Ongelma Sonyn kotiteatterissa

5 kommenttia

Hei,

Olen hankkinut kahden viikon sisällä Sonyn DVP-NS76H DVD -soittimen, STR-DG700 -vahvistimen ja KDL-40S2510 -television. Olen liittänyt Dvd soittimen HDMI -kaapelilla vahvistimen DVD-kohtaan ja vetänyt sieltä toisella HDMI -kaapelilla vahvistimen out kohdasta sen televisioon.

Ongelmani on, etten saa DVD:ltä moniääntä vaan ääni kuuluu pelkistä television kaiuttimista. Olen kytkenyt mielestäni DVD -laitteesta ohjeiden mukaiset asetukset päälle.

Vahvistimessa kuitenkin toimii kaikki kaiuttimet testiohjelman perusteella (5+ subbari). Olen myös kytkenyt digiboksin vahvistimeen, ja siinäkin ääni kuuluu etukaiuttimien ja subbarin kautta niinkuin pitääkin.

Mitäköhän tuon kanssa kannattaisi kokeilla?

  
  • Ongelma ratkesi aika nopeasti, näköjään HDMI ei tarjoa monikanavaääntä, vaan se pitää erikseen tuoda optisella tai koaksaalijohdolla. Prkl, tuo kun oli yksi syy, miksi ostin HDMI vahvarin, että pääsen monista johdoista eroon.

      
  • Lainaus:
    25.01.2007 klo 11:11 individual kirjoitti
    Ongelma ratkesi aika nopeasti, näköjään HDMI ei tarjoa monikanavaääntä, vaan se pitää erikseen tuoda optisella tai koaksaalijohdolla. Prkl, tuo kun oli yksi syy, miksi ostin HDMI vahvarin, että pääsen monista johdoista eroon.


    Kyllä monikanava-äänenkin pitäisi kulkea mukana, kun kierrätetään vahvistimen kautta. Asiasta on kerrottu esim. TM 17/2006 sivulla 135.

    Epäilen, että soittimen ja/tai vahvistimen asetuksissa ei kaikki ole kohdallaan.

      
  • Näin periaatteessa onkin. Ilmeisesti vahvistimeni on kuitenkin yhtä tyhmä kuin tuossa vertailussa ollut Pioneer, eli vahvistimen kautta ääni liikkuu HDMI:tä pitkin, mutta vahvistin ei osaa ottaa sitä pureskeltavakseen.

    Mistä ihmeestä kuluttaja voi tietää nämä kaikki asiat? Mistä saat tietää, onko sinun vahvarisi HDMI -liitäntä TM:n sanojen mukaa "mykkä" tai onko se sellainen kuin pitää.. :frowning: Olisi pitänyt pysytellä ihan perinteisissä ratkaisuissa, ei kiinnostaisi yhtään hinkata näitten kanssa..

      
  • Lainaus:
    25.01.2007 klo 12:50 individual1 kirjoitti
    Näin periaatteessa onkin. Ilmeisesti vahvistimeni on kuitenkin yhtä tyhmä kuin tuossa vertailussa ollut Pioneer, eli vahvistimen kautta ääni liikkuu HDMI:tä pitkin, mutta vahvistin ei osaa ottaa sitä pureskeltavakseen.

    Mistä ihmeestä kuluttaja voi tietää nämä kaikki asiat? Mistä saat tietää, onko sinun vahvarisi HDMI -liitäntä TM:n sanojen mukaa "mykkä" tai onko se sellainen kuin pitää.. :frowning: Olisi pitänyt pysytellä ihan perinteisissä ratkaisuissa, ei kiinnostaisi yhtään hinkata näitten kanssa..


    Itse olen odottavalla kannalla tuon HDMI:n suhteen, tällä hetkellä käytän komponetti-lähtöä videotykille siten, että kierrätän vahvistimen kautta DVD ja digiboksin signaalin. Tykissä on HDMI-liitin valmiina kun se aika koittaa.

    Päivitän HDMI-aikaan silloin vahvistimen, digiboksin ja DVD-soittimen kun tosiaan pelaavat moitteettomasti. Ensimmäiseksi luultavasti vahvistimen päivityksellä, joka suorittaa videokonversion HDMI-muotoon: pätkimättä ja ilman tarvetta vedellä virtajohtoja seinästä.

    Olen kyllä nähnyt, että HDMI:llä saadaan parempi kuvanlaatu taulutv:ssä, eli sitä yleensä ottaen kannatta käyttää, vaikka vain kuvasignaalin siirtoon, jos se on mahdollista.

      
  • Näin juuri, itsekkin usko kuvan siirrossa HDMI:n olevan hyvä, mutta tavallaan harmittaa se, että paketti myytiin sillä perustein, että kaapeleiden määrä vähenee ja kytkennät helpottuvat. Kumpikaan näistä ei pidä paikkaansa. Ohessa Sonyn edustajan vastaus:

    "Kyllä HDMI kuljettaa moniääntä. Nythän "ongelma" on se että ääni menee vahvistimesta HDMI kaapelia pitkin televisioon asti.
    Vahvistin ei osaa lähettää HDMI portin kautta eteenpäin televisiolle ainoastaan kuvaa ja jättää ääntä itselleen.
    Nyt siis ääni pitää erillistä ääni kaapelia pitkin saattaa takaisin vahvistimelle."

    Että Hifistely onkin kivaa..

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit