pojalle mopo

30 kommenttia

Poika haluaa mopon. Skootterimallisia on katseltu. Voitteko antaa vinkkejä, minkä merkkisiin kannattaa rahansa sijoittaa ja mitä taas välttää. Kuinka paljon ajettua käytettyä kannattaa vielä miettiä, jos ei itse ole innostunut rassaamaan konetta?

  
  • Peugeot-merkkiset mopot ovat tunnetusti luotettavia, eikä tarvitse rassailla.Derbejä mainostetaan paljon, mutta niihin ei järkevä ihminen kajoa, jos mielipidettäni kysytään. Tietysti jos innostuu virittämään,niin silloin riittää remonttia vehkeessä kuin vehkeessä. Itsellä tosin on tuollainen Peugeot xps (nyttemmin myynnissä) ja vähän piristetty, mutta yhdellä tulpalla olen selvinnyt 5000 km, mitä koko mopolla on ajettu :sunglasses:

      
  • minä olen luottanut honda merkkisiin scoottereihin itselläni on honda x85-r -99 ja olen ajanut 6000km ja muuta ei ole tarvinnut tehdä kuin vaihtaa tulppa :grin: :grin:

      
  • Oli merkki sitten Peugeot, Aprilia, Piaggio tms.. laatu on taattua mikäli olette katsomassa uutta. Käytetyn kohdalla enemmän kuin merkkiä keulalla kannattaa katsoa millainen kunto mopolla on muuten ja milliasessa käytössä se on ollut.. Itselläni on autotallissa lämpöisten kesäpäivien varalle Piaggio.. uusi se ei ole mutta kilometrejä on mittarissa jotain 5000 km ja toimii paremmin kuin uusi :tongue: Olen kuullut uusien omistajilta että uusissa peleissä on ollut yllättäviäkin vikoja.. tosin uudessahan on aina takuu mutta sekin loppuu joskus..

    Itse ainakin välttäisin mielttimästä mopoa jonka myynti ilmoituksessa luetellaan erilaisia viritysosia joilla saadaan mopo kulkemaan 70-100 km/h.. Yleensä sellaiset mopot ovat olleet lievästi "aina täysillä" tyylisessä ajossa :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    11.05.2007 klo 23:51 Ford-driver kirjoitti
    Peugeot-merkkiset mopot ovat tunnetusti luotettavia, eikä tarvitse rassailla.Derbejä mainostetaan paljon, mutta niihin ei järkevä ihminen kajoa, jos mielipidettäni kysytään. Tietysti jos innostuu virittämään,niin silloin riittää remonttia vehkeessä kuin vehkeessä. Itsellä tosin on tuollainen Peugeot xps (nyttemmin myynnissä) ja vähän piristetty, mutta yhdellä tulpalla olen selvinnyt 5000 km, mitä koko mopolla on ajettu :sunglasses:


    mulla ainaki 80cc derbi kestäny enempi ku kavereitte vakio mopot.
    jos oikee tarkkoi ollaan ni viritetty kestää oikein ajettuna ja vahvistettuna paljon pidempään ku konetta ei tarvitse revittää jatkuvasti :sunglasses:

    [Vaino Sarkela muokkasi tätä viestiä 23.05.2007 klo 13:15]
      
  • Lainaus:
    08.05.2007 klo 21:00 pekara kirjoitti
    Poika haluaa mopon. Skootterimallisia on katseltu. Voitteko antaa vinkkejä, minkä merkkisiin kannattaa rahansa sijoittaa ja mitä taas välttää. Kuinka paljon ajettua käytettyä kannattaa vielä miettiä, jos ei itse ole innostunut rassaamaan konetta?

    Piaggio. Kiinan skoottereihin ei kannata sotkeutua, ei vaikka myytäs Helkaman tai muun suomalaisen merkin alla...

      
  • suosittelisin kinukki laitetta. Citymarketista saa zonerin alle 700 eur. Vastaava italiaano maksaa 2 tai 3 kertaa enenemmän. Kaverilla zoneri ja takana 7000km ilman suurempia ongelmia. Ei taida olla järkeä maksaa 1000eur ylimääräistä jostakin italotuotteesta. Ainakin autoissa tuo italia valmistusmaana ei takaa toimintavarmaa tuotetta... vai mitä?

      
  • En suosittele ostamaan kiinalais valmiste mopoa sanili yms. Ainakaan halvinpia, kiinalaisia kalliimpia esim. Kymco,Cpi nämä ovat ihan, jopa länsimaista tasoa. Itsellä ollut Derbi 4000km yli ajettu muuta vikaa ei ollut, kun laakeri taakse ja sfefa eteen, jotka ovat kulutus osia, tutulla ollu drd (derbi) ajettu yli 15000km ja kulkee hyvin vieläkin, ei ole ollut vikoja, siitä asti kun sai sen n.5kk aikana.

    Kiinalaisista, tuttu osti Sanili 50cc 4-tahti skootterin käytettynä 400E ajettu 4600km, hänellä oli se 1vk, sinä aikana se ei ollut päivääkään ehjä, eli 1päivä ja takasi myynti paikkaan huoltivat sen, ja taas meni jotain seuraavana päivänä. Muovit (katteet) olivat todella haurasta muovia (hajoili käsiin). Osta Peugeot, Derbi, Aprillia tai joku muu Eurooppalainen merkki, jos haluat varmaa kulkua.

    Ja moposta kannattaa ottaa kuristukset pois, koska sitä ei ole tehty
    toimimaan niitten kanssa.

    Koneremontti mopoissa 10000km välein, jos vikoja ei ole tullut jo sitä aikasemmin. Itse en katsoisi yli. 5000km ajettuja mopoja jos niihin ei ole jo koneremonttia tehty

    [Derbi966 muokkasi tätä viestiä 01.06.2007 klo 14:51]
      
  • Suosittelen pysymään erossa kiinalaisista paitsi jos osaat laitella hiukan mopoa. Kiinalaisista pitää ensin vaihtaa tulppa ja sen jälkeen kun ne yleensä jättävät tien päälle niin syynä on sähköliitos jossakin, hankala sanoa missä. Yleensä kiinalaisesta moposta joutuu ajan mittaan uusimaan kaikki sähköliitokset. Harmittava vikatien päällä vesisateessa. Kiinalaisten koneet kyllä muuten kestävät.

      
  • Lainaus:
    11.05.2007 klo 23:51 Ford-driver kirjoitti
    Peugeot-merkkiset mopot ovat tunnetusti luotettavia, eikä tarvitse rassailla.Derbejä mainostetaan paljon, mutta niihin ei järkevä ihminen kajoa, jos mielipidettäni kysytään. Tietysti jos innostuu virittämään,niin silloin riittää remonttia vehkeessä kuin vehkeessä. Itsellä tosin on tuollainen Peugeot xps (nyttemmin myynnissä) ja vähän piristetty, mutta yhdellä tulpalla olen selvinnyt 5000 km, mitä koko mopolla on ajettu :sunglasses:

    Itelläni oli Peugeot xps vm- 05.. oli myös vähän piristetty, mutta joutu jatkuvasti tekemään jotain pikku remppaa ja takavalon johdot oli vedetty armottoman tiukalle ettei tarvinut kuin ajaa pienimmästä mahdollisesta tiessä olevasta kuopasta niin joutu johtoja laittamaan uudestaan paikalleen... mutta kaverilla on 06 malli ja ei ole samaa vikaa... Eli jos mun mielipidettä kysyy niin ei kannata 05 mallia ostaa.. on pari tuttua joilla sama homma että remppaa joutu tekeen niihin. :smile:

      
  • Kannattaa hankkia keeway :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    26.05.2007 klo 00:23 agip kirjoitti
    suosittelisin kinukki laitetta. Citymarketista saa zonerin alle 700 eur. Vastaava italiaano maksaa 2 tai 3 kertaa enenemmän. Kaverilla zoneri ja takana 7000km ilman suurempia ongelmia. Ei taida olla järkeä maksaa 1000eur ylimääräistä jostakin italotuotteesta. Ainakin autoissa tuo italia valmistusmaana ei takaa toimintavarmaa tuotetta... vai mitä?


    Oletkohan ikinä ajanut/omistanut vaikka Piaggiota ? Jos olisit, et ehkä kirjoittaisi kuten edellä. Nuo kiinalaiset/korealaiset ovat laadussa niin jäljessä että en voi henkilökohtaisesti suositella sellaista kenellekään. Ei tarvitse kuin sarviin tarttua ja tuntuma on heti muovinen, väljää joka puolella jne.. Eikä tekniikan kestävyydestäkään ole mitään hyvä sanottavaa. Itselläni oli aikoinaan -95 Piaggio. Se oli käytössä useita vuosia, ehkä noin 25tkm. Koko tuona aikana ei tarvinnut tehdä MITÄÄN muuta kuin uusia nopeusmittarin vaijeri kerran, tankata bensa- ja öljysäiliöitä. Sillä tehtiin jopa Lapin reissu ilman mitään ongelmia, yli 1000tkm ajoa.

      
  • Moi!
    En suosittele ainakaan mitään sumekon maahantuomia pelejä!!
    On meinaan jälkimarkkinointi h...rista!! itellä oli piaggio pure jetti ja 1/2 vuotta korjaamolla ja eivät saaneet pelittämään!! Nykyisin ajelen Kymco Vitalityllä ja takana 26000 huoletonta kilometriä! Ja näitä pystyy huoltamaan itsekkin, mikä on mielestäni tärkeätä. On minusta laadukkaammin tehty kuin noi makaroonimaan vehkeet. Eikä tämä ole mitään poikasten puhetta, vaan aikuisen :sunglasses:

      
  • Harmi kun Honda ei taida enää mopoja edes tehdä... Ne oli luotettavimpia vempeleitä mitä olen ikinä nähnyt!

      
  • täs on lista aakkos-järjestyksestä mopoista mitä kannattaa hankkii jos haluu laadukkaan: (oon karsinu kiinalaiset ja pv:t)


    aprilia, beta, ch racing, derbi, gasgas, generic, gilera, malaguti, mbk, motorhispania, peugeot, piaggio, rieju, roxon, yamaha

      
  • Suosittelen harkitsemaan kiinalaisia skoottereita, mikäli vain itsetunto sen kestää. Kyllä nekin sen vuoden tai pari kestää, minkä mopolla ajellaan. Jälleenmyyntiarvo ei kyllä ole kummoinen.

    Harkita voi myös vähän ajettuja laatumerkkejä, mutta tuppaavat vain maksamaan maltaita. Älä vaan mihinkään VIRI -peliin mee sekaantumaan, takuulla pommi.

    Ja jos jonkin "laatu"merkin ostaa, niin älä vain osta mitään laitetta, jonka maahantuoja on Sumeko. Harkitse Hondaa, Yamahaa tai Suzukia.

    Puhun kokemuksen äänellä, sillä itse omistin ennen kevaria(=Honda NSR) Gilera Runnerin (vanha ja paljon ajettu), jonka kanssa murheettomat päivät pystyi laskemaan yhden käden sormilla. Toki käytetyissä on eroja, mutta varmaankin jonkin kiinan-skootterin ostaminen monessa suhteessa paras ratkaisu, varsinkin jos meinaa ostaa 16- vuotiaana kevarin, niin eipä sillä tuu ajeltua kuin 1 vuosi. Pystyy näin säästämään enemmän rahaa kevarin hankintaan.
    Mutta onnea mopon hankintaan! :sunglasses:

      
  • osta gilera runner siskolla on keulii vaikka on vakio :grin:


    edit:aijuu ei oo ollu siinä vikoja 8000 rullattu vaiks kaatus ni ei tuu isoinaarmui

    [viski muokkasi tätä viestiä 03.10.2007 klo 18:10]
      
  • Jos vähänkään haluaa käyttää järkeä niin lapselle ei kannata mitään ryjää ostaa (lue: kiinalaiset ja muut halvat). Kyse on paitsi jälleenmyyntiarvosta, huollosta, takuusta ja varasosien saatavuudesta, ennen kaikkea lapsen turvallisuudesta. Minä en omaa poikaani Kiinalaisen tuotteen kahvoihin päästä, vaikka saisin ilmaiseksi sellaisen laitteen. Toinen seikka on se, ettei nämä kiinan ihmeet eivät todellakaan vastaa laadultaan likimainkaan tunnetuja ns. länsimerkkejä. Ja tämä ei ole teoriaa vaan faktaa. Nuo kiinalaiset on ihan rimpulavehkeitä, heikkolaatuisia, mikään ei toimi, ainakaan pitkään..EHDOTON EI HALVALLE LAITTEELLE!!

      
  • Gilera runneria suosittelen. ei uutta laatikko mallia vaan pari vuotta vanhempaa. itellä on 01 vm runneri ja melkein 18tuhatta ajettu. ei oo kertaakaan leiponut kiinni eikä jättänyt tienreunaan.
    pensaa tuo runneri ei syö paljoa, kulutus on vakiona n:2l/100km. (mulla "hieman" piristetty runneri imasee pensaa 4-6l /100km riippuen ajosta :tongue: )

      
  • niin joo kinkki mopoja en suosittele yhtään.. ellet tykkää joka päiväisestä mopon korjaamisesta?? kaverilla oli joku kinroad.., millo runko poikki ja saa säätää venttilejä joka kerta kun lähtee ajamaan yms... :open_mouth:

      
  • Ketä on aprilian maahantuoja? Haluaisin tarkistella hintoja.

      
  • Itsehän ajoin malagutin enduromopolla kahdessa vuodessa 26 000km.

    Normaali huolloilla, männän vaihdoin 15 000km kohdalla. 2t öjyä, tulppa aika ajoin ja öljyn vaihto 10 000km välein =)

    Moottori on Minarelli AM6 mikä taitaa olla kaikissa näissä ei kiina mallin enduro mopoissa, paitsi derbissä on oma moottorinsa.

    Soivia pelejä loppuun asti =D Derbit kärsivät vaihteisto ja sähkövioista. En niitä kyllä mollaakkaan, kyllä suurin osa toimii oikein mukavasti.

      
  • Harmi, että Honda jätti mopotteluhommat kokonaan ja siirtyi ns. oikeisiin kulkineisiin... Jätti samalla sellaiset saappaat, ettei niihin täyttäjää ole löytynyt. Honda oli kyllä luotettava, kestävä kampe.

      
  • mulla on gilera runner sp vm 02 22 tonnii ajettu kulkee n.100-110 kmh eikä oo vikoja ollu

      
  • Ite olen omistanu elämäni aikana,jos monenlaista skootteria ja mieleen painavin niistä oli yllätys merkki KEEWAY HURRICANE! Ostin 1500km ajettuna ja nyt taulussa 56tkm.

    Erittäin hyvin toiminut perushuollot tehty ajallaan.

    Toinen suosittelemisen arvonen skootteri on Honda X8-r itse ajeli semmosella kolmisen tonnia ennenkö laitoin kiertoon.

    Yamaha skootterit on kans tekniikalta luottavia,mutta erittäin kalliita huoltaa.



    Noi kiinan rutkuista kannattaa pysyä kaukana itelläki on tallin pohjalla muutama zoneri ja baotian.

    Jos haluaa kunnon rutkuttimen,niin suosittelen minarellin koneilla varustettuja,eli yamahia,keewayta,piaggioita ja aprilleja.



    Käytetyistä sen verran,että itte olen aina ostanu skootteri käytettynä,eikä ole ollu vikoja sen pahemmin. :wave:



    Kiitos olen puhunut.

      
  • Poika osti Peugeot XPS:n uutena v.2006, uudesta alkaen oli jos jonkinlaisia vikoja. Jätti välillekin useita kertoja. Pahinta oli että sai tapella takuuaikana maahantuojan ja huoltofirman kanssa kun eivät meinanneet korjata takuuseen selviä tehtaan asennusmokia ja materiaalivikoja.

      
  • Moi kannataako mun ostaa mopo millä on ajettu 10000km onko se jo liikaa ?? kuimonta kilsaa on hyvä et se ei oo niinku loppuun kulutettu et sil ajaa viel joku 2-3 v /kesää

      
  • Onko se paljon halvempi kun vähemmän ajetut? 200-300 euroa voi upota pieneen remonttiin (muuhun kuin huoltoon) jos vuosia aiot ajaa?

    Jos käytetyn saa halvalla ja vähän tykkää askarrella mopon kanssa niin sehän on kehittävä harrastus ja oppii kädentaitoja.

    Itse laitoin ekan moponi (aito Monkey) kasaan osista jotka ostin laatikossa. Vuosi oli 1976. Sittemmin olen rassaillut yhtä ja toista.

      
  • Paljon on puhuttu merkeistä, hyvä niin.

    Aika paljolti mopon ostamisessa vaikuttaa myös kuljettajan pituus, sillä valitettavan usein näkee myös niitä jotka ovat ostaneet liian ison menopelin suhteessa kokoon.

    Kun hallitaan menopeli tiellä, vältytään myös niiltä ikäviltä puolilta liikenteessä, ja nuori (lue vasta kortin saanut) joka aloittelee liikenteeseen tutustumisen mopolla, saattaa olla myös hieman arvaamaton sekä ehkä hieman tietämätön, että kuinka tilanteessa(esim. risteys) tulisi toimia.

    Mukavia ajohetkiä kaikille kaksipyöräisen omistajille (ja tietenkin myös muille)

      
  • kuinka paljon mopo pitää siään ajaa

      
  • Valmistajat suosittelee et 1000km

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit