MM-Ralli

38 kommenttia
«1

Saisikohan tänne keskustelua aikaiseksi wrc-rallista!



Kausi alkoi tutuissa meinigeissä, Citroen ja Sebastien Loeb jälleen ylivoimainen.



Huomioitavaa oli kuitenkin toisen Citroenin moottoririkko, joka muistuttaa että citikkakin näyttää olevan haavoittuvainen.



Subarulta hyvä alku sijoitusten muodossa, mutta vauhti oli auttamattoman hidasta, ja maailmanmestari Petter Solberg pystyisi paljon parempaakin.

Subarulla on kuitenkin kehitystyö lopetettu ja keskitytty uuden auton hiomiseen joka tulee jossain vaiheessa kautta.



Fordilla valtava aukko marcuksen lopetettua, ja vaikea kuvitella että mestarin nimi olisi tänä vuonna joku muu kuin Loeb?



Itseäni harmittaa eniten suuntaus, jossa parilla ekalla ek:lla tai ekana päivänä jo tulee älyttömät aikaerot, ja loppu on lähinnä kestävyysajelua, kun molempiin suuntiin on kymmenien sekunntien, jopa minuuttien ero :confused:

  
  • Viime kausi alkoi muistaakseni vielä surkeammissa merkeissä, mitä sitroään vs. muut kamppailuun tulee. Mikko toivottavasti napsii voitot lumella ja lööpille vaikeissa soraralleissa(mitä ne vaan enää nykyisin ovat). Latvalalta näemme todennäköisesti vain loistavia pätkäpohjia, voitot kariutunevat Colinmaisiin rysäyksiin. Saa nähdä miten käy..



    Mitkäs on Petoksen odotukset uudelta Subarun hernepyssyltä? :wave:

      
  • Vackraste:



    Mitkäs on Petoksen odotukset uudelta Subarun hernepyssyltä? :wave:






    -tottakai toivon että pääsisivät sillä edes jonkinlaiseksi haastajaksi.



    Solberg taitaa vain olla melko huono auton kehittäjä, ja rallissa mielestäni kuskilla on suhteellisen suuri merkitys.

    Tosin onhan niillä nyt Markko Märtin siellä takapiruna...mutta en kyllä odota minkään muuttuvan.



    pistelasku on muutenkin sellainen, että se ei mahdollista hirveän ison eron kuromista loppukaudesta ellei toiselle tule keskeytyksiä tms.



    Eli tämä kausi on subarun osalta luultavasti jonkinlaista testausta ensi kauteen, niin olen kuullut jostain ainakin, en muista mistä..

      
  • Mielenkiintoinen kausi näyttää olevan tulossa uusine rengassääntöineen. Toivottavasti Petter pystyy ruotsissa ajamaan Mikon ja Loebin väliin, Ei haittaisi yhtään Mikon pieni etumatka pisteissä sitä seuraavaan osakilpailuun.



    Kauden tässä vaiheessa pitää jo tunnustaa, että olen Ford -puolueeellinen, aina ollut jostain syystä...

      
  • nopein ruotsin rallin ensimmäisen ek:n jälkeen.





    Ruotsin MM-ralli, tilanne EK 1/20:

    1. Petter Solberg Subaru 1.28,9

    2. J-M. Latvala Ford 1.29,4

    3. Mikko Hirvonen Ford 1.29,8

    4. Sebastien Loeb Citroen 1.30,0

    5. Henning Solberg Ford 1.30,4

    6. Gigi Galli Ford 1.30,9

    7. P-G. Andersson Suzuki 1.30,9

    8. T.Gardemeister Suzuki 1.32,1

    9. Mads Östberg Subaru 1.33,0





    oisko niin jännä homma että loeb ei lumella olisikaan niin supermies, vai palataanko normaaliin päiväjärjestykseen taas huomenna.. :tongue:





    :innocent:

      
  • Lööppi keskeytti :warning: Koskahan Latvala rysäyttää pihalle, aika näyttää. Hirvonen näyttää säästelevän vauhdissa, kertoi jossain haastattelussa pelkäävänsä renkaiden kestävyyttä.



    Yllättävän vaisusti taas Solberg etenee, vaikka olosuhteet tasannee autojen eroja ja Subarunkin luulisi kulkevan pohjoismaalaisen käskijän alla. Tosin on vielä pari päivää kisaa jäljellä, eli ei kannata vielä aloittaa juhlintaa Suomalaisten kaksoisvoitosta.

      
  • Niinhän sitä tavataan sanoa, että kun vauhtinsa löytänyt löytää varmuuden, hänessä on mestariainesta. Varmalle mutta hitaalle kuljettajalle vauhdin löytyminen ei ole yhtä varmaa.



    Latvalan johto on ensimmäisen päivän jälkeen niin ällistyttävä, että soisin lämpimästi hänen löytävän varmuutensa jo tässä kisassa. Silloin voitto on varma ilman teknistä vikaa.

      
  • arvaukseni meni ihan nappiin, eli kyllä citroen ja loeb on haavoittuva, kun fordi panee painetta niskaan.



    Solbergin ailahtelevaisuus on ihmeellistä: ykkös ek:lla ( olkoonkin että se oli super-special-stage ) pohjat, ja sen jälkeen taas selkään oikein kunnolla.

      
  • mikahe :

    Niinhän sitä tavataan sanoa, että kun vauhtinsa löytänyt löytää varmuuden, hänessä on mestariainesta. Varmalle mutta hitaalle kuljettajalle vauhdin löytyminen ei ole yhtä varmaa.

    Latvalan johto on ensimmäisen päivän jälkeen niin ällistyttävä, että soisin lämpimästi hänen löytävän varmuutensa jo tässä kisassa. Silloin voitto on varma ilman teknistä vikaa.




    Tuo on aivan totta. Latvala on ensimmäinen -90 ja 2000-luvun Suomalaiskuski, jonka nopeus on kova myös asvaltilla. Nuori kaveri ja kaikki tavoiteltavissa oleva menestys on tarjolla.



    Toivottavasti J-M saa saa sen varmuuden nopeasti vaadittavalle tasolle, sillä tämän kauden tulokset ovat erittäin tärkeitä jatkon kannalta. Liikaa "kilin Colinia" nuorelta mieheltä on tallin kannalta huono juttu, ajamaan pyrkijöitä kun on pilvin pimein.



    Varmuus tulee kokemuksen mukana, hyvän valinnan Ford joka tapauksessa teki kuskivalinnoissaan :sunglasses:



      
  • petos:

    Solbergin ailahtelevaisuus on ihmeellistä: ykkös ek:lla ( olkoonkin että se oli super-special-stage ) pohjat, ja sen jälkeen taas selkään oikein kunnolla.




    Mikkihiiri-pätkä on Petterin bravuuri, pääsee esittelemään itseään, ehkä Subarun uusi auto tuo enemmän mielekkyyttä hänenkin työhön.



      
  • niin, se on minusta erikoista että reilun minuutin pituisella pätkällä petter on pari sekunttia nopeampi kuin seuraavat, sitten ajetaan parinkymmenen kilsan erikoiskokeita joissa tulee takkiin 15 sek.



    eli luulisi että jos ja kun ollaan hitaampia, se näkyisi kyllä siinä mikkihiiripätkälläkin.. outoa?

      
  • petos:

    niin, se on minusta erikoista että reilun minuutin pituisella pätkällä petter on pari sekunttia nopeampi kuin seuraavat, sitten ajetaan parinkymmenen kilsan erikoiskokeita joissa tulee takkiin 15 sek.

    eli luulisi että jos ja kun ollaan hitaampia, se näkyisi kyllä siinä mikkihiiripätkälläkin.. outoa?




    Muistaakseni jo J. Kankainen lausui viisaat sanat: "mikkihiiri-pätkällä ei voi kisaa voittaa, ainoastaan hävitä".



    Petterillä tuskin mitään hävittävää kisassa on, joten sponsoreiden mieliksi kannattaa vähän herkutella, kun siihen mahdollisuus suodaan...



      
  • niin tuo on ihan totta. ehkä puristi vähän extraa muihin verrattuna,

    kun oli stadionikin täynnä faneja.

      
  • Vackraste:

    Muistaakseni jo J. Kankainen lausui viisaat sanat: "mikkihiiri-pätkällä ei voi kisaa voittaa, ainoastaan hävitä".




    Näin on, mutta viisauden lausujaksi sopisi paremmin eräs Kankkunen. Näistä hänkään ei sitten ottanut opikseen :cry:

      
  • mikahe :

    Näin on, mutta viisauden lausujaksi sopisi paremmin eräs Kankkunen. Näistä hänkään ei sitten ottanut opikseen :cry:




    :smile: Mukava saada tähän keskusteluun muitakin kuin minä ja petos.



    Mikä on mikahen suosikkitalli?



      
  • Vackraste:

    Mikä on mikahen suosikkitalli?




    Sellaista ei tällä hetkellä ole (kun Audi keksi Hannu Mikkolan avustuksella ensimmäisenä toimivan nelivedon ja poistui voittajana kuvioista :innocent: )



    Talli ei ole nykyään muuta kuin työtilaisuuden, tekniikan ja palvelun tarjoaja. Siksi seuraan kiinnostuneemmin kuljettajien edesottamuksia. Tällä kaudella kuljettajia on harmaan massan edellä tasan kolme: Hirvonen, Loeb ja Latvala. Kauden lopussa heidän keskinäisestä järjestyksestään minulla ei ole aavistustakaan ja toiveissakin on vain Loebin kolmas sija.



    Ainoastaan yhdestä asiasta olen varma: If you need to win, you need a Finn!

      
  • melkoinen ralli Fordilta! toisaalta kun citroenit heti alussa pois pelistä ja subarusta ei ollut vastusta, homma oli helppo..



    nähdyn perusteella citroenilla on kyllä valtavia ongelmia ja alan pitää loebiä ennemmin haastajana Fordille.

      
  • Vackraste:

    Toivottavasti Petter pystyy ruotsissa ajamaan Mikon ja Loebin väliin




    Ei paljon enempää olisi voinut oma veikkaus metsään mennä.



    Laitan hieman kevennystä, ettei Volvo-netin pääasiallinen aihe kokonaan unohtuisi: https://www.youtube.com/watch?v=MLtPaAc3uSs



      
  • :grin: toi oli hyvä. vaikuttavaa menoa, todella tarkkoja ja nopeita linjoja. Lähtee kuin norsu makuulta! Varsinainen valas :innocent:



    joop, kyllä alkaa tulemaan jo korvista ulos kaikki volvotus tällä palstalla, ja ikävää että monet hyvät kirjoittajat jättävät palstan tuon takia. Kyllähän kaikkien pitäisi ''kantaa vastuunsa'' ja pitää moponsa käsissä tuon hehkutuksen kanssa. Nyt alkaa jo huomaamaan että ei kukaan jaksa tuota että kaikki on vain yhtä isoa volvoa... :ashamed:

      
  • Kai tuon näki jo viime kaudellakin kuka on tuleva ässä! Onko Hirvonen koskaan tehnyt pohja-aikoja? Latvala teki viime vuonna! Samoin teki Henri Toivonen ja Alen Aikoinaa, puhumattakaan Vatasesta ja monesti mentiin ojaan! Riskinottokyky ja kehittyvät taidot ja ollaan tiellä huipulle! Hirvosen oppivuodet ovat takanapäin, jollei ihmettä tapahdu! Latvala on huipulle menossa, jollei telo itseään!

      
  • mikahe :

    Niinhän sitä tavataan sanoa, että kun vauhtinsa löytänyt löytää varmuuden, hänessä on mestariainesta. Varmalle mutta hitaalle kuljettajalle vauhdin löytyminen ei ole yhtä varmaa.


    Näin se tuppaa olemaan vähän kaikissa autourheiluluokissa. Jos vauhtia rupeaa etsimään vasta sitten, kun pystyy ajamaan kaikki kilpailut maaliin, loistokasta vauhtia ei koskaan tule löytymäänkään.



    Nopeasta kuskista sen sijaan pystyy tehdä suht luotettavan ilman nopeuden menetystä, kunhan luottoa omiin taitoihin on ja kuljettaja oppii hallitsemaan päänsä. Niin ne huiput syntyvät. Tietenkin Hirvosen tyylilläkin voi pystyä mestaruuden voittamaan pienellä onnella, mutta 'flying finn' brändiin häntä on vaikea sovittaa.



    Latvalalla vauhtia riittää. Pääkopan kun saa vielä kuntoon, niin siinä on seuraava 'tommi mäkinen'. Kaverilla oli tolkuton johtasema ruotsissa, mutta kovasti tuntui olevan silti jännitystä ilmassa ja täriseviä käsiä. Paineensietokyvyssä parannettavaa.

      
  • http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2008/02/613596





    nähdyn perusteella en usko että ralli toisessa paikassa muuttaisi voimasuhteita miksikään.



    Richards & prodrive näköjään uskoo :smile:

      
  • Alkaa Hirvosella olemaan jonkinlaisia paineita säilyttää ykköskuljettajan viitta Fordilla, Latvala lienee seuraava Suomalainen maailmanmestari. Subarulla taas Solberg alkaa uhkaavasti jäämään Atkinsonin jalkoihin, saa nähdä mitä vauhtia uudella autolla pitävät.

      
  • Vackraste:

    Subarulla taas Solberg alkaa uhkaavasti jäämään Atkinsonin jalkoihin, saa nähdä mitä vauhtia uudella autolla pitävät.






    argentiinassa Petter tosin oli nopeampi, ja menossa kakkoseksi siihen asti kun auto hajosi. Sitä ennen tosiaan Atkinson oli ollut niskan päällä.





    Citroenilla tilanne on kaikista selvin: Sordosta ei tunnu olevan yhtään mihinkään, Loeb taas ei esittelyjä kaipaa.

      
  • petos:

    Loeb taas ei esittelyjä kaipaa.




    Tuo asia toivottavasti muuttuu pikimmiten. Tarvittaisiin joku nuori ja supernopea asvalttispesialisti, muilla alustoillahan Loeb on jo nyt lyötävissä ihan Suomalaisvoimin. Toki voi mennä pitkään, ennen kuin kukaan kyykyttää Loebia yhteispisteissä ja nopeus/luotettavuus- suhteessa.

      
  • Solberg vaikuttais tosiaan olevan menneen talven lumia.

      
  • ralli tarvitsee lisää eri auto merkkejä mukaan ja taitaa olla ainoa vaihtoehto vaihtaa sääntöjä ja alentaa kustannuksia.



    omasta mielestä pitäisi palata myös ilta/yö pikataipaleihin

      
  • finman:

    omasta mielestä pitäisi palata myös ilta/yö pikataipaleihin




    Ilta- ja yöpikiksiä ei media taida hyväksyä. In-car kamerat ei taida oikein toimia pimeällä, tai ainakin näkymä on aika rajallinen.

      
  • Penteles:

    finman:
    omasta mielestä pitäisi palata myös ilta/yö pikataipaleihin


    Ilta- ja yöpikiksiä ei media taida hyväksyä. In-car kamerat ei taida oikein toimia pimeällä, tai ainakin näkymä on aika rajallinen.




    se onkin pieni ongelma että median ehdoilla mennään liikaa

    nyt samat erikoiskokeet ajetaan pariin otteeseen mikä näkyy hyvin toisen ajokerran aikojen selkeänä parantumisena tai tien pinnan pettämisenä...

    incar kuvista voisi myös tulla hienoja pimeällä ajettaessa

      
  • Joko on tihkunut tietoa Grönholmin mahdollisesta paluusta MM-sarjaan?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit