Kevarit ja mopot ulkomailla

10 kommenttia

Suomessa mopot kulkevat 45km/h ja kevarit ovat rajoitettuja... Mites tällaiset menopelit kulkevat ulkomailla? Millaisia rajoituksia siellä on? Esim. Ruotsi, Saksa, Etelä-Eurooppa...

  
  • Tietääkseni EU-maiden ulkopuolella kevareiden tehoja ei ole rajoitettu. Täysitehoisena ne tuottavat jopa 35 hevosvoiman tehon jonka ansiosta huippunopeus mallista riippuen on noin 165-175 km/h.

      
  • Lainaus:
    26.11.2004 klo 13:42 -Jani- kirjoitti
    Tietääkseni EU-maiden ulkopuolella kevareiden tehoja ei ole rajoitettu. Täysitehoisena ne tuottavat jopa 35 hevosvoiman tehon jonka ansiosta huippunopeus mallista riippuen on noin 165-175 km/h.

    Kaikissa EU-maissa on siis ne rajoittimet. Joku satusetä (otin tosissani, mutta aloin nyt kyllä epäilemää) puheli että kun Gagiva Mitoa ja Aprilia RS:ää ottaa rajoittimet pois niin ne kulkee miltein 200km/h, tuskin pitää paikkansa ?

      
  • Ehkä ne mittariin keräävät sen vajaa 200 km/h, mut todellinen nopeus on kyllä pienempi.

      
  • Lainaus:
    29.11.2004 klo 16:27 -Jani- kirjoitti
    Ehkä ne mittariin keräävät sen vajaa 200 km/h, mut todellinen nopeus on kyllä pienempi.

    Kiitos vastauksesta. Ainakin jossain yli 10 vuotta vanhassa Aprilia Futura 125 (nimestä nyt en ole ihan varma), niin mittarin näyttäessä 180km/h, todellinen nopeus oli 150km/h. Näin ainakin Tekniikan Maailman testin mukaan. :smile:

      
  • Lainaus:
    26.11.2004 klo 14:06 Tuomas kirjoitti
    Lainaus:
    26.11.2004 klo 13:42 -Jani- kirjoitti
    Tietääkseni EU-maiden ulkopuolella kevareiden tehoja ei ole rajoitettu. Täysitehoisena ne tuottavat jopa 35 hevosvoiman tehon jonka ansiosta huippunopeus mallista riippuen on noin 165-175 km/h.

    Kaikissa EU-maissa on siis ne rajoittimet. Joku satusetä (otin tosissani, mutta aloin nyt kyllä epäilemää) puheli että kun Gagiva Mitoa ja Aprilia RS:ää ottaa rajoittimet pois niin ne kulkee miltein 200km/h, tuskin pitää paikkansa ?

    siis ei todellakaan rs ja mito ota mitään 200km/h edes mittariin.
    tehoputkella ja isommalla kaasaril voidaan päästä yli 160km/h todellista nopeut

      
  • Kyllä kevarit ilman mitään rajoittimia kulkee 160km/h, katsoin vanhasta TM:stä. Kawasaki TZR R ja RR mallit kulkeavat 160 ja 175km/h. Jos oikein muistan.

      
  • EU:ssa tosiaan sovelletaan teho(/paino)rajoituksia.

    Kyllähän ne piikit kulkevat: Mika Kallion RR-KTM:n huippunopeus lienee välityksistä, ilmanpaineesta, tuulesta ja ties mistä riippuen 250 km/h tuntumassa.

    Just, raasereita ja katupyöriä ei voi verrata. No ei ihan suoraan voikaan, mutta ennen tehorajoitusten käyttöönottoa kireimmät italialaispiikit kyllä kirnusivat aika hyvin tehoa. Toisaalta sen ylläpito oli aika teoreettista silloinkin, piti käyttää extraöljyjä ja mäntien kestoikä jäi tosi lyhyeksi. Toisaalta kisaenduropiikkeihin männänvaihto on rutiinihuoltotoimenpide. Mutta katukäyttöpyörään aivan älytöntä.

    Muistan elävästi kun yhden kaverin ajamasta Benellistä leikkasi moottori kiinni Ahveniston pääsuoran mutkassa. Onneksi oli kelpo varusteet päällä. Kypärä halkesi päälaelta alas asti siististi kahtia.

      
  • No ainakin Etelä-Euroopassa nää enska mopot saa olla täystehosia eli ne kulkee yli 80. Eli niillä voisi Suomessakin ajaa huomattavasti kovempaa.

    Ruotsissa on mopoilla 35 rajoitus. Tämä vaikuttaa Suomessakin siten että kun useat mopot tuodaan Ruotsin kautta Suomeen niin ne on vakioina niin laiskoja ettei vähänkään jyrkempiä ylämäkiä pääse ylös. Täysin järjetön rajoitus, mutta niin on Suomenkin 45 kmh. Ei johda mihinkään muuhun kuin siihen, että kukaan ei sääntöä noudata. Veikkaan, että 80 % Suomen mopoista on viritettyjä. Joku 65 voisi olla järkevämpi. 45 rajoitus onkin pappatunturien, mankien, yms. vanhojen mopojen ajalta. Vaarallisempaa törttöillä liikenteen tukkona 40 vauhtia kuin ajaa liikenteen mukana.

    Piikeillä on eu:ssa käsittääkseni sama 15 hepan rajoitus, mutta ainakin Saksassa ensimmäisenä vuonna ne rajoitetan kulkemaan alle 80 kmh.

      
  • Niin ja täystehoisina nää kyykyt menee 150-160 kmh oikeeta nopeutta. a1:nä sitten korkeintaan 120, mutta silloin kiihtyvyys surkea, ohitukset vaikeita.

      
  • Lainaus:
    23.12.2004 klo 20:22 -Jari- kirjoitti
    Niin ja täystehoisina nää kyykyt menee 150-160 kmh oikeeta nopeutta. a1:nä sitten korkeintaan 120, mutta silloin kiihtyvyys surkea, ohitukset vaikeita.

    Monet kyykkykevarit eivät rajoitettuna mene edes 120km/h, ja jos jóku menee niin saa aika kauan jurruttaa. TZR ja NSR menee rajoitettuna n.110-115km/h.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit