Ruottalaiset ne keksii...

6 kommenttia

"Tukholmassa otetaan käyttöön uusi keino hillitä ylinopeutta ajavia autoilijoita. Actibump-niminen hidastetöyssyjärjestelmä mittaa nopeusvalvontakameran tavoin autojen nopeuksia, mutta kameravälähdyksen sijaan autoilijaa rangaistaan automaattisella hidasteella, johon ajaminen saattaa tulla sakkolappua kalliimmaksi."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/201710162200463105_oa.shtml#gallery

Minua ärsyttävät hidastetöyssit, joita nämä turhan kovaa ajavat ovat teille hankkineet. Ruotsalaiset ovat nyt kehittäneet uudelaisia töyssyjä, joista ei ole haittaa fiksusti ajaville. Onko ihan jees?

Minusta tuo on parannus, mutta potuttaa aika tavalla, että verorahoja joudutaan käyttämään vastuuttomien kuskien takia töyssyihin - ihan niihin tavallisiinkin.

  
  • Minua sitä vastoin ärsyttää, kun ihmiset ei vapaaehtoisesti noudata lakeja, vaan tappelevat snagarijonoissa, varastavat toisiltaan, jopa murhaavat jne. jne.

    Ja sen tähden verorahoja joudutaan käyttämään poliisi- ja oikeuslaitoksen ylläpitoon.

    Onko Ekillä joku juuri ylinopeudesta aiheutunut henkilökohtainen trauma?

      
  • HybridRules: Minua sitä vastoin ärsyttää, kun ihmiset ei vapaaehtoisesti noudata lakeja ...Onko Ekillä joku juuri ylinopeudesta aiheutunut henkilökohtainen trauma?

    Tuota traumaa ei ole. Sen sijaan kummastuttaa se, että liikenneasioista keskusteltaessa jotkut jaksavat jatkuvasti puolustella ylinopeudella ajoa jopa sillä perusteella, ettei siitä ole juuri mitään haittaa. Kas, kun eivät vastaavasti perustele vaikkapa kännissä ajoa.

    Kirjoitit toisaalla:

    HybridRules: Pienet ylinopeudet ovat minusta ihan ok. Minä olen sellainen roisto, että pyrin aina ajamaan alle päiväsakkorajan niin, että tietää mitä maksaa, jos jää poliisin haaviin.

    Jos tarkoittamasi pienet ylinopeudet ovat noita alle päiväsakkorajan nopeuksia, niin eivät ne kaikki pieniä olekaan- päiväsakkoja saa vasta yli 20 km/h ylinopeudesta.

    Hyvin monet - jopa maantiellä tietoisesti ylinopeutta ajavat - ovat sitä mietä, että taajamassa esim. koulujen läheisyydessä tulee ajaa rauhallisesti. Ei tarvitse olla mitään traumaa tällaiseen näkemykseen. Jos rauhallinen ajo ei onnistu on paikoin jouduttu rauhoittamaan menoa töyssyin. Töyssyt kummasti hillitsevät vauhtia.

      
  • Ilman muuta pitää ajaa rauhallisesti ja tarvittaessa alle rajoituksen silloin, kun on sellaisen paikka.

    Silti esim. 110km/h nopeus tiettyyn aikaan vuodesta on jo kortti hyllylle nopeus ja toiseen aikaan ei edes välttämättä kamera välähdä. Silti kyseessä voi olla yhtä hyvä ajo-olosuhde kummassakin tapauksessa.

    Töyssyt ovat rasittavia, koska niissä joutuu ajamaan korostetun hiljaa yleensä. Mutta kaipa niille on tilausta siellä, mihin niitä on tehty. En valita töyssyistä ainaakaan vielä nykyisellä "töyssytiheydellä".

    20km/h on iso ylitys yksilölle 60-rajoituksella, mutta pieni ylitys ihmiskunnalle 100km/h alueella, vai miten se kuuluisa mietelause menikään.

      
  • Ruottalaiset ne keksii... ja osaa.

    ****_

    Siirsin jutun tuohon "valitus nopeuksista" ketjuun, koska se sopii sinne paremmin.

      
  • Hyvä idea, joka kohdistuu vain niihin, joiden vuoksi töyssyjä asennetaan, vaikka ei tarvitsisikaan.

    Paras ratkaisu olisi väistämisvelvollisuuden laiminlyöjien kiinnijäämisriskin merkittävä nostaminen ja joko rangaistusskaalan käyttäminen.

    Kortin poistohan on TLV:n seurauksena aina, mutta jostain syystä törkeissäkään tapauksissa ei käytetä lain säätämiä vankeusrangaistuksia.

    Jos on pakko töyssyttää, niin sitten oikein muotoiltu töyssy, josta voi ajaa kohtuullisella nopeudella, mutta ei kohtuuttomalla. Nykyiset räpellykset ovat säälittäviä kyhäelmiä, kun ei pääse kotoa pois kärryn kanssa ilman että vetoaisan tukipyörä raapaise töyssyyn jo alle kävelyvauhdilla.

      
  • Hiton hyvä keksintö, toivottavasti tulee meillekin. Ei rangaista syyttömiä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit