Millainen kotiteatterilaitteisto sinulla on?

34 kommenttia
«1

Kertokaapa vähän kotiteatterilaitteistoistanne.

Itselläni vielä surround-systeemit puuttuu. TV on ihan passeli Sonyn 32-tuumainen laajakuva, mutta kuulisin mielelläni kommentteja äänipuolesta.

  
  • Viime vuonna tuli "kotiteatteri" hankittua. Kokosin erillislaitteista ja vanhat kaiuttimet pääsivät taakse. Jos systeemiä käyttää myös musiikin kuunteluun kannattaa valmiit sarjat unohtaa.

    Yllättävän suuri ero äänimaailmasta tulee leffoja katsellessa. Suosittelen. Tosin nyt on TV:n koko alkanut häiritä. Olisikin kiva lukea kommentteja isoista litteistä ja projektoreista. Itse olen harkinnut plasma/LCD-näyttöä noin 42 tuuman kokoluokassa. Tällä hetkellä tosin kysyntä taitaa ylittää tuotannon?

      
  • Lainaus:
    27.04.2004 klo 09:50 Valohuiska kirjoitti
    Kertokaapa vähän kotiteatterilaitteistoistanne.

    Itselläni vielä surround-systeemit puuttuu. TV on ihan passeli Sonyn 32-tuumainen laajakuva, mutta kuulisin mielelläni kommentteja äänipuolesta.


    Ostin pari vuotta sitten erillislaitteen, tai oikeammin kokosin. Denon vahvistin&viritin. Ei kannata nirsoilla vahvistimen eikä kaiuttimien kanssa. Kajarit isot B&W:t, surroundkajarit Eltaxit. Niistähän se ääni lähtee joten mikään Smarketin paketti ei tule kysymykseen. Kunnon kaiutin on yleensä puuta. En ole muuten näillä tarvinnut erillistä subwooferia. DVD on Cyberhome, aika halpa, siinä € 80,- , TV on sama 28" mikä iät ajat on ollut, "jotain" uutta odotellessa.

      
  • Panasonicin sc-dt 310 kotiteatterin ostin noin puolivuotta sitten erittäin tyytyväinen olen ollut ääneen ja laitteeseen yleensä!!

    Lisäksi ostin samaan aikaan kameleon 4 kaukosäätimen jolla siis pystyy käyttämään 4 eri laitetta....Erittäin toimiva kapine suosittelen ehdottomasti!!!!

      
  • Hankin joku aikaa sitten Tukaanit Harrin Kaiuttimet -firmasta. Kuvat minun kaiuttimista löytyy nettisivuilta: www.harrinkaiutin.fi. tarkoitan tätä kirjaimellisesti, sillä ostin Harrin rakentaman sarjan numero 1, Tukaaneista, koivuviilu. Kuvat nettiin on otettu juuri näistä kaiuttimista. Minulla on siis 2 x isoa ja 3 x taka/keskimallia.
    Vahvistin on Yamahan RDS 630, 5 x 125W musiikkiteho.
    Kyseessä ei ole discokaiuttimet mutta bassoa löytyy niin paljon, että kotiteatteriharrastaja kaverini on sanoneet ettei subbaria tarvitse hankkia. Ääni on erittäin luonnollinen, silmät kiinni ja voin kuvitella muutaman naissolistin samaan huoneeseen laulamaan vain minulle.
    Hinta ylläolevalle: n. 3800 EUR.
    Telkkari on tällä hetkellä vielä vanha Nokia 29" 4-3. Useimmat ohjelmat lähetetään edelleen tällä vanhalla formaatilla. Minun TV:n kuvan koko 16-9 ohjelmissakin vastaa 28" laajakuvatelkkaa.
    Suunnitelmissa on ostaa projektori. Isot LCD-näytöt ovat edelleen aivan sikahinnoissa. 4000 EUR 42" LCD saa erinomaisen 80" kankaan ja projektorin. 2000 EUR riittää hyvään 80" kuvaan. Halpa DVD soitin on tietenkin räkissä.

    [Jorma muokkasi tätä viestiä 16.06.2004 klo 17:28]
      
  • vahvistin sony str-db830.kaiuttimet edessä jbl takana infinityt ja subbari audio-pro 1.35.projektori epson emp-tw200.kangas da-lite hc. kuvaan olen tosi tyytyväinen, ääni menettelee.

      
  • vahvari on sony STR-DB780, dvd-soitin sony DVP-NS705V, tv Sony 32" se parempi malli, kaiuttimet sonyn 5.1 ED-luokan paras sarja, lisäksi kokonaisuuteen kuuluisi jalustakin mutta en ynt siitä kerro enempää. ja sitten vielä videot (sony tietenkin).

      
  • Kasasin tossa kuukausi sitten kanssa laitteiston ja kyllähän siihen rahaa upposi.

    Vahvistin:
    Harman/Kardon AVR330 7.1 7 X 55W
    Potkua riittää vähän suurempiinkin tiloihin, sekä 7.1 ja varaus monihuone kuunteluun.
    Hinta: 799e - verot = 540e

    Kaiuttimet:
    Edessä: Audio Pro Ego515
    Keski: Audio Pro Ego313
    Taka: Audio Pro Ego414
    Perus kaiuttimet joilla on hyvä aloittaa.
    Hinta: yht. 490e

    Subbari: Ei vielä.

    DVD:
    Baier
    Ei mikään huippu laite mutta kyllä sillä leffoja katsoo ja musiikkia kuuntelee. Ostoslistalla H/K DVD-soitin :smile:

    Televisio.
    JVC 6 vuotta vanha 25 tuumanen HIFI malli, liittimiä tarpeeksi. 28/32 ostoslistalla.

    Kyllä tällä paketilla yksiöstä häädön saa, varsinkin jos ois viel subi hakkaamassa nurkassa. Pää asiallinen käyttö elokuvat/musiikki 40%/60%
    :kiss:

    [Defender muokkasi tätä viestiä 04.05.2004 klo 10:15]
      
  • Käyttäjien profilointiako tässä luodaan ?

    Tv: Panasonic "tm testivoittaja" TX-28DK1F eli 28 tuuman 16:9
    Vahvistin: Yamaha RX-V520RDS
    DVD: Sony DVP-NS410
    Digiviritin: Maximum C-801 CX
    Video: Sony SLV-SE60
    Kaiuttimet: Yamaha
    edessä: NS-45E
    keski: C55
    taka: E55
    työhuoneessa b-kaiuttimet: Technics SB-CA11

      
  • Telkkari: Thomson 28" laajakuva (halpis)
    DVD-soitin: Sansui (mallia Citymarket)
    Videot: Jotkut halvat stereovideot (merkki?)
    Vahvistin: Yamaha RXV-620 RDS
    Kaiuttimet: 5x Seas Embla (itse tehdyt)
    Subwoofer: Peerless XLS-12 + Polarcomp A-60 -vahvistin

    Painotus on siis mitä ilmeisimmin äänentoistossa :smile: .

      
  • Philips 32" 100Hz laajakuva
    Yamahan dolbysurround vahvistin
    nokia 9902s dvb-s viritin
    finlux dvb-c viritin
    akai video
    philips supervhs video
    samsung koodivapaa dvd
    sony 5cd jukepoksi
    sony kasettidekki
    JPW MiniMonitor x5
    Audio Pro B1.35

    eli kohta pitää laittaa vahvistin kiertoon, äänilähteet on jotakuinkin kunnossa ja niitä on riittävästi :-)

      
  • tätä laitteistoani olen kasannut jo vuosia, ja yrittänyt parhaani mukaan välttää "turhaa" rahan tuhlausta...

    TV: Salora Brass 34" (4:3)
    Video: Sony SLV-SE600
    DVD: PS2
    CD: Sony CDP-XE210
    Vahvistin: Sony STR-DB780
    Sentteri: Jamo E6-CEN
    Pääkajarit: Jamo 610

    Kuten näkyy niin takakanavat ja subbari odottelevat aikaa parempaa, mutta kyllä kolmella kohtuullisella kaiuttimella pääsee jo aika mukavasti tunnelmaan! Ostan sitten joskus jotkut "pienet ja sievät" takapöntöt kohan sopivat sattuu kohdalle...

    Itse asiassa otan mielelläni vastaan vinkkejä sopivista (pienet/edulliset) takakaiuttimista. ...Ja mikähän ois hyvän hinta/laatu -suhteen omaava subbari..? Niiden ei todellakaan tarvii olla mitään huippuhifiä, mutta kunhan nyt eivät paljoa ääntä väritä.

    Takakanavien kohdalla on myös pieni sijoitus ongelma: tää olohuone kun on sisustettu "kulmittain", eli telkkari on nurkassa ja sohvat toisessa. Onko tällaiseen järjestelyyn yleensäkään mahdollista saada "toimivia" takakanavia? Itse olen ajatellut sijoittaa ne katonrajaan lähelle "sivunurkkia" -suuntaus kohti takanurkkaa-, mutta käytännössähän ne ovat silloin katsojan etupuolella... :confused:

      
  • Styrkkari:H/K AVR 4500
    Pääkaiut: Cerwin-vega vs-120
    Takakanavat: Cerwin-vega vs-120
    Sentteri: Yamaha NS-C150
    Sub: ei tarvi-seinät tärisee muutenkin
    Näyttö: Seleco crt-videotykki
    Dvd: Sony Dvp-s535
    Vhs: kuka niitä enää katselee?

      
  • Finlux 28" Sky Design PiP-kuvalla
    Sony Dolby Digital-viritinvahvistin (mallia en muista)
    Pioneer DV-525 DVD-soitin
    KEF:in pääkaiuttimet (mallia en muista näistäkään)
    OR:n keskikaiutin (sama juttu kuin yllä...)
    ja loput hankintalistalla kunhan ensin pääsee omakotitaloon...

      
  • Laittakaapa vielä hinnatkin näkyviin, mitä ovat maksaneet kokonaisuudessaan. :smile:

      
  • Eihän noita hintoja enää muista, mutta aika lähellä ollaan 12000-13000 mummonmarkkaa. Nykyään tosin TV:n ja DVD-soittimien hinnat on enää murto-osan siitä mitä nuo laitteet aikanaan maksoi.

      
  • Onko tuhansien eurojen (tai yli 10000markan) sijoittaminen kotiteatteriin kannattavaa? Mitä maksaa halvimmat kotiteatterit ja minkä "laatuisia" ne ovat?

      
  • Lainaus:
    13.06.2004 klo 11:47 Tuomas -Audifani kirjoitti
    Onko tuhansien eurojen (tai yli 10000markan) sijoittaminen kotiteatteriin kannattavaa? Mitä maksaa halvimmat kotiteatterit ja minkä "laatuisia" ne ovat?


    DVD soittimeen tuskin kannattaa upottaa 200 EUR enempää, oma 99 EUR peli on ihan OK. Huoneesta riippuen vahvistin maksaa minimissään n. 400-500 EUR, jottei tehoja tarvita 50% nimellisestä enempää. Ääni kärsii taatusti, jos elokuvan aikana nupit on kaakossa.
    Sitten kaiuttimet: Mitään rajaa ei ole. Hyvää ei saa halvalla. Surround systeemeissä kaiuttimien pitäisi olla mahdollisimman samanlaisia, eli isot hyvät pääkaiuttimet (2 edessä) + kolme linnunpönttöä (yksi keskellä edessä ja 2 takana) eivät ole yhdistelmä joka soi luonnollisesti. Rajanveto on lähes mahdotonta, mutta minusta pelkkiin keskinkertaista parempiin kaiuttimiin (5 kpl) pitäisi sijoittaa n. 2 kEUR tai enemmän. Jos rahaa ei ole, osta ensin 2 kaiutinta ja säästä lisää loppuihin. Tällöin mielenkiintokin säilyy paremmin kun "on jotain mitä odottaa".
    TV 32"/ projektori (n. 80-90" kuva) maksaa 1000-2000 EUR. Aivan pieneen huoneeseen voisi ajatella 28" TV mutta muuten "teatterin" tuntu kyllä hälvenee.

    [Jorma muokkasi tätä viestiä 16.06.2004 klo 17:39]
      
  • "Kalliiksi" se tulee halvimallakin vaihtoehdolla...

      
  • Kuten Jormakin totesi niin ei kaikkea tarvitse hankkia kerralla. Itsekin olen jättänyt takakaiuttimien ja bassoboosterin hankinnan siihen kun joskus muutan omakotitaloon eivätkä naapurit ole seinän takana kärsimässä... Kerrostalossa riittää hyvin normaalit etukaiuttimet ja keskikaiutin pahimpaan tarpeeseen ainakin meikäläiselle.

      
  • Kakkostelkkarin ääni on mennyt niin epäselväksi että puheestakaan ei meinaa saada selvää. "Ykköstelkkarimme" ei kovin ihmeellinen 29 tuumainen Salora (7-vuotta vanha), ääntä lähtee aivan tarpeeksi, mutta sellaista "tarkkuutta" ja aitouden tunnetta tarvitsisin. Voisi kai pikkuhiljaa lähteä varustelemaan...

      
  • Sony 32"FX20 -tv
    Sony db930qs-av-vahvistin
    Sony dvp900ns -dvd/sacd-soitin
    Jamo Concert 8 -pääkaiuttimet
    Peerless xls10" + Rotel 951-pääte + Paradigm-jakosuodin (=subbari)
    Sharpin hifi-videot (todellakin, kuka näitä enää katsoo?)
    Keskikaiutin -
    Takakaiuttimet -

    Edellinen setti kattoi 2xAmphion Argon + 3x Amphion Helium+. Tätä voi subbarin kera suositella edelleen jokaiselle kotiteatteria kokoavalle. Toimii!

      
  • Jorma, sinulta varmaan jäi sanomatta, että ostettuasi ensimmäisen systeemin DVD 99 ja vahvari 400 ja kaiuttimet 2k€, säästätä lisää ja ostat sitten ensin kunnon DVD 1-1,5k€ vahvari samaa luokkaa ja lopuksi kunnon kaapelit ja subbari.

    Äänentoisto on hassu juttu, että signaalilähteen laatu(esim. CD tai DVD) määrittää sen maksimilaadun mitä ulos voi tulla (huonolta CD:ltä tai DVD:ltä et saa hyvää ulos vaikka olisi minkälaiset vehkeet), tämän jälkeen soitin "unohtaa" osan ja vahvistin "muuttaa" (mitä halvempi sen enemmän) signaalia lisää. Loppupäästä, niistä hyvistä kajareista tulee ulos ulos aikamoista huttua, vaikka niillä olisi kykyä käsitellä huomattavasti parempaa signaalia. Pitää muistaa, että signaali ei parane kun sitä siirretään ja muokataan.

    Tiedän, että liikun ohuella jäällä, asiassa, joka on täynnä tunnetta, mutta olen omakohtaisesti 15-vuoden (palan kerrallaan päivittämällä)aikana hankkinut itselleni kohtuullisen hifi laitteiston ja olen vakuuttunut, että hinnalla ja laadulla on korrelaatio niin hifissä kuin kotiteattereissakin.

      

  • -vahvistin: Denon avr-1804 6.1
    -dvd: Xoro hsd 400plus(divx/xvid, vga out, prog scan)
    -digiboxi: Mobidig
    -Subbari: JBL 12"
    -Sub vahvistin: Yamaha ax-540
    -Sentteri: Tannoy mx3
    -etu: Tannoy mx3
    -taka: Tannoy mx3
    -tv: Nokia 29" 100hz "paska"
    -Htpc

    Tykki olisi seuraava hankinta.

      
  • Perussetti:
    TV: Finlux 72F55 28" PiP (620e)
    VAHV.: Sony STR-DE445 (280e)
    DVD: Sony DVP-NS700V (310e)
    CD: Sony CDP-CE345 (200e)
    ETUK.: Audio Pro Focus SA-4 (190e)
    KESKIK.: Audio Pro Focus SA-3 (100e)
    TAKAK.: Audio Pro Stage 22 (70e) :grin:
    SUB: Audio Pro Sub Focus (360e)

    Seuraavaksi vaihtuu vahvistin. Oon koonnu omat kamat kolmen viimisen vuoden aikana. Olen pyrkiny siihen, että perusmalleja(halvimpia) en osta, koska vuoden päästä alkaa kuitenkin kaduttamaan.

      
  • Lainaus:
    12.07.2004 klo 13:32 wxyz kirjoitti
    Jorma, sinulta varmaan jäi sanomatta, että ostettuasi ensimmäisen systeemin DVD 99 ja vahvari 400 ja kaiuttimet 2k€, säästätä lisää ja ostat sitten ensin kunnon DVD 1-1,5k€ vahvari samaa luokkaa ja lopuksi kunnon kaapelit ja subbari.

    Tiedän, että liikun ohuella jäällä, asiassa, joka on täynnä tunnetta, mutta olen omakohtaisesti 15-vuoden (palan kerrallaan päivittämällä)aikana hankkinut itselleni kohtuullisen hifi laitteiston ja olen vakuuttunut, että hinnalla ja laadulla on korrelaatio niin hifissä kuin kotiteattereissakin.


    Jep, tällaisia nämä harrastukset ovat. Tiettyyn pisteeseen hinta korreloi laatua aivan varmasti. Ehkäpä juuri tässä hifi hommassa "hyvyyden" mittaaminen on se kaikkein hankalin asia. Otetaanpa vaikka tämä DVD soitin. Jos nykyaikana laittaa siihen esim. 500 EUR, saa todennäköisesti hyvän laitteen, jonka toiminnoista toinen puoli on sellaisia, ettei koskaan tule käytettyä. Jos summan kolminkertaistaa, niin kuinka paljon ääneen asialla on vaikutusta? Voiko asian kuulla vai onko kyse mittalaitteilla nähtävästä asiasta vai pelkästään "mutu"?
    Korostan edelleen kaiuttimien valintaa. Siinä rahalla on selkeä merkitys. Toinen juttu on vahvistin ja kuuntelutila. Isossa tilassa vahvistimeen on pakko laittaa rahaa, jotta ei tarvitse nupit kaakossa kuunnella. Tässäkin liikutaan jossain rajoilla kun tonnin vahvistimen vaihtaisi vaikkapa kymppitonnin esivahvismeen ja 20kEUR päätevahvistimeen. Vain erittäin hyvillä kaiuttimilla saattaa joku kuulla eron näiden kahden välillä. Ainoastaan se, jolla 30 kEUR etu-päätevahvistin on hankittuna, kuulee selkeän eron.

    Eli myönnettävä on, että minun harrastukseni on vielä matkalla täydellisyyteen.

    Toinen juttu, mistä todelliset hifistit eivät halua kuulla on laitteiden alkuperän ja statuksen vaikutus hintaan. Monet suosivat esim. englantilaisia vahvistimia. Kuinka monelle tulee Englanti mieleen kun puhutaan huippuelektroniikasta? Ei varmaan kenellekään. Näissä vahvistimissa huippuelektroniikasta ei olekaan kysymys vaan siitä että oltiin alan huipulla 30 vuotta sitten ja "brändi" on hyväksi tiedetty, aivan kuin Rolls R toiseksi viimeisessä TM:n jutussa. Samalla rahalla saisi kaikkia ominaisuuksia paljon enemmän jostain muusta merkistä, muttei tarunhohteista "brändiä". Kolmas juttu on helppo ymmärtää: pienet sarjat jotain erikoisharrastajien laiteita maksaa maltaita rakentaa, kustannukset/vahvistin on aivan toisella tasolla kuin esim. Yamahalla.

    Ps. laitoin 2 kEUR kaiuttimille jonkinlaiseksi rajaksi, minun maksavat itseasiassa paljon enemmän.

      
  • TV: Philips 28" laajakuva
    DVD: Philipsin joku divx soitin
    Vahvistin: Yamaha RX-v550
    Kaiuttimet: Eltax Summit 5.0 (öisin: Philipsin langattomat)
    Digiboxi: Philips DTR 1000


    Näille on tullut hintaa yhteensä noin 1500 euroo. Ja kyllä näillä nyt leffan jos toisenkin kattoo..
    :wink:

    EDIT: DVD-soitin on uusittu ja digiboxi on ostettu. Ja lisää on suunnitelmisa...

    [mauseri muokkasi tätä viestiä 11.01.2005 klo 21:39]
      
  • Loppujen lopuksi ei minkäänlaista. :frowning:

      
  • Vahvistin:Harman-Kardon AVR-5550
    Kauittimet: 5 x Genelec 1029 aktiivikauitin + Audio Pro 1.39 sub
    DVD: Denon 1400 + Philips 990 (tallentava)
    Tykki: Sony VPL-HS3
    TV: Daewoo 28"
    Digiboxi: Salora 410

      
  • Sonyyn luotan

    Sony 32" töllö
    Sony STR-DE585 5x100W
    Sony DVP-NS300 DVD
    Sony SLV-E720 Hifi-video
    Sony CDP-CX55 cd-soitin
    Sonyn surround-kajarit
    Jamo Alto 90-pääkajarit
    Yamaha YST-SW105 Subu

    ja tietokone kytketty laitteistoon myöskin...

    ja 33 neliöö yksiö...


    [slayer muokkasi tätä viestiä 06.08.2004 klo 00:23]
      
  • Töllö: Panasonic Viera 42" plasma (3990€ stockalla) suosittelen lämpimästi)
    DVD: Samsungin joku malli (239€ stockalla)
    Digiboxi: Finluxin kovalevyllinen
    vahvistin: Yamaha, olisko 520
    Kaiuttimet: Jamon 5.1 sarja

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit