...Tuleekohan syksyllä vielä se vuoden toinen pyörä- tai pyöräilyartikkeli...?
Vai lisääntyykö hiki jo pelkästä pyöräajatuksista?
Mikähän siinä on, kun TM:ää tuntuu pölynimuritkin kiinnostavan enempi kuin pyörät?
Taitavat olla toimittajat kotonaan melkoisia ’tohvelisankareita’... No lienevät ainakin’sisäsiistejä’
Anna edes vähän armoa vai milloin oli edellinen pölyimurijuttu lehdessä?
Jokunen vuosi sitten, muistaakseni liikunnan erikoisnumerossa eräs toimittaja meni testiin ja sai tuomion liian kovasta treenistä. Tilanteen kehittymistä piti seurata, mutten muista aiheeseen palatun. Vaikka moni näitä terveysartikkeleita kritisoi, minusta ne ovat kiinnostavia ja tuon tapauksen etenemisestä olisi kiva lukea. Nimim. Kunto junnaa paikoillaan.
Olisko kohtuullista, ett edes neljä - viisi (4 - 5) juttua vuodessa erityyppisistä pyöristä ...luomu, sähkö, harrastus, hyöty, kilpa, ym:stä ...mummonpyöriä unohtamatta...
Yhteiskunnan terveys ja rahojen niukkuus kun puoltavat muita liikuntamuotoja autoilun ja rajallisten, ilmaa saastuttavien muotojen sijaan. Pienikin muutos kun olisi parempi kuin sama vanhassa junnaaminen.
Ei ne pyöräjutut autoliikkeitä ahdinkoon ajaisi ainakaan vielä meidän kenenkään elinaikana, mutt pyörillä tai muuten liikkuminen toisi todennäköisesti jonkun vuoden terveyttä lisää
...ja ties vaikka Helsingin ruuhkia hiukka helpottais ja hengitysilmaa parantais... Ootteko tutkineet?
Se näkyy Ylekin olevan tietoisempi pyöräilyn kasvavasta suosiosta - ihmisten kiinnostuksesta pyöräilyn iloista ja mahdollisuuksista, sen vaihtoehdoista erilaisiin käyttö- ja kokemuksellisuuksiin. Mutt TM ei, se kun on ollutjo pitkään vain autolehti puheistaan huolimatta. Laittaa toki täytteeksi joskus myös jonkun pesukone-, robotti-imuri- ja/tai mönkijä-artikkelin juulehden sisältöä’ monipuolistamaan. Mutt ei juurikaan automonopolia horjuttavia pyöräjuttuja...
Empä taida taaskaan jatkaa puolenvuoden tarjoustilaustani
Ellen ihan väärin muista, TM on perinteisesti tehnyt jutun Eurobikestä. Nopea vilkaisu haulla palauttikin mieleen 2017 messujen laajan jutun sähköistyvästä pyörämaailmasta.
Tavarapyöräbuumi on erittäin positiivinen juttu. Tavalliset oman auton käyttöön urautuneet kaverit tuskin osaavat edes uneksia pyörän jo olemassa olevasta potentiaalista auton käytön välttämättömyydestä itselleen saarnatessaan. Mutta kun he väkisinkin tulevat näkemään erilaista kalustoa liikenteessä, ehkä heistä vähiten hitaat alkaa vähitellen jotain asiasta ajatella.
Koska vahvasti TAAS vaikuttaa, että pyöräjutut eivät vieläkään lisäänny TM:ssä, niin mitäs minä enää roikun... eli poistun palstalta kirjoittelemasta. Sadat ja tuhannet autojutut eivät enää minua kiinnosta. Joten, kun ei minun provosointi ja teidän muiden pehmoilu ole TM:n suuntaa muuttanut, niin ei näkemiin eikä kuulemiin, vaan näkymättömiin!
Napavaihteisista polkupyöristä toivoisin juttua TM:ään. Nykyään japanilainen Shimano on saanut kilpailijoita. Kuten saksalaiset Pinion ja Rohloff. Nämä saksalaiset valmistajat kelpaavat laadultaan suoraan ammattikäyttöön. Kummassakin on erikoisuutena, että niiden voiteluöljyt vaihdetaan kerran vuodessa / vaihtoehtoisesti 5000 kilometrin(Rohloff) välein. Niiden mekaniikka kestää vähintäänkin kymmeniätuhansia kilometrejä.
En pidä tilastoa pyöräjuttujen määrän kehityksestä, mutta taas oli lehdessä yksi. Vielä en ole artikkelia kunnolla ole lukenut, mutta aihe ja Rosen konsepti yksilöllisyyteen tähtäävine ratkaisuineen vaikuttavat kiinnostavilta.
Siitä tulee taas mieleen ajat neljännesvuosisadan takaa. Tuolloin harrasteautot kiinnosti ja veivät kaiken ajan ja rahat, mutta kun myöhemmin löytyi noille nimikkeille kilpailevia ottajia, hiipui harrastus. Pyörät tarjoavat tällöin erinomaisen korvikkeen ilman, että oikeastaan mistään pitää luopua. Nykyään kun vähänkin uudemmat autot ovat lähinnä tietokoneitä, niistä on kadonnut harrastamiseen liittyvä fiilis. Pyörissä tilanne on paljon parempi.
Palautetaanpa tämä keskustelu mieleen ja toivotaan, että Jaakkokin on huomannut jo aikaa sitten tapahtuneen erinomaisen positiivisen muutoksen TM:n juttujen aihepiirissä. Tuskin olen väärässä kun veikkaan, että tässä maailmantilanteessa (korona, sähköpyöräbuumi) linjaus on onnistunut myös TM:n näkökulmasta.
Vaimollani Helkama e2800 vm.2009 asti. Ajaa kuitenkin manuaalilla päivittäiset alle 20km reissunsa. Vasta toki vain 30 vuotta.
Huono pyörä miehelle tuo naisten malli, joten pärjätäkseni hänelle, itselläni on Propheten 100/nm jäykkäperäinen mtb.
Joku väitti ettei noilla pääse yli 25km/h. Tällä ei tule vastuksia, menee mielellään kunhan poljet.
Olen ilmeinen asiantuntija ja ajanut vuodessa sillä jo 60km, tosin taisin lainata sitä jollekin....no, ainakin neljäkymmentätuhattametriä ja ihan ite.
Onneksi TM:n ei tarvitse kirjoittaa vain uusista keksinnöistä. Vuoden -86 lehdessä oli satavuotiaan auton koeajo ja kun tuostakin on jo aikaa 34 vuotta, edelleen lehdessä on juttuja polttomoottoriautoista.
...Tuleekohan syksyllä vielä se vuoden toinen pyörä- tai pyöräilyartikkeli...?
Vai lisääntyykö hiki jo pelkästä pyöräajatuksista?
Mikähän siinä on, kun TM:ää tuntuu pölynimuritkin kiinnostavan enempi kuin pyörät?
Taitavat olla toimittajat kotonaan melkoisia ’tohvelisankareita’... No lienevät ainakin’sisäsiistejä’
Anna edes vähän armoa vai milloin oli edellinen pölyimurijuttu lehdessä?
Jokunen vuosi sitten, muistaakseni liikunnan erikoisnumerossa eräs toimittaja meni testiin ja sai tuomion liian kovasta treenistä. Tilanteen kehittymistä piti seurata, mutten muista aiheeseen palatun. Vaikka moni näitä terveysartikkeleita kritisoi, minusta ne ovat kiinnostavia ja tuon tapauksen etenemisestä olisi kiva lukea. Nimim. Kunto junnaa paikoillaan.
Olisko kohtuullista, ett edes neljä - viisi (4 - 5) juttua vuodessa erityyppisistä pyöristä ...luomu, sähkö, harrastus, hyöty, kilpa, ym:stä ...mummonpyöriä unohtamatta...
Yhteiskunnan terveys ja rahojen niukkuus kun puoltavat muita liikuntamuotoja autoilun ja rajallisten, ilmaa saastuttavien muotojen sijaan. Pienikin muutos kun olisi parempi kuin sama vanhassa junnaaminen.
Ei ne pyöräjutut autoliikkeitä ahdinkoon ajaisi ainakaan vielä meidän kenenkään elinaikana, mutt pyörillä tai muuten liikkuminen toisi todennäköisesti jonkun vuoden terveyttä lisää
...ja ties vaikka Helsingin ruuhkia hiukka helpottais ja hengitysilmaa parantais... Ootteko tutkineet?
Se näkyy Ylekin olevan tietoisempi pyöräilyn kasvavasta suosiosta - ihmisten kiinnostuksesta pyöräilyn iloista ja mahdollisuuksista, sen vaihtoehdoista erilaisiin käyttö- ja kokemuksellisuuksiin. Mutt TM ei, se kun on ollutjo pitkään vain autolehti puheistaan huolimatta. Laittaa toki täytteeksi joskus myös jonkun pesukone-, robotti-imuri- ja/tai mönkijä-artikkelin juulehden sisältöä’ monipuolistamaan. Mutt ei juurikaan automonopolia horjuttavia pyöräjuttuja...
Empä taida taaskaan jatkaa puolenvuoden tarjoustilaustani
Hitsi linkki Ylen tänkertaiseen pyöräjuttuun tietty jäi, vaikka siitä juuri halusin infota... ?
https://yle.fi/uutiset/3-10292821
Ellen ihan väärin muista, TM on perinteisesti tehnyt jutun Eurobikestä. Nopea vilkaisu haulla palauttikin mieleen 2017 messujen laajan jutun sähköistyvästä pyörämaailmasta.
Tavarapyöräbuumi on erittäin positiivinen juttu. Tavalliset oman auton käyttöön urautuneet kaverit tuskin osaavat edes uneksia pyörän jo olemassa olevasta potentiaalista auton käytön välttämättömyydestä itselleen saarnatessaan. Mutta kun he väkisinkin tulevat näkemään erilaista kalustoa liikenteessä, ehkä heistä vähiten hitaat alkaa vähitellen jotain asiasta ajatella.
Koska vahvasti TAAS vaikuttaa, että pyöräjutut eivät vieläkään lisäänny TM:ssä, niin mitäs minä enää roikun... eli poistun palstalta kirjoittelemasta. Sadat ja tuhannet autojutut eivät enää minua kiinnosta. Joten, kun ei minun provosointi ja teidän muiden pehmoilu ole TM:n suuntaa muuttanut, niin ei näkemiin eikä kuulemiin, vaan näkymättömiin!
Napavaihteisista polkupyöristä toivoisin juttua TM:ään. Nykyään japanilainen Shimano on saanut kilpailijoita. Kuten saksalaiset Pinion ja Rohloff. Nämä saksalaiset valmistajat kelpaavat laadultaan suoraan ammattikäyttöön. Kummassakin on erikoisuutena, että niiden voiteluöljyt vaihdetaan kerran vuodessa / vaihtoehtoisesti 5000 kilometrin(Rohloff) välein. Niiden mekaniikka kestää vähintäänkin kymmeniätuhansia kilometrejä.
En pidä tilastoa pyöräjuttujen määrän kehityksestä, mutta taas oli lehdessä yksi. Vielä en ole artikkelia kunnolla ole lukenut, mutta aihe ja Rosen konsepti yksilöllisyyteen tähtäävine ratkaisuineen vaikuttavat kiinnostavilta.
Siitä tulee taas mieleen ajat neljännesvuosisadan takaa. Tuolloin harrasteautot kiinnosti ja veivät kaiken ajan ja rahat, mutta kun myöhemmin löytyi noille nimikkeille kilpailevia ottajia, hiipui harrastus. Pyörät tarjoavat tällöin erinomaisen korvikkeen ilman, että oikeastaan mistään pitää luopua. Nykyään kun vähänkin uudemmat autot ovat lähinnä tietokoneitä, niistä on kadonnut harrastamiseen liittyvä fiilis. Pyörissä tilanne on paljon parempi.
Palautetaanpa tämä keskustelu mieleen ja toivotaan, että Jaakkokin on huomannut jo aikaa sitten tapahtuneen erinomaisen positiivisen muutoksen TM:n juttujen aihepiirissä. Tuskin olen väärässä kun veikkaan, että tässä maailmantilanteessa (korona, sähköpyöräbuumi) linjaus on onnistunut myös TM:n näkökulmasta.
On se sähköpyörä tosi uusi ihme keksintö.
Vaimollani Helkama e2800 vm.2009 asti. Ajaa kuitenkin manuaalilla päivittäiset alle 20km reissunsa. Vasta toki vain 30 vuotta.
Huono pyörä miehelle tuo naisten malli, joten pärjätäkseni hänelle, itselläni on Propheten 100/nm jäykkäperäinen mtb.
Joku väitti ettei noilla pääse yli 25km/h. Tällä ei tule vastuksia, menee mielellään kunhan poljet.
Olen ilmeinen asiantuntija ja ajanut vuodessa sillä jo 60km, tosin taisin lainata sitä jollekin....no, ainakin neljäkymmentätuhattametriä ja ihan ite.
Onneksi TM:n ei tarvitse kirjoittaa vain uusista keksinnöistä. Vuoden -86 lehdessä oli satavuotiaan auton koeajo ja kun tuostakin on jo aikaa 34 vuotta, edelleen lehdessä on juttuja polttomoottoriautoista.