Uudet Mercedes E-sarja ja BMW 5-sarja, premium kingit

1091 kommenttia
13132333537
  • Olisiko mitenkään mahdollista keskustella välillä autoistakin?
    

    Toivottavasti TM kykenee lisäämään moderoinnin palstalle menossa olevan uudistuksen yhteydessä. Nykyisellään näemme hyvin, kuinka yksikin aktiivinen trollaaja saa palstan näivetymään.

      
  • "Toivottavasti TM kykenee lisäämään moderoinnin palstalle menossa olevan uudistuksen yhteydessä. Nykyisellään näemme hyvin, kuinka yksikin aktiivinen trollaaja saa palstan näivetymään."

    Näin siis kirjoittaa henkilö joka muun muassa osaa muiden puolesta päättää minkälainen auto jälkimmäisillä tulee olla. Omasta mielestäni tällaiset narsistiseen ajatteluun taipuvaiset henkilöt olisi hyvä eristää. Oliko tässä riittävät perusteet kirjoittelulleni ?

      
  • Palataan asiaan. Kuten 740GLE kirjoitti, isommassa luokassa on tällä hetkellä ainoastaan tarjolla BMW 5 ja Mercedes E, ensinnäkin moottori on asennettu oikein, pitkittäin, laatikko toimii kuin ajatus, veto takapyöristä ja painonjakauma about 50:50. Myös 6/8-koneita on saatavilla sekä monipuolisesti 4-vetoja. Marjana kakun päälle M5 ja AMG. Tällaista ei juuri kukaan tarjoa, paitsi Porsche tietenkin.

      
  • Testien valossa näyttäisi kyllä siltä että WhichCarin autotuntemus on aika olematonta. Tai sitten on kyse henkilökohtaisista mieltymyksistä.

    Autozeitung nimittäin testasi 16.3.2018 seuraavat autot. BMW 520i Touring, Mercedes E 200 T, Skoda Superb Combi 1.8 TSI ja VW Passat Variant 1.8 TSI.

    Testin järjestys oli seuraava.

    1. VW Passat Variant 1.8 TSI.

    2. Skoda Superb Combi 1.8 TSI

    3. BMW 520i Touring

    4. Mercedes Benz E 200 T-Modell

    Tärkeällä osa-alueella eli ajodynamiikassa Skoda ja VW löivät Mercedeksen ja BMW:n selvästi.

      
  • Jälleen linkki puuttuu em. testiin, kuten useimmiten. Missä tulokset luettavissa? Minulle ja varmaankin 740 GLE:lle MB & BMW sopivat oikein hyvin. Myös Audissa on moottori oikein päin ja Quattrot ovat siinä mielessä oikein sopivia. Näissä myös on toimivat automaattilaatikot.

      
  • "Jälleen linkki puuttuu em. testiin, kuten useimmiten. Missä tulokset luettavissa? Minulle ja varmaankin 740 GLE:lle MB & BMW sopivat oikein hyvin. Myös Audissa on moottori oikein päin ja Quattrot ovat siinä mielessä oikein sopivia. Näissä myös on toimivat automaattilaatikot."

    Testi on aika helppo löytää googlen avulla. Kirjoittaa vain Autozeitung ja autojen mallit. Tässä kuitenkin linkki.

    https://www.autozeitung.de/bmw-520i-touring-mercedes-e-200-t-modell-skoda-superb-combi-1-8-tsi-vw-passat-variant-1-8-tsi-test-192989.html

    BMW:n hinta oli Saksassa 55.080 euroa ja Mersun 56.877 euroa. Nämä kumpikin taitavat Suomessa olla noin 70.000 euron hintaisia autoja.

      
  • Passatin testivoitto perustui hyvään ajodynamiikkaan, hyviin allround-ominaisuuksiin sekä alhaisiin kuluihin. BMW:tä kehuttiin ajomukavuudesta, jarruista ja turvavarusteista.

    Näillä hömppäperusteilla kuten takaveto, moottorin sijoitus ja painojakauma ei ollut mitään merkitystä testissä. Vai oliko ?

    "Auch mit Benzinmotoren sind die vier Kombis bei vergleichsweise moderatem Kraftstoffkonsum ordentlich motorisiert und somit bei überschaubaren Jahresfahrleistungen oder einer ausgeprägten Dieselallergie durchaus eine Alternative. Die Eigenschaftswertung dieses Vergleichstests gewinnt der BMW 520i Touring dank guter Sicherheitsausstattung, hohem Fahrkomfort und – in der Summe – den besten Bremsen. In der Endabrechnung liegt er dagegen wegen der Kosten nur auf Platz drei. Der Testsieger heißt dank guter Allround-Eigenschaften, einer hervorragender Fahrdynamik und einer ordentlichen Kostenbilanz VW Passat Variant 1.8 TSI. Bei den Kosten wird er nur noch vom Skoda Superb Combi 1.8 TSI unterboten. Der Tscheche ist zudem am sparsamsten und hat den größten Kofferraum. Das qualitative hochwertige Mercedes E 200 T-Modell begeistert zwar mit Federungskomfort und bester Geräuschdämmung, ist aber in Anschaffung/Unterhalt zu teuer."

      
  • Volvon laatu on todellakin heikkoa kuten Concumer Report 2018 nähdään. Viimeinen sija tutkimuksessa on Volvolle iso tappio. Ja jo Ruotsissa näitä laatuongelmia puitiin XC90 suhteen, tässä esimerkki viime vuodelta:
    https://teknikensvarld.se/volvo-har-kvalitetsproblem-332330/

      
  • No niin, tähän siis tyssähti yritykseni keskustella jotakuinkin asiallisesti autoista ja niiden ominaisuuksista. Selvitin testin perusteet perusteellisesti mutta vastauksena tuli vaan jotakin kyllästyttävää Volvo-oksennusta.

    Voi enää vain todeta että mikähän sen pahan oikein tappaisi (vanha suomalainen sanonta) ?

      
  • Mitäpä jos vaihtaisit nimimerkin sijaan välillä vaikka foorumia.

      
  • Jos löytyy vaatimattomien automiesten forum.

      
  • Onko BMW:llä muuten oikeasti joku malli, jonka voi laskea ns. premium-autoksi? Ja mitä premium siinä tapauksessa tarkoittaa?

      
  • "No niin, tähän siis tyssähti yritykseni keskustella jotakuinkin asiallisesti autoista ja niiden ominaisuuksista."

    Jos tuo oli sinusta asiallinen yritys, silloin asiantuntemuksessasi on pahoja puutteita tarjotessasi takavetoista sedania etsivälle etuvetoisia farkkuja.

    Huono konsultti myy vain omia arvojaan, eikä kuuntele ostajan tarpeita edes sen vertaa, että osuisi pyydettyyn korimalliin.

      
  • Esitettiin että "isommassa luokassa" on tarjolla vain kaksi automerkkiä, BMW ja Mercedes. Miten tuo väite tulkitaan sananmukaisesti ?

      
  • Jatkuvien tulkintavaikeuksien selvittämiseksi lisään tähän vielä jo aiemmin kerrotun sitaatin viittaamaasi hakuseulaan:

    WhichCar: Kuten 740GLE kirjoitti, isommassa luokassa on tällä hetkellä ainoastaan tarjolla BMW 5 ja Mercedes E

    Viitattu 740 GLE:n alkuperäinen mallirajaus meni sanatarkasti näin:

    740 GLE: Takavetoisen ison sedanin tiloja, käytännöllisyyttä ja mukavuutta, nykyisin vielä pieneen kulutukseen yhdistettynä.

      
  • Miksi sinun pitää ylipäätään tehdä rajaus takavetoisuuteen. Eikö iso sedan, sen tilat, käytännöllisyys ja mukavuus, nykyisin vielä pieneen kulutukseen yhdistettynä riitä?

    Sitten vain tsekataan, mitä markkinoilta löytyy! Lavenna ajattelua.

      
  • Suppeat ovat joidenkuiden automieltymykset. Kummallista että näitä henkilökohtaisia automieltymyksiä tullaan toitottamaan yleiselle keskustelupalstalle.

      
  • Premiumkeskustelu palasi jo monesti ennenkin nähdylle uralle, jossa muilla on hankaluuksia sen suhteen, että joku on ostanut paheksuttavan premiumauton, whatever it means, ja tälle järkyttävälle päätökselle lähdetään peräämään perusteluja:

    WhatCar*: Oman käsitykseni mukaan tällainen BMW/MB – fani on lähinnä pelkuri, koska kokee asemansa olevan uhattuna automerkkien kuten Tesla tai Volvo takia. Nämä automerkit muodostavat siis tällaiselle autopelkurille uhan. Henkilö kokee ”premium”-reviirinsä olevan uhattuna
    Tuohon pyyntöön vastasin jo omilla valintakriteereilläni, kysyen myös mikä muu täyttäisi annetut kriteerit. Siihen vastasit tarjoamalla ihan muuta kuin kysyttiin.

    Tämän jälkeen aloit eheyttää mielestäsi väärin valinneiden elämää kohti sinun omaa totuuttasi (tm):
    WhatCar*: Suppeat ovat joidenkuiden automieltymykset.

    WhatCar*:Näillä hömppäperusteilla kuten takaveto, moottorin sijoitus ja painojakauma ei ollut mitään merkitystä testissä.
    Kuten näet, vastasin vain sinun kysymykseesi. Koeta nyt vain pärjätä saamasi vastauksen kanssa.

    WhatCar*: Kummallista että näitä henkilökohtaisia automieltymyksiä tullaan toitottamaan yleiselle keskustelupalstalle.
    Sanoo hän, joka itse sanoo:

    WhatCar*: Jos löytyy vaatimattomien automiesten forum.
    WhatCar*:Laservalot saa ainakin Audi A8:iin hintaan 5.806 euroa (autovero vielä päälle) joten kysehän on ihan tavanomaisen hintaisesta lisävarusteesta arkisen autoilijan kannalta.

    Jos 5806 € + verot on sinulle tavanomainen hinta arkisesta varusteesta, minulla ei ole varaa sinun vaatimattmien automiestesi foorumille.

    Liityn FARwd:n rinnalle ihmettelemään, mitä odotat tältä keskustelulta ja toivotan sinulle onnea ja menestystä jatkoon.

      
  • Kumppani: Lavenna ajattelua.
    Ensinnäkin, miksi, jos olen nykyiseen tyytyväinen?

    Toisekseen, olen omistanut 6 eri merkkistä etuvetoista, takavetoista, manuaali- ja automaattivaihteisia bensa- ja dieselmoottorilla. Korimalleja on ollut 2-ovinen coupe, 4-ovinen sedan ja 5-ovinen farkku. Osa oli isoja, osa pieniä autoja ja hintaluokka on ollut 500 - 45.000 €. Korkeaa katu- tai oikeaa maasturia minulla ei ole ollut, mutta en sano, etteikö joskus olisi, vaikka juuri nyt en sellaista tarvitsekaan.

    Eri vaihtoehtoja kokemuksen kautta verrattuani olen aina päätynyt takaisin mielestäni minun käyttööni hyvin sopivaan isoon sedaniin, joten miksi en saisi ajaa sellaisella, kunnes voin palata suosikkiini 2-oviseen coupeen?

      
  • 740 GLE puhuu asiaa ja se tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää osalle keskustelijoista.

    Perinteisesti iso premium-auto on takavetoinen, koska saadaan hyvä balanssi vedon ja ohjattuvuuden sekä kääntöympyrän ym. suhteen. Etuveto levisi ensin aivan pikkuautojen kautta (Datsun 100A) ja myöhemmin keskikokoluokkaan (ranskalaiset), jopa isompiin autoihin (Volvo S/V70/90)

    Isommassa luokassa MB ja BMW ovat aivan omassa luokassaan em. ominaisuuksien suhteen, tässä ei puskeville etuvedoilla ole jakoa.

    Koeajakaa liukaassa risteyksessä Volvo etuvetoinen S90 ja BMW 520, ei jää epäselväksi kumpi kääntyy ja kumpi menee vastakkaiseen lyhtypylvääseen.

      
  • 740GLE:
    Ensinnäkin, miksi, jos olen nykyiseen tyytyväinen? Eri vaihtoehtoja kokemuksen kautta verrattuani olen aina päätynyt takaisin mielestäni minun käyttööni hyvin sopivaan isoon sedaniin

    Ei tuo ollut pointti, vaan tämä kysymykseni: Miksi sinun pitää ylipäätään tehdä rajaus takavetoisuuteen

    WhichCar kirjoitti sitten.
    Perinteisesti iso premium-auto on takavetoinen

    Mitäs jos pysyttäydyttäisiin vain isoissa sedaneissa? Minä en keksi, miksi siihen liimautuu automaattisesti p-alkuinen sana.

    Isommassa luokassa MB ja BMW ovat aivan omassa luokassaan em. ominaisuuksien suhteen, tässä ei puskeville etuvedoilla ole jakoa.

    Riippuu varmaan mitä itse kukin tarkoittaa isommalla luokalla, noin niin kuin lähtökohtaisesti. Ja pitääkö takavetoa minään hyvänä ominaisuutena. Ja vaikka se tarkoittaisi isoja sedanejakin.

      
  • Perinteisesti iso premium-auto on takavetoinen, koska saadaan hyvä balanssi vedon ja ohjattuvuuden sekä kääntöympyrän ym. suhteen. Etuveto levisi ensin aivan pikkuautojen kautta (Datsun 100A) ja myöhemmin keskikokoluokkaan (ranskalaiset), jopa isompiin autoihin (Volvo S/V70/90)
    
    Isommassa luokassa MB ja BMW ovat aivan omassa luokassaan em. ominaisuuksien suhteen, tässä ei puskeville etuvedoilla ole jakoa.
    
    Koeajakaa liukaassa risteyksessä Volvo etuvetoinen S90 ja BMW 520, ei jää epäselväksi kumpi kääntyy ja kumpi menee vastakkaiseen lyhtypylvääseen.
    

    Ei toi etuvetoisten historia mene ollenkaan noin. Yläluokkaisista autoista homma alkoi jo kauan ennen 100A:ta. Ikonisin ranskalainen tämän etuvedon pioneeri Traction Avant oli paljon 100A:ta suurempi ja liikkeellä kymmeniä vuosia aikaisemmin.

    En ole nähnyt kyllä yhdenkään S90:n törmänneen lyhtypylvääseen, mutta varmaan lähes jokainen on nähnyt Bemareita pylväiden ympärillä. En ole kyllä ajanut todella pitkään aikaan puskevalla etuvedollakaan. Nykyinen etuvetoinen autoni ei puske oikein mitenkään. Viimeisin takavetoiseni sen sijaan puski ihan selvästi monissa tilanteissa. Pitääpä käydä joskus testaamassa tuo S90 ja katsoa, ovatko kommenttisi sen ajettavuudesta yhtä pehmoisia kuin loputkin juttusi.

      
  • Autozeitung nimenomaan testasi tuon "ison luokan." Kyllä kai esimerkiksi Skoda Superb Combi kuuluu tuohon isoon luokkaan koska autossa on suurin tavaratila koko joukosta.

    Autojen järjestys oli seuraava. Takavedosta taikka moottorin sijoittelusta ei mainita mitään testitulosta kohentavana perusteena.

    1. VW Passat Variant 1.8 TSI.

    2. Skoda Superb Combi 1.8 TSI

    3. BMW 520i Touring

    4. Mercedes Benz E 200 T-Modell

      
  • Vastaava testi on suoritettu aiemminkin vuonna 2015. Tässä tulokset. Käsittelyradalla VW Passat nöyryytti takavetoiset BMW:n ja Mercedeksen.

    TUOMIO

    1. Volkswagen, 2699 pistettä

    Passat todistaa olevansa paitsi ylemmän keskiluokan myös laatuluokan valtias. Voiton takeina ovat auton hyvät tilat, miellyttävä matkustusmukavuus sekä suvereeni moottori ja vaihteisto. Myös laatuvaikutelma vakuuttaa.

    Käsittelyradalla Passat itse asiassa yllättää, sillä etuvedosta huolimatta se nöyryyttää jopa takavetoisen BMW:n ja Mercedeksen. Passatin ohjaus toimii hyvin ja loogisesti, keula ohjautuu tarkasti haluttuun suuntaan ilman turhaa puskemista. Edes äkilliset ohjausliikkeet eivät saa Passatia pois toltaltaan.

    1. Skoda, 2624 pistettä

    Superbin parhaita ominaisuuksia ovat sen tilat – etenkin väljä takamatkustamo sekä suuri kontti. Voitto karkaa Skodalta ennen kaikkea sen hieman heikomman mukavuuden sekä Passatia huonomman ajettavuuden takia.

    1. BMW, 2618 pistettä

    5-sarjalaisen voimalinja viehättää, ja se on myös erinomaisen mukava matkakumppani. BMW:ssä on paras ohjaus, mutta muiden ajo-ominaisuuksien osalta se ei pysty vastaamaan VW:n eikä Skodan vauhtiin.

    1. Mercedes-Benz, 2581 pistettä

    E-luokka on mukavuutta arvostavan valinta – ja etenkin pidemmälle matkalle. Voimalinjan ja ajo-ominaisuuksien osalta se jää kuitenkin perän pitäjäksi. Myös ohjaamossa näkyy se, että Eemeli on tulossa elinkaarensa päähän.

      
  • Laitetaanpas tämä teksti tähän erikseen.

    "Käsittelyradalla Passat itse asiassa yllättää, sillä etuvedosta huolimatta se nöyryyttää jopa takavetoisen BMW:n ja Mercedeksen. Passatin ohjaus toimii hyvin ja loogisesti, keula ohjautuu tarkasti haluttuun suuntaan ilman turhaa puskemista. Edes äkilliset ohjausliikkeet eivät saa Passatia pois toltaltaan."

      
  • "Liityn FARwd:n rinnalle ihmettelemään, mitä odotat tältä keskustelulta ja toivotan sinulle onnea ja menestystä jatkoon."

    Kukaan ei varsinaisesti kritisoi autovalintaasi, mutta itse olet jatkuvasti ehdottelemassa oman automerkkisi mukaisia teknisiä ratkaisuja muihin automerkkeihin. Vaikuttaa aika oudolta tällainen. Kun tuollaisia viestejä tungetaan tälle palstalle kymmenittäin, niin ei kai se ole mikään ihme että joku saattaa tuollaisesta hermostua.

      
  • Itse näen nämä premium-keskustelut lähinnä siten, että minun valintaani haastetaan jatkuvasti, ja minulle neuvotaan jatkuvasti mitä minun olisi pitänyt valita mieluummin. Kun asiasta haastettuna perustelen valintani, minun väitetään tyrkyttävän teknisiä ratkaisuja muillekin. Itse koen vain vastaavani kysymykseen, miksi valitsin kuten valitsin, jonka kertaan vielä lyhyesti.

    Premium-statuksella ei ole mitään merkitystä kuskille, joka on myös todellisuudessa ostanut 15-vuotiaan ex-taksi Volvon neljällä tonnilla, kun ei 40 tonnilla löytänyt mieleistään. Premiumia en myöskään näe kestävyyden mittana, koska kokemuksesta tiedän premiumina pidettyjen autojen huolto- ja korjauskulut ei-premiumia kalliimmaksi.

    Takaveto on yksi työkalu lisää nelipyöräohjaukseen. Minusta se on hyvä olla käytettävissä, mutta jos muut eivät tarvitse niin antaa olla. Ei tarvi käyttää, ellei halua.

    Farkussa on tietenkin enemmän tilaa, jos se on ratkaiseva valintakriteeri. Mutta lisätila ei tule ilmaiseksi, vaan farkussa on myös enemmän melua, kulutusta, lämmitettävää tilaa, rapaa takalasissa ja takapuskurin päälle jäätyvä lumilinna hakkaa taakse päin avautuvan takaluukun alasyrjästä maalit eikä se luukku edes mahdu aukeamaan kun pyöräteline on kiinni vetokuulassa. Viimeksi valintaa tehdessäni kaikissa farkuissa ei edes ollut suksiluukkua, joten suksien kuljetus vaati yhden penkin kaatamisen ja vapaaehtoisen takana keskipaikalla istujan.

    Tilavista sedaneista huhutaan paljon, mutta takapenkillä kumarassa pää katossa epämukavasti istuttuani tiedän, että S90, Ford Mondeo, Skoda Superb ja VW Passat tyylisen matalan coupen tilat eivät minun käyttööni riitä. Joitain muita etuvetoisia tilavia sedaneita saattaa olla, mutta en ole jaksanut aktiivisesti heitä hakea, koska minulla ei ole tarvetta todistaa kellekään tilavan etuvetosedanin olemassaoloa.

    En tarjoa ratkaisuja kenellekään, vaan ainoastaan omista valinnoistani haastettuna kerron niiden olevan samat kuin aina ennenkin. Kun tilanne muuttuu, muuttuu myös autovalinta. Saatte sitten opastaa minulle kuinka paljon ihanampi olisi ajaa farmarimallisella etuveto-Mustangilla ja mieluimmin vielä muodikaasti katumaasturin XC korotuksin.

      
  • 740GLE:
    Itse näen nämä premium-keskustelut lähinnä siten, että minun valintaani haastetaan jatkuvasti, ja minulle neuvotaan jatkuvasti mitä minun olisi pitänyt valita mieluummin. Kun asiasta haastettuna perustelen valintani, minun väitetään tyrkyttävän teknisiä ratkaisuja muillekin. Itse koen vain vastaavani kysymykseen, miksi valitsin kuten valitsin, jonka kertaan vielä lyhyesti. Premium-statuksella ei ole mitään merkitystä kuskille, joka...

    Minä en ainakaan haasta valintaasi, olet nykyisen perustellut minulle riittävästi. Mutta sinä lähdet mukaan tuohon p-keskusteluun siitä huolimatta.

    Onko tämä asia vaikea toistaa perässä: tarvitsen ison auton, mielummin sedanin. Tuossa ei ole minkäänlaisia arvolatauksia, vai mitä?

    Yleisellä tasolla tarkoittaen, niin sen jälkeen voi ihan rauhassa arvioida vaihtoehtoja (joita on muitakin kuin saksalaisia) eri näkökulmista: tilat kuskilla ja matkustajilla, sekä tavaroilla, kulutus, mistä päästä vetää jne. Jos statuksella ei ole olevinaan merkitystä, niin vasta hännillä pitäisi tulla siihen viittaavat asiat sitten. Ämpärimuovi vs. hiano muovi ei liity tuohon auton suuruuteen, tai valmistusmaa sen kummemmin, eihän? Sitäkin ennen tulee sitten varusteluvaihtoehdot silti. Viime kädessä kait lompakko määrittää jotakin, se on fakta mikä pitää huomioida.

    Näissä keskusteluissa ollaan usein vain olevinaan neutraaleja, mutta makuasioita sotketaan totuuksina mukaan minkä ehditään.

      
  • Makuasioista sen verran että kirjoituspöydän takana voi unohtaa että liikenteessä on autoja Bentleystä vanhoihin Sierroihin. Jokaista niistä ajaa joku, kenen mielipide on se joka on "Pravda"?

      
  • Kumppani: Onko tämä asia vaikea toistaa perässä: tarvitsen ison auton, mielummin sedanin. Tuossa ei ole minkäänlaisia arvolatauksia, vai mitä?
    Samaa mieltä. Etkä sinä olekaan se haastaja.

    Kumppani: Ämpärimuovi vs. hiano muovi ei liity tuohon auton suuruuteen, tai valmistusmaa sen kummemmin, eihän?
    En edes tunne muovilaatuja. Jos sisustuksen mukavuutta pitää jotenkin mitata, silloin minun laskuissani muovilaatujen vertaaja on jo hävinnyt pelin kuultolakatulle saarnille ja kuljettajan mittojen mukaan käsityönä neulotulle nahalle. Mutta tämä on vain mielipide, koska en tunne sisustuksen laadun mitta-asteikkoa.

    Yksi hienoimmista koskaan omistamistani autoista ajaa oli ranskalainen iso sedan erillisjousituksella, toisin kuin saman korimallin tönkköperäinen farkku.

    Kumppani: ollaan usein vain olevinaan neutraaleja
    Juuri tästä omien arvojen, asuinpaikan, perheen ja harrastusten tyrkyttämisestä universaaleina totuuksina minäkin annoin itselleni luvan ärsyyntyä. Enkä nyt tarkoita sinua.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit