Tesla

2384 kommenttia
2456780
  • Teslan tappio Q1:lta oli 710 miljoonaa dollaria, mikä on paljon.

    https://www.google.fi/amp/s/amp.theguardian.com/technology/2018/may/02/tesla-loss-model-3-elon-musk

    Aika surkeaa on ollut Malli 3:n valmistus. 1.10.2017 - 31.12.2017 mallia valmistettiin vain 2.425 kpl.

    "The plant has missed Musk’s forecasts by a wide mark. When production started last summer he promised to build 20,000 Model 3s during the month of December. Instead, Tesla made only 2,425 during the entire fourth quarter.

    Then Tesla forecast 10,000 Model 3s per month at the end of the first quarter. As it turned out, just under 9,800 were assembled from January through March, Tesla said in April. The Fremont, California, factory was shut down for four or five days last month to clear production bottlenecks, Tesla said."

      
  • NHB eihän suuret tuotantomäärät mitään takaa, jos jokainen auto tuottaa persnettoa, kuten aikaisemmin on tapahtunut. Musk on tietenkin luvannut voittoa, mutta mikä on totuus? Siinä tässä on oleellinen kysymys.

    Tuo puoli miljoonaa varaustakin on mielestäni tällä hetkellä vähän kyseenalainen luku, sillä eiköhän yli 50 % noista varaajista ole varaillut juuri sitä 35 tonnin mallia eli tuotetta, jota ei vuoden tuotannon jälkeen ole tehty ainoatakaan. Kun sellaista ei näy eikä kuulu, alkanevat varailijat jossain vaiheessa perumaan varauksia ja tilaamaan markkinoille tulevia muita sähköautoja tai sitten perinteisempiä autoja. Käsittääkseni nyt jenkkilässä varaajan pitäisi maksaa 2500 lisää, jotta säilyy jonossa. Jos et maksa, niin joudut perumaan kaupat. Aikamoista uhkapeliä Muskilta, jonka tarkoituksena on kerätä ilmaista rahaa, mutta lopputulos voisi pahimmillaan olla päinvastainen, mikäli ihmiset peruvat kaupat ja vaativat tonninsa takaisin. Mielestäni tuo on röyhkeää kiristystä yritykseltä ja itse peruisin varauksen ihan periaatteesta. Voisi kuvitella, että moni halvemman mallin varaaja ajattelee samoin. Lisää pitäisi maksaa, mutta autoa ei näy eikä kuulu. Saa olla tosifani, että tähän suostuu. No ehkäpä Teslaln tehnyt jotain tutkimusta asian tiimoilta ja laskeneet päätyvänsä plussalle, vaikka suuri joukko varaajista peruukin kaupat. Onko jopa niin, että 35 tonnin auton tillaiden toivotaan peruvan kauppoja?

      
  • Ajattelin enemmänkin automarkkinoita enkä sähköautomarkkinoita. Jos oletetaan, että ladattavilla akuilla toimivat autot ovat tulevaisuuden ratkaisu, niin varsinaiset autonvalmistajatkin alkavat suoltaa sähköpirssejä markkinoille. 
    
    
    Teslaa on markkinoitu ja hypetetty voimalla, mutta jos/kun autoja ei saada kuluttajille ostettavaksi, niin Teslan momentum menee ohi ellei ala olla mennyt jo kohtapuoliin.
    

    No onhan se Tesla jo tunkeutunuta automarkkinoille. 7 000 autoa viikossa on esimerkiksi yli puolet Volvon tahdista. Näillä trendeillä Volvon taso ei välttämättä ole niin kovin monen vuoden takana. Vertailetko Volvoa Tuckeriin ja mietit, milloin Volvo saa toimitettua autoja asiakkaille ostettavaksi? Tesla on toimittanut jo satoja tuhansia autoja asiakkaille, joten en oikein tiedä, mistä jossittelusi syntyy.

    
    NHB eihän suuret tuotantomäärät mitään takaa, jos jokainen auto tuottaa persnettoa, kuten aikaisemmin on tapahtunut. Musk on tietenkin luvannut voittoa, mutta mikä on totuus? Siinä tässä on oleellinen kysymys.
    

    Itse en olisi noinkaan varma siitä, että jokainen auto olisi tuottanut persnettoa. Firman tulos tietenkin on miinuksella kasvuun satsaamisen vuoksi, mutta voisin hyvinkin ajatella Model S:n ja X:n olevan ihan ok katteen tuotteita. Jälkineuvostojohtoiseen aikaan tottuneille suomalaisille tuo on tietenkin vaikea pala niellä, mutta jenkit taasen olisivat kummissaan siitä, jos kasvuun ei satsattaisi. Muskin puheiden paikkansapitävyyshän selviää niin nopeasti, että tuskin kannattaa isommin sumuttaa.

      
  • Eihän koskaan ennenkään ole niin käynyt, että yritykset kaunistelevat totuutta esimerkiksi nostaakseen pörssikurssia. Musk on valehdellut aika paljon ennenkin välittämättä siitä, että kiinni jäädään housut kintuissa parin kuukauden päästä. Vaikea sanoa, valehteleeko Musk tahallisesti vai uskooko itse juttuihinsa, mutta olen alkanut kallistua tahallisuuteen. Täytyy nyt muistaa, että tavoite saavutettiin 6 kk myöhässä ja luultavasti vain hetkellisesti erinäisin kikkailuin, eikä vieläkään olla tehty yhtään 35 tonnin autoa, joka oikeastaan oli koko tämän hypetyksen pointti. Koko M3 hype rakennettiin 35 tonnin hinnan varaan ja nyt näyttää siltä, että sellaista tuotetta ei edes pyritä valmistamaan.

    En tiedä miten tämä Neuvostoliittoon liittyy, mutta kasvuun satsaaminen on usein järkevää. Teslan tapauksessa en vain ole niin vakuuttunut toiminnan järkevyydestä. Kohta myös muilla merkeillä on sähköautot markkinoilla. Se tuskin ainakaan helpottaa Teslan katteen repimistä.

      
  • Lisään vielä, että se mitä kirjoitan, liittyy lähinnä pörssikurssin nykytasoon, jota pidän järjettömänä. Mitään konkurssia en tässä vielä ole povailemassa.

      
  • Eihän koskaan ennenkään ole niin käynyt, että yritykset kaunistelevat totuutta esimerkiksi nostaakseen pörssikurssia. Musk on valehdellut aika paljon ennenkin välittämättä siitä, että kiinni jäädään housut kintuissa parin kuukauden päästä. Vaikea sanoa, valehteleeko Musk tahallisesti vai uskooko itse juttuihinsa, mutta olen alkanut kallistua tahallisuuteen. Täytyy nyt muistaa, että tavoite saavutettiin 6 kk myöhässä ja luultavasti vain hetkellisesti erinäisin kikkailuin, eikä vieläkään olla tehty yhtään 35 tonnin autoa, joka oikeastaan oli koko tämän hypetyksen pointti
    

    Ei tuo kymppitonnin kalliimpi, mutta vastapainoksi isommalla akulla varustettu Long Range -malli nyt niin kaukana ole tuosta perusversiosta, että mikään pointti olisi niin oleellisesti muuttunut. Uusien versioiden esittelylle on annettu aikataulu ja sen toteutumista tässä seurataan. Mun mielestä on erittäin looigsta, että tuotanto aloitetaan kalliimmilla versioilla ja halpa malli tulee tuotantoon vasta oppimiskäyrän myöhemmässä vaiheessa.

    Missä Musk on valehdellut? Tuotannon ylösajon vaikeudet ovat olleet suuria, mutta eivät yllättävän suuret ongelmat kenestäkään valehtelijaa tee. Pörssikursseista puhuminen osoittaa vain sitä, ettet liene tutusnut Muskiin millään tasolla.

    En tiedä miten tämä Neuvostoliittoon liittyy, mutta kasvuun satsaaminen on usein järkevää. Teslan tapauksessa en vain ole niin vakuuttunut toiminnan järkevyydestä. Kohta myös muilla merkeillä on sähköautot markkinoilla. Se tuskin ainakaan helpottaa Teslan katteen repimistä.
    

    Omasta mielestäni Teslan kannalta on ensiarvoisen tärkeää saada mahdollisimman vahva asema ennen kuin suuret hitaasti vauhtia keräävät vanhat valmistajat tulevat täysillä mukaan kilpailuun. Jos Tesla olisi lähtenyt liikkeelle hitaan kasvun taktiikalla alusta alkaen, niin se olisi varma tapa tulla syödyksi tässä kilpailussa.

      
  • Kirjoitin pitkän pätkän, joka katosi. En jaksa uudelleen, mutta sen verran nyt totean, että Musk nimenomaan valehtelee jatkuvasti esimerkiksi aikataulujen suhteen. Minä ennustin Model3:n tuotannon paremmin kuin pääohtaja Musk. Ei tuotannossa ole ollut mitään yllättäviä takaisukuja. Musk vain valehteli alunperinkin. Musk on myös valehdellut esimerkiksi firman voitollisuudesta muutamia vuosia sitten, sekä esimerkiksi työntekijöiden työturvallisuuteen liittyvistä asioista.

    Miten pörssikurssista puhuminen osoittaa, että en tunne Muskia. No en kyllä tunnekaan ja tuskin sinäkään tunnet. Pörssikurssi vain on se asia jota ihmettelen. Se kun perustuu pitkälti Muskin puheille ja on mielestäni törkeän yliarvostettu riskeihin ja potentiaaliin nähden. Muskilla on tarve nostattaa kurssia valheilla, koska korkea kurssi luo paremmat edellytykset osakeanneille.

      
  • Yllätyksiä tulee aina, kun tehdään uutta ja erikoista. Jo pelkästään uuden mittakaavan akkutehtaan ja autojen tuotannon moninkertaistaminen ovat todella isoja haasteita. Väite siitä, ettei mitään yllättävää ole ollut, on erikoinen. Jos tuotannon ylösajolle asetetaan tavoite, mutta siihen ei päästä, niin eihän se ole valhe. Nythän on muuten jo pitkään menty tavoitetahdissa.

    Ei Muskia ohjaa pörssikurssit. Hänellä oli jo kauan aikaa sitten kaikki raha, mitä olisi ikinä tarvinnut. Kun katselet hänen projektejaan, niin niissä on paljon väkevämmät motivaattorit takana kuin pörssikurssit.

    Missä muuten on luettavissa tuo sinun ennustus M3:n tuotnnon ylösajosta?

      
  • Ei se ole yllätys, jos ei saavuteta mahdottomia tavoitteita. Tällaisten mahdottomien tavoitteiden julkaisu pääjohtajan suulla on tietoista valehtelua, tai sitten pääjohtaja on todellisuudesta vieraantunut. Jos minä sanon, että ensi lauantaina voitan lotossa 7 oikein, niin eiköhän sekin ole aika räikeää valehtelua. Voisihan tuonkin tulkita vain vääränä ennusteena, eikä valehteluna - ainakin jos oikeasti lottoaisin. Yleensä tällaisia "yllätyksiä" tapahtuu vain Suomen julkisen sektorin rakennusprojekteissa. Nekään eivät tietenkään ole yllätyksiä, vaan projektit on lähtökohtaisesti laskettu liian halvoiksi ja helpoiksi tahallaan ja tyhmyyttään. Samaa tekee Musk. Ja kuten sanoin, nämä eivät ole Muskin ainoita valheita.

    Johan minä selitin, miksi Muskilla on tarve valehdella kurssia ylös. Yksi syy on mahdolliset osakeannit, joilla Musk ehkä pyrkii rahoittamaan toimintaa. Muskilla toki on paljon rahaa, mutta ei niin paljoa, että hän pystyisi toteuttamaan kaikkia haaveitaan esim. avaruusmatkailusta. Muskilla on myös aika kovat palkkiot tulossa, jos kurssi nousee tietyn tason yli. Omituinen juttu, jos Muskia ei raha kiinnosta,

    Ennusteeni eivät ehkä ole luettavissa, mutta huomattavasti lähempänä totuutta ne olivat, kuin Muskin ennustukset. Kumpi sitten on pahempi. Se, että Musk valehtelee tietoisesti, vai se, että minä olen Muskia paremmin kartalla Teslan tilanteesta?

    Jos muuten 5000 auton viikkotahti on vain hetkellinen rypistys, jota ei pystytä ylläpitämään, niin jonkinasteista valehtelua tämäkin mielestäni on.

      
  • NHB kysyi vertaanko myös Volvoa Tuckeriin. No en tietenkään, eihän Volvon tapauksessa ole kyse yksittäiseen ihmiseen leimautuvasta automerkistä, kuten Tuckerin Tuckerin ja Muskin Teslan tapauksissa.

    Ei kannata pelätä taikauskoisesti, että Teslalle kävisi kuin Tuckerille. Aika näyttää, käykö. Eikä minulla ole mitään Teslaa vastaan, ihmetyttää vain, että se on saanut sellaisen hypetyksen aikaiseksi. Paljon samaa kuitenkin on Tuckerin ja Teslan ilmiössä paitsi, että Teslalla on tietysti paljon paremmat edellytykset selvitä, onhan nyt saatavissa rahoitusta ja maksukykyisiä asiakkaita toiseen malliin kuin 40-luvulla.

      
  • Ei se ole yllätys, jos ei saavuteta mahdottomia tavoitteita.
    

    Monet niistä projekteista, mitä Musk suorittaa tällä hetkellä, ovat monien mielestä mahdottomia. Aika harva pystyi 10 vuotta sitten näkemään Teslan tässä tilanteessa, missä nyt ollaan. Vielä vaativampia sulateltavia ovat esim. hyperloop ja maan ulkopuolinen asutus. Joku tuotannon ylösajamisen viivästyminen muutamalla kuukaudella on täysin detailitason sivuseikka isommassa mittakaavassa, joka on fossiilisien polttoaineiden korvaaminen liikenteessä.

    Kadonneen veistin sisältämät Muskin valheet, jotka vahvistaa näkemätön ennusteesi, ovat ehkä heikoin koskaan näkemäni todiste valehtelusta. Jos niitä valheita on useita, niin ei luulisi olevan vaikeaa esittää jotain edes missään määrin kongreettista. Deadlinejä on ylitetty, mutta kannattaa muistaa se, että Musk on saavuttanut oikeastaan enemmän kuin kukaan muu modernin ajan visionääri asettamalla todella kunnianhimoisia tavoitteita.

    Johan minä selitin, miksi Muskilla on tarve valehdella kurssia ylös. Yksi syy on mahdolliset osakeannit, joilla Musk ehkä pyrkii rahoittamaan toimintaa. Muskilla toki on paljon rahaa, mutta ei niin paljoa, että hän pystyisi toteuttamaan kaikkia haaveitaan esim. avaruusmatkailusta. Muskilla on myös aika kovat palkkiot tulossa, jos kurssi nousee tietyn tason yli. Omituinen juttu, jos Muskia ei raha kiinnosta,
    

    No nythän Musk on ilmoittanut, ettei osakeanteja ole näköpiirissä. Mun mielestä siinä, että jo valtavasti enemmän kuin riittävästi pääomaa kerännyt henkilö tekee projektejaan muun kuin rahan motivoimana, ei ole kerta kaikkiaan mitään erikoista. Ja jos nyt mietit noita projekteja, niin kyllä niitä yhdistävä tekijä on jotain aivan muuta kuin nopea kurssikehitys.

      
  • Jos muuten 5000 auton viikkotahti on vain hetkellinen rypistys, jota ei pystytä ylläpitämään, niin jonkinasteista valehtelua tämäkin mielestäni on.
    

    No niiin, nyt tuossa on sinulta selkeä ennustus. Seurataan pystyykö Tesla valmistamaan 5 000 autoa viikossa. Itse uskon, että H2:lla tuo taso ylitetään.

      
  • "Tesla on hiljattain lisännyt Fremontin tehtaalleen kolmannen tuotantolinjan tuotannon kasvattamiseksi. Tuotantolinja on rakennettu yli 100 metriä pitkään ja yli 15 metriä korkeaan telttaan varsinaisen tehdasrakennuksen ulkopuolelle."

    "Alustassa on edelleen noin 5 000 hitsauspistettä, mutta yhtiön insinöörit päätyivät johtopäätökseen, että 300 aiemmin käytettyä hitsauskohtaa oli tarpeettomia"

    luulis että autolle pitäisi tehdä kaikki törmäys, tyyppihyväksyntä yms testit uudelleen, vai onko ne tehty kesken tuotannon? Teltassa kasaaminen on aika mielenkiintoista myös...

      
  • NHB, varmasti se jossain vaiheessa ylittyy H2 aikana. Enhän minä sellaista ennustanut. Mutta jos tuo 5000 autoa viikossa ei olisi Q2 lopussa ylittynyt ilman erinäisiä kikkailuja viimeisellä viikolla ja tuotanto tulee taas joksikin aikaa laskemaan alle tuon, niin mielestäni kyseessä on huijaus. Osakemarkkinatkin näyttivät tämän jo ymmärtävän.

      
  • Enhän minä sellaista ennustanut. Mutta jos tuo 5000 autoa viikossa ei olisi Q2 lopussa ylittynyt ilman erinäisiä kikkailuja viimeisellä viikolla ja tuotanto tulee taas joksikin aikaa laskemaan alle tuon, niin mielestäni kyseessä on huijaus.
    

    Kai nyt jokaiselle täysijärkiselle on selvää, että kun tavoitellaan tuotantotavoitteita tai nostetaan tuotannon tasoa, niin silloin tuotannon sujumiseen panostetaan erityisen paljon. Ihan normaali toimintamallihan tuo on oikeastaan joka alalla. Pitää olla kovan luokan mielensäpahoittaja, että kokee tulleensa huijatuksi tuosta. Samapa tuolla, koska ei sillä ole mitään merkitystä, jos tämän viikon tai vaikka koko kuukauden tuotantotaso jäisikin hieman viime viikosta. Nouseva trendi ja suuruuluokka tässä puhuvat. Kannattaa muistaa, että 5 000 autoa viikossa on jo kova tahti. Taitaa olla sähköautojen ennätys. Tuosta jos Tesla onnistuu nostamaan tasoa tuntuvasti, niin ollaan jo polttomoottorisikin kilpailijoihin verrattuna korkealla.

      
  • Teslan tuotantovauhtihan on jo nyt n. 7000 autoa viikossa.
    Moniko autotehdas tuottaa enemmän sähköautoja?

      
  • Valitat henkilökohtaisuuksiin menosta, mutta nyt vihjailet, että en ole täysijärkinen. Jos itse pahoitat mielesi lähes kaikesta, niin kannattaisi pohtia myös omia kirjoituksiasi. En minä tuosta loukkaannu, mutta älä sitten sinäkään, kun muut kirjoittavat tuollaisia.

    Täysijärkisiä tai ei, niin lyhyen nousupiikin jälkeen osakekurssi dippasi todella voimakkaasti, kun Tesla muka pääsi tavoitteeseen, mutta ihmiset uskoivat, että tuo oli vain hetkellinen silmänkääntötemppu. Täysijärkiselle on mielestäni selvää, että jos luvataan 5000 auton viikkotahtia, niin silloin tarkoitetaan pysyvää tuotantovauhtia, joka jatkossa pysyy samana tai kasvaa, eikä joillain ihmeellisillä kikkailuilla saavutettua yhden viikon tuotantoa.

    Siitä olen kyllä samaa mieltä, että ei se ole kovin oleellista, ehdittiinkö viimeisellä viikolla valmistamaan 5000 vai 4000 autoa, kunhan nyt edes jokseenkin järjellisellä tasolla ollaan. Tämä on vain yksi hyvä esimerkki siitä, että Musk tekee todella hölmöjä ja härskejä siirtoja peitelläkseen valheitaan, pönkittääkseen egoaan ja osakekurssia.

    Autoja kyllä varmasti pystytään ennemmin tai myöhemmin valmistamaan paljon. Edelleen osakkeen arvostuksen kannalta ainoa oikea kysymys on, paljonko tiitä autoja pystytään myymään ja minkälaisella voitolla. Etenkin kun pian kilpailijat ovat samoilla apajilla.

    FARwd, nyt puhutaan vain Model 3:n tuotannosta

      
  • Valitat henkilökohtaisuuksiin menosta, mutta nyt vihjailet, että en ole täysijärkinen.
    

    Päinvastoin. Oletin kyllä, että ymmärrät sen, että kun tuotantoennätyksiä tavoitellaan, niin silloin asian eteen tehdään kaikki voitava. Ihan sama tilannehan se on kun esimerkiksi sellua tai paperia ajetaan ennätystonnit seinälle. Kävikö nyt niin, että oletin liikoja, koska siirtelet nyt itseäsi toisaalle tuosta täysjärkisten joukosta?

      
  • Sellun ja paperin tuotannossa ei tehdä sattumaennätyksiä osakekurssien pönkittämiseksi. Minusta näin väittelyn sivustaseuraajana vaikuttaa, että Mikko lyö toistuvasti kirvestään naulan kantaan. Oleellista on pysyykö tuotanto jatkossa ainakin lähellä tavoitetta

      
  • Eihän Musk mitään yhden viikon ennätystä ole alunperin tavoitellut. Eihän siinä mitään järkeä edes olisi. Tavoite, Muskin ennuste ja se mitä markkinat odottivat oli valmistaa 5000 autoa viikossa pysyvästi. Kurssi romahti, koska ilmeisesti 5000 autoa/viikko ei ole tällä hetkellä pysyvä normaali taso ja ilmeisesti siihen päästiin vain erityisjärjestelyin, joita ei voida ylläpitää.

    Selitä NHB miksi uutisen jälkeen kurssi ensin nousi 6 %, mutta lähes heti lähti laskuun ja lopulta päätyi muutaman prosentin miinukselle ja seuraavana pöivänä vielä noin 7 % miinukselle?

      
  • Tuck,, eikun Musk kertoo rakentavansa tehtaan Kiinaan. Ei kuitenkaan tarkenna milloin ja miten rahoitetaan. Musta tuntuu, että luin uutisen Hesarista, mutta en ole ihan varma. Tänään aamulla tai eilen se oli. Rahaa siis lienee Teslalla kuitenkin olevan.

      
  • Talous
    Teslojen hinta Kiinassa nousi viikonlopun aikana merkittävästi. Kiina on maailman suurin sähköautomarkkina.
    Tesla ilmoitti rakentavansa jättitehtaan Kiinaan – Yhtiön autojen hinnat nousivat Kiinassa roimasti kauppasodan takia
    11.7. 11:25 Hankkeen takia Kiina aikoo nopeuttaa rajoitusten poistoa ulkomaisilta autoteollisuuden investoinneilta.

      
  • PA Consulting arvioi että vuosi 2019 on viimeinen vuosi jona Tesla on johtava sähköautojen valmistaja maailmassa.

    Talousepäselvyykssin ja tuotanto-asioihin viitataan.

    Teslan ilmoitus Kiinan tehtaasta tuli tosin tämän PA Consultingin arvion jälkeen. Tiedä vaikuttaako asiaan.

    https://www.paconsulting.com/newsroom/releases/tesla-leads-in-future-e-mobility-race-but-the-large-german-oems-are-rapidly-catching-up-and-will-have-overtaken-by-2021/

      
  • Alla olevan uutisen mukaan Tesla Model 3 olisi saavuttanut USA:ssa 52 prosentin markkinaosuuden omassa segmentissään.

    "Försäljningen av Model 3 har nu nått en sådan nivå att Tesla hävdar att modellen hade en marknadsandel på 52 procent i sitt segment, i USA, under juli månad. Segmentet kallar Tesla för "mid sized premium sedans", vilket omfattar Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Lexus IS och Jaguar XE. Det innebär alltså att Tesla sålde fler Model 3 än alla de andra sammantaget i segmentet."

    http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180802/tesla-redovisar-rekordomsattning-pa-fyra-miljarder-dollar-men-gar-fortsatt-med-forlust/

      
  • Yleisimmät vaihdokit Model 3:een siirtyviltä:

    Toyota Prius
    BMW 3-sarja
    Honda Accord
    Honda Civic
    Nissan Leaf

    https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/mielenkiintoinen-listaus-naita-autoja-teslan-ostajat-antavat-vaihdossa/7016496#gs.H3nJI5o

      
  • Mikko-L: Tavoite, Muskin ennuste ja se mitä markkinat odottivat oli valmistaa 5000 autoa viikossa pysyvästi. Kurssi romahti, koska ilmeisesti 5000 autoa/viikko ei ole tällä hetkellä pysyvä normaali taso ja ilmeisesti siihen päästiin vain erityisjärjestelyin, joita ei voida ylläpitää. 
    

    Bloomberg arvioi M3:n tuotantomäärän vain nousseen tuosta 5000:n tasosta. Osakekurssikin oli kesäkuun tasoa selvästi korkeammalla ja ennen viimeistä hyppyäkin. Vieläkö tuntuu siltä, että tässä on hirveästi puijattu?

    https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

      
  • Ensinnäkin minä kirjoitin, että JOS se oli hetkellinen pyrähdys niin kyseessä oli huijaus. Minähän en siis varsinaisesti ottanut kantaa siihen, oliko kyseessä vain hetkellinen tahti, vaan tällaisia epäilyjä oli liikenteessä ja jos ne pitivät paikkansa, niin se oli huijaus. Siksi kurssikin romahti.

    Jos vasta nyt on ylitetty 5000 autoa viikossa, niin entä sitten? En epäillytkään, etteikö siihen piakkoin päästäisi. Kuten jo sanoin, enhän edes ottanut kantaa siihen, päästiinkö tavoitteeseen jo tuolloin.

    Jotta ei mene taas älyttömäksi vänkäämiseksi, niin tässä ensimmäinen viestini 5000 auton tuotantoon liittyen:

    "Jos muuten 5000 auton viikkotahti on vain hetkellinen rypistys, jota ei pystytä ylläpitämään, niin jonkinasteista valehtelua tämäkin mielestäni on."

      
  • Palautetaanpa uudelleen mieliin, mitä viimeksi kirjoitit.

    ilmeisesti 5000 autoa/viikko ei ole tällä hetkellä pysyvä normaali taso ja ilmeisesti siihen päästiin vain erityisjärjestelyin, joita ei voida ylläpitää.
    

    Tuon jälkeen on aika turha yrittää selitellä. Muutenkin selittely on aika omituista sen jälkeen, kun ensin on vihjailla monessa viestissä valehtelusta ja huijaamisesta.

    Bloombergin arvion mukaanhan koko viime kuukausi meni yli 5000 auton viikkotahdilla. Kannattaa lukea noita juttuja, joita alkaa kommentoimaan, niin ei tarvitse jossitella kaiken kanssa.

    Se, kuinka hyvin mielipiteesi ja argumentointityylisi ovat yhteneviä erään palstan jättäneen multinickaajan kanssa, on muuten mielenkiintoinen yhteensattuma. Jotenkin satut vielä muistamaan hyvin vuosikausia sitten tuon multinickaajan kanssa käydyt keskustelutkin, vaikka olet varsin tuore nimimerkki palstalla. Maailma on täynnä ällistyttäviä asioita.

      
  • Näin kirjoitin, koska kurssi laski voimakkaasti. Siksi käytin tuossa kohdin sanaa ilmeisesti, kun alunperin käytin sanaa jos.

    Meidän varsinainen erimielisyys liittyi siihen, että jos 5000 autoa/viikko oli vain tilapäinen nopeus, niin oliko sitten kyse huijauksesta. Edelleen sanon, että siinä tapauksessa kyse oli huijauksesta. Jos autoja tehtiin jatkuvasti tuon jälkeenkin 5000/viikko, niin sitten se ei tietenkään ollut huijaus. Yksinkertaista. Ei se Muskin muita valheita mihinkään pyyhi, joista oikeastaan alunperin puhuimme.

      
  • Aika törkeää twiittailla buy-outista, ellei ole konkretiaa taustalla.

    Muskin toimintatapa on sen verran autoritäärinen, että pörssin tiedottamis- ja muut säännöt saattavat häntä ahdistaa ja rajata innovaattorin toimintavapautta?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit