DVD-levyjen elinikä?

2 kommenttia

Onkos mitään tietoa DVD+RW:n datan säilymisestä verrattuna kertapolttoiseen DVD+R-levyyn? Entä kenen valmistajan mediat ovat hyvälaatuisia? Jossain peloteltiin, että halpislevylle tallennettu pätkä saatta jo kuukauden päästä olla lukukelvoton?

  
  • Huonoja kokemuksia on....
    tallensin vajaa puolivuotta sitten DVD +RW levylle Sonyn polttavalla DVD-soittimella VHS-C nauhoja vuosien varrelta. Tarkoitukseni oli eilen lisätä levylle uutta materiaalia ja varmuuden vuoksi ajattelin tarkistaa mitä olin jo ennestään kopioinut levylle. Hämmästys oli suuri kun näin mitä edellisille tallenteille oli tapahtunut, kaikki mikä kuvassa liikkui palikoitui voimakkaasti ja liikkumattomat kohteet näyttivät kuin niitä katselisi maitolasin lävitse ! henkilöiden ja tapahtumien tunnistaminen oli vaikeaa.Onneksi alkuperäiset nauhat ovat vielä tallella. Levy johon tallensin oli TDK:n valmistama. Säilyvätkö -/+ R levyt paremmin ? Vähän alkaa mennä luotto koko DVD tallenusformaattiin...

    t. Petri

      
  • Voi juma, ei kuulosta lupaavalta. Minulla on Philipsin DVDR70 ja puolentoista vuoden ajan olen käyttänyt TDK:n +RW -levyjä, toistaiseksi vanhatkin levyt ovat toimineet OK, itse soittimen lukupää on kyllä vaihdettu kahdesti (!) jatkettuun takuuseen; se ei tunnistanut mitään, tyhjiäkään levyjä jne. Mutta nyt kaikki ok.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit