Rengasrikko

12 kommenttia

Miten kannattaisi varautua rengasrikkoon; paikkaus-aerosoli, vararengas, luottokortti ...
Sattuuko m-pyörille rengasrikkoja miten usein?

  
  • Lainaus:
    26.03.2006 klo 09:41 peksak kirjoitti
    Miten kannattaisi varautua rengasrikkoon; paikkaus-aerosoli, vararengas, luottokortti ...
    Sattuuko m-pyörille rengasrikkoja miten usein?


    Riippuu pyörästä. Jos pyöräsi on tarkoitettu nopeaan ajoon ja myös ajat joskus lujaa, niin silloin se ainoa ja oikea on voimassa oleva luottokortti kukkarossa. V - ZR, elikkä suuriin nopeuksiin tarkoitettuja renkaita ei korjata millään tavoin, vaan ainoastaan vahdetaan. Kaikki muu tapahtuu turvallisuuden kustannuksella.

    Jos sinulla on taas pyörä, jota voit käyttää myös maastossa, tai muuten hieman kiltimpi versio, se oikea varuste on sisäkumi laukussa. Ei vie paljon tilaa ja on helppo vaihtaa.

    Spryt ovat apuna vain silloin, kun sinun tulee päästä - suurta varovaisuutta noudattaen, lähimmälle korjaamolle.

    Modernit kumit kestävät normaalissa ajossa, kunnes on aika vaihtaa uusiin. On tärkeää, että pitää aina vaihdon jälkeen rengaspaineita silmällä, varsinkin heti alussa.

    Rengasrikko tulee myös erittäin harvoin varoittamatta. Sen kyllä huomaa, jos jompikumpi rengas kadottaa paineensa ja pitkällä matkalla on luonnollista, että potkaiset renkaisiin tankkauksien yhteydessä ja lepotauolla.

    Kokemusta löytyy. Ostin muutamia vuosia sitten pyörääni (ZZR 1100) uudet kumit, ennen reissuun lähtöä. Alkumatka meni hyvin, mutta n. 300:n kilometrin Saksassa ajon jälkeen tunsin, miten ohjaustanko vipotti hieman, joka kerta kun käänsin kahvaa. Nopeuteni vaihteli 200 - 220 välillä. Lopulta ajoin sivuun ja panin merkille eturenkaan, jossa oli vain vähän ilmaa jäljellä. Tutkin hieman rengasta ja panin suureksi yllätyksekseni merkille, että eturenkaan päällysteestä oli irronut paloja. Uudet renkaat!

    Ajoin varovasti tien reunaa parin sadan metrin päässä olevalle huolto-asemalle ja sieltä pystyin tilaamaan kuljetuksen lähimpään kylään, josta löytyi myös korjaamo ja rengasliike.
    Mekaanikko tutki renkaan, eikä löytänyt siitä mitään ihmeellistä. Käärin sen pakettiin ja lähetin kotiin ja matka jatkui.

    Kotona sitten, vein renkaan takaisin liikkeeseen ja he lähettivät sen tehtaalle. Tuomio oli yllättävä, jotain jota en osannut edes kuvitellakaan: liike oli asentanut pyörääni V-renkaan (Metzler), joka on tarkoitettu korkeintaan 750 cc pyörään. Minun pyörääni kuului ZR rengas, joka kestää 300 nopeuksiakin ja soveltuu muutenkin painaviin pyöriin. Minun pakkaukseni ja vauhtini oli liikaa V-renkaalle.

    Liike tuli vastaan ja tarjosi minulle seuraavan uuden renkaan eteen ja lupasi 50 % alennuksen takarenkaaseen.

    Kerroin tapauksesta eräälle tuttavalleni. Hän syttyi asiaan, sillä hänen mukaansa renkaan olisi tullut kestää kaikesta huolimatta. Hänen mielipiteensä oli se, että kysymys oli valmistusviasta. Hän kirjoitti kirjeen ja lähetti sen renkaan valmistajalle. Itse unohdin koko jutun.

    Neljän vuoden kuluttua sain yllättäen postia tehtaalta, ystäväni kautta. Tehtaan mukaan renkaan olisi tullut kestää kaikesta huolimatta. He olivat kuitenkin tulleet siihen tulokseen, että olin todennäköisesti unohtanut kiertää venttiilin hatun paikoilleen. Mukana seurasi myös pikakurssi siitä, mikä on venttilihatun tehtävä. Metzlerin mukaan hatun tehtävä ei ole ainoastaan itse venttiilin suojelu lialta, vaan myös eliminoida keskipakovoima, joka muussa tapauksessa saa aikaa suurissa nopeuksissa sen, että rengas tyhjenee pikku hiljaa. Sen jälkeen rengas kuumenee huomattavasti enemmän ja tuloksena saattaa olla, että siitä lähtee paloja irti.

    Noh, Metzler teki tällä koko prosessin itselleen helpoksi. Itse olisin tietenkin huomannut viimeistään huoltamolla, jos ventiilinhattu olisi puuttunut. Elikkä aivan turha alkaa väittämään asiasta ja siitähän oli jo ennättänyt kulua 4 vuotta, joten juttu sai hautautua rauhassa.

    Sain kuitenkin pienen oppitunnin siitä, miten helposti valmistaja voi pestä kätensä jostain omasta vastuusta.

    Kävin myös kuristelemassa renkaan myynyttä, joka ei voinut muuta kuin pälyillä silmiensä takaa.

    Hieman on tietenkin jäänyt hampaankoloon, kun on Metzlerin tuotteista kysymys, enkä ole vaivannut sen jälkeen heidän tuotantolinjojaan, ostamalla heidän tuotteitaan, enkä tule todennäköisesti koskaan enää näin tekemäänkään.

      
  • Ylläoleva tapaus on valitettava, mutta uskoisin sen olevan yksittäistapaus, ns. maanantaikappale, sillä yleisesti ottaen Metzeler tekee erittäin hyviä renkaita moottoripyöriin (ja vain moottoripyöriin!!!). Onni onnettomuudessa ettei sattunut mitään ja myyjältäkin pojot himaan kun otti vastuun kantaakseen asiasta, mutta tehtaan käytöstä en voi ymmärtää...
    Itsekin olen käyttänyt myös Metzelerin gummeja Michelinien ohessa eikä kummankaan kanssa ole ollut ongelmia koskaan. Liekö ollut tiistai-kappaleita?

      
  • Aika yllättävä vika nykyajan renkaassa. Vai että venttiilihatun puuttuminen olisi moisen vian aihettanut...hmmm hieman epäilen. Itse olen käyttänyt pääasiassa michelinin ja metzelerin kummeja. Ei ole isompia vikoja ollut, mutta metzelerin renkaaseen olen pettynyt huonon kulutuskestävyyden takia. Ostin metzelerin (mz4) kummit eteen ja taakse keväällä. Noin puolen kesän paikkeilla takarengas oli keskeltä lähes siloinen. Kilometrejä oli tullut n. 6tkm. Vaihtoon meni myös eturengas kesän jälkeen. Ajotapani ei ole repivä enkä käytä kovin suuria ajonopeuksia (kun Suomessa ollaan). Vasta syksyllä huomasin eturenkaasta, että se oli valmistettu edellisvuonna eli rengas oli maannut joko myyjällä tai maahan tuojalla varastossa lähes vuoden. Selittää, ehkä nopean kulumisen.

      
  • Olen testaillut lähes kaikki yleisimmät renkaat.

    Pirelli tuntui pidoltaan parhaalta, pakkauksen kera autobaanavauhdeissa, mutta antoi jotenkin löysän, heijaavan tunnelman. Pirelli katosi myös kaikkein nopeiten, käyttämistäni kumeista. Meni vaihtoon jo elokuussa.

    Dunlop tuntuu taas vähän kovemmalta, mutta pito vaikuttaa olevan aavistuksen heikompi, Pirelliin verrattuna.

    Ihastuin kovasti Michelin Macadamiin, kun ne tulivat muutama vuosi sitten. Autobaana kulutti tosin eturenkaan epätasaisesti, eikä sitä saanut enää tasapainoon 4 000 kilometrin jälkeen. Sama ilmiö oli muuten kerran Metzlerissä, edessä. Muuten olen kyllä ollut tyytäväinen Metzleriin, tätä viimeistä tapausta lukuunottamatta. Voin jopa vähän kehaistakin, Metzler toimii loistavasti sateessa.

    Dunlop on minusta se sopiva rengas, joka käy hyvin kaikkiin olosuhteisiin, eikä kulu niin nopeasti, kuin esim. Pirelli.

    Panitko muuten merkille, oliko takapyörä suorassa, huollon ketjunkiristyksen jälkeen? Puoli milliä vinossa, akselin kohdalta ja takarengas katoaa välittömästi... eikä sitä pane juuri merkille ajossa.

      
  • Jep. Kyllä takagummi oli suorassa ja luultavasti myös maannut maahantuojan tai myyjän varastoissa vuoden päivät?? Macadamista on muuten mulla aivan vastaavia kokemuksia kuin sulla. Ekat pari kolme tuhatta kilometriä rengas (siis etugummi) on aivan loistava. Pitoa on ja pyörä kulkee tasaisen hienosti, mutta sitten se kuluu yllättäen pinnastaan "nypylle" ainakin reunaosaltaan ja muuttuu " ei enää niin hienon tuntuiseksi". Itselläni on ollut pari kolme sarjaa macadameja ja kaikissa sama vika. Panet sitten ilmanpainetta enemmän tai vähemmän niin samanlailla kuluu. Tällä hetkellä on alla michelinin pilotit ja olen tykänny. Otin vähän pehmoisemman seoksen, kun kilometrejä tulee nykyään mittariin niin vähän.

      
  • MACADAMEISTA,vähän erilaista kokemusta,ei ne kyllä kovin hyvät tuntuneet radalla olevan,aika helposti perä lähti alta vaikka en mikään Rossi olekkaan. Macadamien jälkeen oli Pilot Sportti edessä ja Pilot road takana, Toi road on minusta vastaava kuin Macadam eli lipsu sekin. Noi molemmat Macadam ja Pilot sport edessä kuluivat samalla tavalla "kuopille".Macadam on paremminkin maantie kuin ratarengas,mikään muu rengas takana ei ole noin hyvin kestänyt kilometrejä.

    Nyt alla Pirelli Dragon Corsa ja ne tuntu melko hyviltä, pitää sopivasti ja hintakin on kohdallaan :sunglasses:

      
  • Jep. Nimenomaan macadam ei ole ratarengas. Maantiellä toimii ihan suht koht hyvin. Kestävyydeltään pilot road on mielestäni hieman parempi kuin macadami. Itselläni on nyt alla juuri nuo pilot sportit. Katsotaan nyt kuinka kestää. Pitäis kai kanssa koettaa tuota pirellin gummia. :wink:

      
  • MIKÄ ON HYVÄ TAI HUONO KULUTUSKESTÄVYYS?

    Itselläni on edessä ja takana Michelin Anakee gummit.

    Takarengas meni syksyllä vaihtoon, kun sillä oli ajettu 15tkm +.

    Nyt etugummista on ehkä kolmannes pintaa jäljellä ja ainakin 13 tkm ajettu.

    En aja rataa enkä tee lukkojarrutuksia enkä liioin sauhuta gummia. Pyörälläni on omamassaa n. 260 kg ja tehoa 100hv.

    Jos Metzeler kestää huonommin kuin Misukka, niin kuinka huonosti???

    :grin: :grin: :grin:

      
  • Lainaus:
    10.05.2006 klo 14:14 Tapio Taula kirjoitti
    MIKÄ ON HYVÄ TAI HUONO KULUTUSKESTÄVYYS?

    Itselläni on edessä ja takana Michelin Anakee gummit.

    Takarengas meni syksyllä vaihtoon, kun sillä oli ajettu 15tkm +.

    Nyt etugummista on ehkä kolmannes pintaa jäljellä ja ainakin 13 tkm ajettu.

    En aja rataa enkä tee lukkojarrutuksia enkä liioin sauhuta gummia. Pyörälläni on omamassaa n. 260 kg ja tehoa 100hv.

    Jos Metzeler kestää huonommin kuin Misukka, niin kuinka huonosti???

    :grin: :grin: :grin:


    Pitkälle pääset rattailla!

    Renkaita ja renkaita on vaikea vertailla toisiinsa, näin keskustellessa, sillä pyörä, se miten ajetaan ja missä ajetaan vaikuttaa niin paljon. Ystäväni osti kerran renkaat ja kävi ajelemassa päivän radalla. Renkaat, joilla pääsee normaalisti lähes 10 000 kilometriä. Kumit menivät vaihtoon jo seuraavana päivänä.
    Itse en pääse yleensä renkailla kuin 5-6 000 kilometriä, mutta niistä on yleensä 80% autobahnia ja autostradaa.

      
  • Lainaus:
    27.03.2006 klo 12:50 EsaZX12R kirjoitti
    Olen testaillut lähes kaikki yleisimmät renkaat.

    Pirelli tuntui pidoltaan parhaalta, pakkauksen kera autobaanavauhdeissa, mutta antoi jotenkin löysän, heijaavan tunnelman. Pirelli katosi myös kaikkein nopeiten, käyttämistäni kumeista. Meni vaihtoon jo elokuussa.

    Dunlop tuntuu taas vähän kovemmalta, mutta pito vaikuttaa olevan aavistuksen heikompi, Pirelliin verrattuna.

    Ihastuin kovasti Michelin Macadamiin, kun ne tulivat muutama vuosi sitten. Autobaana kulutti tosin eturenkaan epätasaisesti, eikä sitä saanut enää tasapainoon 4 000 kilometrin jälkeen. Sama ilmiö oli muuten kerran Metzlerissä, edessä. Muuten olen kyllä ollut tyytäväinen Metzleriin, tätä viimeistä tapausta lukuunottamatta. Voin jopa vähän kehaistakin, Metzler toimii loistavasti sateessa.

    Dunlop on minusta se sopiva rengas, joka käy hyvin kaikkiin olosuhteisiin, eikä kulu niin nopeasti, kuin esim. Pirelli.

    Panitko muuten merkille, oliko takapyörä suorassa, huollon ketjunkiristyksen jälkeen? Puoli milliä vinossa, akselin kohdalta ja takarengas katoaa välittömästi... eikä sitä pane juuri merkille ajossa.


    Muistuttaisin että renkaita on joka valmistajalla eri tarkoituksiin. Joten yleistys Dunlop on hyvä sateella tjsp. ei pidä paikkaansa. Dunlopilta löytyy varmasti hyviä renkaita sateelle mutta myös huonoja.

    Macadamithan on yleisesti pidetty erittäin liukkaina (ja kestävinä renkaina). Eturengas tosin kuluu epätasaisesti ja tästä syystä alkaa täristämään.
    Radalla normaali katurengas ei kestä juuri mitään varsinkin jos rengaspaineita ei laske reilusti. Se sulaa alle. Kunnon ratarenkaalla (Racetech , rennsport, Pilot Race, Supercorsa) ajaa jo huomattavasti pidempään olettaen että on käytössä rengaslämppärit. Rengashan kuluu nimenomaan lämmönvaihtelun takia. Olen kuullut että 3 kertaa kunnolla lämmennyt ja kylmennyt rengas on finaalissa vaikka pintaa olisikin. Ja ratarenkaistakin paras pito häviää 100km käytön jälkeen.

      
  • Lainaus:
    12.05.2006 klo 16:19 Green1 kirjoitti

    Muistuttaisin että renkaita on joka valmistajalla eri tarkoituksiin. Joten yleistys Dunlop on hyvä sateella tjsp. ei pidä paikkaansa. Dunlopilta löytyy varmasti hyviä renkaita sateelle mutta myös huonoja.


    Tässä olet luonnollisesti oikeassa, eikä tarkoitukseni ollut tietenkään yleistää. Omat renkaani ovat olleet lähes poikkeuksetta ZR renkaita, suuriin nopeuksiin ja painaviin pyöriin ja tästä lähdinkin, kun on omista kokemuksistani kysymys.

    Ymmärtänet myös sen, ettei kukaan ota mukaan hyviä sadekelin renkaita etelä-euroopan koneteille:-)

      
  • peksak:

    Miten kannattaisi varautua rengasrikkoon; paikkaus-aerosoli, vararengas, luottokortti ...
    Sattuuko m-pyörille rengasrikkoja miten usein?




    Omalla vähäisellä ajokokemuksella sanoisin että renkaan hajotessa suurin huoli on millä itsensä paikkaa. Kerran on sivuvaunullisesta rengas hajonnut ja silloin en kerinnyt reagoida mitenkään; kaksipyöräisellä olisin ollut turvallani.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit