Tuonnin voi miettiä monelta kantilta, ei siihen ole yhtä ainoaa "oikeaa" reseptiä. Auton valintaan pätevät samat tarkistukset, jotka kuuluvat minkä tahansa käytetyn auton ostamiseen mistä tahansa.
Kaikkien autojen tuonti ei automaattisesti ole aina rahallisesti kovin kannattavaa, koska arvostuksissa ja Suomen verokäytännöissä on mallikohtaisia eroja. Kannattaa tarkistaa, onko itseä kiinnostava malli järkevää tuoda.
Itse näen yhden tärkeimmistä motivaattoreista valtavassa valikoimassa, joka kääntyy eduksi useammassakin näkökulmassa:
[automaattinen_mainos]- harvinaisenkin auton voi valita useasta yksilöstä
yleisen auton voi hintakilpailuttaa tehokkaammin
ihan tavallisenkin käytetyn voi ostaa uuden tavoin värit, materiaalit ja varusteet tehtaan esitteestä valiten
Haun voi tehdä itse paikalle lentäen, agentin tarjoamana täyden palvelun hoitona suoraan valkokilpisenä Suomen rekisterissä ja vasta koeajon jälkeen lasku maksaen tai peruspalveluna auton tunnistamisen ja rahtaamisen delegoiden ja paperisodan itse hoitaen. Agentteja on hyviäkin, mielestäni suurin etu oli tuonnin helppous ja erittäin tarkka auton tarkistus, jonka perusteella minulle kerrottiin paristakin autosta, että "voidaan tuoda tämäkin, jos haluat, mutta miedän mielestämme tämä ei ole se auto, jonka meille tilauksessa kuvasit".
Toteutuneiden verotuspäätösten luettelon Tullin sivuilta lienet jo löytänyt simuloidaksesi mitä hakemasi auton verokohtelu voisi olla.
[automaattinen_mainos]
Tuontiautoa myydessä näkee edelleen joidenkin ennakkoluulot, mutta jaskanpauhannalta välttyy, kun mainitsee nettiautomainokseenssaan tuontiautosta. On tietenkin eduksi, jos pystyy myös viittaamaan tehtaan todentamaan huoltohistoriaan. Ennakkoluuloiset jäävät suosiolla Esson Paariin haaveilemaan aitosuomiautoista, mutta ainakin meidän tuontiautot on ensimmäinen auton näkevä ostanut saman tien.
Uudehkon mallin tuonnissa kannattaa miettiä, minkä arvon antaa vaihtoautotakuulle. Tehtaan takuita on oikeasti kattavia ja myös Suomessa toimivia, mutta niiden merkitys kannattaa tarkistaa etukäteen.
1)Riippuu Co2 päästöstä.vero.fi kautta näet veropäätöksiä mitä millekin on arvottu.Autoverotus on edelleen läpinäkymätöntä,koska veropäätökset tehdään pyyntihinnousta,jotka eivät ole autojen todellisia arvoja
2)Kannattaa aina siinä mielessä,että saa käytettynäkin juuri mieleisen.7 autoa olen vuosien varrella omaan käyttöön Saksasta hakenut.Ei mitään ongelmia,toki prosessiin pitää ensin perehtyä hiukan.Aina olen katsonut myös ensin Suomen tarjonnan,mutta kun nettiautoon ruksaa mieleisen mallin ja varusteet ei niitä löydy tai sitten hinta on niin järjetön,että seuraava sivusto on lentoyhtiön.
Eräs verojuttu olisi hyvä pitää mielessä. Esimerkiksi alle 6.000 km ajettua moottoripyörää ei pidä mennä ostamaan jollei ostohinta ole arvonlisäveroton.
Kohta 2)
Tuonnin voi miettiä monelta kantilta, ei siihen ole yhtä ainoaa "oikeaa" reseptiä. Auton valintaan pätevät samat tarkistukset, jotka kuuluvat minkä tahansa käytetyn auton ostamiseen mistä tahansa.
Kaikkien autojen tuonti ei automaattisesti ole aina rahallisesti kovin kannattavaa, koska arvostuksissa ja Suomen verokäytännöissä on mallikohtaisia eroja. Kannattaa tarkistaa, onko itseä kiinnostava malli järkevää tuoda.
Itse näen yhden tärkeimmistä motivaattoreista valtavassa valikoimassa, joka kääntyy eduksi useammassakin näkökulmassa:
[automaattinen_mainos]- harvinaisenkin auton voi valita useasta yksilöstä
Haun voi tehdä itse paikalle lentäen, agentin tarjoamana täyden palvelun hoitona suoraan valkokilpisenä Suomen rekisterissä ja vasta koeajon jälkeen lasku maksaen tai peruspalveluna auton tunnistamisen ja rahtaamisen delegoiden ja paperisodan itse hoitaen. Agentteja on hyviäkin, mielestäni suurin etu oli tuonnin helppous ja erittäin tarkka auton tarkistus, jonka perusteella minulle kerrottiin paristakin autosta, että "voidaan tuoda tämäkin, jos haluat, mutta miedän mielestämme tämä ei ole se auto, jonka meille tilauksessa kuvasit".
Toteutuneiden verotuspäätösten luettelon Tullin sivuilta lienet jo löytänyt simuloidaksesi mitä hakemasi auton verokohtelu voisi olla.
[automaattinen_mainos]
Tuontiautoa myydessä näkee edelleen joidenkin ennakkoluulot, mutta jaskanpauhannalta välttyy, kun mainitsee nettiautomainokseenssaan tuontiautosta. On tietenkin eduksi, jos pystyy myös viittaamaan tehtaan todentamaan huoltohistoriaan. Ennakkoluuloiset jäävät suosiolla Esson Paariin haaveilemaan aitosuomiautoista, mutta ainakin meidän tuontiautot on ensimmäinen auton näkevä ostanut saman tien.
Uudehkon mallin tuonnissa kannattaa miettiä, minkä arvon antaa vaihtoautotakuulle. Tehtaan takuita on oikeasti kattavia ja myös Suomessa toimivia, mutta niiden merkitys kannattaa tarkistaa etukäteen.
Ai niin, nykyisellä kruunun kurssilla Volvot haetaan Ruotsista.
Saksasta / Ruotsista ostettaessa aivan samat tarkistukset kuin jos ostaisit auton Suomesta:
soita paikalliseen Trafiin ja kysy onko auto poistettu välillä liikenteestä
[automaattinen_mainos]- soita edellisille omistajille
käytä auto paikallisella autotohtorilla
Osta auto merkkiliikkeestä, niin luultavasti saat hyvän, vaikkakin kalliimman, ja saat siihen takuun, joka toimii koko EUn alueella.
Uusimmassa Autoliiton Moottori-lehdessä on taas kerrattu auton ulkomailta hakuohjeet. Kirjastoon mars.
1)Riippuu Co2 päästöstä.vero.fi kautta näet veropäätöksiä mitä millekin on arvottu.Autoverotus on edelleen läpinäkymätöntä,koska veropäätökset tehdään pyyntihinnousta,jotka eivät ole autojen todellisia arvoja
2)Kannattaa aina siinä mielessä,että saa käytettynäkin juuri mieleisen.7 autoa olen vuosien varrella omaan käyttöön Saksasta hakenut.Ei mitään ongelmia,toki prosessiin pitää ensin perehtyä hiukan.Aina olen katsonut myös ensin Suomen tarjonnan,mutta kun nettiautoon ruksaa mieleisen mallin ja varusteet ei niitä löydy tai sitten hinta on niin järjetön,että seuraava sivusto on lentoyhtiön.
Eräs verojuttu olisi hyvä pitää mielessä. Esimerkiksi alle 6.000 km ajettua moottoripyörää ei pidä mennä ostamaan jollei ostohinta ole arvonlisäveroton.
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48685/uusien_kuljetusvalineiden_arvonlisavero/