Löytyykö enää minun tarpeisiini uutta autoa?

6 kommenttia

Haussa olisi siis uusi auto, jossa ei olisi, turboa eikä start&stopia. Haluan fyysisen avaimen ja oikean käsijarrun. Merkillä ei oikeastaan väliä, kunhan ei ole Fiat tai VW-konsernin auto. Varusteita mieluiten mahdollisimman vähän. Löytyykö minulle enää sopivaa autoa, C- tai D-segmentin bensafarmari hakusessa.

  
  • Ota start-stop pois kieltolistaltasi. Se on turha hakuehto, koska se alkaa olla kaikissa, ja sen saa pois yleisistä merkeistä.

      
  • Katkaisija taitaa vaan olla sellainen, että järjestelmä pitää kytkeä pois aina uudestaan, kun moottorin käynnistää.

    Toyotalla ja Mazdalla on vapaastihengittävä kone, mutta käsijarrusta tai avaimesta en tiedä. Olisiko markkinoilta poistuva Avensis välttänyt osan nykyajan muodista?

      
  • Seatissa Start ja Stop pitää kytkeä pois ennen jokaista ajoreissua. Pysyvästi sitä ei saa pois kytkettyä.

    Jos ei käytä turvavyötä, niin tällöin Start ja Stop ei toimi lainkaan, harva varmaankin jättää turvavyön käyttämättä vain siksi että haluaa välttää Start ja Stopia. Mutta tämä siis on ainoa tapa välttää Start ja Stop pysyvästi.

    Sähköinen käsijarru on melko kätevä, mutta toimintavarmuudesta en osaa sanoa mitään. Tasaisella maalla kai riittää pelkästään se että vaihde on kytkettynä päälle. Normaali käsijarru vie muuten aika paljon tilaa autossa, sähköinen käsijarru on pelkkä pieni nappula. Jarrupoljin pitää olla alas painettuna jotta sähköinen käsijarru toimisi.

    Voisi kuvitella että VW-konsernin auto pelkällä perustekniikalla olisi luotettava. Itselläni on manuaalivaihteinen auto litran koneella. Omassa Seat Atecassani on viiden vuoden takuu.

    Avain on fyysinen, mutta sitä on hankala käyttää koska avain on vaaka-asennossa "lepotilassa", vaikka normaalistihan avain on pystysuorassa asennossa kun avainta aletaan kääntää.

      
  • Lada Kalinasta taitaisi täyttää vaatimuksesi muuten, mutta on luokkaa pienempi. No Ladallahan on myös muita malleja esimerkiksi alkuperäinen katumaasturi ja legenda jo eläessään 4x4 (Niva). Varustelistakaan ei taida olla liian pitkä.

    Start&stopin koodaaminen pois päältä on monesti hyvin yksinkertainen homma. Itse joskus mietin myös noiden luettelemiesi listan varusteiden mielekkyyttä, mutta nyt en enää halua autoa ilman niitä. Avainten kaivaminen ja käsijarrun vetely tuntuu todella turhilta sen jälkeen, kun on oppinut siihen, että auto hoitaa nuo rutiinit.

      
  • Tuo kolmoskoppanen Ave vois olla, vaikuttaa sopivalta. Kiitos teille!

      
  • Eiköhän Start-Stop ole oletusarvoisesti päällä melko lailla kaikissa autoissa, että valmistaja voi käyttää sen antaman edun hyväkseen normimittauksessa.

    Minä tarkoitinkin sitä, että asennetaan autoon yksi kontrolleri lisää ihan sille töin, että käy ohjaamon CAN-väylällä painamassa Start-Stop nappia kuljettajan puolesta auton käynnistyessä:

    http://www.a-a.de/Cannect-Start-Stop-Deaktivierung-fuer-Ford--Volvo.html

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit