Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1323335373876
  • No nyt minä sen hokasin kyse ei olekaan ylikuumenemisesta, vaan HybridRules on kateellinen minun onnistuneesta autonvalinnasta.

    Seuraavan sukupolven Auris hybridi on jo esitelty, sitä odotellessa näillä mennään.

    Tarjolla on tuttu 1,2-litrainen bensaturbo ja 1,8-litrainen hybridivoimalinja 122 hevosvoiman turvin. Auris on kuitenkin ensimmäinen Toyota, johon tulee tarjolle myös tehokkaampi 180 hevosvoiman hybridivoimalinja, joka perustuu uuteen 2,0-litraiseen bensiinimoottoriin.

      
  • Quun kannattaa kirjoittaa ylös, että kuminauhoja pitää muistaa ottaa mukaan pussillinen

    TM:

    Ohituksiin lähdettäessä Toyotat tuntuvat vastaavaan kaasuun paremmin polttomoottorin kierrokset nousevat saman tien ja sähkömoottorin veto alkaa heti. Hyundaissa ja Kiassa automaattivaihteisto vaihtaa ensin pienemmälle, ja vasta sitten polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistetyt voimavarat pääsee oikeuksiinsa.

    Että sellainen kuminauhaveto.

      
  • Tämä pistokehybridi hämmästyttää - Suomen halvin kulkee lupaamansa matkan

    https://www.iltalehti.fi/autotestit/201702152200071009_at.shtml

      
  • Itselataavalla ei voi ajaa sähköllä. Quun kannattaa kirjoittaa sekin ylös. Kaikki energia on otettu bensasta. Toyotan kierrokset nousevat jopa nopeammin kuin kuskin kierrokset kuminauhan venymisen loppumista odotellessa. Kai Quukin nyt sentään sen verran ymmärtää.

    P.S. Oikeastaan tämän Quu-talk on sikäli kätevää, että voi kirjoittaa ihan mitä sylki suuhun tuo

      
  • "Itselataavalla ei voi ajaa sähköllä"

    Kylä voi, ja kaupunkiajossa etenkin jonoutuneessa liikenteessä auto valitsee itse sähköajon, mikä on hybridin päämääräkin vähentää päästöjä normi polttomoottoriautoon verrattuna.

    "Kaikki energia on otettu bensasta."

    Mistä muualta oletit energian tulevan kun autoon tankataan bensaa.

    "voi kirjoittaa ihan mitä sylki suuhun tuo"

    On sinulla kuitenkin miestä? myöntää tekstisi alkuperä.

      
  • Quu:
    Nyt pitää päästää HybridRules jäähylle, alkaa nousemaan lämpö liikaa.

    Kirjataan ylös

    HybridRules:
    Itselataavalla ei voi ajaa sähköllä. Kaikki energia on otettu bensasta

    Väität kivenkovaan, että kun plugarista loppuu akku seinälatauksen jälkeen, niin sillä voi ajaa kuten itselataavalla hybridillä.

    Tarkoitatko siis, ettei plugarilla tosiasiassa voi ajaa sähköllä kun range on tullut täyteen?

    Jos itselataavassa hybridissä on akku, mitäs luulet, mitä varten se siinä olisi? Ihan vain itselataamisen iloksi?

      
  • "Jos itselataavassa hybridissä on akku, mitäs luulet, mitä varten se siinä olisi? Ihan vain itselataamisen iloksi?"

    -ei se ole hybridi, se on bensa-auto.

      
  • Quu: ON
    Oletko varma asiasta? Kuinka paljon olet valmis lyömään vetoa väitteesi puolesta?

      
  • Itselataavassa ei ole rangea, on vain kuminauhabensakone. Akku täytyy olla, muuten pitää työntää käyntiin. Ei starttaa, jos ei akkua. Kirjatkaa ylös tämä, Kumppani ja Quu. Herran pieksut sentään, kun ei tieto meinaa upota. Plugarilla ajetaan sähköllä eikä bensalla niin kuin Quun kärryllä.

      
  • En yhtään, en vaan katso tarpeelliseksi selvittää tarkemmin kun se ei olennaisesti liity hybridiautotekniikkaan.
    Käsikirjassa sanotaan ASL säätää automaattisesti äänenvoimakkuuden ja äänen sävyn auton nopeuden mukaan.

      
  • Mitenkäs, Quu, eikö sen volyymin pitäisi säätyä kierrosten eikä nopeuden mukaan?

      
  • "Mitenkäs, Quu, eikö sen volyymin pitäisi säätyä kierrosten eikä nopeuden mukaan?"
    Kuulostaa kiinalaiselta ratkaisulta.
    Japanilaisessa ASL säätää automaattisesti äänenvoimakkuuden ja äänen sävyn auton nopeuden mukaan.

      
  • HybridRules:
    Herran pieksut sentään, kun ei tieto meinaa upota.

    Olen kyllä sen sinusta huomannut. Uskaltaisko lyödä vetoa, ettet ole käynytkään niitä linkkejä tutkimassa, joita olen ehdottanut?

    Vai onko asiassa jotakin vain periaatteellista niinku?

    Itselataavassa ei ole rangea, on vain kuminauhabensakone.

    Kyllä minä olen lukenut, että itselataavalla voi ajaa sähköllä, tosin se on rajoitettua vaikkapa nopeuteen ja hyvin lyhyeen matkaan. Toisaalta, eikös niin ole myös plugareissa. Kysymys taitaa olla vain skaalaeroista viime kädessä.

    Tuo kuminauha tarkoittaa käsittääkseni vaihteistoa, täällä käydyn keskustelun mukaan. Alan kuitenkin uskoa sinun tarkoittavan sillä piilovinoilua...jollekin, tai jostakin, kerro sinä.

    Itselataavissa hybrideissä on vaihtoehtoisia toteutuksia asialle, mutta se(kin) on jäänyt sinulta huomaamatta. Et voi siis käyttää tuollaista yleismääritelmää, kirjaapas ylös HybridRules. Sähköistetyistä autoista puhuttaessa vaihteiston ei pitäisi ehkä olla mitenkään erityisesti tapetilla kun aiheena on kuitenkin sähköllä ajaminen. Varsinkin kun vaikkapa CVT-vaihteisto ei ole sidottu mihinkään sähköistämiseen, vaan niitä löytyy ei-hybrideistäkin. Oletko eri mieltä? Ellei valintaa voida perustella sillä, että valmistaja on todennut jonkun vaihtoehdon paremmaksi ratkaisuksi oman hybridikokonaisuutensa ajatusmaailman kanssa.

    Akku täytyy olla, muuten pitää työntää käyntiin. Ei starttaa, jos ei akkua.

    Ai sinä ymmärsit, että kirjoitin käynnistysakusta. Minä kyllä tarkoitin sitä toista, isompaa akkua siellä...takapenkin allako se sitten usein on, tai tavaratilan alimpana tms. Osaatko nyt vastata kysymykseeni?

    Plugarilla ajetaan sähköllä eikä bensalla niin kuin Quun kärryllä

    Niinhän sinä toistat. Jätit kuitenkin vastaamatta siihen, että mitäs sitten kun plugarista loppuu se rangevaraus, n. 30km:n jälkeen vaikkapa? Tuon kommenttisi mukaan, jota nimim. perussuomalainen näyttäisi kannattavan, plugari muuttuu siis vain bensa-autoksi. Ja tämä päätelmä siis ihan sen mukaan, että sinun mielestäsi plugari toimii sitten niin kuin itselataava hybridi koko ajan.

      
  • Kumppani, vastaukset kysymyksiisi riippuvat siitä, puhutaanko Quu-talkia vai ei.

      
  • Minusta olisi kiva jos vastaisit - mielummin omin sanoin HybridRules. Et osaa kuitenkaan käyttää toisten tyylejä, joista osoituksena on edellisen sivun töksäytyksesi juurikin. Todennäköisesti olet aiheuttanut enemmän hämmennystä, mutta voi olla että se oli tarkoituskin. En vaan keksi miksi...

    Siksi ajan PHEV:llä. Jos Kumppani sattuu lukemaan tätä, niin vastauksena kysymykseesi: PHEV:n huomasin lyhyemmäksi termiksi kirjoittaa kuin Plug-In-hybridi

    Joo, mutta PHEV:n kanssa pitää erikseen painella capslockia tai pitää shiftiä pohjassa ja sijamuotoja varten laittaa ":llä" -juttuja. "Plugari" eri taivutuksineen on aika nopea kirjoittaa siihen nähden, jos nopeus jotakin nyt sitten merkitsee...

      
  • Tätä keskustelua on turha jatkaa HybridRulesin kanssa, kun hän ei näytä olevan kartalla ollenkaan mitä hybridiautoissa ja varsinkin itselataavissa teknisesti tapahtuu ajon aikana.
    Hänellä sähkömoottorikin pyörii autossa bensalla vaikka polttomoottori on puolet matkasta sammuneena.

      
  • Quu: en vaan katso tarpeelliseksi selvittää tarkemmin kun se ei olennaisesti liity hybridiautotekniikkaan
    Silti katsot tarpeelliseksi väittää vastaan asiasta sinua paremmin perillä oleville.

    Quu: ASL säätää automaattisesti äänenvoimakkuuden ja äänen sävyn auton nopeuden mukaan.
    Vielä hetki sitten väitit sen muuttuvan polttomoottorin käyntinopeuden mukaan.

    Jään mielenkiinnolla odottamaan, minkä parametrin ohjaamana äänenvoimakkuus säätyy huomenna?

      
  • Voisiko ne paremmin perillä olijat valistaa minua lisää.
    Jos kyse on vain äänenvoimakkuuden säätymisestä, niin aika alas 740 GLE:n pottuilun moraali on mennyt.

      
  • Kumppanille vastauksia:

    Minä en oikein ymmärrä, mitä jahtaat. Käytä ihmeessä plugari-termiä, jos siltä tuntuu, ja samalla voisit olla narisematta, jos minä käytän jotain toista termiä. Käytän nyt tässä plugari-termiä ihan Kumppanin mieliksi.

    Minä kirjoitan vielä yhteenvedon asioista, mitä olen tuonut esille:

    • aluksi ihmettelin Toyotan markkinoinnin omimaa "Itselataava" -termiä, koska Toyota viljelee sitä ikäänkuin se olisi jotenkin ainutlaatuista ja plugariin verrattuna jopa parempi tekniikka "Ei kaapeleita. Ei kompromisseja", sanoo Toyota. Minua vaivasi se, että tuo saattaa harhaanjohtaa ihmisiä siinä, mitä hybriditekniikka on. Tämänkin palstan teksteissä näkee, ettei se ole kaikille selvää.

    • sittemmin totesin, ettei minulla ole mitään Toyotaa vastaan automerkkinä vaan pidän niitä laadukkaina autoina, mutta en ole koskaan sellaista aikonut itselleni hankkia

    • ns. kuminauhavaihteeseen tutustuin, kun minulla oli työreissulla sellainen vuokra-autossa ja ajelin sillä n. kahden viikon ajan. Huomasin, etten pidä sen nopeuden muutokseen nähden epäloogisesti nousevista moottorin kierroksista. Olen sanonut, että ilmiöön voi varmaan tottua ja sehän on sanomattakin selvää, kun tietää sellaisia autoja myytävän paljon. Ilmiö itsessään on kiistatta olemassa, eikä minun tarvitse siitä pitää.

    • plugari liikkuu ihan oikeasti sähköautona (BEV) sen verran kuin täyteen ladattu akku missäkin merkissä sallii, mutta sen sijaan, että sitä nimitettäisiin osa-aikaBEV:ksi, sille on vakiintunut nimitykseksi PHEV. Eikä se sähköllä ladattu sähkörange ole niin pikä matka kerrallaan kuin toivoisi, mutta on kuitenkin tosiasia, että sillä sentään on mahdollista ajaa puhtaasti sähköllä toisin kuin pelkästään itselataavalla. Ja liikkuessaan sähköllä ladatulla sähköllä auto ottaa talteen liike-energiaa, joka on tuotettu sähköllä.

    • kun plugariin pistokkeella sähköllä ladattu sähkö on loppunut, auto ajaa vuoroin bensalla, vuoroin sähköllä ja lataa akkuja itse talteenottamalla bensalla tuotettua liike-energiaa sekä lataamalla akkua tarpeen tullessa myös bensamoottorilla.

    • sähköllä ladatun sähkön loputtua plugari toimii siis itselataavana hybridi-autona

    Tuossa taisi olla pääasiat. Aikani yritin näkulmaani perustella ja ketju muodostui minun ja Quun omituiseksi väittelyksi, jota Kumppani aina väliin vähän kommentoi ja lopulta kielikin vaihtui normisuomesta Quu-talkiksi.

    Tarvittaessa voin edelleen jatkaa Quu-talkia, jos siltä tuntuu Kumppanista ja/tai Quusta. En nyt vielä koe olevani mikään Quu-talkin expertti, mutta eiköhän taito kartu, kunhan sitä vaan rohkeasti käyttää.

    Se on jäänyt epäselväksi, että luulevatko Kumppani tai Quu oikeasti, ettei plugari kulje sähkömoottorin vetämänä ollenkaan, kun pistokkeella ladattu sähkö on loppunut. Oletan, että eivät luule vaan tarkoitus oli vain piruilla, kuten Quu-talkiin kuuluu.

      
  • Kun Volvolla käyttää ladatun sähkön loputtua ajonaikana latausta, niin puolentunnin ajon jälkeen 10l/100km kulutuksella on akussa n. 15 km ajoa vastaava latinki. Arkiajossa huitelee helposti 8–10 litrassa.

    Tuo ei ole minun talkkia vaan ammattilaisten koeajosta poimittua.
    Ja taidetaan mainita Volvon omilla sivuillakin, tietysti ilman kulutusmainintaa.
    Toyotassa ei tuollaista kulutushuippua tule edes ladattavassa kun ladattu sähkö loppuu, jatkuu matka itselataavan Prius hybridin voimalinjalla itselataavan n. 4,4 l/100 km kulutuksella.

      
  • Ei pitäisi vaikea asia olla ymmärtää käyttövoimien erot:

    Tavallinen Prius - Bensa-auto
    Prius PHEV - Hybridiauto joka voi kulkea itsenäissti sähköllä tai bensalla, kun sähköverkosta ladattu sähkömäärä loppuu, se on vain bensa-auto mutta menee kuitenkin hybridiautomääritelmän alle.

    Tavallinen Prius kierrättää vain bensa-energiaa, ilman bensaa se auto ei kulje, jotenpä se on siis bensa-auto, ja näin sitä akateemisestikkin käsitellään ja esim. Trafin käyttövoimaverotaulukossa.

    Koittakaahan nyt perehtyä tuohon käyttövoima-ajatukseen niin ehkä saatte oivalluksen. Bensa-energian kierrätys ei tee siitä sähköautoa tai sähköllä liikkuvaa autoa.

    Tavallisessa Priuksessa on sähkövetoinen voimansiirto - se ei tee autosta sähköautoa kuitenkaan. Sähkövetoinen voimansiirto on kyllä hyviä asia, mutta kyllä se valitettavasti vain on kuitenkin edelleen ihan Bensa-auto siinä missä Corollakin.

    "jatkuu matka itselataavan Prius hybridin voimalinjalla itselataavan n. 4,4 l/100 km kulutuksella."
    '

    • Niin mutta se lataa bensa-sähköä, ilman bensaa se ei lataa sähköä, se on siis bensa-auto. Oivallatko nyt? =)
      
  • Hybridiautolla tarkoitetaan autoa, jossa on kaksi voimalähdettä. Priuksen voimalähteinä toimivat bensiinimoottori ja sähkömoottori.
    Rauhallisessa ajossa Priuksella voi ajaa lyhyitä matkoja pelkän sähkömoottorin voimin. Kun tehoa tarvitaan lisää, kytkeytyy bensiinimoottori automaattisesti päälle. Lähtökohtaisesti auto huolehtii itsenäisesti energiatehokkaimman mahdollisen voimalinjan käytöstä, joskin kuljettajalla on mahdollisuus vaihtaa ajotiloja myös manuaalisesti

    Toyota on bensahybridi ja Toyota Mirai vetyhybriditekniikkaan eli sarjahybridi, jossa sähkö tuotetaan vedyllä. Mirai on lisäksi täyshybridi, eli polttokenno ei ole jatkuvasti käytössä vaan on pienen kuormituksen aikana, silloin kun lisäsähköä ei tarvita, sammutettuna.

    Minä en ole tässä keskustelussa huomannut kenenkään väittävän että hybridiauto on täyssähköauto.

      
  • Sähköllä ajettaessa osanmatkaakin auto on päästötön.
    Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteiskäytöllä päästään tavoitteeseen alentaa polttomoottoriauton päästöjä.
    Täyssähköauton energianlähde on turve, hiili, ydin. jätevoimala ym.

      
  • Minulla on siis PHEV-volvo. Tämä jankutus uhkaa alkaa taas, mutta nyt en sano kuin tämän yhden kerran, että jos autolla ajaa Charge-tilassa, niin se lataa akkuun sitä yli 2kWh yli menevää kapasiteettia, joka normaalisti ladataan pistokkeella. En tiedä, miksi ovat testissä tuota ominaisuutta kokeilleet. Silloin kulutus nousee, koska bensakone auton kuljettamisen lisäksi lataa akkua Starter/Generaattorilla, joka on kampikaseliin integroitu. Tuota lataamista kuski voi käyttää, jos haluaa varata sähköajoa varten akkukapasiteettia.

    Mutta ilman Charge-tilaa ja varsinaisen sähköajon loputtua auto toimii itselataavana eli ottaa talteen liike-energiaa ja tarvittaessa myös käyttää Starter/Generaattoria, jos akun varaus uhkaa pudota liian alas.

    Power-, AWD- tai Off-Road-tilassa ajetaan koko ajan bensa- ja sähkökoneen yhteiskäytöllä nelivedolla ja silloin kulutus nousee, koska se starter/generator tuottaa kaiken aikaa energiaa sähkömoottorille, jos pistokesähkö on loppunut.

    XC90T8 on painava auto ja varmasti kulutuksen saa yli kymmeneen litraan, jos haluaa: ajaa motarilla lujaa, kiihdyttelee jyrkästi jne.

    Kun ajaa rauhallisesti normaalin liikenteen rytmissä, pääsee ihan hyvään tulokseen sekalaisessakin kulutuksessa. Minun kännykkäsovellus (Volvo On Call) näyttää auton keskikulutukseksi nyt 5,8L/100km ja olen siihen lukuun ihan tyytyväinen.

    PHEV-auto on täyssähköauton ja hybridin hybridi eli täyssähköauton ja hybridin yhdistelmä.

    Sitä ovat kaikki PHEV-autot, jopa pistokelatauksella varustetut Toyotat.

      
  • Ja yhteenvetona, ladattavasta ei kannata maksaa etenkään Toyotan tapauksessa kun ei ole mahdollisuutta jättää autoa säännöllisti tunneiksi lataukseen.
    Toyotan markkinointia tässä keskustelussa alun perin arvosteltiin itselataavana. Priuksen ladattavan ostokynnystä nostaa myös se että autosta tulee nelipaikkainen.

      
  • HybridRules:
    Käytä ihmeessä plugari-termiä, jos siltä tuntuu, ja samalla voisit olla narisematta, jos minä käytän jotain toista termiä. Käytän nyt tässä plugari-termiä ihan Kumppanin mieliksi.

    ....kirjoittajalta, joka narisee yhdestä markkinointitermistä...

    PHEV-auto on täyssähköauton ja hybridin hybridi eli täyssähköauton ja hybridin yhdistelmä. Sitä ovat kaikki PHEV-autot, jopa pistokelatauksella varustetut Toyotat.

    Niin? Mihin tämä liittyi?

    aluksi ihmettelin Toyotan markkinoinnin omimaa ”Itselataava” -termiä, koska Toyota viljelee sitä ikäänkuin se olisi jotenkin ainutlaatuista ja plugariin verrattuna jopa parempi tekniikka ”Ei kaapeleita. Ei kompromisseja”, sanoo Toyota. Minua vaivasi se, että tuo saattaa harhaanjohtaa ihmisiä siinä, mitä hybriditekniikka on. Tämänkin palstan teksteissä näkee, ettei se ole kaikille selvää.

    Lasken sinut joukkoon ja toistan: käypäs kuule kertomassa tuo Toyotalle. Kerro meille sitten, mitä saat vastaukseksi.

    sittemmin totesin, ettei minulla ole mitään Toyotaa vastaan automerkkinä vaan pidän niitä laadukkaina autoina, mutta en ole koskaan sellaista aikonut itselleni hankkia

    ...ja haluat pitää eri tavoin huolen siitä, että asia tulee rivien välistäkin ymmärretyksi? Ei siinä mitään. Kaikki eivät halua Volvoa, tai sellaista kuin minullkaan, sellaista se vaan on näiden autojen kanssa. Turha mollaus on silti vain....no, turhaa.

    ns. kuminauhavaihteeseen tutustuin, kun minulla oli työreissulla sellainen vuokra-autossa ja ajelin sillä n. kahden viikon ajan. Huomasin, etten pidä sen nopeuden muutokseen nähden epäloogisesti nousevista moottorin kierroksista. Olen sanonut, että ilmiöön voi varmaan tottua ja sehän on sanomattakin selvää, kun tietää sellaisia autoja myytävän paljon. Ilmiö itsessään on kiistatta olemassa, eikä minun tarvitse siitä pitää.

    Minä olen sanonut myös, että ääni on vain ääni ja olen todennut itsekin sen olevan olemassa (pikainen koeajomahdollisuus järjestyi), olkoot sitten vaikka ilmiönä. Siihen tottui sen verran nopeasti, etten tiedä miksi asia pitää nostaa jotenkin tikun nokkaan. Koska sinä(kään) et silti ole ottanut mitenkään kantaa siihen, onko sillä merkitystä itse auton kiihtyvyyten. Minusta auto kiihtyi siinä missä muutkin omistamani tai koeajamani keskimäärin, paikaltaan ja ohitustilannesimuloinnissa. Mikä mahtaa olla ero kiityvyydessä sinun autosi ja vaikka sen C-HR:n kanssa, jota ajoit, paperilla siis.

    plugari liikkuu ihan oikeasti sähköautona sen verran kuin täyteen ladattu akku missäkin merkissä sallii. Eikä se sähköllä ladattu sähkörange ole niin pikä matka kerrallaan kuin toivoisi, mutta on kuitenkin tosiasia, että sillä sentään on mahdollista ajaa puhtaasti sähköllä toisin kuin pelkästään itselataavalla.

    Ei vaan itselataavalla hybridilläkään sähkörange (EV) ei ole niin pitkä matka kerrallaan kuin toivoisi. Mutta on kuitenkin tosiasia, että sillä sentään on mahdollista ajaa vain sähköllä.

    kun plugariin pistokkeella sähköllä ladattu sähkö on loppunut auto ajaa vuoroin bensalla, vuoroin sähköllä ja lataa akkuja itse talteenottamalla bensalla tuotettua liike-energiaa sekä lataamalla akkua tarpeen tullessa myös bensamoottorilla.

    Aivan, auto ajaa siis sähköllä, eli...

    sähköllä ladatun sähkön loputtua plugari toimii siis itselataavana hybridi-autona

    Miksi sinun pitää noista kommenteistasi huolimatta väittää jotakin ihan muuta itselataavista hybrideistä? Ja kuin pisteenä i:n päälle kysyt sitten:

    Se on jäänyt epäselväksi, että luulevatko Kumppani tai Quu oikeasti, ettei plugari kulje sähkömoottorin vetämänä ollenkaan, kun pistokkeella ladattu sähkö on loppunut.

    Se on jäänyt epäselväksi, eteikö sitä sanota sähköajoksi sitten? Kuten tuossa edellä juuri kerroit. Minusta sinun pitäisi nyt päättää.

    Samoin se, että olitko käynyt tsekkaamassa mitä Toyota kertoo heidän hybridinsä toimintaperiaatteeksi ja onko sinulla siihenkin jotakin vastaanväittämistä heille.

    Ja sekin, että mitä ihmettä varten, sinun mielestäsi siellä auton takaosassa on sitten isompia akkuja kuin se käynnistysakku.

    ...lopulta kielikin vaihtui normisuomesta Quu-talkiksi. Tarvittaessa voin edelleen jatkaa Quu-talkia, jos siltä tuntuu Kumppanista ja/tai Quusta. En nyt vielä koe olevani mikään Quu-talkin expertti, mutta eiköhän taito kartu, kunhan sitä vaan rohkeasti käyttää.

    Jotta sinä voisit yrittää harhauttaa keskustelua jonnekin ulkokohtaisiin seikkoihin, omasta talk:istasi, niin sinun on pakko yrittää tehdä se vaikka noin, muun argumentoinnin puutteessa. Kirjaa ylös, ettei se paranna yhtään sinun kirjoituksiesi laatua ja uskon, ettei hämää ketään kriittisempää lukijaa. Länkytyksesi voisin tuollaisen määritellä.

      
  • perusssuomalainen:
    Ei pitäisi vaikea asia olla ymmärtää käyttövoimien erot

    Onko sinulla sen sijaan selvillä hybridi-termien erot?

    Koittakaahan nyt perehtyä tuohon käyttövoima-ajatukseen niin ehkä saatte oivalluksen. Bensa-energian kierrätys ei tee siitä sähköautoa tai sähköllä liikkuvaa autoa.

    Kukaan ei tosiaan ole väittänyt itselataavaa hybridiä sähköautoksi, jos sillä tarkoitetaan täyssähköautoa. Ei myöskään plugaria pidä silloin väittää sellaiseksi, koska mukana on termi, se tärkeä hybridi. Ja jos tuo jälkimmäinen kohta kommentissasi sinusta on oikein, niin väännätkö sitten asiasta HybridRulesin kanssa myös. Hän ei osaa oikein päättää mitä hänen Volvolleen tapahtuu kun ulkoa ladattu sähkö loppuu. Välillä se liikkuu sähköllä kuten itselataava, ja välillä ei...

    Itseasiassa sinä näytät noilla kommenteillasi vievän tuon HybridRulesin aloittaman kuluttajaa harhautetaan -keskustelun vielä astetta pidemmälle! Itselataavat hybridiautot eivät ole edes hybridejä mielestäsi, vaan ihaan vaan bensa-autoja! Ne ilmeisesti raahavat hämäykseksi akkuja takapaksissa ajossa ja ilmeisesti vain kuskin iloksi näyttävät iloista grafiikkaa näytöillään. Vai mitä tarkoitat?

    Tavallinen Prius – Bensa-auto, Prius PHEV – hybridiauto

    ....ja PHEV muuttuu siis bensa-autoksi heti kun ulkoa ladattu sähkö loppuu, OK. Ja sehän loppuu aika nopeasti kilsoilla mitaten...

    Viepäs kuule tuo tieto maailmalle, niin katsotaan minkälaisen skandaalin saat aiheesta aikaiseksi! Odotan mielenkiinnolla!

      
  • Voi olla että olen HybridRulesn kohdalla väärässä, mutta meidän kummankaan auton valinnan perustana ei ole ollut bensankulutus.

    HybridRules voi perustella valintaansa teholla ja vetokyvyllä?

    Minun valintani oli mieltymys voimalinjaan, ja se toi mukanaan ikään kuin vahingossa hybridin muita etuja. En olisi pettynyt valintaani vaikka kokonaisuutena pieniä polttoainekulujen säästöä ei olisi tullutkaan kun se ei ollut edes valinnan pohjana.

    En kuitenkaan yhdy väitteeseen että kaikkien kannattaa panostaa ladattavaan jos sitä ei pysty tai viitsi hyödyntää.

      
  • Joo, Kumppanin kanssa ei kannata yrittää vaihtaa ajatuksia. Kirjaapa ylös se, Kumppani.

      
  • Perussuomalaisen logiikkaa seuraten pistorasiasta virtaa ottanut auto on tuulivoima-auto, hiilivoima-auto,vesivoima-auto. Vai mitä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit