Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1404143454676
  • <

    del datetime="">

      
  • Metaani tarkoittanee kaasu-/bensiiniautoa. Vaihtoehtoina on maakaasu (fossiilinen) tai biokaasu (lehmänlanta yms.).

    Metaani+sähkö olisi hybridi missä olisi bensatankin lisäksi kaasutankki.

      
  • Polttokennolla varustettu sähkö auto kyllä luokitellaan joissakin määritelmissä eräänlaiseksi hybridiksi, siinä ei kuitenkaan ole perinteistä polttomoottoria, minkä syrjäyttämiseen valtiot ja kaupungit tukeaan antaa.

      
  • "Jos liittoneuvoston kanta hyväksytään, vuoden 2030 jälkeen Saksassa voisi myydä uusina vain päästöttömiä tai hyvin vähäpäästöisiä ajoneuvoja. Sellaisia ovat sähkö- ja vetykäyttöiset autot sekä hybridit."

    https://yle.fi/uutiset/3-9221890

    Hybridi on esimerkiksi Porsche Cayenne ja Volvo T8. Saa nähdä miten käy kaasuautojen ja uusiutuvaa dieseliä käyttävien autojen.

      
  • Quu:

    Sinähän vain selailet autolehtiä ja siinä on sinun substanssisi aiheeseen. Polttokennoautot on ihan vetyautoja niiden käyttövoiman mukaan, niistä puuttuu joo polttomoottori ja tilalla on sähkövetoinen voimansiirto kuten Bensa-Priuksessa, mutta autoon tuleva energia on vetyä, siispä vetyautoja.

    On myös se mersun FCELL-PHEV teknologian edustaja mutta uskoisin että tämä on sinulle jo liian vaikea asia ymmärtää etkä osaa yhdistää noita termejä joten se siitä.

      
  • Karrette:

    Saksaan on tulossa myös miljoona metaaniautoakin, joten ei ole mitään kateltavaa niiden suhteen koska ne on jo normaali joten uutisointi keskittyy vaan noihin tulevaisuuden teknologioihin tätä nykyä.

      
  • Niissä kaasua tankkaavissa autoissa on mäntämoottori mitä sähköautossa ei ole.
    En ole asiantuntija, mutta voin vilkaista millä tekniikalla sähkömoottori saa energiansa.

    19.08.2018, 16:17
    Quu.2018

    Mercedes-Benz GLC F-CELL-lataushybridi: Voimanlähteinä vetypolttokenno ja litiumioniakku

      
  • Niin joo olet näitä sähköautohihhuleita jotka arvottaa vetyautotkin sähköautoiksi jopa niinkin tieteellisin menetelmin, KOSKA SIINÄ EI OLE POLTTOMOOTTORIA! :D Onhan nämäkin kuultu sen 36 kertaa.

    Ja taas kauhea naurunpyrskähdys, ei silä että auton käyttövoima on vety ja se käy ja kulkee vedyllä, se on sähköauto kun onhan siellä sähkövetoinen voimansiirto!1111

    Vähän kuten KIA Picanto, onhan siinä sähkölasit niin se on sähköauto.

    Ja ihan vaan tiedoksi että vetykin on kaasu, ja vetykäyttöinen polttokennoauto on kaasuauto, siispä kuinka harvinaisen pihalla voi kanssakeskustelija olla kun sanoo että "kaasu autoissa" (huom. kirjotusasu) on polttomoottori.

    Kyllä tää pistää ihan uuteen kontekstiin ihan kaiken taas alkaen Bensa-Priuksista.

      
  • Polttokennoauto on päästötön sähköauto.
    Sähkö on ainoa energia millä auto kulkee.

      
  • Tämä olikin se saivari perussuomalainen.

      
  • Kun kanssakeskustelija persu kirjoittaa "(huom. kirjotusasu)", huomaa kirjoitusasu

    Vähän kuten KIA Picanto, onhan siinä sähkölasit niin se on sähköauto.

    Pitäisikö tuosta tulla kauhea naurunpyrskähdys? Kukas tuollaiseen viittaavaakaan on edes väittänyt?

      
  • On myös se mersun FCELL-PHEV teknologian edustaja mutta uskoisin että tämä on sinulle jo liian vaikea asia ymmärtää etkä osaa yhdistää noita termejä joten se siitä.
    

    Joo onhan se nyt selvää, että jos teknologian kuvauksen abbreviaatioon sisältyy EV, niin silloinhan kyseinen teknologia ei liity sitten yhtään millään tavalla sähköautoihin. Niin kuin kaikki tietävä, EV tulee sanata vEtyaVto, niin kuin Trafi on sen käyttövoiman verotaulukossaan määritellyt. Koko maailma seuraa jälleen kerran Suomea, aivan niin kuin autoilun historian alusta lähtien kaikki teknologiat on määritelty samasta Trafin taulukosa. Hyvä Trafi!

    Jotku valeinsinööri, kelvottomat journalistit ja wikipedia toki sekoilevat tässä aiheessa. Monet eivät myöskään tajua sitä, että on pelkästään hyvä asia, että mäntämoottorinen BMW Hydrogen 7 ja polttokennon ympärille rakennettu Toyota Mirai luokitellaan samaan teknologiakategoriaa - vetyautoteknologia. Alla vielä wikipedian sekoilua.

    A fuel cell vehicle (FCV) or fuel cell electric vehicle (FCEV) is a type of electric vehicle which uses a fuel cell, instead of a battery, or in combination with a battery or supercapacitor, to power its on-board electric motor.

      
  • Dieselillä pyörivä moottori on dieselmoottori, bensiinillä pyörivä moottori on bensiinimoottori, sähköllä pyörivä moottori on sähkömoottori ja esimerkiksi prius on kahden moottorin yhdistelmä eli hybridi.
    Ei autoja luokitella energiantuotantoprosessin mukaan.

    HUOM. Emme korvaa kirjoitusasun virheellisistä tulkinnoista.

      
  • "
    Dieselillä pyörivä moottori on dieselmoottori, bensiinillä pyörivä moottori on bensiinimoottori, sähköllä pyörivä moottori on sähkömoottori ja esimerkiksi prius on kahden moottorin yhdistelmä eli hybridi.
    Ei autoja luokitella energiantuotantoprosessin mukaan.

    HUOM. Emme korvaa kirjoitusasun virheellisistä tulkinnoista.
    "

    Hei, jos autoon on tankattu vetyä, siihen autoon tuleva energia on vetyä ja se käy ja kulkee vedyllä. Et sinä määritä miten asioita määritellään pelkästään autolehtiä selaamalla kun ei sinulal muutenkaan ole näistä ymmärrystä. Nuo asiat määritellään esim. lainsäädännössä, JRC:Ssä ja ihan terveellä järjelläkin käyttövoimittain.

    Muutenkin puhuit itsesi pussiin tuossa energiantuotantoprosessissa, ei käyttövoimaa enää valmisteta auton sisällä, vai onko sinulla yleensä mitään ymmärrystä autotekniikasta ja siitä miten auto lopunperin kulkee eteenpäin?

      
  • Vedyllä toimivista polttokennoista vapautuu sähköenergiaa.
    Ja välivarastona on akku, mitä Mersulla voidaan ladata myös ulkoisesta latauspisteestä.

    Sähkömoottori ei pyöri kierrostakaan vedyllä.

      
  • Quu2018:

    Koitahan nyt taas keskittyä kun sinä jo tunnustit ettet tiedä näistä asioista yhtään mitään, niin nyt sitten taas palasit takaisin samaan vanhaan?

    Meinasitko että polttomoottorissa kun bensasta vapautuu mäntää alaspäin painavaa voimaa niin bensa-autot onkin paineilma-autoja vai mitä ihmettä?

    Onko diesel-moottori joka käy etanolilla sitten etanolimoottori? Onko metaaniauto joka käy myös etanolilla ja bensiinillä mikä sitten?

    Sanomattakin on selvää että et ymmärrä näistä asioista minkäänlaista kokonaiskuvaa, etkä edes auton käyttövoiman määritelmää vaan sotket kaikki keskenäsi koska olet sähköautofani ja haluat nähdä oman takaperoisen päästäkeksityn teoriasi mukaan kaikkialla sähköautoja, kun todellisuudessa niitä ei ole oikein missään. Vain sinä yksinäsi määrittelet autoja noin ,muuten niitä on iät ja ajat määritelty käyttövoimien mukaan, ja kaikki vähänkään automiehet tulevat nauramaan sepustuksillesi, mutta mikäs sähköautofanaatikon päätä nyt kääntäisi, niistä kun se 9 vuoden kokemus jo mullakin =)

    Harjotustehtävä sinulle:1) Mikä on Nissan Leafin keskimääräinen käyttövoima Suomessa?

    2) Mitä on puhtaat käyttövoimat?
    3) Mitä on likaiset käyttövoimat?
    4) Mikä on Bi-fuel, entäs Tri-fuel?
    5) Mikä on hybridi-auto?
    6) Mikä on SEV-PHEV auto?
    7) Minkälainen auto on MGV-PHEV-FCELL?
    8) Millä käyttövoimilla polttokennoautot voivat kulkea? Luettele ainakin 5

      
  • Höpö höpö, Perehdy nyt ensin mikä on polttomoottorin ja sähkömoottorin ero.

    "Vain sinä yksinäsi määrittelet autoja noin ,muuten niitä on iät ja ajat määritelty käyttövoimien mukaan"

    Yksinkertainen kysymys millä käyttövoimalla sähkömoottori pyörii?

      
  • Millä paloauto kulkee?

      
  • Persu viisastelee:
    Meinasitko (Quuta tarkoitti) että polttomoottorissa kun bensasta vapautuu mäntää alaspäin painavaa voimaa niin bensa-autot onkin paineilma-autoja vai mitä ihmettä?

    Ei hän minusta sellaista tarkoittanut.

    Sinulla on nyt jotakin sellaista tietoa, että sinun pitää ihan oikeasti nyt räjäyttää maailmaa järisyttävä oikea tieto ilmoille. Miksi et vieläkään ole tehnyt sitä? Mitä odotat? Mitä meiltä on pimitetty, tai mitä meitä on kusetettu?

    JFK-mysteeri kalvetkoot? Ketä kiinnostaa ufot sen jälkeen?

      
  • Voihan aina yrittää selittää, kuinka EV teknologiaa kuvaavassa lyhenteessä tarkoittaakin, ettei kyseessä ole ainakaan sähköauto, mutta sitä ennen persun kannattaisi tarkastaa, kuinka hyvin Audi e-tron sopii lähes nobelin arvoiseen 1-2 sähkögolfia -teoriaan.

      
  • Pian pelkällä polttomottorilla varustetulla autolla ei tule olemaan vaihtoarvoa kirjoittaa Helsingin Sanomat 6.9.2018. Pelkkää polttoainetta käyttävät autot häviävätt kokonaan. Ensi vuoden lopussa ei rekisteröidä enää ainuttakaan dieselmoottorilla varustettua autoa ja myös pelkät bensiinimoottorit tulevat häviämään pian.

    https://www.hs.fi/talous/art-2000005816978.html

      
  • Suositut hybridit ovat jo samassa hintaluokassa kuin suositut bensa-autot, sanoo toimittaja. Ensinnäkin omituista, että toimittaja puhuu "hybrideistä" kuin omana kastinaan tarkoittaen lähinnä Toyotan ilman pistokelatausta olevia hybridejä. Toisekseen ei kannata innostua sähköautoilun edistymisestä, jos tarkoittaa em. hybridien todistavan sitä. Ilman pistokelatausta oleva hybridi on vain bensiinin kulutusta alentavalla tekniikalla varustettu auto eikä se kuulu mitenkään sähköautoilun kategoriaan.

    On tietysti hyvä, että sähkön avulla saadaan polttoaineen kulutusta pienennettyä, mutta pelkästään sähköenergialla tapahtuvaan ajoon sillä ei pääse ja siinä mielessä ne hybridit eivät ole todiste sähköautoilun etenemisestä. Niitähän on ollut myynnissäkin ties kuinka kauan. Jos/kun on havaittavissa orastavaa sähköautobuumia, niin noidenkin hybridien myynti varmaan nousee siinä siivellä.

      
  • Itselläni on Seat Leon ST 1.0 TSI Style. Se maksoi toimituskuluineen ja lisävarusteineen 22 300 €. 16 kk ja 34 tkm keskikulutus on 4,1 l/100 km. Vastaava Toyota Auris hybridi maksaa 5000 € enemmän. Leonin huippunopeus on yli 200 km/h ja kiihtyvyys 0-100 km/h alle 10 s. Auris hybridi jää molemmista reilusti. En usko, että Auris kuluttaakaan sen vähempää. Ei ainakaan niin paljon, että tuon viisi tonnia kuolettaisi.

    En millään ymmärrä mikä juju hybridissä on? Se tuo lisämassaa, mikä heikentää suorituskykyä. Tekniikka syö tiloja. Samalla hinta nousee selvästi.

    Pelkällä polttomottorilla varustetuilla autoilla tulee olemaan vaihtoarvoa vielä pitkään.

      
  • Moottori Bensiinimoottori 999 cm³ 3 sylinteriä
    Mistäköhän tökkii ettei hybridinostajat arvosta tuollaisen päristimen edullisia kilometrejä.

      
  • HybridRules:
    Suositut hybridit ovat jo samassa hintaluokassa kuin suositut bensa-autot, sanoo toimittaja. Ensinnäkin omituista, että toimittaja puhuu ”hybrideistä” kuin omana kastinaan tarkoittaen lähinnä Toyotan ilman pistokelatausta olevia hybridejä.

    Et huomannut tuota sanaa suositut tuossa toimittajan virkkeessä. Ei hän kirjoittanutkaan kasteista, vaan siitä, mitä myydään eniten eri hybridivaihtoehdoista. Kaksi aivan eri asiaa.

    Toisekseen ei kannata innostua sähköautoilun edistymisestä, jos tarkoittaa em. hybridien todistavan sitä. Ilman pistokelatausta oleva hybridi on vain bensiinin kulutusta alentavalla tekniikalla varustettu auto eikä se kuulu mitenkään sähköautoilun kategoriaan.

    Tähän asti se vaan on laskettu kuuluvan. Muutenhan HS-toimittajakaan ei pitäisi niitä mukana.

    Mitäs varten pistokehybridissä on edes bensamoottori, jos sen kulutusta ei ole tarkoitus alentaa myöskin?

    Näetkö sinä persun kanssa jotakin, josta muu maailma ei ole tiennyt. Miksette paljasta keisarin vaatteita? Tehkää jotakin muutakin kuin pienen suomalaisen lehden keskustelupalstailu!

    On tietysti hyvä, että sähkön avulla saadaan polttoaineen kulutusta pienennettyä

    No se on vähän niin kuin sen homman nimi näillä erilaisilla hybridiversioilla. Mitä sitten?

    pelkästään sähköenergialla tapahtuvaan ajoon sillä ei pääse.

    Et siis ole vieläkään käynyt esim. Toyotan Hybrid-sivuilla. Ja sieltä etenkin https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/index.json. Jostakin ihmeen syystä siellä sanotaan että Toyotan hybridillä ajetaan jopa puolet ajasta sähköllä.

    siinä mielessä ne hybridit eivät ole todiste sähköautoilun etenemisestä. Niitähän on ollut myynnissäkin ties kuinka kauan.

    Oletko miettinyt yhtään, miksi niitä on ollut myynnissä jo kauan?

    Jos/kun on havaittavissa orastavaa sähköautobuumia, niin noidenkin hybridien myynti varmaan nousee siinä siivellä.

    Myyntimääristä, Hyundai ja Kia mukaanlukien ja HS:n jutusta päätellen ne kyllä vetävät käytännössä sitä autojen sähköistysbuumia. Syy on saattanut selvitä, jos osaat vastata tuohon edelliseen kohtaan. Mutta jollei, niin se orastus tarkoittaa sitä, että markkinoilla pikkuhiljaa näkyy paitsi useampia automerkkejä, niin lisävaihtoehtoja autojen sähköistykselle.

    Se että sinä olet ostanut Volvon pistokehybridin ei vain räjäyttänyt pankkia vielä...

      
  • Katukivi: Ensi vuoden lopussa ei rekisteröidä enää ainuttakaan dieselmoottorilla varustettua autoa
    

    Tuossapa väite, joka pitää ihan yhtä hyvin paikkansa kuin se vuosien takainen väitteesi, jonka mukaan pelkällä polttomoottorilla varustetut autot ovat tänä päivänä arvottomia.

    Pihistelijä:Itselläni on Seat Leon ST 1.0 TSI Style. Se maksoi toimituskuluineen ja lisävarusteineen 22 300 €. 16 kk ja 34 tkm keskikulutus on 4,1 l/100 km. Vastaava Toyota Auris hybridi maksaa 5000 € enemmän. Leonin huippunopeus on yli 200 km/h ja kiihtyvyys 0-100 km/h alle 10 s. Auris hybridi jää molemmista reilusti. En usko, että Auris kuluttaakaan sen vähempää. Ei ainakaan niin paljon, että tuon viisi tonnia kuolettaisi.
    
    En millään ymmärrä mikä juju hybridissä on? Se tuo lisämassaa, mikä heikentää suorituskykyä. Tekniikka syö tiloja. Samalla hinta nousee selvästi.
    

    Ei kannata sekoittaa uskomuksia faktoihin. Mutuilun sijaan kannattaa katselle vaikka TM:n mittauksia tai Ecorun-kisan tuloslistoja. Nuo Tojon hybridit ovat selvasti taloudellisempia kuin mikään pelkällä polttomoottorilla varustettu auto.

    Itse ajan hybridillä, jossa on autoasi paljon paremmat tilat ja suorituskyky. Myös mukavuustekijät ovat tuntuvasti paremmalla tasolla. Silti ajan pienemmällä energiankulutuksella. Itse en näe pelkässä polttomoottorissa muuta pointtia kuin halvan hinnan.

      
  • Kumppani ei ole tainnut lukea sitä hesarin juttua. Toimittaja on ryhmitellyt siinä autot sähkö-, bensa-, diesel-, hybridi- ja lataushybridiryhmiin ja sitä "kasti" tarkoittaa minun tekstissä.

    En kyllä ala jälleen säpättämään tätä samaa stooria autotyypeistä, mutta ilman ulkoista latausmahdollisuutta oleva hybridi ei voi ajaa pelkästään sähköenergialla, koska siihen ei voi tuoda sähköenergiaa ulkoa päin. Toki se ajaa sähköllä vuoroin bensamoottorin kanssa, mutta se ei pysty liikkumaan ollenkaan sähkömoottorilla, joillei se ensin aja bensalla.

    En ymmärrä, miksi ns. itselataava hybridi haluttaisiin välttämättä mieltää sähköautoksia. Ei se ole sitä, mutta onhan se ihan hyvä vaihtoehto autolle, joka ei pysty ollenkaan keräämään talteen "ylijäämäenergiaa" vaan polttaa sen taivaalle.

    Lataushybridin sisällä asuu hybridin lisäksi pieni sähköauto. Se voi osan matkoistaan ajaa puhtaasti töpselistä otetulla sähköenergialla ja voi siis liikkua vaikka siihen ei tankattaisi bensaa ollenkaan.

      
  • NHB: Ei kannata sekoittaa uskomuksia faktoihin.

    Spritmonitorin pihein Auris Touring hybridi kuluttaa 3,88 l/100 km. Eli vie 0,23 l/100 km vähemmän kuin minun 1.0 TSI Leon. Otetaan bensan hinnaksi 1,50 €/l. Täten Auris säästää 0,345 €/100 km. Vaadiaan 1,5 miljoonaa km, että korkeampi hankintahinta kuotettuisi!

    Jos tuon hankinnassa säästyneen 5000 euroa sijoittaa, saa 5% tuotolla 250 €/v. Auris vaatii 72 tkm/v, jotta senkin kuolettaisi. Lopputulos on, ettei sitä 5000 euroa kuoleta millään kilometreillä.

    Seat Leon ST 1.0 TSI:

    • 202 km/h
    • 0-100 km 9,8 s
    • akseliväli 2636 mm
    • tavaratila 585 l
    • omamassa 1236 kg

    Auris Touring Hybrid 1.8:

    • 175 km/h
    • 0-100 km/h 11,2 s
    • akseliväli 2600 mm
    • tavaratila 530 l
    • omamassa 1335 kg

    Hybriditekniikka nostaa auton massaa. Se taas heikentää suorituskykyä. Monimutkainen tekniikka nostaa lisäksi auton hintaa.

    Kevyellä 1-litraisella ahdetulla moottorilla auton massa jää pieneksi ja suorituskyky hyväksi. Se on paljon parempi ja taloudellisempi keino päästä pieneen kulutukseen.

      
  • "Lataushybridin sisällä asuu hybridin lisäksi pieni sähköauto. Se voi osan matkoistaan ajaa puhtaasti töpselistä otetulla sähköenergialla ja voi siis liikkua vaikka siihen ei tankattaisi bensaa ollenkaan"

    Mistä se pieni sähköauto tietää miten se sähkö on ladattu?

    Ei ainakaan minun hybridi ilmoita mitenkään sähköllä ajettaessa, hei ukko tämä on omalla generaattorilla ladattua sähköä, tämä ei ole oikeasti sähköllä ajoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit