinen sääntö oli varsinkin nykypistelaskulla todella julma.

      
  • petos:

    Mestarillinen ajo Jenson Buttonilta! Huikea ohitus Vettelistä. Silloin kun piti kulkea, jenson takoi kovat kierrokset, ja pystyi lopussa kontroloimaan renkaitaan.




    Mutta eihän Buttonista ole mihinkään, Barichellosta puhumattakaan, sinähän olet tiennyt sen jo vuosikausia mitä me muut kuolevaiset ei ole tajuttu.

      
  • Ritsa se vaan jatkaa tätä häiriköimistä ja riidanhaastamista..





      
  • McLaren selvisi ehdollisella. Jotain hyvääkin jupakassa oli: F1-sirkuksen suurin rötösherra jo vuosikymmenten ajan, Ron Dennis on nyt siirtynyt sivuun.

      
  • Kyllä se suurin huijaritalli oli hyvin pitkään eräs punainen talli eikä suinkaan hopeinen. Kun eräs kuski lähti hopeisesta tallista punaiseen talliin, niin osat vaihtuivat. Tokkopa yksi ulkosuomalainen kuski on kuitenkaan saanut italialaista luonteenlaatua muutettua rehelliseksi, vaikka niin luullaankin.

      
  • Tota noin...Mitäs huijauksia punaisella tallilla on rötösrekisterissään?



    :smile:

      
  • Esim. nämä



    1997 Ferrari koittaa kiilata Villeneuven ulos radalta kauden päätökilpailussa.

    1998 Ferrari valittaa MäkLärenin ylimääräisestä polkimesta, jolloin FIA sen kieltää.

    1998 Ferrari kiilaa Coulthardin ulos Argentiinan kisassa.

    1998 Ferrari tekee tallimääräyksen Itävallan kisassa.

    1998 Ferrari voittaa Englannin kisan ylitettyään maalilinjan varikolla.

    1998 Ferrari ajaa Coulthardin perään Belgian kisassa.

    1999 Ferrari käyttää sääntöjenvastaisia ilmanohjaimia Malesiassa eikä Ferraria hylätä.

    Ferrari valittaa siitä kun Mersun moottorissa on berylliumia, jolloin beryllium kielletään.

    1999 Ferrari koittaa blokata Mika Häkkisen Japanin kilpailussa.

    2000 Ferrari koittaa blokata Mika Häkkisen Belgian kilpailussa.

    2000 Ferrari koittaa blokata Mika Häkkisen Japanin kilpailussa.

    2001 Ferrari tekee tallimääräyksen Itävallan kilpailussa.

    2002 Ferrari tekee tallimääräyksen Itävallan kilpailussa.

    2002 Ferrari ei kunnioita rehtiä kilpailua USA:n kilpailussa, vaan koittaa järjestää kahden autonsa "tasapelin"

    2003 Ferrari valittaa Michelinin renkaista, joilloin renkaiden mittauskäytäntöjä muutetaan.

    2004 Ferrari kiilaa Montoyan ulos radalta Imolan kisassa.

    2004 Ferrari pilaa Montoyan kisan Monacossa.

    2006 Ferrari parkkeeraa autonsa Monacon radalle ja estää muita kuskeja parantamasta aikojaan.

    2006 Ferrari käyttää tallimääräystä USA:n kisassa eikä anna toisen kuskin voittaa.

    2006 Ferrari valittaa Renaultin massaiskunvaimentimista, jolloin ne kielletään.

    2007 Ferrari starttaa Japanin kisaan välikelin renkailla, vaikka kaikille talleille on annettu käsky käyttää täysiä sadekelin renkaita.

    2007 Ferrari käyttää tallimääräystä Brasilian kisassa eikä anna toisen kuskin voittaa.

    2008 Monacossa Ferrari koittaa huijata Jääkalikan auton renkaiden kanssa ennen starttia asettamalla ne kiinni autoon vasta määräajan umpeuduttua.

      
  • Parahin JR.



    Koitit saada Ferrarin näyttämään todelliselta italian mafialta, latomalla kauhean määrän tapauksia. Mutta ei tuo ole sitä mitä näyttää.



    Tuossa on lukuisia tapauksia joissa



    A )



    kuljettajat kolaroivat radalla, ja syyllinen ei ole välttämättä Ferrari. Jos onkin, niistä on asianmukaiset rangaistukset annettu ja kärsitty.



    TALLI ei siis tee mitään huijausta, kuten valehtele päin naamaa kilpailun johdolle joka on moottoriurheilussa ihan kartingista lähtien erittäin halveksittu ja raskauttava rike.



    Tai vakoile ( eli järjestelmällistä vilppiä käyttäen ) kilpailevan tallin auton salaisia tietoja ja ratkaisuja oman suorituskyvyn parantamiseksi.





    B )



    Ferrari valittaa kilpailevan tallin auton säännönmukaisuudettomuudesta, jossa ei ole mitään huijaamista. Jokainen talli tekee sitä, jos et ole huomannut.



    C)



    Tallimääräyksiä Ferrari on käyttänyt, kuten muutkin tekee.

    Tallimääräykset eivät muuten olleet kiellettyjä/rangaistavia vuonna 2002.



    McLaren on toiminut aivan samalla tavalla, muistan lukuisia kertoja kun Coultahardin on ollut kiellettyä tavoitella kisan voittoa Häkkisen ontuessa johdossa.



    Samoin vuonna 2007 Monacon GP:ssä selvästi nopeamman Hamiltonin ei annettu ohittaa selvästi hitaampaa tallikaveri Alonsoa.Ovat tehneet näitä tallimääräyksiä ihan järjestelmällisesti, kuten Ferrarikin teki aikanaan.





    D)



    ''1998 Ferrari kiilaa Coulthardin ulos Argentiinan kisassa.''



    Schumacher yrittää ohitusta, ja Coulthard kääntää kylkeen.

    Tutustu asioihin ennenkun jauhat hevonpaskaa.



    E)



    1998 Ferrari ajaa Coulthardin perään Belgian kisassa.



    Lisää vääristelyä. Tapaus oli onnettomuus, ja johtui osittain siitä että vasten keskenäistä herrasmiessopimusta, coulthard nosti jalan kaasulta ajolinjalla huonossa näkyvyydessä. On myös ottanut syyt niskoilleen tapahtuneesta. Niin mikä oli Ferrarin vilppi tässä tapauksessa?





    F)



    '' 1998 Ferrari voittaa Englannin kisan ylitettyään maalilinjan varikolla.''



    Kannattaa tutustua tuohonkin episodiin ja miettiä mitä siinä ''huijattiin''.





    Itse en viitsi tällaista säälittävää listaa ruveta väsäämään McLarenin tempauksista vuosien saatossa.

      
  • Ruutulippu 98 -kirjasta käy hyvin selväksi miten alhaisella moraalilla Ferrari on ollut liikkeellä. Tässä muutamia kohtia kyseisestä teoksesta.



    "Kansainvälinen autoliitto FIA vesittää omia sääntöjään elektronisten apulaitteiden kieltämisestä hyäksymällä tämän McLarenin ylimääräisen jarrun", Ferrarin Jean Todt intti.



    McLaren oli varmistanut selustansa ja hyväksyttänyt jarrusysteeminsä FIA:n teknisen delegaatin Charlie Whitingin kanssa käydyllä kirjeenvaihdolla.



    "Minua ei yllätä F1-piireissä enää mikään. Eri talleilla on erilaiset tyylit ja joillakin ei ole tyyliä lainkaan", Dennis sanoi kohdistaen sanaisen miekkansa tietysti Ferrariin.



    Ferrarin protesti isku vyön alle



    Vaikka Ron Dennis ja Jean Todt Australiassa sopivat herrasmiessäännöistä julkisuuspelissä, Ferrari-leirissä ne unohdettiin samantien.



    (Argentiina) Ferrari-tähti työnsi kiistellyllä tavalla mutkassa Coulthardin kylmästi syrjään ja karkasi omille teilleen.



    (Monaco) Schumacher törmäili suorastaan alokasmaisesti. Alexander Wurzin kanssa kolarointi meni kilpailutilanteen piikkiin, mutta Pedro Dinizin perään täräyttäminen oli todella paha ja rangaistuksen arvoinen virhe. Tuomaristo ei kuitenkaan kutsunut Schumacheria edes puhutteluun ja rangaistuksetta selvisi myös Eddie Irvine työnnettyään Heinz-Harald Frenzenin Williamsin kiistanalaisesti tieltään. Näin alkoivat puheet kattojärjestö FIA:n Ferrarin suosimisesta.



    (Kanada) Coulthard menetti voittonsa kaasuongelmiin ja Schumacher pääsi ajamaan toisen kiistanalaisen ykköstilansa. Tällä kertaa hän kiilasi varikolta pääsuoralle Heinz-Harald Frenzenin eteen ja aiheutti saksalaiskollegan pakollisen ulosajon. Schumacher selviytyi rikkeestä kymmenen sekunnin stop-and-go -rangaistuksella, vaikka olisi ansainnut hylkäyksen. Omasta virheestä puheet kääntääkseen hän syytti Damon Hilliä vaarallisesta ajotyylistä miesten taistellessa kakkostilasta. Williams teki vastalauseen Schumacheria vastaan, mutta tuomaristo ei sitä hyväksynyt. Puheet siitä, että Schumacherin piti olla tarkkailussa viime vuoden Jerezin GP:n törmäilynsä vuoksi, eivät pitäneet paikkaansa. FIA-johto joutui mitä ilmeisimmin armahtamaan Ferrari-tähden, sillä mikäli Schumacher olisi asetettu kilpailukieltoon joksikin aikaa, mestaruuskamppailu olisi saman tien ollut ohitse.



    (Ranska) Tallimääräys tai ei, Irvine jarrutteli Häkkisen edessä sopivasti, jotta Schumacher pääsi karkuun.



    Ferrarin suosiminen jo silmiinpistävää



    (Englanti) Schumacherin päästäminen ilman rangaistusta sai Ron Dennisin purkamaan turhautumistaan englantilaisen The Daily Telegraph -lehden haastattelussa. "Ferrarilla on monia seikkoja puolellaan. F1:n markkinoinnin kannalta on helppo ymmärtää, miksi Ferrarin mestaruus tuntuu tärkeämmältä kuin McLarenin menestys."



    (Belgia) Schumacher säkenöi jälleen tapansa mukaan ylivoimaisella tavalla märällä Span radalla, mutta sortui kauden ja ehkäpä koko uransa pahimpaan virheeseen. Kierroksella ohittaessaan hän täräytti vesipatsaan takaa suoraan Coulthardin McLarenin vasempaan takarenkaaseen. Varikolle nilkutettuaan Schumacher pää höyryten yritti hyökätä Coulthardin kimppuun ja kuulutti kaikille Skotin yrittäneen murhata hänet. Kaikille ei ollut heti selvää, että ainoa syyllinen tilanteessa oli Schumacher itse.

      
  • Ahaa, JR ei siis keskustele, vaan toitottaa vaan näitä ruutulippukirjan tulkintoja tapahtuneista. Mahdotonta keskustella tällaisen hepun kanssa.



    MUUTEN: Kiitti #%&¤sti, näin kovasti vaivaa vastatakseni edelliseen viestiin, ja heh, saan vaan vastauksena takaisin samat tuputukset uudestaan.

      
  • No elä ny tosta itkua rupia vääntämään! Kyllä täällä keskustella osataan ja keskustellaan, mutta tuollaiset itkuraivarit ei kyllä auta asiaa yhtään. Mutta asiaan.



    Pointtina mulla oli se, että Ferrari oli aikaisemmin huijaritalli numero 1. Ja tämä siitä syystä kun oli suomalaisten pahin kilpakumppani ykköskuljettajansa johdolla. MäkLären ei ollut silloin ollenkaan huijaritalli, kukapa sitä nyt "suomalaista" tallia huijariksi syyttäisi? Tämä asetelma on muuttunut nykyään ihan päinvastaiseksi, vaikka MäkLärenillä ajaa suomalaiskuski. Siitä huolimatta sitä tallia pidetään huijaritallina. Ei pidetty kahden edellisen suomalaiskuskin siellä ajaessa.



    Sitten teikäläisen argumentteihin:



    "kuljettajat kolaroivat radalla, ja syyllinen ei ole välttämättä Ferrari. Jos onkin, niistä on asianmukaiset rangaistukset annettu ja kärsitty."



    Kuljettaja on olennainen osa tallia. Kuljettajaa ei voi käsitellä ilman tallia. Jos Ferrarin toimintaan ei kuulunut aikaisemmin radalla kolarointi ja kiilaukset, niin siitä olisi heidän ykköskuskille sanottu ja mikäli tilanne ei muutu, niin jotain sanktioita hänelle olisi annettu. Näin ei tapahtunut, joten ykköskuskin tekemisillä oli tallin hyväksyntä.



    "TALLI ei siis tee mitään huijausta, kuten valehtele päin naamaa kilpailun johdolle joka on moottoriurheilussa ihan kartingista lähtien erittäin halveksittu ja raskauttava rike."



    Muista Monaco 2006. Mikäs talli siellä valehteli päin naamaa ja väitti sitä ajovirheeksi, vaikka tiesivät ihan tarkkaan miten tilanne meni.



    "Tai vakoile ( eli järjestelmällistä vilppiä käyttäen ) kilpailevan tallin auton salaisia tietoja ja ratkaisuja oman suorituskyvyn parantamiseksi."



    Kenellekään ei ole tullut mieleen sellaista vaihtoehtoa, että Ferrari olisi käyttänyt Stepneytä syöttinä ja sitä kautta saanut kilpailijan vaikeuksiin? Ei ole tullut, koska asetelmat ovat vaihtuneet. Muutama vuosi sitten vastaavassa tilanteessa MäkLäreniä ei olisi tuomittu yhtä yksimielisesti.



    Kohtaan D vastaan seuraavasti. Kaikki kyllä tietävät miten tilanne meni, mutta kun kyseessä oli suomalaisen kovin kilpakumppani ja toisena osapuolena tallitoveri, niin tottakai silloin asetutaan "oman" tallin puolelle.



    Kohtaan E sama kuin kohtaan D.



    Kohtaan F vastaan seuraavasti. Kun taktikoinnilla "riistettiin" suomalaiselta voitto, niin ei siinä kilpailijalle jaeta kunniaa erinomaisesta taktiikasta, vaan syytetään kieroilusta.



    Eli kokonaisuudessa asia menee niin, että vanhat näkemykset ovat yhden kuskivaihdoksen myötä kääntyneet päinvastaisiksi.

      
  • J R:



    Pointtina mulla oli se, että Ferrari oli aikaisemmin huijaritalli numero 1.


    -taatusti, jos asiaan suhtautuu lähtökohtaisesti niin että eihän se McLaren mitään vilppiä ikinä tee.


    Ei pidetty kahden edellisen suomalaiskuskin siellä ajaessa.

    -kyllä pidettiin, samanlaista likaista peliä McLaren on harrastanut siinä jos Ferrarikin, sillä erotuksella että Suomessa mehevät otsikot on vedetty aina Ferraria vastaan, koska kaikki schumi viha ja kateus uppoaa ihmisiin.

    Tosin, Häkkinen ja Räikkönen McLarenin ratissa ajoivat kyllä hyvin reilusti. Muista kuskeista ei voi sanoa samaa.




    Kuljettaja on olennainen osa tallia. Kuljettajaa ei voi käsitellä ilman tallia. Jos Ferrarin toimintaan ei kuulunut aikaisemmin radalla kolarointi ja kiilaukset, niin siitä olisi heidän ykköskuskille sanottu ja mikäli tilanne ei muutu, niin jotain sanktioita hänelle olisi annettu. Näin ei tapahtunut, joten ykköskuskin tekemisillä oli tallin hyväksyntä.


    -no jos asiaa näin ajatellaan, ei McLaren ole sen puhtoisempi: kyllä McLarenin ratissa on tehty ties mitä sikailu tempauksia, voit aloittaa ihan Coulthardin, Montyan, Alonson ja Hamiltonin kiilailuista ja kolaroinneista, ym rötöksistä. Puhumattakaan näitä ennen Sennan ja kumppaneiden.

    Minkälaiset läpät silmillä täytyy seurata lajia, jos silmissä siintää aina ne Schumacherin kolaroinnit, mutta muiden töppäykset painetaan aina villasella?

    Et kai oikeasti kuvittele että McLarenilla on jokin ''filosofia'' että kuskien on ajettava kuin 60-luvulla rusetti kaulassa?! Kuule samanlaista sikailua se on ollut kuin Ferrarillakin. Kaipaatko esimerkkejä McLarenin ratissa tehdyistä kiilauksista, tahallisista kolaroinneista, yms?




    Muista Monaco 2006. Mikäs talli siellä valehteli päin naamaa ja väitti sitä ajovirheeksi, vaikka tiesivät ihan tarkkaan miten tilanne meni.


    -tuo oli kuitenkin sellainen tilanne, jota ei voitu vedenpitävästi valehteluksi todistaa.




    Kenellekään ei ole tullut mieleen sellaista vaihtoehtoa, että Ferrari olisi käyttänyt Stepneytä syöttinä ja sitä kautta saanut kilpailijan vaikeuksiin?


    -syöttejä tai ei, McLaren se vakoilija oli, ja tässä ei ole minusta mitään ihmeellistä.



    Kohtaan D vastaan seuraavasti. Kaikki kyllä tietävät miten tilanne meni, mutta kun kyseessä oli suomalaisen kovin kilpakumppani ja toisena osapuolena tallitoveri, niin tottakai silloin asetutaan "oman" tallin puolelle.


    -ei tässä ( argentiina 98 ) tarvitse kenenkään puolelle asettua, senkun katsoo tuon tilanteen ( löytyy vaikka youtubesta ), niin näkee mitä siinä tapahtui, ja kuka pelasi likaisesti.



    Kohtaan E sama kuin kohtaan D.

    -miksi sitten listaat tämän tapauksen johonkin Ferrarin rötösluetteloon?

    Schumi johti minuutilla muita ja ohittaa kierroksella davidia, ihan ilkeyttään päätti vissiin posauttaa toisen perään...


    Kohtaan F vastaan seuraavasti. Kun taktikoinnilla "riistettiin" suomalaiselta voitto, niin ei siinä kilpailijalle jaeta kunniaa erinomaisesta taktiikasta, vaan syytetään kieroilusta.


    -Suomalainen riisti ihan itse voiton itseltään tuossa kisassa, ajamalla ulos radalta, ja olemalla sadekelissä vastaantulija saksalais-ässälle.

    Tiedätkö vieläkään mitä pahaa schumacher teki tuossa kisassa?
      
  • Ruutulippukirjat ovat muuten häikäilemätöntä ''Hyvä Mika, hyvä Suomi, Schumacher on lyöty!'' -propagandaa. Ne on toimittanut Matti Kyllönen ja kumppanit. Niistä ei minusta ole kovin fiksua repiä kovin tosissaan jotain ''faktoja''.



    Asiantuntevia ja puolueettomia lähteitäkin on, kuten Autocourse- kirjasarja, FIA:n kausikoosteet/kirjat, BBC:n asiantuntevat materiaalit, jnejne.



    Tänä päivänä muuten lähes kaikki kolarit ja sattumukset löytyy youtuubista. Sieltä vaan katsomaan, ilman mitään laseja päässä.

      
  • Vanhoista asioista nyt on aika turha kiistellä. F1 on kovan luokan bisnestä, jossa menestymisen eteen täytyy olla valmis tekemään likaisiakin temppuja. Se aina miellytä muita (ainakaan minua), mutta minkäs teet? Näin se on aina ollut, ja tulee aina olemaan. Ferrarilla tietenkin on vielä erityisasema FIA:n sydämessä, kun se on ainoana autonvalmistajana ollut aina mukana. Ferraria ei oikein uskalleta suututtaa, koska sen markkina-arvo koko äfykkösille on niin kova. Mosley voi puhua mitä tahansa saadakseen autonvalmistajien mielet muuttumaan, mutta kyllä fakta on se ettei FIA uskalla häätää Ferraria pois.

      
  • Viisaita sanoja Juuso.



    Homma nyt lähti siitä kun sanoin Dennisiä rötösherraksi. Siinä nyt on mielestäni perää, viittaan nimenomaan tuohon kenties aikojen suurimpaan skandaaliin. Dennis tallipäällikkönä, merkittävänä omistajana ja tallin ylimpänä johtajana on siitä periaatteessa vastuussa.



    Jotkut kuljettajien törmäilyt kisoissa ym. tötöilyt nyt on elämää, mutta tämä vakoilujupakka teki tuhat kertaa enemmän vahinkoa lajille.

      
  • Äsken tuli muuten Yleltä mielenkiintoinen dokumentti Monacon GP:hen liittyen. Hauskaa kuvamateriaalia vanhoista kisoista, ja kuskien haastatteluja.



    Kannattaa katsoa, tulee varmaan pian yle areenaan.

      
  • mitäs mieltä olette tästä muutoksesta?



    Kisan aikana ei saa tankata, aika-ajot kevyellä autolla.



    Hyvä puoli on ainakin se että aika-ajot on jälleen oikea nopeuskilpailu, ei mikään kikkailu bensamäärillä.







      
  • Viimeksi on ajettu ilman tankkausta vuonna -93. Tankkauksethan otettiin mukaan sitä varten että saataisiin kisoista jännitävämpiä erilaisten taktiikoiden takia. Ensikaudella taktiikan onnistuminen riippuu lähinnä siitä että miten nopeasti tuhoat renkaasi. Tuohan se toisaalta ihan mielenkiintoisen lisän ympyrän kiertämiseen. Sellainen auto-kuskiyhdistelmä joka pystyy säästämään renkaitaan hyötyy varmasti. Toisaalta, epäilen että kyllä kaikki siellä varikolla silti käy ainakin kerran, ehkä jopa kaksi jos bridgestone ei tuo uudenlaisia renkaita. Vaikea päättää että mitä mieltä tuosta olen. Tuohan se mahdollisuuden erilaisiin taktiikoihin, mutta pahoin pelkään että samanlaista jonossa ajelua samanlaisilla taktiikoilla siitä tulee kuin nytkin.



    Aika-ajo uudistus on hyvä. Paalupaikka sille kuka yhdellä kierroksella nopein. Piste.



    Lisäksi nyt sitten nuijittiin pöytään sekin tuomio, että ensi kaudella mestari on eniten voittoja haalinut kuski. Tuo on mun mielestä edelleen täyttä paskaa. Olisivat nyt sitten tuoneet ne mitalitkin sinne, kun niin kovin haluavat. Valmistajien ehdottama uusi pistelaskusysteemi ei tietenkään kelvannut FIA:lle, vaan Mosleyn oli pakko vääntää omat systeeminsä. Nyt eläkkeelle saatanan natsipervo! Ja vie se toinen kääkkä mukanas.



    Nonii. Ja nyt kun taas rauhotuttiin, niin en siltikään tykkää tuosta "voitot ratkaisee" systeemistä. Tietenkin voittoa kuuluu arvostaa ja enemmän kuin tällä hetkellä. Tuo kuitenkin vie kaikki aseet niiltä kuskeilta, joilla ei joko taidot riitä tai ei kalusto anna myöden voittoihin, mutta kuitenkin pystyvät tasaisilla suorituksillaan roikkumaan mukana mestaruustaistossa. Esim. joku ketä voittaa vain kaksi kisaa kauden aikana, mutta on muuten tasaisesti palkinnoilla, putoaa auttamatta pois mestaruusjunasta, kun pisteitä ynnäillessä saattaa olla jopa kärjessä. En tykkää.

      
  • juuso01:



    samanlaista jonossa ajelua samanlaisilla taktiikoilla siitä tulee kuin nytkin.


    -voihan taktiikka olla aivan eri, vaikka stoppien määrä olisi sama. Tällä kaudella on nähty huikeita taktiikkakuvioita, ( =menty metsään rengasseoksien ja stinttien pituuksien kanssa ), vaikka oikeastaan joka kisassa on kaikilla ollut kaksi stoppia. ( yhdelä stopilla renkaat ei kestä, ja kolmella menee liikaa aikaa varikkotiellä )



    Aika-ajo uudistus on hyvä. Paalupaikka sille kuka yhdellä kierroksella nopein. Piste.


    -Jep. Olen ollut todella pettynyt nykysysteemiin, siitä lähtien kun se tuli. Ennen pystyi miehiä vertailemaan paalutilastojen kanssa, mutta nykyään kun paalulle on voinut vetää tyhjin tankein mainosmielessä, on tuo tilasto vääristynyt.


    Lisäksi nyt sitten nuijittiin pöytään sekin tuomio, että ensi kaudella mestari on eniten voittoja haalinut kuski.


    -toivon ja varovaisesti uskon, että tuo vielä muutetaan.

    Kaikki kuskit ja tallit vastustavat sitä- tai no sanotaan niinpäin että kukaan paitsi ecclestone ei tunnu pitävän tuosta.


    Nyt eläkkeelle saatanan natsipervo! Ja vie se toinen kääkkä mukanas.


    -sanos muuta.



    Tietenkin voittoa kuuluu arvostaa ja enemmän kuin tällä hetkellä.


    -ei tästä nyt niin kauaa ole kun oli käytössä 10-6-4-3-2-1.

    Se oli minusta ihan hyvä systeemi. Tuota samaa voisi käyttää, ja vaikka sillä tavalla muunnettuna että 8-10 parasta saisi pisteitä, mutta tuossa samassa suhteessa.
      
  • pikku luokista voisi ottaa mallin aika-ajojen nopeimmalle ja nomeimman kierroksen kisassa tehneille lisäpisteet...



    en usko että nuo säännöt tuevat vielä elämään jonkin verran, taidetaan kokeilla kepillä jäätä...

      
  • finman:



    pikku luokista voisi ottaa mallin aika-ajojen nopeimmalle ja nomeimman kierroksen kisassa tehneille lisäpisteet...


    -kyllä paalupaikasta voisi olla ihan hyvä saada piste.

    Se tilanne ei tosin olisi kovin hauska, että esim. kauden viimeisissä aika-ajoissa ratkeasi mestaruus, aika-ajon pisteen johdosta kasvaneesta piste-etumatkasta :warning:


    en usko että nuo säännöt tuevat vielä elämään jonkin verran, taidetaan kokeilla kepillä jäätä...

    -kyllä varmaan vielä pyörretään juttuja. Viimeistään sitten kun Montezemolo ja kumppanit lyö nyrkin pöytään :tongue:
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit