Videotykit 1/2006 mittaustulosten tulkinta?

5 kommenttia

TM:ltä unohtui selittää mitä videotykkivertailun lopputulosesittelyn yhteydessä olevien "laatikoiden" sisällöllinen salaisuus on.

Sisäkkäiset suorakaiteet kuvaavat varmaankin joltain matkalta tykitetyn kuvan maksimi ja minimi koon. Lisäksi lähes jokaisen tykin kohdalla on vaalea "pallukka" suorakulmion alueella. Pallukka on eri korkeudela riippuen tykistä.
Mikähän tuo on?

Ja mitä pysty- ja vaakasuuntaiset prosenttiluvut ko. laatikoissa mahtavat merkitä?

  
  • Suorakaiteet kuvaavat kuvankokoa tietyltä etäisyydeltä, zoomin min ja max asennossa. Ei ole nyt lehteä naaman edessä niin lähde arvailemaan etäisyyttä, mutta veikkaisin kahta metriä kun taisi olla noin puolitoista metriä ne isommat leveydeltään.

    Pallukka kuvassa taas ilmoittaa tykin sijainnin kun laite on oikeinpäin. Dataprojektorit ampuvat kuvan yleensä ylöspäin ja HT-projut kutakuinkin suoraan eteenpäin.

    Prosentit taisivat kuvata lens shift toimintoa, eli kuinka monta prosenttia kuva siirtyy sivu-ja pystysuunnassa.

      
  • Thankjuu very many!

    Toinen seikka joka videotykkitekniikkaa tuntemattomana tuli mieleen:

    Jos projektori sijoitetaan ylös kattoon ja kuva projisoidaan sieltä pystysuoralle kankaalle joka on katselukorkeudella (n. 1,5 m alempana kuin itse projektori) niin kuvan alareunastahan tulee leveämpi kuin yläreunasta koska kuvan alareunaan on optiikasta pidempi matka kuin yläreunaan.

    Pitääkö kankaan kulma asettaa kohtisuoraan projektoriin vai katselupaikkaan nähden? Vai näiden puoliväliin, jotta "perspektiivivirhettä" ei esiinny?

    Vai onko projektoreissa joku säätö tätäkin varten?
    Tuo pysty- ja vaakasäätöhän lienee tehty vain kuvan kohdistamista varten (jotta kuva osuu kankaan keskelle)

    [Engineering muokkasi tätä viestiä 06.01.2006 klo 18:04]
      
  • Jos projektoria kallistetaan pystysuunnassa, niin sen kompensoimiseksi on usein keystoneksi nimitetty digitaalinen säätö. Ideaalisijoitustapauksessa tätä ei tarvita eikä lens
    shiftiä ole, sillä molemmat heikentävät kuvanlaatua.

      
  • Eli lens shift ei muuta kuvan muotoa, optiikka pitää huolen siitä. Kallistaminen sen sijaa vääristää kuvaa, kuten jo edellinen vastailikin.

    Uusissa tykeissä Sanyon Z2, Z3, Z4 ja Panan AE900 on kunnon lens shiftit mikä onkin erittäin oleellinen ominaisuus tykkiä valittaessa. Moni ei ota tätä huomioon ja sitten kattokiinnityksellä kuva ammutaan jonnekkin katon rajaan ja katsellaan sitä niskat kipeänä :wink:

      
  • Esim. viimeksi mainitusta kannattaa huomata se seikka, että ehkä tyypillisimmässä kotiteatterisijoituksessa proju on kattotelineessä tai muuten vain korkealla. Tällöin lens shiftiä joudutaan käyttämään 50% tai yli kuvan korkeudesta, jolloin vaakasuuntainen siirtovara on olematon. Tällöin projektorin heitto on käytännössä sama kuin AE 500:n (jossa lens shiftiä ei ole, mutta kuva ei ole myöskään keskellä optista akselia vaan lähellä laitaa).

    Lisäksi lens shiftin tuomat liikkuvat osat aiheuttavat ylimääräisiä konvergenssivirheitä, ehkä jopa silloin kun kuvan siirtoa ei tehdä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit