Kunnon projektori?

8 kommenttia

Onko kunnon projektoreista tietoa? Lehdessä testatut ovat sitä hintaluokkaa, että enemmänkin voisi sijoittaa. Paraneeko kuva rahalla?

  
  • E ole alan expertti, vaan etsin myös itse ensimmäistä kotiteatteri projektoriani. Asiaan on kuitenkin tullut paneuduttua jo jonkin aikaa ja muutamia huomioita on syntynyt:
    Nuo kalliimmat projektorit ovat usein kalliimpia suuremman valovoimaisuutensa ja tarkemman kuvan takia. Molemmat ovat tietysti kivoja asioita, mutta valovoimaisuus tarkoittaa myös suurempaa lämmöntuotantoa, josta seuraa tehokkaan tuuletuksen tarve. Itselläni ei ainakaan ole suurta hinkua istua tälläisen ilmastointilaitteen vieressä. Jos laite tulee kuitenkin isoon huoneeseen, mahdollisesti kattokiinnityksellä ja huoneen akustiikkaa muutetaan absorboimaan ääntä, niin ongelma ainakin pienenee.
    Itse olen päätymässä n. reilun kahden tonnin laitteeseen, jonka pääasiallisena käyttätarkoituksena on elokuvien katselu pari kertaa viikossa. Tällä hinnalla saa laitteen, jonka valoteho (n.1000 lumenia) riittää kohtalaisen mukavasti vielä vähäisessä hajavalossakin; kontrasti on kohtalainen; sillä pystyy katselemaan HDTV tason kuvaa, tietokoneesta valokuvia tai pelamaan pelin silloin tällöin (1280x720); ja tuuletin ei hirveästi häiritse filmin hiljaisissakaan kohdissa (alle 30dB). Jos sopivia projektoreita sattuu kohdalle vielä useampia malleja, niin kannattaa kiinnittää huomiota lampun hintaa ja elinikään. 42" plasmaTV tulee jo jossain kuudennen käyttövuoden tietämillä halvemmaksi kuin kalliita lamppuja nopeasti syövä projektori, jos laitetta käyttää parituntia päivässä.

    - Jukka

    Lainaus:
    29.05.2004 klo 13:44 karipentti kirjoitti
    Onko kunnon projektoreista tietoa? Lehdessä testatut ovat sitä hintaluokkaa, että enemmänkin voisi sijoittaa. Paraneeko kuva rahalla?
      

  • 42" plasmaTV tulee jo jossain kuudennen käyttövuoden tietämillä halvemmaksi kuin kalliita lamppuja nopeasti syövä projektori, jos laitetta käyttää parituntia päivässä.


    Projektorit näyttävät yleistyvän niin nopeasti, että uskon lamppujen hintojen tippuvan myös. Muutama vuosi sitten laite oli vietävä huoltoon lampun vaihtoon, nykyisin voi vaihtaa itse.
    42" Plasma voisi olla ihan hyvä, mutta miten on kuvan laatu vs. projektori? 42" vs 80".
    Miten laskettuna 6 v riittää tekemään n. 4000 EUR Plasman halvemmaksi kuin 2000 EUR projektorin. Lamppuhan maksaa tällä hetkellä n. 400-500 EUR. Maksimissaan toinen lampun vaihto tulee noin kuuden vuoden päästä, tosin 1000 käyttötuntia vuodessa edellyttää jo lastenohjelmien ja uutisien katsomistakin projektorilla. Vaikka vuodessa onkin 365 pv, onhan sitä lukuisiä päiviä jolloin ei olla kotona.
    Yritän tässä siis perustella itselleni projektorin hankintaa vuoden loppupuolella.
      
  • Jos LCD/DLP proijujen lamppujen käyttöikä/hinta arveluttaa, ainoa vaihtoehto on CRT.
    CRT:t on isoja ja painavia ja säätöä vaativia, mutta kuvanlaadussa edelleen parhaita. Kuva on filminkaltaisin. Musta on mustaa. Ei kanaverkkoa/kuolleita pikseleitä tai sateenkaari ilmiöitä.
    Putkien käyttöikä on n 15000 tuntia.

      
  • Mitä tollaiset CRT:t maksaa? Syyhyttää nimittäin isoa ruutua, on surroundit ja katseluhuoneet ja töllönä 29" 4:3!

    Projektorien lampuista sen verran kokemusta, että meidän työpaikan Sony merkkisestä projektorista hajosi sekä prisma, että lamppu noin 1600 tunnin kohdalla, a' noin 500 euroa. Onko muilla kokemuksia prisman laukeamisesta?

      
  • CRT-tykkien hinnat alkavat n. 4500 eurosta ylöspäin uusina.
    Kannattaa käydä maahantuojien kotisivuilla tsekkaamassa.
    Tossa muutama osoite:

    cinematrading.fi

    visusek.fi

    hedcom.fi

    curtpalme.com

      
  • Totta puhut. Sekä plasmojen, että projektorien ja lamppujen hinnat muuttuvat sen verran nopeasti, että tarkan arvion tekeminen on vaikeaa. Tuo 6v oli aika nopeasti suoritettu arvio, oikeampi olisi lähempänä 8v. Projektorista riippuen lampun käyttöikä ja hinta vaihtelee. Otin suurinpiirtein keskiarvon. Eli lyhykäisesti: lampun ikä 1500t ja jos katseluaika 2t/vrk = lampun ikä n. 2 vuotta. Laitteen hinta 8v kohdalla: 2000+500+500= 4000e. Plasmojen arvioitu(!) käyttöikä 20v.
    Käytin kahta tuntia vrk:ssa arviossani, koska tällä hetkellä perheiden keskimääräinen katseluaika taitaa olla enemmänkin (Eurostatissa löytyy tarkemmat tiedot, en jaksa tarkistaa). Totta on, ettei joinakin päivinä katsota ollenkaan, mutta muina saattaa töllö olla auki vaikkei sieltä mitään tulisikaan. Lapset katsovat viidestä seitsemään videoita ja sitten TV on päällä yhdeksän uutisiin asti, sitten katsotaan vielä jos jotain sattuisi tulemaan... Tietysti tuo lasten videoiden katselu voisi hoitua jollain 500e kakkosteveellä.
    Itse olen kiinnostunut projektorista lähinnä sen pienuuden takia. 42" plasma on jo sekin aikamoinen möhkäle ja dominoi tilaa selkeästi. Jos taas näin ei ole, eli huone on iso, niin sitten seinälle voisi projektoroida isommankin kuvan.
    No, makuasioistahan ei voi kiistellä. Laitan vielä viimeiseksi linkin uuteen projektoriin, jota kehuttiin viimeisemmässä T3-lehdessä. Hinta ei ole paha ja speksit ovat aika kohdallaan (voittaa valotehossa Panasonicin ja Sanyon vastaavat).
    http://www.videotykki.fi/tuotteet/hitachi_pj_tx100.htm

    - jukka

    Lainaus:
    27.06.2004 klo 08:27 Jorma kirjoitti

    42" plasmaTV tulee jo jossain kuudennen käyttövuoden tietämillä halvemmaksi kuin kalliita lamppuja nopeasti syövä projektori, jos laitetta käyttää parituntia päivässä.



    Projektorit näyttävät yleistyvän niin nopeasti, että uskon lamppujen hintojen tippuvan myös. Muutama vuosi sitten laite oli vietävä huoltoon lampun vaihtoon, nykyisin voi vaihtaa itse.
    42" Plasma voisi olla ihan hyvä, mutta miten on kuvan laatu vs. projektori? 42" vs 80".
    Miten laskettuna 6 v riittää tekemään n. 4000 EUR Plasman halvemmaksi kuin 2000 EUR projektorin. Lamppuhan maksaa tällä hetkellä n. 400-500 EUR. Maksimissaan toinen lampun vaihto tulee noin kuuden vuoden päästä, tosin 1000 käyttötuntia vuodessa edellyttää jo lastenohjelmien ja uutisien katsomistakin projektorilla. Vaikka vuodessa onkin 365 pv, onhan sitä lukuisiä päiviä jolloin ei olla kotona.
    Yritän tässä siis perustella itselleni projektorin hankintaa vuoden loppupuolella.

      
  • Kyllä paranee rahalla. Itse menin katsomaan panasonicin "testivoittajaa" joka oli tuossa 2k kieppeillä eli sen verran kuin olin ajatellut käyttää. No kaupassa sitten vertailtavana oli vertailtavana Screenplayn 5700 tykki ja pyysin ihan mielenkiinosta näyttää sitäkin. Kuva oli niin paljon parempi että olihan se pakko pistää 2x enemmän rahaa palamaan kuin olin suunnitellut.

    Noista jätti TV/tykki käyttökuluista. Ei ne plasmat/lcd ole ikuisia. Alkaa tulla jo korjaamoille koneita jossa alkiot on palaneet eli ainakin alkuajan koneille 6v on pitkä ikä.

      
  • Plasmoista sen verran että osa niistä palaa helpolla "puhki", on duunissa tullut eteen muutama tapaus joissa on parissa kuukaudessa poltettu plasma rikki (ei kotikäytössä vaan näyttämällä samaa sisältöä joka päivä).

    [- - - - - muokkasi tätä viestiä 04.09.2004 klo 12:43]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit