MSN Messerger

1 kommentti

Olen juuri hankkinut kotiin yhden ja reissuun yhden web kameran (logitech pro 4000). Olen sitä nyt muutaman päivän testaillut Aasiasta Suomeen. Kuvayhteys syntyi Messengerillä heti, mutta ääniyhteyden luominen joko yksin tai kuvan kanssa on tosi tuskaa. Vaikka molemmissa päissä mikin ledit vilkkuu, ääntä ei tule tai tulee vain satunnaisesti.

Onko kellään mitään kokemuksia? Konfiguraatio on seuraava: Kotona on XP pöytäkone WLAN Telewell (rautapalomuuri) päässä, yhteys 512/512. Reissussa IBM läppäri, W2000, jossa integroitu LAN sisääntulo ja kaapelilla kiinni hotellin 100 M yhteydessä. Matka on tietenkin pitkä, joten 'koneesta operaattoreille' -nopeudet tuskin ovat pullonkauloja.
Kotona varmaan pitäisi modeemin palomuuriin laittaa aukko MSN käyttöön. Mutta kuva kuitenkin pelaa. Ääni oli tosin ongelma parilla muullakin yhteydellä, joissa toisessa ei ollut ollenkaan palomuuria (minun päässä ei ole ainakaan koneessa, hotellilla voi olla) ja toisen palomuuriasetukset oli viritetty MSN käyttöön. Onko niin että ääni tarvitsee paremman kaistan kuin kuva? Vaikea ymmärtää niinkään, mutta sain kuvan läpi jopa GRPS läppäriin, mutta ääneyhteyden luonti ei onnistunut ollenkaan. Onko tästä laajempaa keskustelua jossain?

[Jorma muokkasi tätä viestiä 27.08.2004 klo 06:57]
  
  • Vastauksia ei tullut. Olen muuta kautta keksinyt mitä pitää tehdä. Ilmeistä on että MSN Messengerin äänipuolen softassa on ongelmia. Jopa MSN Help Desk kertoi että lähes kaikki tukipalvelukysymykset koskevat ääntä, ei kuvaa.

    Joten latasin täysin ilmaisen Skype ohjelman ja käytän sitä äänen siirtoon. Löytyy www.skype.com. Sitä voi käyttää pelkästään soitteluun kavereiden kesken, vaikka ympäri maailman. Käyttöliittymä on fiksun tuntuinen ja ääni on todella hyvä, paljon parempi kuin MSN ääni, silloinkin kun MSN äänet sattui toimimaan.
    Sitten vaan MSN web-kamerayhteys käyntiin ja videokonferenssi on valmis. Kuluitta esim. Indonesiasta Suomeen.
    Ohjelmien asennukset on erittäin helppoja, jopa vaimoni sai skypen asennettua.

    [Jorma muokkasi tätä viestiä 27.08.2004 klo 06:58]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit