TM:n sisältö muuttunut

27 kommenttia

Nyt ainakin omasta puolesta on mennyt kuppi nurin TM:n sisällön kanssa. Ei ole enää sama lehti kuin aikaisemmin. On erittäin paljon aiheita, mitkä kuuluvat johonkin muuhun julkaisuun, kuten esimerkiksi Tieteen Kuvalehteen tai TM:n Rakennus Maailmaan. Ei kaikille kannata kaikkea tarjota vaan keskitytään siihen tekniikkaan, kuten lehden nimikin antaa olettaa.
Seuraavan kerran kun menee kestotilaus poikki niin se on sitten siinä. 80-luvulta asti aviisia lukeneena tulee ikävä, mutta toisaalta taas ei. Palataan asiaan, kun saatte sisällö samalla tasolle, kuin mitä se on ennen ollut.

  
  • Samaa mieltä. Myös nämä toimittajien ahdasmieliset mielipidekirjoitukset nettisivuilta kuuluisivat jonnekin muualle.

      
  • Ei ole vähään aikaan nähty mainoksia TM:n lukijamäärien kasvusta ja selkeästi päätoimittajan vaihdoksien myötä haetaan paremmin myyvää linjaa. Mielestäni tällä hetkellä on menty parempaan suuntaan kuin edellisen päätoimittajan aikana, vaikka lehden sisältöä esittelevät sivut ovatkin tavattoman sekavat. Pikkujuttu, mutta nettisivujen sisällössä viihteellisiää jutuilla on nykyään turhan suuri rooli. Ehkä sillä saadaan klikkauksia enemmän kuin asiallisemmalla linjalla ja siten mukavampi myydä mainoksia. Ahdasmielisten juttujen osuudesta en ole varma, onko Autoliiton porukka tosissaan vai provoileeko harkitusti. Siinä liikutaan vaarallisella alueella, kun TM:n imagoon ei mielestäni provosointi kuulu. Ja jos jutut on kirjoitettu vilpittömästi, on aihettakin huolestua.

      
  • Hyvin pitkälle samaa mieltä, että sisältö on nyt pahemman kerran hakusessa! Myöskään kestotilauksen noin 180 euron vuosihinta ei oikein ole kohdillaan, eli irtisanon tilauksen heti kunhan arki taas alkaa. Olen ollut tilaaja suunnilleen 25 vuotta, mutta nyt "sokka irtosi" / "kuppi meni nurin", kun sain vuosimaksun. Seuraan etenkin autotekniikkaa ja viime aikoina muut kuin talvitesti, ovat tehty hyvin kevein perustein...silti VW-konsernin tuote täytyy saada aina vertailuvoittajaksi, jos ei muuten, niin jätetään vertailuun ottamatta ne kilpailijan ominaisuudet, joilla se toinen voisi ottaa ykkössijan! Viimeksi kävi niin tila-autovertailussa, jossa Grand Picasso olisi ollut mestari, jos sen huippuvarustelu ja alhainen melutaso olisi otettu huomioon, kuten kuuluu! Allekirjoittanut ajelee Picassolla ja mitä enemmän ajelen sillä, niin sitä enemmän Tourani vaikuttaa "turalta"! Autotekniikkaa ja testejä yms. löytyy Saksalaisista ja Ranskalaisista autoalan julkaisuista todella paljon ja google-kääntäjä hoitaa homman☺

      
  • Non niin
    Taitaa olla näppylähanskat kadonneet, saahan sitä tietenkin vaahdota. Kyllä TM:kin tekee virheitä, jos ei tekisi, ei niitä seurattaisi. Kuitenkin tärkeintä on tehdä hyvää journalistiikka, siitä minä haluan maksaa. Mokia tulee kaikille, se on inhimillistä, mutta pyrkimys hyvään on tärkeää. Siitä kannattaa maksaa, vaikka välillä meneekin pieleen, niin kaikilla menee, minä mukaan lukien, pyrkimys on parempaan.

      
  • Onko mitään linkkejä ranskalaisiin autolehtiin ?

      
  • www.google.fr....

      
  • Täytyy muistaa, että lehden nimi on Tekniikan maailma - ei Auto maailma. On erittäin hyvä, että kirjoitetaan tekniikasta laaja-alaisesti. Kolestrolilääkkeen syöjällekin löytyi. Autot kiinnostaa, kun niitä rakentaakin, mutta ei juuri jaksa suurempia määriä lukea pikku korealaisten testejä, mutta niitäkin tarvitaan. Ruokaselle oli hyvä pääkirjoitus. Nimenomaan kannattaa panostaa korjaamiseen ja toivoisinkin näin Tee se itse miehenä näitä enemmän tekniikan alalta. TM rakennus hoitaa minulle rakentamisen. Sielläkin voisi olla enemmän itse tekmiseen liittyvää. Pari vanhaa neuvoa: Köyhän ei kannata ostaa halpaa ja korjaukseen, kuten isäni jo sanoi, sehän on ihmisen tekemä. Eli kunnon työkalut ja rohkeasti tekemään

      
  • Samaa mieltä. Nykyinen aihepiirien jako on ok. Hienosäätöä sitten sisällön laadun, ulkoasun yms. juttujen osalta, milloin siihen on tarvetta.

      
  • Kyllä oli taas lehti 10/2018 ihme viritys. Pahin rimanlaitus hetkeen. En käsitä mitä ihmettä apteekit s8, muistisairaus s68 tai uni s86 tekevät tässä lehdessä. Niissä ei ole mitään tekniikkaan liittyvää vaan ovat heikkoja medisiinan yleisartikkeleita. Ne kuuluvat perusteellisempina ja ruodittuina sen alan lehtiin, joita kiinnostuneet voivat vapaasti ostaa ja joita löytyy suomeksi. Älkää muuttako Tekniikan Maailmaa yleisaikakausilehdeksi, jolloin se ei kiinnosta ketään. Jo tässä vaiheessa kysyn toistuvasti itseltäni kannattaako lehteä enää ostaa ja onko aika lopettaa n 20-v kestotilaus.

      
  • Kyllähän tämän julkiasun tilanne aika heikolta vaikuttaa. Harmaantuvat ukot kirjoittelevat toinen toistaan pahemmin kehityksestä jälkeen jääneitä juttujaan. Välillä kirjoitellaan ihan täyttä tuubaa, kun ei ole mitään käsitystä siitä, mitä 2000-luvun tekniikka on. Nämä siis ihan ydinaihepiiristä eli tekniikasta. TM:n nettivujen ja keskustelufoorumin kaikki standardit alittava toimivuus kruunaa kaiken. Viihteelliset sinappitestit sentään onnistuvat. Ei ihme, että myyntiluvut ovat laskeneet ja nykypäivän tekniikasta kiinnostuneet nuoret eivät koe omakseen tätä julkaisua.

      
  • Täysin samaa mieltä Jukan kanssa.
    Olo on ollut todella harmistunut jo pitkään.
    Nykyinen sisältö ja ulkoasu eivät vastaa sitä Tekniikan Maailmaa, jonka kestotilaajana olen ollut useamman vuosikymmenen.
    Fiilis on kuin lukisi jotain halvalla tuotettua jenkkien tieteenkuvalehteä, eikä uuden numeron ilmestymistä enää odota, kuten aiemmin.
    Yksittäisen numeron sivumäärä on pystytty venyttämään juuri ja juuri yli 100 sivun ylisuurilla aukeamakuvilla. Tekstiä on taas niukkaakin niukemmin.
    Ilmeisesti suurin osa resursseista (euroista) menee sinällään arvostettuun, ja erittäin hyvin toimitettuun talviautovertailuun. Muiden autojen vertailut ovatkin sitten jääneet toissijaisiksi, paitsi tietenkin katumaasturien suhteen, joita tuputetaan joka tuutista.
    Missä ovat perusautojen vertailut (golf- tai mondeoluokka)?
    Olisin jo peruuttanut kestotilaukseni, mutta olen pitänyt sitä voimassa ainoastaan loistavan ja ainutlaatuisen lehtiarkisto-osion johdosta.
    Sitä kun ei kai voi ainoana palveluna erikseen tilata?

      
  • Sanoisin, että Tekniikan maailma on palannut enemmän juurilleen - enkä minä ainakaan sitä pistä pahakseni.

      
  • Ota vain digilehti, niin pääset lukemaan arkistoa, niin minätein ja pääsen lukemaan näköis ja digilehteä.
    Eikä tule turhaa paperia ja postikin voi vähentää jakajien taakkaa.

      
  • Samaa mieltä edellisten kanssa, Jukka NHB, Lukija, jne. nykytasosta sekä lehdestä 10/2018, joka on todellinen pohjanoteeraus.

    Uusi ulkoasu on tylsä, yritetäänkö isoilla kuvilla täyttää palstatilaa, jotta työt vähenevät mutta silti sivumäärä säilyy?

    TM ei myöskään näytä ymmärtävän mikä on TEKNIIKAN ja TIETEEN ero?

    Tekniikan määritelmä:"Tekniikka tarkoittaa menetelmiä, joilla ihminen vaikuttaa ympäristöönsä ja käyttää sitä hyväkseen."

    Tieteen määritelmä:"Tiede tarkoittaa todellisuuden ilmiöiden ja niiden välisten suhteiden järjestelmällistä ja arvostelevaa tutkimista sekä sen avulla saatua tietojen jäsentynyttä kokonaisuutta."

    En pane pahakseni satunnaisia tiedettä sivuavia artikkeleita, mutta kun lehdessä alkaa olla iso määrä lääketieteellisiä ym. artikkeleita, niin focus on pielessä. Annetaan suosiolla tieteelinen tarkastelu esim. Tieteen Kuvalehdelle.

    Odottaisin erityisesti autovertailuja useammin. Se on alue jolla TM on hyvä. Vertailut ovat varsin perusteellisia ja arvostelut selkeitä. Kevyempänä versiona vertailuista voisivat olla paritestit, siitä viimeinen hyvä esimerkki on niinkin kaukaa kuin viime syksyltä, TM 19/17; BMW 530e v MB E 350e. Näitä voisi olla yksi joka numerossa.

    Vielä autojen koeajoista, mieluummin palstatilaa tekstille kuin koko aukeaman kuville, vai onko ajatus saada 2 sivua lisää lehteen kuin tyhjästä?

    Koeajojen yhteenveto-sivu tulisi päivittää tähän päivään, mieluummin sinne palstatilaa kuin isoille kuville. Varuste -osio on lyhyt ja sisältö kuin viime vuosikymmeneltä. Eiköhän ajonvakautus, ABS-jarrut ja kuljettajan/etumatkustajan turvatyynyt ole vakiona lähes kaikissa autoissa? Samoin ilmastointilaite, ajotietokone :), sähkötoimiset ikkunat, radio?? Jos sattuu, että joku eo. puuttuu, voisi siitä olla huomautus taulukon jatkeena. Taulukkossa tulisi esittää laajemmin vaihtoehtoja, mitä ko. automalliin on saatavilla ja mihin hintaan.

    'Vertailun vuoksi'-taulukkoon myös reilusti lisää palstatilaa isojen kuvien sijaan. Jos ja kun vertailtavat autot ovat TM -koeajettuja, voisi taulukossa olla melut, jarrutusmatka, kulutus yksityiskohtaisemmin, kiihdytys esim. 90-120 isoilla vaihteilla, lähi/kaukovalot (tähdillä 1-5),varusteet, Euro-NCAP -tähdet, päästöt, hinta veroton/verollinen.

      
  • Tervehdys,
    on hyvä, että lukijat eivät säästele sanojaan Tekniikan Maailmaa kommentoidessaan. Meille kelpaavat toki kehut, mutta haukut luemme erityisen tarkasti.
    Muutama huomio esitettyihin näkökulmiin:
    1. Ulkoasuamme olemme kehittäneet ja kehitämme kaiken aikaa. Kaikkia muutokset eivät miellytä, emmekä kaikessa aina kerrasta onnistukaan. Me olemme lisänneet ja lisäämme infografiikkaa, koska se kertooa usein paljoin enemmän kuin ne kuuluisat tuhat sanaa.
    Kuvien käyttöä olemme myös kehittäneet. Meillä on mielestämme parempia kuvia paremmin esillä kuin ennen, mutta perustellusti voi olla toistakin mieltä.
    2. Autosisällön määrää emme ole vähentäneet yhtään. Emme myöskään ole tinkineet testimenetelmistämme pennin vertaa. Päinvastoin, olemme juuri kiristäneet käytäntöjämme.
    TM:n testissä paljastui paha ja vaarallinen suunnitteluvirhe kolmen VW-konsernin auton takaturvavöissä.
    Se oli mennyt ohi valmistajalta ja kaikilta muiltakin, myös TM:n testiryhmiltä. Meillä syy on selvä:
    Olemme usein tehneet väistökokeen kahdella takaistujalla ja lisäpainolla, kun väkeä ei ole meinannut riittää. Kun sitten veimme Seat Aronan uudessa vertailussa väistökokeeseen niin, että takana istui kolme matkustajaa, turvavyövirhe paljastui.
    Valmistaja on nyt kutsunut 410000 autoa eri puolilla Eurooppaa korjattavaksi TM:n testituloksen seurauksena.
    Vastedes emme enää turvaudu lisäpainoihin. Jos auto on rekisteröity viidelle, väistökokeessa autossa istuu viisi ihmistä.
    Lisää vaivaa ja kustannuksiakin siitä tulee, mutta ei auta.
    3. TM on tekniikan ja tieteen lehti. On tietysti makuasia, mihin rajan vetää, mutta esimerkiksi lääkejakelun ympärillä käydään paljon yhteiskunnallista keskustelua aika kummallisinkin tieteeseen vedoten. Samanlaista keskustelua käytiin aikoinaan, kun nikotiinipurukumin myymisen vapauttamista valmisteltiin. Nyt saan nikotiinipurkkaa kioskeista. Ei ole kauheaa katastrofia seurannut.
    Tämä ei tarkoita, että TM olisi lääkemyynnin vapauttamisen kannalla tai sitä vastaan. Haluamme vain antaa keskustelijoille riippumatonta tietoa ilman ennakkoasennetta.
    4. Meillä on viime aikoina ollut useitakin juttuja lääketiedettä sivuten. Aina ei lehden kokonaisuus ole osunut kohdalleen. Painotukset ovat olleet vääriä.
    Sellaista on lehdenteko. Huomamme kyllä virheemme. Jos emme huomaa, lukijamme kyllä huomauttavat. Hyvä niin.
    5. Teknologian puolella meillä on edessämme aika isoa kehitystyötä. Maailma muuttu käsittämättömän nopeasti. Tietotekniikan rooli ihan kaikessa arkielämässä korostuu. TM:n täytyy olla sen kehityksen tarkka raportoija ja testaaja.
    Ihan helppoa tästä ei meille tule. Voin jo nyt luvata, että pieleen menee monta kertaa, mutta virheet voi aina korjata. Olennaista on vakava pyrkimys parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.
    6. Kesäkuussa uudistamme verkkopalvelumme isolla kädellä. Aloitamme toki beta-versiolla, joten vanha sivusto pysyy käytössä.
    Verkossa tuomme lukijoillemme uuden tuotteen, joka kantaa ainakin työnimeä Tämän Viikon TM. Tekniikan Maailma alkaa siis ilmestyä lehtimäisenä kokonaisuutena verkossa lähes viikoittain.
    Aluksi tuomme tuplamäärän julkaisuja eli 46 kappaletta vuodessa. Pyrkimys on siihn, että jo ensi vuonna olisimme oikeasti viikkotahdissa.
    Sisällön määrä kasvaa, mutta se ei sentään tuplaannut.
    Lukijoiden palaute on meille siinäkin kehitystyössä erittäin tärkeää. Me rekrytoimme tilaajistamme paneelin, joka on mukana verkkopalvelumme jatkokehityksessä.
    Mielellämme otamme mukaan kaikki aktiiviset keskustelijat täältä.
    Laittakaa minulle sähköpostia, niin palaamme asian parin viikon sisällä.

    Kiitoksia palautteesta ja aktiivisesta keskustelusta. Kritiikki on aina hyödyllistä, vaikkei se niin mukavalta tuntuisikaan.

    Ystävällisin terveisin
    Reijo Ruokanen
    Päätoimittaja
    reijo.ruokanen@otava.fi

      
  • Kiitoksia päätoimittaja Ruokanen selvennyksistänne!

    Mitä tulee tähän terveys (vai terveystiede) vs. tekniikka TM-lehdessä: sunnuntain 27.5. Helsingin Sanomien kolumnissakin vähän "vitsailtiin" aiheesta.

    Aihe on vähintäänkin monitulkintainen tämän lehden linjauksena näköjään. Loppukaneettina kommentti mainitusta jutusta, oiottuna: TM eli "Terveyden Maailma" vai "Tekniikan Maailma" - lyhenne sopii molempiin, mutta...

      
  • Onko muilla ongelmaa pääsyssä lukemaan digilehti palvelua, nyt kun uusi EU-lainsäädäntö on tullut voimaan? https://tekniikanmaailma.fi/tilaa/ sivulta klikkaamalla "Olen TM-kestotilaaja" sarakkeesta "ota käyttöön" painike muuttuu "valittu" muotoon, mutta mitään ei tapahdu sen jälkeen?

      
  • Minkä takia Tekniikan maailma julkaisi uudelleen yli vuoden vanhan puhelinvertailun? Aika halvaksi tulee kyllä lehdelle mutta en ymmärrä mitä lisäarvoa siitä lukijalle tulee? Aika hassua lukea "uutuuksista" yms. kun arvostelut ovat noinkin vanhoja.

    Kyseessä siis android-puhelinvertailu, jotka ovat samat numeroissa 10/2017 ja 13E/2018. Luulisi että noita tietoja olisi voinut edes vähän päivittää...?

      
  • Kiinnitin samaan android-vertailuun huomiota. Retronumero tai ei, kampaajalla voi lukea vanhentuneita TM numeroita ilman että paperia tai painomustetta tarvitsee tuhlata. Näihin olisi voinut ainakin laittaa alkuperäisen julkaisupäivän isolla..
    No, tämä oli hyvä triggeri pitkän tottumuksen voimalla jatkuneen tilaajasuhteen päättämiselle. Kaikkea hyvää!

      
  • Toimittaja oli saanut sitten rikesakkoja ylinopeuksista eikä ollut iloissaan asiasta. Sen sijaan että olisi kertonut lukijoille miksi oli itse ajanut ylinopeutta, hän siirsi huomion monia kiukuttavaan asiaan eli ohituskaistojen kohdalla kiihdyttäjiin.

    Minua kuitenkin kiinnostaisi miksi toimittaja itse ajoi ylinopeutta ja miksi koki että siitä ei ollut vaaraa muille?

    Mutta mitäpä tuosta, lehti ja sen tekijät on linjansa valinnut. Niin minäkin, minusta tuli nyt vihdoin entinen tilaaja. Katsotaan sitten taas uusiksi joskus, kunhan on nämä nettisivubetailut johtaneet valmiiseen tuotteeseen yms.

      
  • Olen digitilaaja, mutta itse lehti jää useasti lukematta. Nämä verkkosivut lukijoiden kommenteineen ovat vertaansa vailla. Kiitos TM, olette parhaita, vaikka joku joskus valittaa pienistä yksityiskohdista, ehkeivät ymmärrä, silloinkun paljon rapataan saattaa roiskua.

    Juono, toimittaja oli rehellinen. Kukapa meistä ei koskaan olisi syyllistynyt ylinopeuteen?

      
  • Kestotilaajan postilaatikkoon kolahti tänään uusin numero 16/2018.

    Lehdessä on useita hyviä artikkeleita, kuten juttu Mulhousen automuseosta, Sony vs Panasonic -kameravertailu, Kian käyttötesti, Satunnainen tarkkailija jne.

    Harmittavasti tähänkin numeroon on ympätty kahmalokaupalla halvanoloista täytesisältöä.
    Äkkiseltään kahlattuna ainakin seuraavien sivujen kohdalla tulisi miettiä, mitä tarkoitusta palvelevat jättisuuret kuvat joko esineistä tai ihmisistä? s. 8,17,22,23,42,43,56,57,58,61,62,64.

    Grandlandin koeajo oli sisällöltään ok, mutta juttu oli n. vuoden myöhässä. Selitykseksi ei mielestäni riitä malliin päivitty diesel-automaatti.
    Tekniikan makasiini -osio on yhä kuin suoraan tieteen kuvalehdestä, ja tarvitseeko suon mikrobit palstatilaa kolmen sivun verran, oikeasti?

    Erinomaisesta digiarkistosta kun ottaa luettavaksi mikä tahansa numeron 10 vuoden takaa, huomaa välittömästi eron sisällön laadussa. Ikävä kyllä.

      
  • @Reijo Ruokanen kirjoitti:
    Tervehdys,
    on hyvä, että lukijat eivät säästele sanojaan Tekniikan Maailmaa kommentoidessaan. Meille kelpaavat toki kehut, mutta haukut luemme erityisen tarkasti.
    Lukijoiden palaute on meille siinäkin kehitystyössä erittäin tärkeää. Me rekrytoimme tilaajistamme paneelin, joka on mukana verkkopalvelumme jatkokehityksessä.
    Mielellämme otamme mukaan kaikki aktiiviset keskustelijat täältä.
    Laittakaa minulle sähköpostia, niin palaamme asian parin viikon sisällä.

    Kiitoksia palautteesta ja aktiivisesta keskustelusta. Kritiikki on aina hyödyllistä, vaikkei se niin mukavalta tuntuisikaan.

    Ystävällisin terveisin
    Reijo Ruokanen
    Päätoimittaja
    reijo.ruokanen@otava.fi

    Tätäkö olette hioneet nyt monta kuukautta alkuperäistä aikataulua pidempään? Edelleenkin monet vanhat lapsukset pomppivat ensimmäisenä silmille. Lähdetään liikkeelle vaikka sivustonne aloitussivusta. Se on todella sekava paketti vailla mitään järjestystä. Aventadorin koeajo on edustettuna kolmeen kertaan ja venemessut kahteen kertaa. Aventador ja jonkin ikivanhan levysoittimen esittely haukkaavat valtavasti tilaa. Kun sekaan ripotellaan vielä nippu mainoksia, niin tuloksena on hankalalukuinen informaatioköyhä sotku. Puhelimella tuota sotkua on vieläkin tympeämpi kahlata läpi, kun yhdelle ruudullu sipii 1-2 juttua kerrallaan.

    Tämä keskustelufoorumi... Kirjoitan tätä viestiä MacBookilla. Leveyssuunnassa käytössä on kolmasosa näytöstä ja ylhäälläkin on tuhlattu tajuttoman paljon tilaa erittäin vähäpätöisille toiminnoille. Olisiko noin neljäsosa ruudusta käytössä. Se on huono suoritus.

    Foorumin toiminnot ovat edelleen varsin heikot, olkoonkin sitten plussaksi laskettavissa se, että vain noin vuosikymmenessä pääsitte eroon html- tageista. Välillä oikealla on listattu artikkeleiden kommentteja ja välillä keskustelefoorumin. Mitään logiikkaa tuossa ei näyttäisi olevan. Kun menen vaikka Uusimmat autot -osioon, niin en näe milloin keskusteluihin on viimeksi kirjoitettu kommentteja. On aika hölmöä klikkailla ylimpiä keskusteluita auki vain tarkistaakseen, onko niihin kirjoitettu uusia kommentteja. Miten tämän luokan perusasiat voivat epäonnistua kerta toisensa jälkeen? Lainaus on visuaalisesti ja toiminnoiltaan heikko. Lainauksessa ei ole linkkiä alkuperäiseen viestiin, lainattavan kohdan valinta puuttuu ja useiden lainausten valintaa ei ole. Kaikki tämä on aivan peruskauraa harrastepohjalla pyörivillä ei-kaupallisilla sivustoilla.

      
  • Tämän lehden keskusteluhuvi lässähti kokonaan tähän uudistukseen.

      
  • muokattu 04.12.2018 11:10

    @?Quu kirjoitti:
    Tämän lehden keskusteluhuvi lässähti kokonaan tähän uudistukseen.

    Painetun lehden tilauksen olen jo lopettanut, digilehteä maksan lähinnä mielenkiintoisten arkistolehtien takia.
    Jos hinnat vielä nousee, tai lukeminen vaikeutuu, niin tämä on taputeltu.
    Voi vitsi tarkistin niin minähän maksan tästä huvista 150€ / v

      
  • Hinta on kyllä aivan poskettoman korkea. Laadukkaammat julkaisut maksavat digilehtenä 1-2euroa kappaleelta. Jos rahalla saisi laatua, niin hinta voisi olla ihan ok. Itselläni taitaa olla juuri nyt hyvä hetki sanoa irti tilaus. Just nyt ei kiinnosta maksaa tuollaista hintaa amatöörimäisestä toteutuksesta.

      
  • No niin, sinne lähti tilauksen peruutus. Jään odottelemaan laatua tai kohtuullisempaa hintaa. Palautteen huomioiminenkin olisi hyvä alku.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit