Ruotsin liikennekuolleisuus nousussa

3 kommenttia

Ruotsissa kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet ovat lisääntyneet selvästi. Puhutaan jopa 40 prosentin lisäyksestä kuolleisuudessa. Kohtaamisonnettomuudet olisivat jopa tuplaantuneet (fördubblats).

Mitähän tälle asialle pitäisi tehdä ? Nostaa vaiko laskea nopeusrajoituksia ?

"Antalet omkomna i trafiken fortsätter att öka. Dubbelt så många mötesolyckor har inträffat jämfört med i fjol.

I juli 2018 omkom 39 personer på Sveriges vägar. Det visar preliminära siffror från Transportstyrelsen. Det är högre än medelantalet för juli månad för åren 2014-2017, som varit 31 personer.

105 personer dog i trafikolyckor mellan maj och juli i 2018, det är avsevärt högre än genomsnittet på senare år, som legat på 82 personer samma period.

Antalet omkomna i trafiken brukar vara högt under sommarmånaderna maj till juli. I år var det tyvärr betydligt fler som omkom. Den största ökningen är bland bilister och motorcyklister där antalet omkomna har ökat med 40 procent. Singelolyckor är den vanligaste olyckstypen för de två grupperna men vi ser att mötesolyckor bland bilister har fördubblats jämfört med samma period 2017, säger Khabat Amin, statistiker på avdelningen för väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Mellan januari och juli i år har 176 personer dött i trafiken. Sveriges långsiktiga mål i Nollvisionen är högst 220 dödsfall per år bland trafikanter 2020."

http://www.vibilagare.se/nyheter/fler-dodsfall-i-trafiken

  
  • Heinz-Guido: Ruotsissa kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet ovat lisääntyneet selvästi.

    Se mitä asialle pitää tehdä on varmasti pohdinnan aiheena Ruotsissa.

    Tilaston julkaisseen (Transportstyrelse) asiantuntija sanoi: Kohtaamisonnettomuuksien vähentämiseksi tarvitaan keskikaiteita ja yksittäisonnetoomuuksien vähentämiseksi reunakaiteita. "För att få ned antalet mötesolyckor nämner han att det behövs mitträcken på vägarna, och för att få ned singelolyckorna krävs sidoräcken."

    Hän korosti myös kaikkien tielläliikujien tulee itse auttaa perusasioissa: pitää nopeudet kurissa, olla selviä ja ajatella yhteispeliä muiden kulkijoiden kanssa."Vi måste alla hjälpas åt med det grundläggande, att hålla hastigheten, vara nyktra och tänka samspelet med andra trafikanter."

    Kysyit myös nopeusrajoituksista: alentaa vai nostaa. Tähän löytyy vastaus jo Ruotsin liikenneturvallisuusstrategiasta. Rajoitus vilkkailla teillä korkeintaan 80 km/h ellei ole keskikaidetta. Keskikaideteillä voi olla 100 km/h. Hyvä vinkki myös Suomelle.

      
  • Tuon jutun kommenttikentässä kerrotaan että ajotavat ovat huonot, kyse ei siis ole teknisistä vioista vaan piittaamattomuudesta - keskikaide on turvallinen koska se estää ohitukset, ei ajautumisen (sairauskohtauksen vuoksi) vastaantulijan kaistalle.

    Toki alla lainattu on jonkun mielipide, mutta on se uskottava sikäli etten minä lomamatkoillani tunnistanut että ruotsalainen ajokulttuuri olisi ollut erityisen laadukasta.

    "Det är omkörningar trots mötande trafik, det är omkörningar trots skymd sikt, det är omkörningar trots heldragna linjer etc"

      
  • Ruotsissa on tänä vuonna yhteensä 2000 nopeusvalvontakameraa, mutta kuitenkin liikennekuolleisuus moottoriajoneuvoissa on nousussa.

    Tässä kameroiden lukumäärästä.

    https://teknikensvarld.se/fartsyndare-betalar-150-miljoner-kronor-554600/

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit