Vahvistin vai kaiuttimet ?

2 kommenttia

Otsikon aiheesta on väännetty peistä jo kultaisella 80-luvulla ja aina mielipiteenä on ollut että kaiuttimet ovat hifilaitteiston tärkein lenkki. Heitän haasteen ilmaan ja väitän että vahvistin on hifilaitteiston tärkein lenkki. 99% suomalaisia hifilaitteistoja vahvistin pilaa ääntä eniten. Vaihtamalla vahvistin korkealuokkaiseen putkivahvistimeen saavutetaan helpoiten korvinkuultava parannus musiikintoistoon kuin alituisella kaiuttimien vaihtorumballa. Tiedän asian 100% varmuudella koska olen tämän itse kokeillut... Vahvistimien ongelmana on muunmuassa niissä esiintyvä TIM eli transienttikeskeismodulaatiosärö joka on sangen häiritsevää jo pienilläkin tasoilla, kaiuttimissa ei tällaisia epälineaarisia luonnottomia säröjä juurikaan esiinny ja sentakia halpakin kaiutin soi paremmin kuin huono vahvistin.



Terveisin Teuvo Yrjömäki, Suolijärvi

  
  • Ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta. Sekä kaiuttimia että vahvistimia on varsin monen tasoisia. Huonoja kaiuttimia ei hyvä vahvistin paranna ja päin vastoin. Olen kuitenkin oman näppituntumani perusteella pääosin samaa mieltä kanssasi.

      
  • Muna vai Kana?



    Otetaanpa tosi karkea esimerkki:



    Otat kirpparilla vitosen maksaneen roadstar-mankan jossa on irroitettavat kajarit. (sellanen 60m leveä 25cm korkea ja 15cm syvä iso verkolla/pattereilla toimiva tupladekkinen (paska) matkaradio vuodelta 1984)



    1.Asenna niihin roadstarin kaiuttimiin kolmen tonnin putkivahvari+tykötarpeet ja vertaa vahvarin äänenlaatua roadstarin mankkaan: Ei kummallista eroa.. Ihan kuin olisit laittanut toisen mankan soimaan.



    2.Asenna kolmentonnin kajarit roadstarin mankkaan ja vertaa ääntä alkuperäisiin roadstar-kajareihin verrattuna.. Jopas on eroa.. Ihan kuin olisit laittanut jotkut halppis perus-stereot soimaan matkaradion sijaan.



    Jotta asia ei olisi kuitenkaan ihan näin yksiselitteinen, niin myönnän heti, ettei erot ole enää niin radikaaleja kun on jo valmiiksi kolmen tonnin kajarit sekä kolmen tonnin vahvari.

    Asian vertailu muuttuu usein subjektiiviseksi toisen tykätessä toisesta ja toisen toisenlaisesta saundista.

    Kaikki kajarit ja vahvarit ei ole suinkaan toimivia keskenään. Putkivahvarit on kyllä yleensä hyvänkuuloisia omasta mielestäni.



    T: J.G



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit