Suomi pronssia lajissa EU:n vanhin autokanta

4 kommenttia

Kreikka ja Portugali kirivät vielä ohi, niissä on vielä vanhemmat autot. Olemmeko niin persaukisia, vai mistä tämä johtuu? Pelkästä autoverosta se ei voi johtua, Tanskassa on paljon kireämpi autovero, mutta uudempi autokanta.

Muuten tämä ei kai olisi ongelma, mutta mitä vanhempi autokanta sen enemmän ihmisiä kuolee liikenneonnettomuuksissa ja sen enemmän päästöjä keuhkoihimme.

  
  • Ehkä suomalaiset ovat vain järkeviä ja käyttävät autot loppuun asti. Kertakäyttökulttuuri on yleistynyt esimerkiksi vaatehankinnoissa, mutta autojen osalta järki ilmeisesti vielä pelaa.

    Tokihan uudet autot ovat parempia monilta osin ja varsinkin turvallisuus ja päästöt ovat kehittyneet hyvään suuntaan, mutta toisaalta suomalainen liikenne on turvallista näinkin pästöt sittenkin riippuvat ennen muuta kulutuksesta. Monet 20 vuotta vanhat autot kuluttavat yhtä vähän kuin jotkut uudet. Vailla katasysaattoria olevat bensakulkineet ovat käytännössä harrasteautoja eikä niiden kilometrit maapalloa tuhoa.

    Uudet autot ovat tuontitavaraa ja työllistävät lähinnä myyjän. Vanhat autot työllistävät myös korjaamoja ja peltiseppiä sekä kotimaista varaosaketjua.

      
  • TM:ssä muistaakseni oli jokin aika sitten juttu mm. autojen psykologisesta vanhenemisesta. Se alkoi, kun General Motors ja Chrysler keksivät 1920-luvulla julkaista autoista uusi malli joka vuosi. Näin saatiin automyynti kasvuun, sillä kukapa nyt haluaisi ajaa "vanhalla" autolla - vaikka sen olisi ostanut edellisenä vuotena. Itse en koe aiheelliseksi vaihtaa 11-vuotiasta isolla dieselillä varustettua autoani: siinä on hyvät varusteet ja vuosittainen huolto pitää sen hyvässä kunnossa, eikä sillä ole ajettu kuin vasta 170 000 kilometriä. Kun ilmastonmuutostorjuntatouhotus alkoi, puhuttiin että on ympäristöteko ajaa vanhalla autolla. Kun ottaa huomioon uusien autojen kehityksessä ja tuotannossa syntyvät päästöt, niin mutu-tuntumalla se, että vanha autoni kuluttanee litran-pari enemmän kuin uusi malli, ei ylitä uuden valmistukseen käytetyn energian ja syntyneet päästöt. Eikä esim. 10 vuotta vanhat Mersut, Bemarit, Volvot jne. ole ratkaisevasti turvattomampia kuin uudet autot.

      
  • Ei tulisi mielen viereenkään vaihtaa autoa kalenterin perusteella. Hyvin hoidettuna vehkeet toimivat ja täyttävät sen tehtävän johon ne on hankittu, en jaksa tuntea häpeää perheeni keskimäärin 18-vuotiaasta autokannasta.

      
  • Vaikka kukaan tuskin sinänsä sympatiseeraa suomalaisia autokauppiaita, niin onhan se vähän kummallista että Suomeen ei muodostu kunnollisia vähän ajettujen ja hyvin varusteltujen uudehkojen autojen markkinoita, vaan suuri osa tällaisista autoista osteteen ulkomailta. Tämähän on suoraa seurausta siitä että uusia autoja myydään Suomessa vain noin 120.000 kpl vuodessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit