Kovia sanoja dlp:sta

5 kommenttia

Uusimman TM:n kotiteatteriprojektoreja käsittelevän artikkelin hyökkäävä "kainalojuttu" yhden sirun dlp tekniikasta oli varsin yksipuolista luettavaa.

Molempia tekniikoita verranneena, sekä plasma- että lcd - töllön jo vuosia majoittaneena on tottunut näkemään ja katselemaan monenlaista kuvaa. Ja pystyn nauttimaan täysin mitoin myös 720p dlp:stä.

Jokaisessa tekniikassa on omat hyvät ja huonot puolensa...

Keskustelua kiitos.


  
  • Ihmettelin itse ihan samaa ennakkokarsintaa (laiskuutta ?). Toisaalta viimeisimmän Mikrobitin testissä (Hifilehden jäämistönä) oli testissä myös saman hintaluokan projektoreja. Siinä mukana oli kaksi mikropeiliprojektoria, joista yhden (LG) kuvan sanottiin testissä aiheuttaneen jollekin testihenkilölle päänsärkyä, eli sateenkaariilmiö vaivasi. Testissä kehoitettiinkin koekatselemaan mikropeliprojektori ennen lopullista ostopäätöstä, sillä yksilökohtaisesti se voi aiheuttaa päänsärkyä tai jopa pahoinvointia.

    Olen itsekkin piakkoin hankkimassa tämän hintaluokan projektoria. Tällä hetkellä kiinnostavimmalta näyttäsi (LCD-projektori) sanoy Z5, etenkin tuo mitattu hiljaisuus saa minulta suuret pluspisteet. Minua ehkä enemmän häiritsevät ylimääräiset äänet kuin lievät virheet/vajavaisuudet kuvanlaadussa.

    Tuli vain mieleen tuosta sateenkaariilmiöstä: vaikkei se minua häiritsikkään, olisi aika ikävää jos joku kaveri/tuttava ei voisikaan katsoa elokuvaa tuon ilmiön takia...ehkäpä siis on varmempi pysyä tässä hintaluokassa lcd-projektorien parissa.

    [akkf muokkasi tätä viestiä 11.01.2007 klo 21:00]
      
  • Niinhän se on. Koekatselun jälkeen näitä nykyajan töllöjä pitää todellakin valita. Kalliimmankin hintaluokan yhden sirun dlp laitteissa (jotka olivat yli 2.000 euron) oli todella suuria eroja. Esimerkisksi paljon myyty Optoman malli jäi kaikista hännille kuvan lieveilmiöiden puolesta. Lopulta ainoa joka ei onnistunut häiritsemään sateenkaarillaan oli Infocuksen in76.

    Nyttemmin hinnat ovat kai tippuneet sinne tonnin ja kahden väliiin.

    Todennäköisesti itsellänikin on seuraavaksi lcd ratkaisu...


    [mrnaktio muokkasi tätä viestiä 17.01.2007 klo 22:54]
      
  • Itse ostin Optoman HD70 720p -tykin marraskuussa. Kyseessä ensimmäinen tykki omaan käyttöön. Itselläni oli valintalistalla myös Sanyon Z4 (parempi hinta/laatusuhde kuin Z5:ssä) ja Hitachin viimeisin.

    Itselläni on erillinen täysin pimennettävä leffahuone, jossa tykin asennuspaikka oli valmiiksi johdotusputkituksineen katossa oikeassa paikassa (kun itse rakentaa, niin saa mitä haluaa :wink:, jolloin sijoituspaikka ei ollut ongelma). Kuva on 104 tuumainen.

    Tykkimme kuvaa on nyt ainakin yhden leffan verran nähnyt yli 20 henkilöä ja yksikään ei ole sateenkaaria nähnyt. Sen sijaan kuvanlaatua ovat kaikki katselleet "monttu auki", niin hyvä se on. Omassa systeemissä on Oppo:n DVD-soitin (skaalaa dvd-kuvan 720p formaattiin) ja kytkennät hdmi:n kautta. Digiboksi on kiinni scart/vga -kautta.

    Palautetta TM:lle: Tykkivertailussanne toteatte, että digiboksia ei kannata edes laittaa kiinni tykkiin. Ette tiedä mistä puhutte. Etenkin nelosen leffojen ja esim. LOST:n kuva on suorastaan loistava, ei ihan dvd-tasoa, mutta erittäin hyvä kuitenkin. Kun olen vieraille kertonut tämän teidän suosituksen olla liittämättä digiboksia, olen saanut aina aikaiseksi naurun purskahduksia. Tuntuu kuin teillä olisi oikeasti jotain tykkejä vastaan. "Tonnin tykit" ovat parhaimmillaan sopivissa olosuhteissa täysin eri maailmasta kuin yksikään taulu-tv (mikä löytyy myös leffahuoneesta 27-tuumaisena). Toivotan TM:n edustajat tervetulleeksi toteamaan asia.
    Kaikki testissänne olleet tykit ovat niin hankintahinnaltaan kuin varalamppujen hinnoilta kalliimpia kuin Optoma HD70. Olisi ollut mukava nähdä mihin tulokseen olisitte tulleet, jos HD70 olisi ollut mukana testissä. Oman katselutestin pohjalta muutin täysin käsitykseni DLP-tekniikasta ja ensimmäiset 150 tuntia ovat vain vahvistaneet käsitystäni DLP:n hyvyydestä.

    DLP ei kuitenkaan ole kaikille sopiva, sen ymmärrän (sijoitus ja tuulettimen ääni), mutta sopivassa ympäristössä lähes lyömätön. Se, että LCD-tekniikalla varustetun tykin voi heittää mihin huoneeseen tahansa ei pitäisi poistaa sitä tosiasiaa, että riittää kun tykki sopii juuri siihen tilaan johon se asennetaan. On aika harvassa harrastajat, jotka laukussaa tykkiä kuskaa mukanaan.

    [Timo1967 muokkasi tätä viestiä 15.01.2007 klo 18:13]
      
  • On todellakin mukavaa, että oma hämmennykseni ei ollut ainutlaatuista. Loppujen lopuksi tyytyväisyys mitataan omakohtaisten kokemusten pohjalta ja sitä on turha peilata hieman vasemmalla kädellä tehtyihin artikkeleihin.

    Summa summarum. Olen dlp tekniikkaan erittäin tyytyväinen ja katsellut osan leffoista BlueRay soittimella, osan Oppon skaalaavalla.

    Upeaa katseltavaa. Koko perheen mielestä.

      
  • Itse ostin LCD-tykin (Sony VPL-HS50) kun halvalla sain. Katson myös digiboksista ohjelmia, ja aika ajoittain kuva on ihan hyvä, jopa jalkapallokin näyttää ihan siedettävältä, samoin SM-liigan jääkiekko-ottelut Canal+:lta (NHL yleensä on kauheaa katseltavaa). Myös elokuvat digiboksissa on usein siedettäviä laadultaan. Että kyllä boksista voi katsella myöskin, katson kuvaa komponentti-liitännän kautta.

    Myöskin meteli on pienentynyt huomattavasti, tosin kattoon kiinnitettynä on hiukan meluisampi. Konsertit ja urheilu toimivat loistavasti ja elokuvat toimii mukiin menevästi, meteliä kuuluu oikeastaan vain, kun muuta ääntä ei ole. Mustan taso ja kontrasti on myös huimasti parantunut sitten ensimmäisen tykin. Eikä pimennyksenkään tarvitse olla enää niin täydellinen.

    Itse olen tyytyväinen LCD-kuvaan, tosin Hifimessuilla ollut InFocucksen DLP-tykki oli vaikuttava, kun taas Hitachin LCD ei vakuuttanut (kuvan vaisun puoleinen) samoilla messuilla. Messuilla tietenkin säädöt saattoivat olla mitä sattuu.


    [Peri Arvo muokkasi tätä viestiä 26.01.2007 klo 14:40]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit